Video Assistant Referee (VAR)

Tijd dat ze die regel eens gaan aanpassen dan. Je ziet duidelijk een overtreding voorafgaan aan de goal, maar omdat het slechts geel zou zijn moet je het dan maar laten gaan? :unsure:

Voetbal zit vol met kutregels en verkeerde interpretaties van de regels.
Scheidsrechters zijn te grote ego's om zich hier druk over te maken. Ze doen maar wat.
En de UEFA en FIFA staat het allemaal toe. Totale willekeur en een bron van ellende.
:sick: :braak:
 
Tijd dat ze die regel eens gaan aanpassen dan. Je ziet duidelijk een overtreding voorafgaan aan de goal, maar omdat het slechts geel zou zijn moet je het dan maar laten gaan? :unsure:
Uhm nee. Ik zie toch twee filmpjes? Ene filmpje wordt van gesteld dat dit minstens geel moet zijn. Daar mag de VAR niks van zeggen. Tweede filmpje gaat over de goal. Die mag hij wel afkeuren door die duw.
 
Uhm nee. Ik zie toch twee filmpjes? Ene filmpje wordt van gesteld dat dit minstens geel moet zijn. Daar mag de VAR niks van zeggen. Tweede filmpje gaat over de goal. Die mag hij wel afkeuren door die duw.

En ik vind dus in allebei de gevallen dat de VAR dan zou moeten ingrijpen. Je hebt de middelen, dus maak er gebruik van. Nu ontkomt iemand aan geel, en dat kan de wedstrijd beïnvloeden.
 
En ik vind dus in allebei de gevallen dat de VAR dan zou moeten ingrijpen. Je hebt de middelen, dus maak er gebruik van. Nu ontkomt iemand aan geel, en dat kan de wedstrijd beïnvloeden.
Eens. Maar ja, waar leg je de grens? Een onterechte inworp? Een gewone overtreding? Zoveel zaken die de uitkomst van een wedstrijd beïnvloeden.
 
Zoals er discussie blijft ontstaan over de scheidsrechter, blijft deze ook rondom de VAR.

Probleem is echter dat de grens lastig is vast te stellen en altijd onder invloed blijft van persoonlijke interpretatie. De VAR heeft gisteren in het geval van Nijhuis in mijn optiek niet gefaald. Nijhuis heeft het beoordeeld, de VAR ook en vervolgens wordt het doelpunt toegekend. Uiteraard wordt er een duw uitgedeeld maar was deze daadwerkelijk genoeg om het doelpunt af te keuren?

Evenals de discussie tijdens de JCS om het doelpunt van Blind af te keuren, waarbij Bosacgli wordt daadwerkelijk aan zijn hoofd geraakt. Ook hier kan men de vraag stellen of hij naar de grond diende te gaan op dit moment. Deze situatie vond ik het discutabeler dan gister tijdens de situatie van Sparta. Bij Bosacgli werd er namelijk iemand aan het hoofd geraakt wat altijd een gevaarlijker scenario is, zowel voor speler, scheidsrechter als voor de beoordeling van de spelsituatie voor de VAR.

Een ander moment dat de VAR gisteren wederom gemist heeft is een enorme doodschop bij Roda JC. Het was daar echt een bizar lompe tackle waarbij direct de speler van het veld gestuurd had moeten worden. Het bleef echter tot ieders verbazing bij een gele kaart. De willekeur van persoonlijke interpretaties van de VAR, zal zo snel mogelijk aan banden gelegd moeten worden. Daarom het volgende:

Het is en blijft lastig beoordelen waar de grens ligt en persoonlijk blijf ik dan ook pleiten voor een systeem waarbij enkel ballen beoordeeld worden die wel/niet over de lijn zijn en buitenspel situaties bij doelpunten. Buiten deze situaties pleit ik voor een "hockey-systeem".

Hierbij zouden beide coaches iedere helft 1 situatie kunnen aanvragen. Beoordeeld de VAR, de scheidsrechter het aangevraagde moment van de coach/aanvoerder van de ploeg, waarbij de ploeg vervolgens in het gelijk wordt gesteld blijft het moment staan en verliezen zij deze niet. Echter, indien de scheidsrechter tezamen met de VAR anders oordeelt en de ploeg geen gelijk krijgt, verliezen zij hun "aanvraag-moment".

Daarnaast behoud de VAR het recht om de scheidsrechter bij eventuele gemiste rode kaarten naar de kant te roepen. Dit is namelijk een daadwerkelijk toegevoegde waarde van de Video Assistant Referee. Geneuzel om vasthouden bij doelpunten, duw- & trekwerk en ander getrut blijf je namelijk toch houden en wordt op deze manier niet verminderd.

Door het door mij hierboven genoemde systeem in te voeren zal dit daarnaast ook de snelheid van het spel ten goede moeten kunnen komen, terwijl tegelijkertijd ook de positieve punten van de VAR echt in handen van de coaches c.q. spelers terecht komt. Een win-win situatie in mijn optiek voor zowel scheidsrechter -die wederom zijn status op het veld terugkrijgt als leidinggevende- en de clubs zelf.
 
Het is heel simpel. Er zijn spelregels en dat is de grens. Gewoon fluiten en beslissen volgens de spelregels.
Maar wil jij dan overal de VAR over laten beslissen? Dat was de vraag.
Zoals er discussie blijft ontstaan over de scheidsrechter, blijft deze ook rondom de VAR.

Probleem is echter dat de grens lastig is vast te stellen en altijd onder invloed blijft van persoonlijke interpretatie. De VAR heeft gisteren in het geval van Nijhuis in mijn optiek niet gefaald. Nijhuis heeft het beoordeeld, de VAR ook en vervolgens wordt het doelpunt toegekend. Uiteraard wordt er een duw uitgedeeld maar was deze daadwerkelijk genoeg om het doelpunt af te keuren?

Evenals de discussie tijdens de JCS om het doelpunt van Blind af te keuren, waarbij Bosacgli wordt daadwerkelijk aan zijn hoofd geraakt. Ook hier kan men de vraag stellen of hij naar de grond diende te gaan op dit moment. Deze situatie vond ik het discutabeler dan gister tijdens de situatie van Sparta. Bij Bosacgli werd er namelijk iemand aan het hoofd geraakt wat altijd een gevaarlijker scenario is, zowel voor speler, scheidsrechter als voor de beoordeling van de spelsituatie voor de VAR.

Een ander moment dat de VAR gisteren wederom gemist heeft is een enorme doodschop bij Roda JC. Het was daar echt een bizar lompe tackle waarbij direct de speler van het veld gestuurd had moeten worden. Het bleef echter tot ieders verbazing bij een gele kaart. De willekeur van persoonlijke interpretaties van de VAR, zal zo snel mogelijk aan banden gelegd moeten worden. Daarom het volgende:

Het is en blijft lastig beoordelen waar de grens ligt en persoonlijk blijf ik dan ook pleiten voor een systeem waarbij enkel ballen beoordeeld worden die wel/niet over de lijn zijn en buitenspel situaties bij doelpunten. Buiten deze situaties pleit ik voor een "hockey-systeem".

Hierbij zouden beide coaches iedere helft 1 situatie kunnen aanvragen. Beoordeeld de VAR, de scheidsrechter het aangevraagde moment van de coach/aanvoerder van de ploeg, waarbij de ploeg vervolgens in het gelijk wordt gesteld blijft het moment staan en verliezen zij deze niet. Echter, indien de scheidsrechter tezamen met de VAR anders oordeelt en de ploeg geen gelijk krijgt, verliezen zij hun "aanvraag-moment".

Daarnaast behoud de VAR het recht om de scheidsrechter bij eventuele gemiste rode kaarten naar de kant te roepen. Dit is namelijk een daadwerkelijk toegevoegde waarde van de Video Assistant Referee. Geneuzel om vasthouden bij doelpunten, duw- & trekwerk en ander getrut blijf je namelijk toch houden en wordt op deze manier niet verminderd.

Door het door mij hierboven genoemde systeem in te voeren zal dit daarnaast ook de snelheid van het spel ten goede moeten kunnen komen, terwijl tegelijkertijd ook de positieve punten van de VAR echt in handen van de coaches c.q. spelers terecht komt. Een win-win situatie in mijn optiek voor zowel scheidsrechter -die wederom zijn status op het veld terugkrijgt als leidinggevende- en de clubs zelf.
Roda heeft toch geen VAR?
 
Plus, dan kun je de scheidsrechter zelf ook wel weglaten. Die loopt er dan helemaal voor spek en bonen bij.
Volgens mij moet de VAR alleen opgeroepen worden als de scheids duidelijk een fout maakt die ernstige gevolgen heeft (doelpunten die al dan niet afgekeurd moeten worden, rode kaarten, et cetera).
 
:confused:

Als de scheidsrechter steeds naar de monitor moet gaan kijken ligt het spel langer stil.
Klopt, maar als de VAR continu moet terugkijken duurt ook lang.

Terwijl ik tik kont net het amateurisme van de KNVB weer bovendrijven. Ze kunnen geen lijntje op het beeldscherm trekken of het beeld draaien, zodat duidelijk wordt dat Huntelaar buitenspel staat. En dat stond ie, denk ik.
 
Klopt, maar als de VAR continu moet terugkijken duurt ook lang.

Hij kijkt toch alleen terug bij duidelijke fouten van de scheidsrechter en bij goals en Penalty's.
Dan duurt dat maar even. Ze moeten gewoon naar zuivere speeltijd en een tijdwaarnemer. Dat kan de 4e official gemakkelijk doen.
Dan ben je ook gelijk van dat tijdrekken af.
 
Het zou de scheidsrechters sieren, als ze de VAR ook als ondersteunend middel erkennen. Ik krijg zelf namelijk de indruk dat de scheidsrechters nu zelf beslissingen nemen: wel rood, geen penalty, et cetera. En dat de VAR dan later pas ingrijpt door te zeggen: "Misschien was het geen rood, wel een penalty. Leg het spel even stil." Het zou naar mijn idee beter zijn als de scheidsrechter zou zeggen, rode kaart, geen penalty, en een seconde later door zijn oortje tegen de VAR zegt: "Ik twijfel bij dit besluit, zouden jullie het na kunnen kijken?" (niet al te letterlijk, want het lijkt me niet verstandig om tegen de spelers te zeggen dat je twijfelt :zwijgen:). De VAR mag nu alleen ingrijpen als ze zeker zijn dat de scheidsrechter een fout maakt, wat ik persoonlijk raar vindt als je een assisterende rol hebt. De VAR heeft nu meer een corrigerende rol. Paradox: De correcties kunnen worden verworpen door de scheidsrechter als deze het er niet mee eens is. Eigenlijk mijn strekking: Het zou fijn zijn als de scheidsrechter en VAR nauwer met elkaar gaan samenwerken. Het zijn nu twee individuele eilandjes ieder met een eigen mening waardoor het meer discussie oproept in plaats van dat het samenwerking stimuleert. Om vele redenen is een goede samenwerking tussen scheidsrechter en VAR zeer bevorderlijk voor het voetbal.
 
Ik ben voorstander van de VAR, maar .niet in de huidige vorm.
020 krijgt nu al 2 weken op rij een buitenspel goal goedgekeurd.
Groningen krijgt vandaag rood voor natrappen, maar welke kaart kreeg Veltman van 020 voor dezelfde overtreding tegen PSV? Slechts geel en geen VAR om dit te corrigeren.
Hoe hard mag je iemand in het gezicht raken alvorens het minimaal een vrije trap is?
Tadic mag dit heel hard en Malen tegen Twente mag zich niet breed maken en krijgt een vrije trap tegen.
Er is te veel willekeur en het valt te vaak uit i het voordeel van 1 club.
Vul maar in welke.............
 
Ik ben het hier in wel met Ronaldinho eens. Afgelopen seizoen en ook in dit seizoen alweer zijn er genoeg voorbeelden van meten met 2 maten. Het voorbeeld van Tadic vind ik misschien nog wel het beste. Tadic zwaait met de arm naar achteren en dan vind ik de uitleg van de scheidsrechter dat de verdediger er tegenaan loopt tenenkrommend, recht lullen wat krom is. En wat betreft de buitenspel situaties, ik kan me vorig seizoen nog een afgekeurde goal van de Jong herinneren waarin Gakpo een MM buitenspel stond. Op tv beelden was dit niet te zien maar de KNVB heeft hier "speciale technologie" voor die dit haarfijn waarneemt...
 
Ik ben het hier in wel met Ronaldinho eens. Afgelopen seizoen en ook in dit seizoen alweer zijn er genoeg voorbeelden van meten met 2 maten. Het voorbeeld van Tadic vind ik misschien nog wel het beste. Tadic zwaait met de arm naar achteren en dan vind ik de uitleg van de scheidsrechter dat de verdediger er tegenaan loopt tenenkrommend, recht lullen wat krom is. En wat betreft de buitenspel situaties, ik kan me vorig seizoen nog een afgekeurde goal van de Jong herinneren waarin Gakpo een MM buitenspel stond. Op tv beelden was dit niet te zien maar de KNVB heeft hier "speciale technologie" voor die dit haarfijn waarneemt...
Daarom. De VAR leidt tot twee keer zoveel ergernis, fouten en onbegrip. Gewoon mee stoppen.
 
Maar het middelt allemaal uit jongens, vorige week werd een buitenspeldoelpunt van een uit-spelende klup goedgekeurd,. gister van een thuis-spelende klup. Alles weer helemaal in balans toch?

De VAR is geen technisch hulpmiddel, het zijn 2 mensen die ondersteunen en daarbij gebruik maken van technische hulpmiddelen Kortom, alle ruimte voor interpretatie, gevoel en geneuzel.
Doellijntechnologie zou wel een technisch hulpmiddel zijn, output is helder wel of geen doelpunt zonder tussenkomst van mensen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan