Coronavirus

Laat ik het proberen nog wat te verduidelijken want ik was weer eens bot (ben je wel gewend ondertussen hoop ik). Natuurlijk staan de maatregelen op dit moment niet in verhouding tot het dodenaantal. Echter, hierbij kan je al meteen 2 kanttekeningen plaatsen:
- er zit een tijdje tussen besmet zijn en dood gaan (stel dat vanaf vandaag er geen nieuwe besmettingen bij komen dan nog gaat dat dodental (wereldwijd) nog omhoog. Op basis van de huidige kennis ligt tussen 1e symtponen en overlijden 2 tot 8 weken.
- de besmettingen nemen bijna overal nog toe, op de meeste plaatsen is de toename nog groter dan de dag ervoor, of zoals men dat zegt de curve vlakt nog niet af. Hierdoor zal ook het dodental per dag dus nog groeien.

En dan neem ik nog even niet in beschouwing wat er gebeurt als in een land de medische zorg de vraag niet aan kan.

Daarnaast trekt hij een vergelijking met de swineflu in een filmpje, die was ongeveer 100x minder dodelijk (3% vs. 0,02%). wat mij betreft niet echt een handige vergelijking.
 
Laatst bewerkt:
Achteraf is het makkelijk praten, maar de cijfers liegen er niet om: wat een ontzettend domme beslissing om Carnaval door te laten gaan. Of het nou de schuld is van bovenaf die het hadden moeten cancelen of de eigen keuze om het toch te vieren ondanks de dreiging laat ik even in het midden. Dat bedoel ik overigens geenszins lullig, ik weet dat ik op een grotendeels Brabants forum zit en enkele vrienden van mij waren er ook aanwezig.

Corona had sowieso wel Nederland bereikt en hier hard toegeslagen, maar dat hele zuipfeest blijkt toch de grote catalysator te zijn waardoor Nederland in no time de pineut is.

Ik denk dat niemand ook maar had gedacht dat het zo zou escaleren, dan kunnen we ook over het skiseizoen beginnen wat eigenlijk heel Europa aan de gang heeft gezet. Of de wedstrijd Atalanta - Valencia die ook een grote oorzaak blijkt te zijn. In deze situatie is het heel makkelijk achteraf praten. Er is op veel punten slecht gehandeld en je weet ook nu pas over een paar maanden wie er goed handeld en wie niet, nog genoeg onzekerheid. Het gaat een aantal keer goed en er komt een tijd dat het goed fout gaat, leren we hopelijk van.
 
Ik denk dat niemand ook maar had gedacht dat het zo zou escaleren, dan kunnen we ook over het skiseizoen beginnen wat eigenlijk heel Europa aan de gang heeft gezet. Of de wedstrijd Atalanta - Valencia die ook een grote oorzaak blijkt te zijn. In deze situatie is het heel makkelijk achteraf praten. Er is op veel punten slecht gehandeld en je weet ook nu pas over een paar maanden wie er goed handeld en wie niet, nog genoeg onzekerheid. Het gaat een aantal keer goed en er komt een tijd dat het goed fout gaat, leren we hopelijk van.
Ook een beetje het probleem van het momentum. Op het moment dat het nog “daar in China” en “op die boot“ was was vast niemand in Europa bereid om de maatregelen te treffen die nu getroffen worden. En dan zijn er nu nog genoeg mensen over die het nog steeds niet serieus nemen.
Om de terminator te citeren: “it‘s in your nature to destroy yourselves”
 
Ook een beetje het probleem van het momentum. Op het moment dat het nog “daar in China” en “op die boot“ was was vast niemand in Europa bereid om de maatregelen te treffen die nu getroffen worden. En dan zijn er nu nog genoeg mensen over die het nog steeds niet serieus nemen.
Om de terminator te citeren: “it‘s in your nature to destroy yourselves”
Tel daarbij op dat wij dit niet kennen op deze manier. Al waren er toen maatregelen genomen was daar (nog) lakser op gereageerd dan nu gebeurt.
 
Ik denk dat niemand ook maar had gedacht dat het zo zou escaleren, dan kunnen we ook over het skiseizoen beginnen wat eigenlijk heel Europa aan de gang heeft gezet. Of de wedstrijd Atalanta - Valencia die ook een grote oorzaak blijkt te zijn. In deze situatie is het heel makkelijk achteraf praten. Er is op veel punten slecht gehandeld en je weet ook nu pas over een paar maanden wie er goed handeld en wie niet, nog genoeg onzekerheid. Het gaat een aantal keer goed en er komt een tijd dat het goed fout gaat, leren we hopelijk van.

Ook grote kans dat wanneer er toen wél grote maatregelen genomen waren om de verspreiding van het virus in Europa tegen te gaan, dat het virus dan minder slachtoffers hier zou maken. En dat dan het commentaar was geweest dat we veel te drastische maatregelen hebben genomen, met te grote economische impact, voor zo een "klein virusje".
 
Ook grote kans dat wanneer er toen wél grote maatregelen genomen waren om de verspreiding van het virus in Europa tegen te gaan, dat het virus dan minder slachtoffers hier zou maken. En dat dan het commentaar was geweest dat we veel te drastische maatregelen hebben genomen, met te grote economische impact, voor zo een "klein virusje".
Inderdaad, de mensheid in 2020 ten voeten uit: zo hard mogelijk gillen over zaken waar ze geen verstand van hebben.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Inderdaad, de mensheid in 2020 ten voeten uit: zo hard mogelijk gillen over zaken waar ze geen verstand van hebben.
Maar ook de afviezen niet aannemen em gewoon met zijn allen erop uit gaan. Het is natuurlijk gedrag om jezelf te behoeden voor de dood maar eerlijk gezegt verdienen al deze herzenloze mensen gewoon dat ze ziek worden en heftig ook.
 
Daar kun je nog over twisten, er zal toch duiding aan de situatie moeten worden gegeven, en er zal goed nagedacht moeten worden over hoe nu verder als straks de crisis over is. Je zit in hetzelfde rijtje als politici en dominees.:unsure:
 
De waarheid als een koe! De wereld is hypocriet. We kunnen hier alles krijgen maar veranderen binnen 2 dagen in beesten om wc papier en potjes en blikjes vanwege een pandemi. En dan jezelf afvragen waarom mensen de oorlog ontvluchten of een uitzichtloze situatie in een vluchtelingenkamp...
Het plaatje is geen waarheid als een koe. Voor de rest volledig eens met je post.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
En dat dan het commentaar was geweest dat we veel te drastische maatregelen hebben genomen, met te grote economische impact, voor zo een "klein virusje".

Als politicus kun je dit niet als excuus gebruiken en als je als politicus niet tegen commentaar kunt dan moet je maar aftreden.

Vanaf de dag dat het virus bekend was in China moet je al beginnen met het nemen van een besluit: beschouwen we het virus als mogelijke bedreiging voor de samenleving of achten we het virus onschuldig? Ik kan mijn mening er wel over geven, maar die doet er nu niet toe. Wat er toe doet is wat Rutte dacht. Gezien zijn karakter lijkt het mij meer een man die het zekere voor het onzekere neemt, oftewel het eerste besluit.

Dat publieke evenementen destijds niet werden gesloten kan ik alleen maar toejuichen. Ik heb alles liever dan een lockdown. Maar waar ik me dan wel ontzettend aan irriteer, is dat Nederland blijkbaar helemaal niet voorbereid was? Waarbij een tekort aan mondkapjes, zoiets simpels, toch wel het duidelijkste argument is wat dit bevestigt.

Ten tweede vind ik het zeer merkwaardig dat de regering zoveel verantwoordelijkheid heeft gelegd bij het volk. De periode na carnaval staat bekend om een epidimie van verkoudheid en koorts. Dan kun - of beter gezegd moet - je niet verwachten dat het volk zich bij lichte symptomen laat testen op corona. In plaats daarvan moet je het testen op corona laagdrempelig maken, door - ik noem maar iets - testkits voor thuis op de markt te brengen. Eigenlijk zou de overheid iedereen uit risicogebieden moeten hebben laten testen, maar over de (financiële) haalbaarheid van deze ideeën kan ik helaas geen zinnig woord zeggen. Ik denk dat er niemand hier in Nederland is die vrienden of familie in gevaar wil brengen, maar diezelfde personen gaan bij lichte symptomen ook het risico niet nemen op mogelijke studievertraging of mogelijk ontslag.

Dit zijn eigenlijk mijn twee grootste kritieken op het beleid van Rutte. Het beleid op dit moment ben ik het roerend eens en ik heb ontzettend veel respect voor het besluit om "groepsimmuniteit" op te bouwen. Ik ben benieuwd of Rutte zijn huidige beleid durft door te voeren. Een lockdown zie ik nu niet meer slagen. Dan zit je zeker tot begin juli in gevangenschap. Op het begin zijn er fouten gemaakt.

What's happened cannot be undone; Accepteren en doorgaan.
 
Gelul van de bovenste plank. Hier wordt iedereen getest die het land in komt, 100% controle, ook mensen op doorvlucht. Verder staan er overal waar je naar binnen gaat thermische camera's, heb je temperatuur dan mag je de ziekenauto in en krijg je een test. De scholen zijn hier al 2 weken dicht, de openbare ruimtes zijn dicht. Iedereen leeft minimum 2 meter van elkaar. Tot 5 jaar gevangenisstraf en tot 25K/euro boete voor het niet opvolgen van de opgelegde beperkingen.
De gebouwen worden met regelmaat gedesinfecteerd (rookpotten en uitroken die handel), thuis werken gepromoot en ga maar door.
Ik denk dat er weinig landen zijn die zoveel maatregelen hebben genomen als de UAE bij zo weinig besmettingen. En in Bahrain, Oman en andere landen gaat het net zo.

Vergeet de ski vakanties niet, dat helpt ook heel goed mee, een gratis souvenir voor die mensen.


Hier worden passagiers op schiphol ook getest, velen duizenden per week, de simpele koortstest waar een handjevol uitgepikt word en 98,8% veilig is. Dat ze veel preventief doen is prima, dat is poging 1 om lage cijfers te hebben, maar het betekent niet dat ze automatisch veel testen. Een volledige test is ander koek, kan je ook zien of iemand het echt heeft of gehad heeft, en dat is de enige officiële test die telt. Een thermometerstest in je oor of anus is dat dus niet. Daarom geloof ik zulke grote landen totaal niet als ze zeggen van we hebben niks of zo goed als niks.

Maar ja jij mag dat doen prima :)
 
Als politicus kun je dit niet als excuus gebruiken en als je als politicus niet tegen commentaar kunt dan moet je maar aftreden.

Vanaf de dag dat het virus bekend was in China moet je al beginnen met het nemen van een besluit: beschouwen we het virus als mogelijke bedreiging voor de samenleving of achten we het virus onschuldig? Ik kan mijn mening er wel over geven, maar die doet er nu niet toe. Wat er toe doet is wat Rutte dacht. Gezien zijn karakter lijkt het mij meer een man die het zekere voor het onzekere neemt, oftewel het eerste besluit.

Dat publieke evenementen destijds niet werden gesloten kan ik alleen maar toejuichen. Ik heb alles liever dan een lockdown. Maar waar ik me dan wel ontzettend aan irriteer, is dat Nederland blijkbaar helemaal niet voorbereid was? Waarbij een tekort aan mondkapjes, zoiets simpels, toch wel het duidelijkste argument is wat dit bevestigt.

Ten tweede vind ik het zeer merkwaardig dat de regering zoveel verantwoordelijkheid heeft gelegd bij het volk. De periode na carnaval staat bekend om een epidimie van verkoudheid en koorts. Dan kun - of beter gezegd moet - je niet verwachten dat het volk zich bij lichte symptomen laat testen op corona. In plaats daarvan moet je het testen op corona laagdrempelig maken, door - ik noem maar iets - testkits voor thuis op de markt te brengen. Eigenlijk zou de overheid iedereen uit risicogebieden moeten hebben laten testen, maar over de (financiële) haalbaarheid van deze ideeën kan ik helaas geen zinnig woord zeggen. Ik denk dat er niemand hier in Nederland is die vrienden of familie in gevaar wil brengen, maar diezelfde personen gaan bij lichte symptomen ook het risico niet nemen op mogelijke studievertraging of mogelijk ontslag.

Dit zijn eigenlijk mijn twee grootste kritieken op het beleid van Rutte. Het beleid op dit moment ben ik het roerend eens en ik heb ontzettend veel respect voor het besluit om "groepsimmuniteit" op te bouwen. Ik ben benieuwd of Rutte zijn huidige beleid durft door te voeren. Een lockdown zie ik nu niet meer slagen. Dan zit je zeker tot begin juli in gevangenschap. Op het begin zijn er fouten gemaakt.

What's happened cannot be undone; Accepteren en doorgaan.
Wat een onzin, sorry dat ik het zeg. Denk je nou echt dat als er mondkapjes en testkits vooradig waren, we die niet gebruikt hadden. Het probleem is dat er gewoon niet genoeg beschermende kleding is, en het ook niet even zo maar gemaakt kan worden. Testkist hetzelfde verhaal, en als je al miljoenen thuistestkits zou kunnen maken, er is gewoonweg niet genoeg laboratorium capaciteit en deskundig personeel om die uit te voeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan