Voeding en Supplementen

  • Topicstarter Verwijderd account Ralf Edström
  • Startdatum
Industriële landbouw waarvan verreweg het meeste meteen wordt verwerkt tot veevoeder, hè? Laten we dat niet vergeten.

Ja, volgens mij kunnen we wel veilig aannemen dat zowat iedereen dat weet... Waarom denk je dat de runderen die ik nuttig als primaire jarenlange functie natuurbeheer hebben waarbij ze maar weinig bijgevoerd hoeven te worden? Doet verder niets af aan de strekking van mijn verhaal.

Als er meer gebruik gemaakt zou worden van biologische regeneratieve landbouw kunnen we overigens veel meer, inclusief vee. Joel Salatin is op dat vlak wel een bijzonder inspirerend figuur, zo lang je zijn fanatisme op andere vlakken (het prachtige gristelijke libertarianism) eventjes negeert verder. Er wordt vaak makkelijk gereageerd met: niet grootschalig en wetenschappelijk bewezen! Waarop mijn vraag is: is het dan wel ooit serieus onderzocht? Als nou eens een fractie van het geld dat naar R&D in de chemische en industraliele landbouw gaat in onderzoek naar betere biologische, circulaire en regeneratieve landbouw (inclusief vee) zou worden gestoken kwamen we nog eens ergens in een positieve richting. Door mét de natuur mee te werken, in plaats van er tegen te strijden.
 
Jonge wetenschap, hoe bedoel je die precies?

Zoals eerder genoemd, is dit een wetenschap die de laatste 1 à 2 decennia pas echt van de grond komt, grootschalig. In de 19e eeuw was het nagenoeg nietbestaand. In de 20e eeuw werd het steeds belangrijker.

Onze gehele evolutie van 20 miljoen jaar volg ik even niet. Uiteindelijk heb je het over x miljard jaar, waarvan we de laatste 3 of voor mijn part 2 miljoen dierproducten hebben geconsumeerd. Zojuist hierboven al even aangeraakt, maar mijn begrip van hoe ons evolutionair systeem werkt wordt is niet te vereenvoudigen met 2 miljoen jaar evolutie met een suboptimaal voedingspatroon inclusief dierproducten. Hoe zie je de volgens mij breed gedragen theorie dat het consumeren van vette vis vol met omega 3 vetzuren een grote bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling / creatie van de moderne mens? Met iets dat totaal niet optimaal zou zijn voor ons als mens?

Dat de potentie van onze omgeving is omhooggeschoten en we nu allerlei andere mogelijkheden naast dierproducten hebben, absoluut waar. Dat zegt echter nog steeds helemaal niets over waar we als mens op afgestemd zijn. En dat is op de omgeving waar we gedurende miljoenen en duizenden jaren in geevolueerd zijn tot onze huidige vorm.

Nou, jij hebt het over de evolutie als bewijs dat plantaardige voeding niet optimaal kan zijn.
Ik zeg dat je dat niet kan zeggen. De evolutie van de mens is niet begonnen bij de Homo Sapiens, maar ver daarvoor. Dan hebben we het over tientallen miljoenen jaren.
Onze lichamen zijn niet ineens volledig veranderd in die periode rond de 2-3 miljoen jaar geleden.
En dat waren (mens)apen (of eigenlijk: gezamenlijke voorouders) waarvan is vastgesteld dat die plantaardig aten.
Dus als je dan evolutie als bewijs voor optimaal voedingspatroon wil pakken, moet je die periode er ook bij pakken.
Maar wat ik al zei, het is geen bewijs. Niet linksom of rechtsom. Hooguit een interessant iets om verder uit te zoeken. En dan nog is evolutie in feite een samenloop van toevalligheden i.c.m. het meeste uit je omgeving kunnen halen. Dat vlees verteren je kansen op overleving en voortplanten doet toenemen is logisch. Daarmee is het dus geen bewijs dat dat ook het meest optimale is.

En breed gedragen theorie? Hoe breed? Ik ken die niet als breed gedragen in ieder geval. Zoals bij de klimaatonderzoekers vaak over 90-95% ofzo wordt gesproken. Waar hebben we het hier over?
Ik ken de theorie dat de ontwikkeling vooral mogelijk is gemaakt doordat voedsel gekookt werd door onze voorouders, waardoor meer voedingsstoffen opgenomen konden worden.

Maargoed, in mijn beleving doet dit er niet heel veel toe, aangezien het geen antwoord geeft op wat optimaal is.

En absoluut gingen mensen vroeger vaak dood aan allerlei andere zaken dan onze lifestyle- en ouderdomsziekten. Dat zegt echter nog steeds niet dat al die zaken veroorzaakt worden door het dierlijke onderdeel van ons voedingspatroon. En zelfs als je die hypothese zou voeren kunnen we dat uiteindelijk alleen echt onderbouwen met het experiment waar we nu hier en daar in proberen te geraken. De eerste generatie vegans, waarover je met een beetje googlen ook ontzettend schrijnende verhalen vindt van ouders die jonge kinderen als vegan proberen op te voeden. Nog niet zo erg als de droevige plaatjes van vegan katten, maar dat terzijde.

Katten zijn geen mensen en niet omnivoor. Katten hebben vlees nodig. Mensen niet. Dus ik snap niet zo goed waarom je dit erbij haalt.
Jonge kinderen kunnen prima veganistisch opgevoed worden. Dat die ouders het niet goed uitgezocht hebben en zomaar wat deden (bijv geen b12 geven), dan krijg je schrijnende verhalen. Hadden ze zich maar aan een WFPB patroon gehouden...
Maar vertaal die verhalen niet naar het geheel alsjeblieft.
Er zijn maar zat schrijnende verhalen van ouders die hun kinderen vol aan de snoep, frisdrank en snacks zetten en die zelden tot nooit een groente of stuk fruit zien. Dat wil niet zeggen dat de rest van de vleesetende ouders er een potje van maken.

Maar dat het westerse eetpatroon een oorzaak is van verschillende ziekten is dik bewezen. Dat zijn geen 'ouderdomsziekten'. Want ze zijn te voorkomen. Uiteindelijk ga je ergens aan dood. Maar dat hoeft niet te gebeuren door hart- en vaatziekten, diabetes, leverziekten, nierfalen, verschillende soorten kanker en nog meer. Voeding speelt een enorme grote rol in ziektes. Logisch ook, want het is iets dat je elke dag naar binnen stopt.
Food is medicine, zoals Hippocrates al zei.

In het algemeen over verzadigd vet; die discussie had ik eerlijk gezegd echt niet meer verwacht. Ten opzichte van een jaar of vijf geleden (toen ik ook al eens een tijdje wat actiever was op dit onderwerp) is de demonisering van verzadigd vet echt wel achterhaald geworden. Wellicht ligt het een beetje aan mijn bubbel, maar je ziet en leest veel vaker artikelen waarin de angst ervoor gelukkig niet meer wordt onderschreven.

Een van de belangrijkste indicatoren daarvan vond ik dat de commissie die het nationale voedingsadvies in de V.S. bepaalt (zoals op veel vlakken hobbelen we regelmatig een beetje achter de bewegingen uit die hoek aan, ons Voedingscentrum is nog niet bij) al zo'n 5 jaar geleden heeft aangegeven het advies om zo weinig mogelijk verzadigd vet te nuttigen teruggetrokken heeft. Hetzelfde op vlak van cholesterol, waarover ze letterlijk aangaven dat er [“no appreciable relationship” between dietary cholesterol and blood cholesterol] is. Het hele rammelende advies tégen verzadigd vet is gebaseerd op epidemiological en observational onderzoek. Je mag alleen hypotheses eruit halen, en men is er nooit in geslaagd om die hard bevestigd te krijgen.

De commissie die het nationale voedingsadvies in de VS bepaalt? Je bedoelt de USDA?
Wat is de USDA? Een organisatie die valt onder het ministerie van landbouw en als belangrijke taak heeft om de US agriculture te promoten. Hoezo Conflict of interest?
De USDA is allesbehalve onomstreden als het gaat om voedseladvies. De lobbies en bedrijven zitten er vuistdik in. Follow te Money.
Dus laten we maar niet die organisatie nemen als 'standaard' als het gaat om goed voedingsadvies.

Nee, de discussie over verzadigd vet is springlevend, meer dan ooit heb ik het idee, nu de USDA die rare sprong heeft gemaakt.
De ADA (American Diet Association) raadt bijv. wel nog steeds aan voorzichtig te zijn met inname verzadigde vetten.

De exacte stats heb ik overigens niet, maar mijn indruk is niet dat in de afgelopen 50 jaar de consumptie van graan (ik tel maïs dan ook mee als lid van de familie) niet is toegenomen.

Maak je over mij met mijn al ruim zes jaar een flinke klont roomboter en MCT olie in de koffie ook verder maar geen zorgen, mijn LDL is laag, HDL hoog, en triglyceriden heel laag. ;)

Mais, daarvan is de productie zeker toegenomen. Voor veevoer en voor het maken van glucose-fructose-siroop, zo'n beetje de slechtste vorm van suiker.

Mooi dat je waardes goed zijn. Wat ik eerder ergens op dit forum heb gelezen, 'zoals de waard is vertrouwt die zijn gasten'. Dus ik neem het graag van je aan.
Maargoed, ook daar kunnen we over discussieren: Zijn dat je standaard waardes (je lichamelijke waardes van nature), of zijn ze toch verhoogd. Hoge HDL is ook niet meer onomstreden geloof ik.
Of misschien ben jij wel een roomboter mutant (zoals jij vegan atleten in je andere post mogelijke mutanten noemt)? :D
Of eet jij daarnaast best gezond, en worden de negatieve effecten weer voor het grootste deel teniet gedaan?
We zullen het nooit weten vermoedelijk.
 
Bekijk het initiatief van de herenboerderijen eens!

Ik ken het concept inderdaad. 1000x beter dan de gangbare agricultuur die we nu kennen.
Zelf gaat het mij niet ver genoeg, want er worden dieren gehouden voor consumptie en heb ik moeite om er geld aan te geven. Een reden waarom ik ook liever supermarkten oversla.
Maar als één van de oplossingen voor de huidige agro problemen, kan ik het enkel toejuichen.

Zelf ga ik het over een andere boeg gooien:
We zijn serieus bezig met het beginnen van een eigen voedselbos: de ultieme polycultuur.
Primair om zelfvoorzienend te zijn. Maar heb zo'n vermoeden dat over 10-15 jaar de productie zo groot is, dat verkoop een serieuze optie is.
Dan kan ik mooi amandelen van eigen productie eten :D
 
Ik ken het concept inderdaad. 1000x beter dan de gangbare agricultuur die we nu kennen.
Zelf gaat het mij niet ver genoeg, want er worden dieren gehouden voor consumptie en heb ik moeite om er geld aan te geven. Een reden waarom ik ook liever supermarkten oversla.
Maar als één van de oplossingen voor de huidige agro problemen, kan ik het enkel toejuichen.

Zelf ga ik het over een andere boeg gooien:
We zijn serieus bezig met het beginnen van een eigen voedselbos: de ultieme polycultuur.
Primair om zelfvoorzienend te zijn. Maar heb zo'n vermoeden dat over 10-15 jaar de productie zo groot is, dat verkoop een serieuze optie is.
Dan kan ik mooi amandelen van eigen productie eten :D

Ik moet zeggen dat ik jouw reacties in dit topic met veel plezier lees en hoewel ik meer met jou op een lijn zit qua voedingfilosofie, ook hulde aan de bijdragen van Kronos

Laten we in dit topic voor eens en voor altijd het mysterie rondom voeding oplossen. Ga vooral door, heren. Dan pak ik nog even wat met glucose-fructose-siroop gezoete popcorn / zelfgemaakte guacemole met volkoren toast / niets erbij, aangezien het al 20.00u is geweest :cry:
 
Ja, volgens mij kunnen we wel veilig aannemen dat zowat iedereen dat weet... Waarom denk je dat de runderen die ik nuttig als primaire jarenlange functie natuurbeheer hebben waarbij ze maar weinig bijgevoerd hoeven te worden? Doet verder niets af aan de strekking van mijn verhaal.

Als er meer gebruik gemaakt zou worden van biologische regeneratieve landbouw kunnen we overigens veel meer, inclusief vee. Joel Salatin is op dat vlak wel een bijzonder inspirerend figuur, zo lang je zijn fanatisme op andere vlakken (het prachtige gristelijke libertarianism) eventjes negeert verder. Er wordt vaak makkelijk gereageerd met: niet grootschalig en wetenschappelijk bewezen! Waarop mijn vraag is: is het dan wel ooit serieus onderzocht? Als nou eens een fractie van het geld dat naar R&D in de chemische en industraliele landbouw gaat in onderzoek naar betere biologische, circulaire en regeneratieve landbouw (inclusief vee) zou worden gestoken kwamen we nog eens ergens in een positieve richting. Door mét de natuur mee te werken, in plaats van er tegen te strijden.

Hier kunnen we elkaar de hand in schudden, of ja, voor een goed deel dan. Want Joel Salatin blijft een veehouder ;) Neemt niet weg dat vanuit dierenwelzijnsoogpunt zijn methode een grote stap voorwaarts is t.o.v. de huidige bioindustrie, wat in mijn ogen op zijn zachtst gezegd ronduit misdadig is.
Monoculturen krijgen subsidies. Polyculturen moeten het zelf maar uitzoeken. Want dat zou zogenaamd niet genoeg opleveren. Nooit fatsoenlijk onderzoek naar gedaan.
Deze zomer zijn wij 2 weken vrijwilligerswerk gaan doen in Bulgarije, bij een Brit die daar bezig is om een polycultuurstudie te doen naar methodes om zowel voeding voor mensen te produceren en tegelijkertijd biodiversiteit te promoten. Zeer interessant, hele leuke vent die ontzettend veel weet van planten: https://www.balkep.org/
Helaas vrat ie ook vlees, maar ieder mens heeft z'n gebreken :sneaky:(a)
 
Je hebt zoals gewoonlijk goede punten, maar dat we vanuit de evolutie gewend zijn aan bepaalde voedingspatronen vind ik een minder sterk argument. Onze gemiddelde levensverwachting is toch ook pas de laatste decennia omhoog geschoten - dat is toch gecorreleerd aan het feit dat we nu eenmaal meer kennis hebben over het leven?
Dat schijnt ( ik ben geen deskundige) niet zo te zijn.
Onze hunting-gathering voorvaders werden duizenden jaren geleden makkelijk 80-90 jaar. Alleen, dat was als je de eerste levensjaren doorkwam, de kindersterfte was meer dan 50%, zodat de gemiddelde leeftijd inderdaad op 35 jaar of zo lag.
Verder is de levensverwachting in Europa met name sterk gedaald sinds het begin van de industriële revolutie, waarna hij In de vorige eeuw weer sterk omhoog gegaan. En nu zitten we weer waar we 10000 jaar geleden begonnen. 😀
 
Dat schijnt ( ik ben geen deskundige) niet zo te zijn.
Onze hunting-gathering voorvaders werden duizenden jaren geleden makkelijk 80-90 jaar. Alleen, dat was als je de eerste levensjaren doorkwam, de kindersterfte was meer dan 50%, zodat de gemiddelde leeftijd inderdaad op 35 jaar of zo lag.
Verder is de levensverwachting in Europa met name sterk gedaald sinds het begin van de industriële revolutie, waarna hij In de vorige eeuw weer sterk omhoog gegaan. En nu zitten we weer waar we 10000 jaar geleden begonnen. 😀

Ik heb de term "jager-verzamelaars" en "hunting-gathering" nu al meerdere keren voorbij zien komen; zo te zien zijn er meerdere Harari-liefhebbers :sneaky:
 
Als lullige vergelijking met n evolutionaire knipoog; de levensverwachting van de Panda (de vegan trentsetter) is n stukje lager dan die van de meeste andere beren die niet vies zijn van n stukje vlees of vis en met n vergelijkbaar lichaamsgewicht. ;)
 
ELPSV Ik doe het even zo, tikkie flauw om er één puntje uit te pakken, maar van de rest heb ik geen verstand en die discussie laat ik verder aan jou en Kronos. Je zegt dat kinderen prima veganist kunnen zijn, maar zegt ook dat er ouders zijn die hun kinderen jammer genoeg geen B12 gaven en dat dat schrijnende voorbeelden oplevert. Dat is dus noodzakelijk voor het kind.

Hoe geef je kinderen B12 als veganist? Dat vraag ik, omdat ik het net Google en zie dat B12 in zo'n beetje alles "niet-vegan" zit. Wat mij, als leek, dan juist bevestigt dat kinderen eigenlijk een gevarieerd, niet vegan dieet nodig hebben. Als je dit moet bij geven is dat toch een teken dat er iets niet klopt? Bovendien, hebben volwassenen dan ook niet die B12 nodig?
 
Als lullige vergelijking met n evolutionaire knipoog; de levensverwachting van de Panda (de vegan trentsetter) is n stukje lager dan die van de meeste andere beren die niet vies zijn van n stukje vlees of vis en met n vergelijkbaar lichaamsgewicht. ;)
Panda’s: impotente luie nepberen. Dat is een wanproduct waar God al tijdenlang van af probeert te komen, maar ja, het WWF he.
 
ELPSV Ik doe het even zo, tikkie flauw om er één puntje uit te pakken, maar van de rest heb ik geen verstand en die discussie laat ik verder aan jou en Kronos. Je zegt dat kinderen prima veganist kunnen zijn, maar zegt ook dat er ouders zijn die hun kinderen jammer genoeg geen B12 gaven en dat dat schrijnende voorbeelden oplevert. Dat is dus noodzakelijk voor het kind.

Hoe geef je kinderen B12 als veganist? Dat vraag ik, omdat ik het net Google en zie dat B12 in zo'n beetje alles "niet-vegan" zit. Wat mij, als leek, dan juist bevestigt dat kinderen eigenlijk een gevarieerd, niet vegan dieet nodig hebben. Als je dit moet bij geven is dat toch een teken dat er iets niet klopt? Bovendien, hebben volwassenen dan ook niet die B12 nodig?

Niks flauw aan. Belangrijk punt namelijk.

Elk mens heeft B12 nodig.
Samen met vitamine D zijn dit de enige voor ons lichaam noodzakelijke stoffen die mensen niet uit planten kunnen halen.
B12 wordt geproduceerd door bacterieën in de darmen van een aantal dieren. Ook door ons overigens. Maar het zit te laat in het verteringsproces om die b12 te absorberen. Bij bijvoorbeeld kippen, schapen, koeien, varkens zit dat een stuk eerder in het proces, waardoor zij die b12 deels opnemen, waardoor het in hun spieren beland, en bij kippen een klein deel ook in de eieren.

Wij spoelen 'onze' B12 dus dagelijks door onze wc.
Vroeger belandden die bactieria en hun aangemaakte B12 op/in de grond en in riviertjes/stromen. Werd er iets uit die grond gegeten, grote kans dat er wat zand mee naar binnen ging waar wat b12 bij zat. En even wat drinken uit een stroom water deed hetzelfde. We hebben er niet veel van nodig. En het lichaam is vrij goed in vasthouden van B12 in schaarsere tijden.
Een groot nadeel van dit, is natuurlijk dat je ook ongewenste ziekmakende bacteria binnen kan krijgen. Daarom wassen we onze groenten graag, en drinken we gefilterd en behandeld water uit de kraan. Maar dan dus geen B12. Lijkt mij dan een prima oplossing om die uit supplementen te halen.
Die overigens nog steeds gemaakt worden door gebruik te maken van bacteriën.

Mocht je supplementen uit principe niks vinden: De meeste mensen, in ieder geval in Nederland, gebruiken elke dag een supplement. Namelijk de jodium die is toegevoegd in bakkerszout waarmee brood gebakken wordt. Mocht je geen brood eten, of enkele biologisch brood (waar vaak geen bakkerszout in zit), dan wordt een supplement aanbevolen door verschillende instanties.
Of je moet heel goed gaan uitkienen hoeveel zeeproducten je moet gaan eten. Heb het geprobeerd met zeewier, ik kwam er niet aan uit. Supplement is dan makkelijker, veiliger en goedkoper.
 
Let wel op de gewone huis tuin en keuken multivitaminepillen bevatten van sommige vitamines een flinke overdosis. Voor de meeste vitamines is dit geen probleem (lichaam voert t gewoon af) maar bij sommige kan het wel kwaad. Als je ff zoekt is hier wel een aflevering van KvW over te vinden.
 
Niks flauw aan. Belangrijk punt namelijk.

Elk mens heeft B12 nodig.
Samen met vitamine D zijn dit de enige voor ons lichaam noodzakelijke stoffen die mensen niet uit planten kunnen halen.
B12 wordt geproduceerd door bacterieën in de darmen van een aantal dieren. Ook door ons overigens. Maar het zit te laat in het verteringsproces om die b12 te absorberen. Bij bijvoorbeeld kippen, schapen, koeien, varkens zit dat een stuk eerder in het proces, waardoor zij die b12 deels opnemen, waardoor het in hun spieren beland, en bij kippen een klein deel ook in de eieren.

Wij spoelen 'onze' B12 dus dagelijks door onze wc.
Vroeger belandden die bactieria en hun aangemaakte B12 op/in de grond en in riviertjes/stromen. Werd er iets uit die grond gegeten, grote kans dat er wat zand mee naar binnen ging waar wat b12 bij zat. En even wat drinken uit een stroom water deed hetzelfde. We hebben er niet veel van nodig. En het lichaam is vrij goed in vasthouden van B12 in schaarsere tijden.
Een groot nadeel van dit, is natuurlijk dat je ook ongewenste ziekmakende bacteria binnen kan krijgen. Daarom wassen we onze groenten graag, en drinken we gefilterd en behandeld water uit de kraan. Maar dan dus geen B12. Lijkt mij dan een prima oplossing om die uit supplementen te halen.
Die overigens nog steeds gemaakt worden door gebruik te maken van bacteriën.

Mocht je supplementen uit principe niks vinden: De meeste mensen, in ieder geval in Nederland, gebruiken elke dag een supplement. Namelijk de jodium die is toegevoegd in bakkerszout waarmee brood gebakken wordt. Mocht je geen brood eten, of enkele biologisch brood (waar vaak geen bakkerszout in zit), dan wordt een supplement aanbevolen door verschillende instanties.
Of je moet heel goed gaan uitkienen hoeveel zeeproducten je moet gaan eten. Heb het geprobeerd met zeewier, ik kwam er niet aan uit. Supplement is dan makkelijker, veiliger en goedkoper.

Dat klopt. Ik heb geen bezwaren tegen de supplementen. Maar dat toont dan toch aan dat een veganistisch dieet in beginsel niet geschikt is voor het menselijk lichaam? Want je krijgt er geen B12 door, en dat hebben we nodig.

Iedereen mag natuurlijk z'n goddelijke gang gaan en vegan worden. Als ze B12 willen bij slikken om dat te kunnen volhouden, be my guest. Het maakt me echt niets uit. Maar het ging erover of een vegan lifestyle gewoon een hele logische keuze was voor een mens en dat we prima kunnen leven daarop, en dat blijkt vooralsnog dus niet zo te zijn. We hebben dierlijke producten nodig om te functioneren. Of we het nou uit een supplement halen of niet.

Toch?
 
Is de moderne vegan degene die het meest zijn rol kent in en in verbinding staat met het natuurlijke ecosysteem, of de traditionele jager-verzamelaar?

Dat al onze handelingen en keuzes effect hebben, helemaal waar. Dus waar ik me net zoals jou ontzettend kan storen aan een achteloze frikandel-eter, kan ik dat ook bij een (vanuit dierenwelzijn gemotiveerde) vegetariër of vegan die niet of niet alles biologisch eet. Als er iets namelijk geweldig in slaagt om werkelijk alle leven uit te roeien (leven bestaat natuurlijk niet alleen over schattig of sullig (in geval van de koe) kijkende beestjes) is het wel onze industriële landbouw. Er leeft op een ideaal stuk landbouwgrond letterlijk níets anders meer dan dat ene gewas dat daar jaar op jaar groeit in een treurig stukje verder levenloze aarde. Dat is uiteindelijk een beetje het probleem waar ik in eenzelfde cirkelredenering in terechtkomt. We kunnen niets anders dan deelnemen aan het ecosysteem. En dat natuurlijke systeem draait om de dood. Uiteindelijk is of was alles dat we in onze mond schuiven levend. En aangezien ik niet zomaar geloof in het snel ontstaan van goed en gezond synthetisch eten denk ik dat dit nog een hele tijd zo zal blijven.

Ik overweeg overigens serieus om ergens de komende jaren te gaan jagen om aan mijn vlees te komen. Biovlees is hier de absolute ondergrens, liefst komt alles van natuurboeren via de slager die ik zelf in de ogen heb gekeken. Maar wild is natuurlijk het summum op deze schaal. En als ik vlees wil eten, moet ik ook bereid zijn om de trekker over te halen.
Als je toch als een holbewoner wilt leven haal dan niet de trekker over maar ga echt jagen. Kijk het beest recht in de ogen aan en laat de sterkste maar winnen.
 
Als je toch als een holbewoner wilt leven haal dan niet de trekker over maar ga echt jagen. Kijk het beest recht in de ogen aan en laat de sterkste maar winnen.

Of overval bejaarden, zwakkeren en vrouwen die niet tot jou familie of woongroep behoren en pak hun winkelwagentje af als ze ermee richting hun auto lopen. ;)

Wel oppassen dat ze niet in de clan van Bacchus zitten.
 
Dat klopt. Ik heb geen bezwaren tegen de supplementen. Maar dat toont dan toch aan dat een veganistisch dieet in beginsel niet geschikt is voor het menselijk lichaam? Want je krijgt er geen B12 door, en dat hebben we nodig.

Iedereen mag natuurlijk z'n goddelijke gang gaan en vegan worden. Als ze B12 willen bij slikken om dat te kunnen volhouden, be my guest. Het maakt me echt niets uit. Maar het ging erover of een vegan lifestyle gewoon een hele logische keuze was voor een mens en dat we prima kunnen leven daarop, en dat blijkt vooralsnog dus niet zo te zijn. We hebben dierlijke producten nodig om te functioneren. Of we het nou uit een supplement halen of niet.

Toch?

Ik snap niet hoe je die conclusie uit mijn post(s) haalt?

Misschien haal ik zelf dingen door de war. Jij had het over B12 bij geven, en dat dat dus een conclusie zou zijn dat het eigenlijk niet klopt.
Ik dacht dat je daarmee verwees naar het evolutieverhaal. Daarom mijn reactie over hoe er wordt gedacht hoe de enkel plantenetende verre voorouders aan B12 kwamen. Dat het nodig hebben van B12 niet per se betekent dat je dus vlees moet hebben 'omdat want zo zijn we geëvolueerd'.
Maar aan je post van nu begrijp ik dat je dat niet bedoelt?

Is je punt/vraag nu dat het gaat dat het gegeven dat je moet supplementeren een bewijs is dat je vlees nodig hebt om gezond te leven?
 
Ik snap niet hoe je die conclusie uit mijn post(s) haalt?

Misschien haal ik zelf dingen door de war. Jij had het over B12 bij geven, en dat dat dus een conclusie zou zijn dat het eigenlijk niet klopt.
Ik dacht dat je daarmee verwees naar het evolutieverhaal. Daarom mijn reactie over hoe er wordt gedacht hoe de enkel plantenetende verre voorouders aan B12 kwamen. Dat het nodig hebben van B12 niet per se betekent dat je dus vlees moet hebben 'omdat want zo zijn we geëvolueerd'.
Maar aan je post van nu begrijp ik dat je dat niet bedoelt?

Is je punt/vraag nu dat het gaat dat het gegeven dat je moet supplementeren een bewijs is dat je vlees nodig hebt om gezond te leven?

Ik schreef eerder dat ik de noodzaak van veganistisch leven niet meteen zie, omdat ik niet snap waarom we geen dierlijke producten "mogen" eten - let op, dat staat los van vlees. B12 hoef je geen vlees voor te eten, maar je haalt het wel uit dierlijke producten. Dat leerde Google mij. Uit jouw posts haal ik de boodschap "we hebben die dierlijke producten helemaal niet nodig om te kunnen leven", dat is tenslotte veganisme. Dat principe klopt ook indien je supplementen pakt om je B12 aan te vullen. Maar dat is geen natuurlijk iets, een supplement. Er is geen supplementenboom waar je die kunt plukken. Daarmee wordt het een lifestyle die we onszelf nu kunnen permitteren, en iedereen mag dat zeker doen als ze dat willen, maar waarom veganisme "beter" voor je is, snap ik nog steeds niet. Onze lichamen zijn er kennelijk niet op afgesteld.

Wat zie ik over het hoofd?
 
Terug
Bovenaan Onderaan