Video Assistant Referee (VAR)

Dit is ook precies waarom ik (nog) geen vertrouwen heb in de VAR.
Allemaal nog veelste willekeurig en gaat momenteel ook nog ten koste van de effectieve speeltijd.

Ja, vruger middelde het nog uit. Dan werd de penalty van Lozano gemist, maar ook die van Neres. Nu krijg je de een niet en de ander wel.
 
Als de VAR's onpartijdig waren zou ik ermee instemmen. Ik heb sterk het idee dat de meeste dat niet zijn.
 
Aangezien het ook gaat over de nieuwe technieken die gebruikt worden als hulpmiddel te dienen zie ik het als een nieuw topic. De discussie over het nut van de VAR, wat er beter kan en beter moet.

De KNVB gelooft sterk in de ondersteuning van een video-assistent in het voetbal. Daarom onderzocht de KNVB de afgelopen jaren in de pilot ‘Arbitrage 2.0’ als een van de eerste landen de mogelijke invulling hiervan.

De Video Assistent Referee (VAR) is een scheidsrechter die, buiten het veld, de arbitrage kan ondersteunen in het nemen van beslissingen tijdens de wedstrijd. Dit doet hij met behulp van beelden van de aanwezige camera’s in het stadion. In welke situaties kan de VAR worden ingezet?

Vier mogelijke situaties
  • Wel of geen doelpunt
  • Wel of geen strafschop
  • Wel of geen directe rode kaart
  • Identiteitsvergissing bij het geven van een rode of gele kaart
Wat is de volgorde van het VAR-proces?
  1. Het incident vindt plaats
  2. De VAR kijkt terug en geeft advies
  3. De scheidsrechter besluit en onderneemt actie
Welke mogelijkheden heeft de scheidsrechter?
  • De scheidsrechter volgt het advies van de VAR direct op
  • De scheidsrechter besluit om het moment zelf terug te kijken

Wanneer wordt besloten of de VAR in actie komt?
De communicatie kan zowel door de scheidsrechter als de VAR worden gestart. Dit is dus als de scheidsrechter vermoedt dat hij een ernstig incident mist of als de VAR van mening is dat de scheidsrechter een incident heeft gemist of duidelijk fout heeft beoordeeld. In plaats van: Dit is dus als de scheidsrechter denkt advies te kunnen gebruiken of als de VAR denkt dat de scheidsrechter een moment niet heeft gezien of iets verkeerd heeft beoordeeld.

Welke beelden kan de VAR gebruiken?
De VAR kan gebruik maken van alle beelden die gemaakt worden door de verschillende camera’s van de tv-producent. Alle beelden die voor de kijkers thuis te zien zijn, die zijn ook beschikbaar voor de VAR. Wedstrijden in de Eredivisie worden gevolgd met minimaal zes camera’s.

Over het VAR Protocol: https://www.knvb.nl/downloads/bestand/11203/var-protocol

Ik wil graag iets toevoegen. Zie cursief/vet gedrukt voor de wijziging:

Vijf mogelijke situaties
  • Wel of geen doelpunt
  • Wel of geen strafschop
  • Wel of geen directe rode kaart
  • Identiteitsvergissing bij het geven van een rode of gele kaart
  • Wel of geen Ajax
Wat is de volgorde van het VAR-proces?
  1. Het incident vindt plaats
  2. De VAR kijkt terug en geeft advies
  3. De scheidsrechter besluit en onderneemt actie
  4. De VAR corrigeert indien er nadeel voor Ajax zou kunnen ontstaan.

======
Zomaar een gebbetje.
 
De KNVB start tijdens de strijd om de Johan Cruijff Schaal tussen Ajax en PSV met een pilot om duiding te geven bij VAR-momenten in het stadion. Op de schermen zal aan het publiek getoond worden wat voor soort situatie onder de loep ligt.
Supporters in de Nederlandse stadions hadden vorig seizoen soms geen flauw benul waar de VAR het spel voor stillegde. De KNVB gaat daarom de VAR-beslissing op de schermen in het stadion tonen.


Artikel van VI.

Ja die beelden moeten op groot scherm getoond worden, maar ik ben benieuwd hoe de scheidsrechter dan beïnvloed wordt door het publiek. Als je als publiek flink begint te juichen of te schreeuwen bij het zien van de beelden ben ik benieuwd in hoeverre een scheids nog een andere beslissing durft te nemen.

Daarnaast blijft een VAR moment iets willekeurigs.
 
De KNVB start tijdens de strijd om de Johan Cruijff Schaal tussen Ajax en PSV met een pilot om duiding te geven bij VAR-momenten in het stadion. Op de schermen zal aan het publiek getoond worden wat voor soort situatie onder de loep ligt.
Supporters in de Nederlandse stadions hadden vorig seizoen soms geen flauw benul waar de VAR het spel voor stillegde. De KNVB gaat daarom de VAR-beslissing op de schermen in het stadion tonen.


Artikel van VI.

Ja die beelden moeten op groot scherm getoond worden, maar ik ben benieuwd hoe de scheidsrechter dan beïnvloed wordt door het publiek. Als je als publiek flink begint te juichen of te schreeuwen bij het zien van de beelden ben ik benieuwd in hoeverre een scheids nog een andere beslissing durft te nemen.

Daarnaast blijft een VAR moment iets willekeurigs.
Mag hopen dat t tonen pas na de definitieve beslissing is.
 
Ow ok das te doen.
Vooral voor in het stadion wel prettig. Erg goed trouwens, dat de KNVB gewoon dit soort dingen uitprobeert. Niet zo vastgeroest en conservatief als andere voetbalinstellingen. Lekker pilotjes draaien, en niet bang zijn voor negatieve resultaten.
 
NOS: "Het is de bedoeling dat de toelichting van de scheidsrechter ook via een microfoon voor iedereen te horen zal zijn." Beetje zoals in de VS bij American Football dus? Op zich niks mis mee.
 
Afschaffen lijkt mij op zijn plaats na een mislukt seizoen VAR. Of drastisch aanpassen als toeschouwer is het amusement voetbalspel verslechterd, commercie zal uiteindelijk de doodsklap geven aan de VAR.
 
Kunnen we voortaan zelf live op de schermen zien hoe meneer Higler weer een keer faalt, wat leuk zeg.

Als we dan toch het American Football achterna gaan, dan kan ik niet wachten op 5 minuten voetbal afwisselen met 10 minuten reclame!
 
Terug
Bovenaan Onderaan