Voeding en Supplementen

  • Topicstarter Verwijderd account Ralf Edström
  • Startdatum
Hmm, dat klinkt niet per se heel enthousiast. Ik denk dat ik het maar op safe ga spelen met 2x per week.

Bedankt voor de suggesties en dat van het te veel de nadruk leggen op de borst komt mij bekend voor ;P. Komt misschien omdat dat is wat ik zie in de spiegel. Maar zal daar ook goed op gaan letten.

Net als met de Rippetoe's methode genoemd door Mohr ook 5 herhalingen per set dus. Tot nu toe had ik het idee dat omdat ik meer op massa dan kracht concentreer ik meer herhalingen (stuk of 8-10) moet doen? Wat adviseer jij?

Twee keer per week dezelfde oefening doen lijkt mij in ieder geval een goed principe om te volgen, zo heb je echt een doel voor ogen iedere week.

Ik sluit me wederom in principe aan bij Bacchus, voeding is het belangrijkste in het aankomen/ afvallen. De vorm van je lichaam/ spieren is afhankelijk van de training. De 5x5 oefeningen zijn meer gericht op kracht maar door juist te eten krijg je massa erbij. De 8-10 herhalingen worden van oudsher geassocieerd met Massa. 15+ herhalingen zijn oorspronkelijk bedoeld voor spierconditie.

Vergelijk het met andere sporten. De marathon lopers hebben smalle spieren maar hebben wel elke spier (in hun benen) getraind. Om de grote spieren te ontlasten gaan de kleinere spieren naar verloop van tijd meewerken. Kickboxers moeten een middelgrote inspanning leveren over langere tijd en hebben daarom wel spieren en kracht, maar niet zo groot dat het na een paar minuten in de weg gaat zitten. Sterkste man deelnemers hebben enorm grote spieren maar zijn vaak lomp.

Voor snelle resultaten zou ik beginnen met een 5x5 programma of een 3x5 programma en deze aanvullen met oefeningen 10 herhalingen. Ga niet teveel doen, dat werkt niet goed, probeer het onder de 60 min te houden.

Ik zou 3 x in de week gewoon proberen (doe wel het gewicht rustig opbouwen) en als het te zwaar blijkt te zijn zou ik het gaan splitten in een upper/ lower body split. Dan doe je dus de ene week 2x upper body / 1x benen en de andere week 1x upper body/ 2x benen.
 
Als we het over voeding hebben.. wat is een makkelijke (en niet al te dure) manier om je calorie-inname te verhogen?

Ik weet dat het beter is om 5-6 eetmomenten te hebben, maar ik vind altijd lastig wat te eten. 4 keer per dag boterhammen met kipfilet en pindakaas heb ik niet heel veel zin in.

Kwark natuurlijk, hoor van sommigen dat ze een blikje tonijn zo opeten (niet heel goedkoop overigens als je dat dagelijks eet)
 
Als we het over voeding hebben.. wat is een makkelijke (en niet al te dure) manier om je calorie-inname te verhogen?

Ik weet dat het beter is om 5-6 eetmomenten te hebben, maar ik vind altijd lastig wat te eten. 4 keer per dag boterhammen met kipfilet en pindakaas heb ik niet heel veel zin in.

Kwark natuurlijk, hoor van sommigen dat ze een blikje tonijn zo opeten (niet heel goedkoop overigens als je dat dagelijks eet)

Meerdere keren per dag eten is niet nodig, daar zijn de experts op terug gekomen. Het gaat meer over totale calorieen "per dag" (ook dat zal niet perse zo zijn, periode kan langer/ korter zijn, maar laten we ons even vast houden aan dag). Kijk onder andere maar naar Intermittend fasting.

Om terug te komen op je vraag. Wat voor mij werkt (en voor veel mensen vloeken in de kerk is) was een shake van volle melk, whey, kwark, yoghert en brinta. Dit kan je aanvullen met pindakaas of de whey vervangen door weightgainer. (snel drinken voordat de brinta pap wordt)

Andere suggesties:
Veel noten en gedroogd fruit
Bolletjes rijst (kleefrijst koken en daar bolletjes van draaien, makkelijk voor onderweg) met saus
Chocomelk ipv melk/ water

Als je echt calorieen binnen wil krijgen (bulken) moet je simpelweg niet meer letten op clean eten. Dus pak van alles de vette variant, neem saus bij je vlees en groenten, eet als tussendoortje een gepofte aardappel, gebruik veel boter en olie en gooi er eventueel nog een scheut olie tussendoor.
 
Ik denk dat je op je voeding moet letten. Om te groeien moet je vooral goed eten en wat voor jou het beste is verschilt per persoon.

Uw boodschap is luid en duidelijk, thanks!

Ik sluit me wederom in principe aan bij Bacchus, voeding is het belangrijkste in het aankomen/ afvallen. De vorm van je lichaam/ spieren is afhankelijk van de training. De 5x5 oefeningen zijn meer gericht op kracht maar door juist te eten krijg je massa erbij. De 8-10 herhalingen worden van oudsher geassocieerd met Massa. 15+ herhalingen zijn oorspronkelijk bedoeld voor spierconditie.

Vergelijk het met andere sporten. De marathon lopers hebben smalle spieren maar hebben wel elke spier (in hun benen) getraind. Om de grote spieren te ontlasten gaan de kleinere spieren naar verloop van tijd meewerken. Kickboxers moeten een middelgrote inspanning leveren over langere tijd en hebben daarom wel spieren en kracht, maar niet zo groot dat het na een paar minuten in de weg gaat zitten. Sterkste man deelnemers hebben enorm grote spieren maar zijn vaak lomp.

Voor snelle resultaten zou ik beginnen met een 5x5 programma of een 3x5 programma en deze aanvullen met oefeningen 10 herhalingen. Ga niet teveel doen, dat werkt niet goed, probeer het onder de 60 min te houden.

Ik zou 3 x in de week gewoon proberen (doe wel het gewicht rustig opbouwen) en als het te zwaar blijkt te zijn zou ik het gaan splitten in een upper/ lower body split. Dan doe je dus de ene week 2x upper body / 1x benen en de andere week 1x upper body/ 2x benen.

Wederom bedankt, ik ga met uw tips aan de slag. Ik zal over een halfjaar eens mijn progressie posten. :)
 
Als we het over voeding hebben.. wat is een makkelijke (en niet al te dure) manier om je calorie-inname te verhogen?

Ik weet dat het beter is om 5-6 eetmomenten te hebben, maar ik vind altijd lastig wat te eten. 4 keer per dag boterhammen met kipfilet en pindakaas heb ik niet heel veel zin in.

Kwark natuurlijk, hoor van sommigen dat ze een blikje tonijn zo opeten (niet heel goedkoop overigens als je dat dagelijks eet)
Tonijn is hier vaste prik. Kwark ook. En elke dag 600 gram kipfilet (musclemeat). Ik doe intermitterend fasting en dat werkt voor mij heel goed. Ik ken ook mensen die juist 6 eetmomenten per dag nodig hebben. Het is echt heel persoonlijk. Een voedingsdeskundige zou daarbij kunnen helpen.
 
Intermittent fasting komt steeds meer terug in mainstream media, wel interessant om te zien.

Vasten als je wil afvallen: hoe verstandig is dat?
Intermittent fasting: het is een trend en het werkt echt. Maar deugt de afvalmethode wel?

Ik ben dan wel nogal allergisch voor huisartsen die een officiele klacht indienen over een tv-uitzending omdat er iets geroepen wordt waarvoor geen wetenschappelijk bewijs bestaat. Als die mensen me dan eventjes het harde wetenschappelijke bewijs willen geven dat aantoont dat cholesterol een goed meetinstrument is voor hart en vaatziekten vind ik het prima, maar anders moeten ze lekker hun mond houden zo lang ze dat soort adviezen wel durven te geven...
 
Intermittent fasting komt steeds meer terug in mainstream media, wel interessant om te zien.

Vasten als je wil afvallen: hoe verstandig is dat?
Intermittent fasting: het is een trend en het werkt echt. Maar deugt de afvalmethode wel?

Ik ben dan wel nogal allergisch voor huisartsen die een officiele klacht indienen over een tv-uitzending omdat er iets geroepen wordt waarvoor geen wetenschappelijk bewijs bestaat. Als die mensen me dan eventjes het harde wetenschappelijke bewijs willen geven dat aantoont dat cholesterol een goed meetinstrument is voor hart en vaatziekten vind ik het prima, maar anders moeten ze lekker hun mond houden zo lang ze dat soort adviezen wel durven te geven...


Is dit wat je zoekt? Of wil je meer over de specifieke manier waarbij cholesterol vormen tot vaatvernauwing kunnen leiden?

Het volkskrant artikel gaat overigens in op commentaren en kanttekeningen dat het nu eenmaal niet zwart wit is en niet voor iedereen werkt. Dit zijn echter hoogleraren en experts die regelmatig op congressen de nieuwste ontwikkelingen meekrijgen.

Overigens werk ik momenteel aan n diermodel waarin we de alternate day feeding (hele dag niet eten) vergelijken met een 8-16 ritme (beide zijn vormen van intermittent fasting). Mijn hypothese is dat 8-16 meer voordelen bied. Afhankelijk van of je meer details of verdieping zoekt; vraag maar raak.

De early TRF (eten tussen 8am en 2pm) laat overigens in mannen met hoog diabetes risico sterke verbeteringen zien in oa. de
bloedsuikerbalans, nog voordat gewichtsverlies optreed. Ik denk dat we dus zeker meer voor de methodes te zeggen valt dan in volkskrant artikel naar voren komt.

(Natuurlijk verbeteren die, ze vallen immers af / deze balans verbeterd, dit helpt o.a. met gewichtsverlies)
 
Dit is Matt Fraser (Fittest man on earth 2016-2017-2018)
maxresdefault.jpg


Ik word ook nog steeds gespierder (ondanks mijn leeftijd), dus je krijgt er echt wel body van. ;)


Bekijk bijlage 1285Bekijk bijlage 1286Bekijk bijlage 1287
Cool zeg! Het is duidelijk dat je heel wat uren training achter de rug hebt.
 

Is dit wat je zoekt? Of wil je meer over de specifieke manier waarbij cholesterol vormen tot vaatvernauwing kunnen leiden?

Het volkskrant artikel gaat overigens in op commentaren en kanttekeningen dat het nu eenmaal niet zwart wit is en niet voor iedereen werkt. Dit zijn echter hoogleraren en experts die regelmatig op congressen de nieuwste ontwikkelingen meekrijgen.

Overigens werk ik momenteel aan n diermodel waarin we de alternate day feeding (hele dag niet eten) vergelijken met een 8-16 ritme (beide zijn vormen van intermittent fasting). Mijn hypothese is dat 8-16 meer voordelen bied. Afhankelijk van of je meer details of verdieping zoekt; vraag maar raak.

De early TRF (eten tussen 8am en 2pm) laat overigens in mannen met hoog diabetes risico sterke verbeteringen zien in oa. de
bloedsuikerbalans, nog voordat gewichtsverlies optreed. Ik denk dat we dus zeker meer voor de methodes te zeggen valt dan in volkskrant artikel naar voren komt.

(Natuurlijk verbeteren die, ze vallen immers af / deze balans verbeterd, dit helpt o.a. met gewichtsverlies)

Reactie bij dit soort zaken is vaak dat er geen RTC is, dus niet bewezen, dus mag je het niet roepen (zoals in die tv-uitzending). Terwijl wel al decennia het officiële advies wordt gegeven om cholesterol te verlagen (niet alleen het non-HDL cholesterol). De hele voedingswetenschap is dusdanig complex en politiek dat je voor elke visie allerlei wetenschappelijke bronnen kunt aandragen. Want op een bron die je eigen visie onderschrijft is iedereen plotseling veel minder kritisch dan op het onderzoek dat het tegenovergestelde lijkt te onderschrijven. Ik sla ook echt niet meer snel aan van iets als 'hoogleraren' en 'experts'. Iets dat overigens pas nog onderschreven werd door een... ahem... hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Vrije Universiteit op een symposium dat ik bezocht heb die het hele nutritionisme vanuit de onderzoekswereld zowat failliet verklaarde.
 

Is dit wat je zoekt? Of wil je meer over de specifieke manier waarbij cholesterol vormen tot vaatvernauwing kunnen leiden?

Het volkskrant artikel gaat overigens in op commentaren en kanttekeningen dat het nu eenmaal niet zwart wit is en niet voor iedereen werkt. Dit zijn echter hoogleraren en experts die regelmatig op congressen de nieuwste ontwikkelingen meekrijgen.

Overigens werk ik momenteel aan n diermodel waarin we de alternate day feeding (hele dag niet eten) vergelijken met een 8-16 ritme (beide zijn vormen van intermittent fasting). Mijn hypothese is dat 8-16 meer voordelen bied. Afhankelijk van of je meer details of verdieping zoekt; vraag maar raak.

De early TRF (eten tussen 8am en 2pm) laat overigens in mannen met hoog diabetes risico sterke verbeteringen zien in oa. de
bloedsuikerbalans, nog voordat gewichtsverlies optreed. Ik denk dat we dus zeker meer voor de methodes te zeggen valt dan in volkskrant artikel naar voren komt.

(Natuurlijk verbeteren die, ze vallen immers af / deze balans verbeterd, dit helpt o.a. met gewichtsverlies)
Dank je voor het plaatsen! Ik "intermediate fast" af en toe (geen eten tussen avond en de volgende lunch). Prima te doen. Ik wil de alternate day (met 500 calorieën) om de dag eigenlijk best proberen. Heb jij hier ervaring mee?
 
Dank je voor het plaatsen! Ik "intermediate fast" af en toe (geen eten tussen avond en de volgende lunch). Prima te doen. Ik wil de alternate day (met 500 calorieën) om de dag eigenlijk best proberen. Heb jij hier ervaring mee?

Persoonlijk niet, bovendien heb ik ondergewicht en mis ik daarmee de drive om het zelf te willen ondervinden. ;)

Twee dingen gabasseerd op mijn achtergrond (chronobiologie); 1) regelmaat en voorspelbaarheid helpen het lichaam beter zijn balans te houden ("af en toe" vervangen door "structureel" maakt t waarschijnlijk effectiever en makkelijker vol te houden dan bijvoorbeeld een twee volle dagen per week niet eten. Het lichaam "leert" deze regelmaat voorspellen en Kan er beter op voorbereiden. 2) Als monophasic slapers is een onderscheid tussen een doorvoede periode en een langere vasten-periode het meest natuurlijk. Eten in de rustfase is om meerdere redenen "schadelijk". Het niet inbrengen van voedsel in het systeen tijdens de actieve fase is vrij onnatuurlijk, ik ben voor mensen nog niet overtuigd op dit op lange termijn een stabiele manier van (niet) eten is om een lager gewicht te bereiken en handhaven. Veel van de de enzymen die voedsel omzetten en opslaan / en hun tegenhangers die het juist vrijmaken uit de opslag worden door cellulaire klokjes (in bijvoorbeeld de lever en pancreas) aangestuurd. Die processen beginnen voor n deel al uren voor je (verwachtte) maaltijd (de stappen van gen-expressie tot een set enzymen die chemisch de suikers omzetten op de juiste plek hebben kost wat tijd). Vandaar dat mijn voorkeur een stategie met een dagelijkse regelmaat zou zijn.

Dat gezegd hebbende, dat het meedragen van teveel lichaamsgewicht negatief is op de langere termijn daarover is vrij veel consensus. Als jij dit met ADF (alternate day feeding) dit kunt doen afnemen zal het wellicht onder de streep alleen daarom al een voordeel zijn.
Let wel, ik ben geen deskundige op humaan metabolisme en ken jou situatie niet. Als je bijvoorbeeld problemen hebt met je hart, bloedsuiker of bloeddruk hebt dan zou ik niet puur op mijn interpretaties af gaan en in elk geval deze variabelen goed in de gaten houden als je rigoreuze dingen gaat omgooien.
 
Laatst bewerkt:
Cool zeg! Het is duidelijk dat je heel wat uren training achter de rug hebt.
Valt ontzettend mee. Een jaar en vier maanden voor die foto's woog ik nog 130 kilo en was mijn enige vorm vooral 'rond'. Ik begon in maart 2018 met CrossFit en deed dat jaar in mei de 'Murph'. Toen nog zonder gewichtsvest, maar wel binnen het uur. Het lijkt heel wat allemaal, maar als je gewoon blijft bewegen kun je al heel snel veel meer dan je denkt.
 
Persoonlijk niet, bovendien heb ik ondergewicht en mis ik daarmee de drive om het zelf te willen ondervinden. ;)

Twee dingen gabasseerd op mijn achtergrond (chronobiologie); 1) regelmaat en voorspelbaarheid helpen het lichaam beter zijn balans te houden ("af en toe" vervangen door "structureel" maakt t waarschijnlijk effectiever en makkelijker vol te houden dan bijvoorbeeld een twee volle dagen per week niet eten. Het lichaam "leert" deze regelmaat voorspellen en Kan er beter op voorbereiden. 2) Als monophasic slapers is een onderscheid tussen een doorvoede periode en een langere vasten-periode het meest natuurlijk. Eten in de rustfase is om meerdere redenen "schadelijk". Het niet inbrengen van voedsel in het systeen tijdens de actieve fase is vrij onnatuurlijk, ik ben voor mensen nog niet overtuigd op dit op lange termijn een stabiele manier van (niet) eten is om een lager gewicht te bereiken en handhaven. Veel van de de enzymen die voedsel omzetten en opslaan / en hun tegenhangers die het juist vrijmaken uit de opslag worden door cellulaire klokjes (in bijvoorbeeld de lever en pancreas) aangestuurd. Die processen beginnen voor n deel al uren voor je (verwachtte) maaltijd (de stappen van gen-expressie tot een set enzymen die chemisch de suikers omzetten op de juiste plek hebben kost wat tijd). Vandaar dat mijn voorkeur een stategie met een dagelijkse regelmaat zou zijn.

Dat gezegd hebbende, dat het meedragen van teveel lichaamsgewicht negatief is op de langere termijn daarover is vrij veel consensus. Als jij dit met ADF (alternate day feeding) dit kunt doen afnemen zal het wellicht onder de streep alleen daarom al een voordeel zijn.
Let wel, ik ben geen deskundige op humaan metabolisme en ken jou situatie niet. Als je bijvoorbeeld problemen hebt met je hart, bloedsuiker of bloeddruk hebt dan zou ik niet puur op mijn interpretaties af gaan en in elk geval deze variabelen goed in de gaten houden als je rigoreuze dingen gaat omgooien.

Mooie inzichten, dank je! Ik ben gezond, beweeg dagelijks (maar sport niet te veel, althans niet in de winter). Voor mij is het een kwestie van m'n sportintensiteit aanpassen (wat sowieso veel positieve gezondheidseffecten oplevert) en het (versneld) terugbrengen van de overtollige kilo's die ik vanaf oktober heb opgebouwd. Het jojo effect zal absoluut de kop opsteken. Het is aan mij om de ene 'jo' niet al te veel op te laten veren :)
 
Valt ontzettend mee. Een jaar en vier maanden voor die foto's woog ik nog 130 kilo en was mijn enige vorm vooral 'rond'. Ik begon in maart 2018 met CrossFit en deed dat jaar in mei de 'Murph'. Toen nog zonder gewichtsvest, maar wel binnen het uur. Het lijkt heel wat allemaal, maar als je gewoon blijft bewegen kun je al heel snel veel meer dan je denkt.

Eens. Ik vind vooral je discipline bewonderenswaardig.
 
Eens. Ik vind vooral je discipline bewonderenswaardig.
Dat is niet bewonderenswaardig. Dat is iets wat je jezelf kunt leren. Je kunt je zelf ergens toe verplichten en dan is het echt gewoon een kwestie van er aan beginnen. Ik haat hardlopen, maar verplicht mezelf af en toe 5 kilometer te rennen. Terwijl ik bezig ben vind ik daar helemaal niks aan, maar zodra ik thuis weer over de drempel stap ben ik tevreden met de prestatie. Of het nou een PR is, of de slechtste tijd ooit. De beloning zit 'm in de mentale winst. En, dat kan écht iedereen, mits je niet te lief bent voor jezelf en je echt boos bent op jezelf wanneer je opgeeft of zelfs maar uitstelt. Mindset kun je oefenen. ;)
 
[...]
Let wel, ik ben geen deskundige op humaan metabolisme en ken jou situatie niet. Als je bijvoorbeeld problemen hebt met je hart, bloedsuiker of bloeddruk hebt dan zou ik niet puur op mijn interpretaties af gaan en in elk geval deze variabelen goed in de gaten houden als je rigoreuze dingen gaat omgooien.

"I'm not a doctor and don't pretend to be one on the internet." :maniac:
 
"I'm not a doctor and don't pretend to be one on the internet." :maniac:

Precies. Dat gezegd hebbende beschouw ik mezelf wel als meer gekwalificeerd dan menig schrijver van dieetboekjes. ;)

Nog wel een puntje om te onderstrepen; geef het tijd en bouw routine op. Als je vol schuldgevoelens in de ochtend van 2 januari in de sportschool gaat zwoegen en jezelf voor het eerst opgelegd hebt om je ontbijt over te slaan dan geef je je lichaam een harde klap. Bouw dingen op zodat je geen onnodige neveneffecten ondervind.

Overigens is het hebben van voldoende energie in je lichaam om op welke manier dan ook de dag door te komen niet eens zozeer een issue. Zelfs ik met een BMI van 17.9 heb voor ruim 16 dagen aan calorien puur in vetcellen zitten. Jezelf met opzet in een ketose sturen (waarbij je actief eiwitten, aminozuren en spieren gaat afbreken) is een extreme vorm vasten die zeker bij de startfase van zeer lange vasten-protocollen wel eens optreed. Beter is het om het op te bouwen zo dat het lichaam wel getrained word om de vetopslag aan te spreken maar niet gelijk op de overlevings modus schiet.

(De 500 cal regel tijdens de vasten-dag van de ADF protocollen is er ook vooral voor om toch wat glucose voor de hersenen uit de voeding te halen).
 
Laatst bewerkt:
Niet helemaal on topic, maar aangezien we geen 'gezondheid'-topic hebben hier denk ik het meest op z'n plaats: ik heb net de resultaten binnen van een DNA-testje bij 23andme. Iemand hier met dat soort zaken bekend of er ook ervaring mee? Ze hebben een ancestry-, health- en traits-onderzoek o.b.v. DNA. Geen schokkende dingen bij mij uitgekomen (gelukkig). Op vlak van ancestry kun je in ieder geval zien dat ze hoogstwaarschijnlijk mijn sample niet verwisseld hebben.. :maniac:

23andme.png
 
Leuk om te zien dat meerdere mensen hier IF doen; ik doe het inmiddels een jaartje en het bevalt uitstekend. Heb dat gecombineerd met zo veel mogelijk plantaardig voedsel eten, wat hier waarschijnlijk dan weer minder populair is (althans, wel in mijn vriendenkringen).

Ik merk van zowel IF als meer plantaardig eten reusachtige sprongen voorwaarts in fysieke en mentale conditie.

Moet er wel bij zeggen dat ik vrijdag en zaterdag doorgaans de mist in ga wegens sociale activiteiten. Heb met mezelf afgesproken dat ik in ieder geval de 5 resterende dagen van de week wel streng ben voor mezelf en dat werkt erg goed. Dan leer je in het weekend ook meer genieten van een stukje vlees, een biertje of een snack na 20.00u en ben je ook voor de mensen om je heen niet de spelbreker of die ene dude waar altijd maar weer rekening mee dient te worden gehouden bij het boeken van restaurants of het koken van maaltijden.

Het belangrijkste voor welk dieet dan ook is imo dat het duurzaam is en het op een manier is ingericht die ervoor zorgt dat je het jarenlang moeiteloos kunt volhouden, zonder het te zien als 'straf'. Mijn advies voor een gezond maar bovenal sustainable dieet gecombineerd met een sociaal leven is dan ook de 5/2 methode; 5 dagen 'optimaal' (waarbij optimaal niet per se IF of plant-based hoeft te zijn, maar vooral waar jij goed resultaten mee behaalt) eten en maximaal 2 dagen/avonden per week (weekend) jezelf het genot gunnen.
 
[...]

Het belangrijkste voor welk dieet dan ook is imo dat het duurzaam is en het op een manier is ingericht die ervoor zorgt dat je het jarenlang moeiteloos kunt volhouden, zonder het te zien als 'straf'. Mijn advies voor een gezond maar bovenal sustainable dieet gecombineerd met een sociaal leven is dan ook de 5/2 methode; 5 dagen 'optimaal' (waarbij optimaal niet per se IF of plant-based hoeft te zijn, maar vooral waar jij goed resultaten mee behaalt) eten en maximaal 2 dagen/avonden per week (weekend) jezelf het genot gunnen.

Dat vind ik in het algemeen inderdaad een heel sterk en belangrijk advies. Voor veel mensen scheelt het enorm om zelfs echt een 'officiële' wekelijkse cheatday te hebben. De voordelen van die 5 of 6 dagen clean eten zijn natuurlijk enorm in vergelijking met het alternatief van uiteindelijk toch afhaken.

Ikzelf heb daar - denk ik een persoonlijkheidsdingetje - weer minder behoefte aan. Ik ben al een jaar of zes geleden heel strak koolhydraatarm gegaan. Daar ben ik puur op vlak van carbs door de jaren wel weer wat in opgeschoven, maar ik zit daar nu al zo lang heel strak in dat de fysieke klap van echte rommel op vlak van suiker naar binnen gooien dusdanig hard aankomt dat alleen dat het al niet meer waard maakt. Dat bijzonder kortdurende genot op moment dat je het je mond in schuift weegt niet op tegen het urenlang ellendig voelen (de dag) erna.

Word wel weer getriggerd door al het enthousiasme rondom IF waar ik ook zes jaar geleden al over las, maar ik ben toen al begonnen met het een beetje valsspelen op vlak van IF door koffie met roomboter als ontbijt te gaan gebruiken. Dat bevalt eigenlijk dusdanig goed waarbij ik zonder veel sporten mijn gewicht makkelijk op de 68kg houd (ik heb ooit rond de 85kg gezeten) dat ik weinig aanleiding voel om dingen verder te gaan tweaken. Die fase komt wellicht weer een keer.

Waar ik de afgelopen jaren wel heel streng in ben geworden is kwaliteit van mijn voedsel. Dat heeft slechts deel met de eigen gezondheid te maken, maar vooral ook met een stukje duurzaamheid. Er komt hier alleen maar organische/biologische groente in, en al ons vlees (ik eet er nog steeds aardig wat van) komt van onze huisleverancier De Woeste Grond. Ik weiger extern (restaurants, borrels) tegenwoordig ook principieel om vlees te eten. Het doet nogal wat met onze uitgaven op vlak van boodschappen, maar is weer goed voor mijn geweten. En uiteindelijk ben ik er ook van overtuigd dat voedsel zonder allerlei chemische toevoegingen en in een vorm zoals iemand dat tweehonderd jaar ook nog als voedsel zou herkennen het meest gezond is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan