Coronavirus

Duitsland veel meer besmettingen dan bij ons maar ook veel minder doden. Wat doen ze daar anders?
 
Duitsland veel meer besmettingen dan bij ons maar ook veel minder doden. Wat doen ze daar anders?
Ik vermoed dat een deel van het antwoord wel eens zou kunnen zijn dat men daar niet de afgelopen tien jaar de gezondheidszorg tot op het bot hebben uitgekleed?
 
Dubbelzinnige tijden. Aan de ene kant word ik mistroostig van de negatieve statistieken die je om de oren vliegen tav besmettingen, doden en het lezen van analyses tav (economische) vooruitzichten. Tegelijkertijd brengt dit ook mooie dingen in mensen naar boven, zoals saamhorigheid, respect voor de zorg en bezinning.

Aangezien het qua werk ongeveer volledig stil is gevallen - wie denkt nu nog aan het inhuren van overbodige consultants? - ben ik met een paar generatiegenoten een initiatief gestart in ons woonblok. Er zit in dit stukje Amsterdam nog relatief veel sociale huur met veel ouderen, die nu nog meer dan anders in een sociaal isolement terecht zijn gekomen. Ik zal niet doen alsof we met iets heldhaftigs bezig zijn; we stellen slechts onze vrijgekomen tijd ter beschikking. We hebben onze telefoonnummers ter beschikking gesteld aan de ouderen die behoefte hebben aan een praatje. Verbazingwekkend genoeg word ik meerdere keren op een dag gebeld door verschillende mensen, puur om even te praten. En meestal gaat het over zaken die wij normaal gesproken zouden beschouwen als randzaken. Het maakt me verdrietig om te realiseren dat die zogenaamde randzaken eigenlijk hoofdzaken zijn, waar we in het dagelijks leven te weinig bij stilstaan. Verder halen we boodschappen voor degenen die daar mee geholpen zijn en leggen we het voor de deuren neer, zodat we fysiek contact kunnen vermijden.

Enfin, deze ervaring zorgt er eigenlijk voor dat ik een emotioneel wrak aan het worden ben - ik krijg toch weer een brok in mijn keel wanneer ik hier een stukje over wil typen. Omdat het besef groeit dat we in de huidige tijden vooral worden geleefd door dingen waarvan we denken dat ze enorm belangrijk zijn. Ok, het zou te zweverig zijn om te doen alsof een baan of genoeg fitnessen niet ook belangrijk is. Lichamelijk fit zijn kan helpen en brood op de plank is noodzakelijk. Toch zorgt het ook voor veel reflectie en een vorm van besef. Wat maakt ons mens, waar worden we intrinsiek gelukkig van, etc. En het besef dat er een enorme groep in de samenleving is die al blij kan worden van een beetje aandacht, een beetje empathie, een beetje hulp. En alles wat je ervoor hoeft op te geven is een stukje tijd. Het zorgt voor een schuldgevoel die ik lastig te omschrijven vind. En ik vind het erg dat een mega crisis als deze nodig is voor mij om tot dat besef te komen, wetende dat een hele grote groep dit eigenlijk altijd al doet - ook in stabiele tijden, ook wanneer de rest van de wereld in alle drukte meedraait. Confronterend.

Laat ik maar stoppen voordat dit onbedoeld allerlei richtingen op gaat waar niemand op zit te wachten :ROFL:

Ik hoop in elk geval dat iedereen gezond blijft en we hier samen doorheen komen.
Mooi man! Ik vind dat je wel een compliment verdient. Dus bij deze!
 
  • Leuk
Reactions: DrJ
Duitsland veel meer besmettingen dan bij ons maar ook veel minder doden. Wat doen ze daar anders?
Geen idee, eerste besmettingen waren daar zelfs eerder dus je zou zeker meer verwachten. Mogelijk dat daar de meer testen dan bij ons, hier alleen de echt zieke mensen. Misschien dat daar vooral jongere en mensen van middelbare leeftijd besmet zijn?
Ik vermoed dat een deel van het antwoord wel eens zou kunnen zijn dat men daar niet de afgelopen tien jaar de gezondheidszorg tot op het bot hebben uitgekleed?
Want in NL gaat men dood t.g.v. slechte zorg?
 
Geen idee, eerste besmettingen waren daar zelfs eerder dus je zou zeker meer verwachten. Mogelijk dat daar de meer testen dan bij ons, hier alleen de echt zieke mensen. Misschien dat daar vooral jongere en mensen van middelbare leeftijd besmet zijn?

Want in NL gaat men dood t.g.v. slechte zorg?
Dat zeg ik toch niet. Ik zeg ook niet dat dat een feit is, daar weet ik te weinig van de duitse gezondheidszorg af. Hier in het VK is dat nig veel erger, hier is de afgelopen 10 jaar extreem bezuinigd op gezongheidszorg, en dat nu pijnlijk merkbaar. In Nl is dat volgens mij ook, weliswaar in wat mindere mate gebeurd toch? Werken in de zorg is keihard werken voor schrikbarend weinig geld.
 
Dat zeg ik toch niet. Ik zeg ook niet dat dat een feit is, daar weet ik te weinig van de Duitse gezondheidszorg af. Hier in het VK is dat nig veel erger, hier is de afgelopen 10 jaar extreem bezuinigd op gezondheidszorg, en dat nu pijnlijk merkbaar. In Nl is dat volgens mij ook, weliswaar in wat mindere mate gebeurd toch? Werken in de zorg is keihard werken voor schrikbarend weinig geld.
In brede zin is er zeker bezuinigd, minder kleine ziekenhuizen, hogere ziektekosten, lange(re) wachtlijsten voor niet acute zorg en n flink deel verdient niet goed, sterker nog, je schijnt beter af te zijn in t basisonderwijs.
Maar qua kwaliteit van zorg staat Nederland gewoon als een huis, zolang hier geen capaciteitsprobleem ontstaat ben ik er van overtuigd dat de zorg dit op een goede manier aan kan.

Oh, en een leuk feitje, mijn vrouw heeft jaren lang samengewerkt met een Duitser, die gaf aan dat in Duitsland echt hard gewerkt werd itt NL.
 
In brede zin is er zeker bezuinigd, minder kleine ziekenhuizen, hogere ziektekosten, lange(re) wachtlijsten voor niet acute zorg en n flink deel verdient niet goed, sterker nog, je schijnt beter af te zijn in t basisonderwijs.
Maar qua kwaliteit van zorg staat Nederland gewoon als een huis, zolang hier geen capaciteitsprobleem ontstaat ben ik er van overtuigd dat de zorg dit op een goede manier aan kan.

Oh, en een leuk feitje, mijn vrouw heeft jaren lang samengewerkt met een Duitser, die gaf aan dat in Duitsland echt hard gewerkt werd itt NL.
Maar dat geldt voor iedereen in Nederland , er wordt nergens ter wereld zo weinig gewerkt als in Nederland.
 
In Duitsland wordt veel intensiever getest dan in andere landen. Volgens het Robert Koch-Institut (het Duitse RIVM) worden er 160.000 mensen per week getest, wat meer is dan andere landen in totaal hebben gedaan.

hele artikel

Duitsland verwacht ook pas aan het begin van de uitbraak te staan. Anderzijds, was daar de 1e besmetting eerder dan in NL en blijft het sterftecijfer achter, wat dat betreft blijft het opvallend
 
Duitsland veel meer besmettingen dan bij ons maar ook veel minder doden. Wat doen ze daar anders?


Edit: Ah ja, nou uh.. wat Jaufe zei. :maniac:
 
Laatst bewerkt:
Maar dat geldt voor iedereen in Nederland , er wordt nergens ter wereld zo weinig gewerkt als in Nederland.
Weinig is niet hetzelfde als hard, toch?

Daarbij komt het volgens mij voornamelijk door de parttime werkende vrouwen? Het is niet alsof we hier in Nederland de kantjes er vanaf lopen?
 
Hebben we Zondag met Lubach gezien? En dan heel toevallig dat stukje over die ene man die wordt gevraagd, "Kunt u niet beter thuisblijven?" met daarop de krankzinnige reactie "Ja kijk, mijn vrouw werkt in het ziekenhuis dus de kans dat ik het krijg is echt heel groot" en dat als reden zag waarom hij niet binnen hoeft te blijven? Voor de volledigheid, hij liep op een drukke markt.

Dat is echt het allergrootste probleem nu, iedereen redeneert alleen vanuit zijn eigen perspectief. Dat die man dus op straat allerlei andere mensen zou kunnen aansteken, mocht ie besmet zijn, had ie niet eens door.

Ondertussen 400 IC-bedden bezet en ik las van het weekend dat er in totaal 600 in heel Nederland zijn. Ze zijn bezig de capaciteit op te schroeven naar 1000. 600 IC-bedden in heel Nederland, ik had echt een hoger aantal verwacht.
 
Hebben we Zondag met Lubach gezien? En dan heel toevallig dat stukje over die ene man die wordt gevraagd, "Kunt u niet beter thuisblijven?" met daarop de krankzinnige reactie "Ja kijk, mijn vrouw werkt in het ziekenhuis dus de kans dat ik het krijg is echt heel groot" en dat als reden zag waarom hij niet binnen hoeft te blijven? Voor de volledigheid, hij liep op een drukke markt.

Dat is echt het allergrootste probleem nu, iedereen redeneert alleen vanuit zijn eigen perspectief. Dat die man dus op straat allerlei andere mensen zou kunnen aansteken, mocht ie besmet zijn, had ie niet eens door.

Ondertussen 400 IC-bedden bezet en ik las van het weekend dat er in totaal 600 in heel Nederland zijn. Ze zijn bezig de capaciteit op te schroeven naar 1000. 600 IC-bedden in heel Nederland, ik had echt een hoger aantal verwacht.
En met een exponentiële groei zit je dan echt snel in de problemen. Van 20 naar 400 duurt even, maar van 400 naar 600, dat is zo gebeurt. Zeker als de nodige mensen het allemaal niet zo serieus nemen.
 
Maar dat geldt voor iedereen in Nederland , er wordt nergens ter wereld zo weinig gewerkt als in Nederland.
En dat is maar goed ook.
Die gemiddelden zeggen namelijk óók dat in andere landen veel mensen 2 of 3 banen nodig hebben om rond te komen.

Ook gaat bij meer werken op een gegeven moment gaat de productiviteit per gewerkt uur achteruit. In veel beroepen kan de bijbehorende achteruitgang van scherpte fataal zijn. Ik ben in die zin blij dat veel mensen in de zorg parttimers zijn. Zeker in deze tijden. Grote kans dat er anders verpleegkundigen met bosjes tegelijk omvallen nu de stresslevels flink toenemen.

En verder valt er nog veel meer over te zeggen, maar dat is teveel off topic.
 
Hebben we Zondag met Lubach gezien? En dan heel toevallig dat stukje over die ene man die wordt gevraagd, "Kunt u niet beter thuisblijven?" met daarop de krankzinnige reactie "Ja kijk, mijn vrouw werkt in het ziekenhuis dus de kans dat ik het krijg is echt heel groot" en dat als reden zag waarom hij niet binnen hoeft te blijven? Voor de volledigheid, hij liep op een drukke markt.

Dat is echt het allergrootste probleem nu, iedereen redeneert alleen vanuit zijn eigen perspectief. Dat die man dus op straat allerlei andere mensen zou kunnen aansteken, mocht ie besmet zijn, had ie niet eens door.

Je zou dit soort mensen bijna Corona gunnen. Alleen jammer dat ze dan eerst de rest van de stad besmetten.

Wel alles lezen en bekijken he. :maniac:

Ondertussen 400 IC-bedden bezet en ik las van het weekend dat er in totaal 600 in heel Nederland zijn. Ze zijn bezig de capaciteit op te schroeven naar 1000. 600 IC-bedden in heel Nederland, ik had echt een hoger aantal verwacht.

Er zijn 1150 IC-bedden in Nederland, maar niet alles is gereserveerd voor coronapatiënten.
 
Wel alles lezen en bekijken he. :maniac:



Er zijn 1150 IC-bedden in Nederland, maar niet alles is gereserveerd voor coronapatiënten.

1150. Vind ik nog steeds weinig op een bevolking van 17 miljoen. Het zal best gewerkt hebben, zoveel bleek tot voor de coronacrisis, maar het verraste me wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan