Binnenlandse Politiek

Dit is een analyse waar ik me goed ik kan vinden. Ik ben het er overigens ook helemaal me eens dat de vrije markt een vooruitgangsinstrument is, of in ieder geval is geweest, en ook sterk moreel heeft gewerkt - zie bijvoorbeeld de afschaffing van slavernij, of het ontstaan van een welvarende middenklasse, of inderdaad internationale samenwerking (De EU begon ooit met een economisch verbond van kolen en staal).

Ik hoop overigens dat links niet alleen nationaal of in een poldermodel kan werken... Ik hoop (en zie ook ontstaan) een bottom-up beweging van kleine collectieven en clubjes, die experimenteren met duurzame productie, of met culturele experimenten waarbij iedereen welkom is (multicultureel, inclusief, op basis van gelijkheid) - dat is voor mij de nieuwe, inclusieve, solidaire, do-it-yourself mentaliteit waaruit links weer sterk kan worden (en wat doet denken aan stokoud links anarchisme). Het is alleen een hele kwetsbare beweging, vatbaar voor commerciële krachten. Hoe die beweging te laten groeien, lijkt met in ieder geval op nationaal niveau een mooie uitdaging voor links.

Het klimaat is een heel ander ding... Nationaal én internationaal zie ik kansen voor links om het via de rechter te spelen (zie de zaak-Urgenda), en de de milieuwetgeving in de EU wordt volgens mij steeds beter. Maar als een Trump eigenhandig de VS uit de klimaatakkoorden van Parijs haalt, tja...wat doe je dan? Protesten, brede burgerlijke ongehoorzaamheid, anders stemmen, meehelpen met bewustwording... Meer zit er niet op. De tamheid en gelatenheid waarmee de milieucrisis wordt aanvaard, zie ik nog wel als het beste voorbeeld van het falen van links (of de dominantie van rechts) momenteel. Als je niet eens een groot verhaal kan maken van een naderende ramp, wanneer dan nog wel?
Interview met George Monbiot in de Vk gelezen vandaag :sneaky:
 
Daarnaast heeft een vrije markt geen oog voor zorgplicht of solidariteit. Men zal voor de goedkoopste oplossing (en dan ook nog vaak op korte termijn) kiezen, niet voor de beste. Het doel blijft immers geld verdienen, de manier waarop (bv de zorg) blijft slechts een middel. Dus zullen zeldzame gevallen waarbij relatief veel zorg nodig is, het liefst geholpen worden. Zal men altijd kijken of iets niet nóg goedkoper kan, of toch niet met een paar handjes minder. Opleiding, onderhoud, allemaal taken die men het liefst zo min mogelijk zal willen uitvoeren.

Defensie, zorg en justitie zijn in mijn ogen overheidstaken en dienen centraal geregeld te worden. De hele privatisering van de zorg heeft niet voor betere zorg en minder administratie geleid. Sterker nog, er zijn minder handen aan het bed, administratief is het een draak (ondanks alle automatisering) en de excessen met verpleegkundigen die ZZP-er zijn, investeringsfondsen die een ziekenhuis opkopen enz nemen toe.
Nixon trapte er gedurende zijn ambtstermijn in, en in Nederland gaat het ook die kant op. Ondernemers die orakelen dat ze het wel even beter doen, maar ondertussen vindt er alleen afbraak plaats.
Voeg hier aan toe: onderwijs, openbaar vervoer en openbare nutsvoorzieningen
 
Nog even over de tijd, Lubach heeft hier een heel goed punt:

Arjen vind dat de zon om 12 uur op zijn hoogst moet staan. Tja, dan is de zomertijd raar. Maar dat kan toch ook prima om 13:30 uur zijn? Geef mij 's avonds maar een uurtje langer licht i.p.v. 's ochtends. 's ochtends zijn we over het algemeen toch aan het slapen/werken, dus dan liever 's avonds een uurtje langer ervan genieten. Zomertijd in de winter betekent de zon tussen 9:30-17:30 uur i.p.v. 8:30-16:30 uur. Lijkt met niets mis mee. Met de wintertijd in de zomer komt de zon al om 4 uur op. Alsof we daar op zitten te wachten (levert dat geen slaapstoornissen op)? Niet dat ik een voorstander ben van alleen zomertijd (van mij mag het ook blijven zoals het nu is), maar een heel jaar wintertijd lijkt me veruit de minst goeie optie.
 
Laatst bewerkt:
Arjen vind dat de zon om 12 uur op zijn hoogst moet staan. Tja, dan is de zomertijd raar. Maar dat kan toch ook prima om 13:30 uur zijn? Geef mij 's avonds maar een uurtje langer licht i.p.v. 's ochtends. 's ochtends zijn we over het algemeen toch aan het slapen/werken, dus dan liever 's avonds een uurtje langer ervan genieten. Zomertijd in de winter betekent de zon tussen 9:30-17:30 uur i.p.v. 8:30-16:30 uur. Lijkt met niets mis mee. Met de wintertijd in de zomer komt de zon al om 4 uur op. Alsof we daar op zitten te wachten (levert dat geen slaapstoornissen op)? Niet dat ik een voorstander ben van alleen zomertijd (van mij mag het ook blijven zoals het nu is), maar een heel jaar wintertijd lijkt me veruit de minst goeie optie.
Vopgens mij geeft hij ook argumenten aangaande bioritme en gezondheid waarom hij de wintertijd ala beste ziet. Overigens ben ik van team #blijvenverzetten.
 
Volgens mij is Arjen ook van het klimaat:
Als je de zomertijd zou afschaffen betekent het dus dat bijna iedereen in de zomer de lampen 's avonds een uur eerder aan moet doen (en 's ochtends is het al licht, dus daar maakt het geen verschil). Scheelt nogal.
 
Volgens mij is Arjen ook van het klimaat:
Als je de zomertijd zou afschaffen betekent het dus dat bijna iedereen in de zomer de lampen 's avonds een uur eerder aan moeten doen (en 's ochtends is het al licht, dus daar maakt het geen verschil). Scheelt nogal.

Dat argument kun je ook brengen voor de ochtenden in de winter bij de zomertijd (of blijf jij tot 10:00 in het donker zitten?).
 
Dat argument kun je ook brengen voor de ochtenden in de winter bij de zomertijd (of blijf jij tot 10:00 in het donker zitten?).

Met zomertijd in de winter moet je 's ochtends inderdaad met licht/elektrische tijd gebruiken, maar dat wordt gecompenseerd met een uur langer zonlicht in de avond. Dus dat heft elkaar op.
 
Volgens mij is Arjen ook van het klimaat:
Als je de zomertijd zou afschaffen betekent het dus dat bijna iedereen in de zomer de lampen 's avonds een uur eerder aan moet doen (en 's ochtends is het al licht, dus daar maakt het geen verschil). Scheelt nogal.

Volgens mij is lang en breed bewezen dat dit helemaal niets uitmaakt, nog naast het terechte argument van JCS.

En het is niet alleen Arjen die vindt dat de zon om 12 uur op z'n hoogst moet staan, dat vindt je lichaam ook. De aanknop wordt niet écht gevonden totdat er licht is, dus dan is het leuk dat mensen zouden gaan werken, in het stikdonker, maar ik geloof niet dat we dan de bedoelde productiviteit bereiken. Ik ben een echt ochtendmens en dus wellicht daardoor gebiasd (naast dat ik geen negatieve associaties met het woord winter heb), maar ik gruwel van de gedachte dat het pas tegen 10 uur licht zou worden. Dan moet het hele dagschema in feite mee gaan bewegen, en dan zijn we helemaal ridicuul bezig.

Overigens snap ik niet dat onze regering zo krampachtig dezelfde tijd vast wil houden als Duitsland. Stel je voor, de tijd verandert een heel uur als je de grens overgaat. So what? Laten we lekker overeenstemming bereiken met België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Portugal. Dan kan Duitsland lekker in z'n St. Peterburgse tijdzone gaan zitten.

Met zomertijd in de winter moet je 's ochtends inderdaad met licht/elektrische tijd gebruiken, maar dat wordt gecompenseerd met een uur langer zonlicht in de avond. Dus dat heft elkaar op.

Maar dan klopt je "Scheelt nogal" dus niet.
 
Tuurlijk scheelt het wel. In de zomer is nauwelijks iemand om 5 uur al uit zijn bed. Dus of het dan om 5 uur ipv 4 uur licht wordt dat maakt qua elektriciteit in de morgen niet uit. Veel mensen zijn 's avonds tussen 21:00-22:00 nog wakker en zouden dus met zomertijd in de zomer een uur minder licht/elektriciteit nodig hebben.
In de winter zijn de meesten op voor het licht wordt en gaan ze naar bed als het donker wordt, dus daar maakt zomer- of wintertijd niet uit (en er zijn meer mensen die uitslapen tot 9:30 dan dat er mensen zijn die voor 17:30 uur in bed gaan, dus ook daar is zomertijd beter voor het milieu/portemonnee).
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is lang en breed bewezen dat dit helemaal niets uitmaakt, nog naast het terechte argument van JCS.

En het is niet alleen Arjen die vindt dat de zon om 12 uur op z'n hoogst moet staan, dat vindt je lichaam ook. De aanknop wordt niet écht gevonden totdat er licht is, dus dan is het leuk dat mensen zouden gaan werken, in het stikdonker, maar ik geloof niet dat we dan de bedoelde productiviteit bereiken. Ik ben een echt ochtendmens en dus wellicht daardoor gebiasd (naast dat ik geen negatieve associaties met het woord winter heb), maar ik gruwel van de gedachte dat het pas tegen 10 uur licht zou worden. Dan moet het hele dagschema in feite mee gaan bewegen, en dan zijn we helemaal ridicuul bezig.

Overigens snap ik niet dat onze regering zo krampachtig dezelfde tijd vast wil houden als Duitsland. Stel je voor, de tijd verandert een heel uur als je de grens overgaat. So what? Laten we lekker overeenstemming bereiken met België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Portugal. Dan kan Duitsland lekker in z'n St. Peterburgse tijdzone gaan zitten.



Maar dan klopt je "Scheelt nogal" dus niet.
Maakt dat echt uit? In de winter rij ik in het donker naar werk en in het donker naar huis. Ik denk dat ik nog wel wat produceer op die momenten. Binnen mag het licht wel aan.
 
Tuurlijk scheelt het wel. In de zomer is nauwelijks iemand om 5 uur al uit zijn bed. Dus of het dan om 5 uur ipv 4 uur licht wordt dat maakt qua elektriciteit in de morgen niet uit. Veel mensen zijn 's avonds tussen 21:00-22:00 nog wakker en zouden dus met zomertijd in de zomer een uur minder licht/elektriciteit nodig hebben.
In de winter zijn de meesten op voor het licht wordt en gaan ze naar bed als het donker wordt, dus daar maakt zomer- of wintertijd niet uit (en er zijn meer mensen die uitslapen tot 9:30 dan dat er mensen zijn die voor 17:30 uur in bed gaan, dus ook daar is zomertijd beter voor het milieu/portemonnee).

Dan nog is het een loos argument, aangezien iedereen binnenkort klimaatneutrale lampies heeft. Het enige zinnige argument komt van de kant van het bioritme: hoe verhoudt je slaap/wek ritme zich tot dat van de zon. Iedere wetenschapper die zich daar mee bezighoudt die ik erover gehoord heb is voor de wintertijd. Niet omdat ze dat leuker of gezelliger vinden, maar omdat het beter is voor de volksgezondheid en veiligheid.
 
Een uur langer in het daglicht leven (dat je met zomertijd hebt) lijkt me toch duidelijk beter voor de gezondheid.
 
Een uur langer in het daglicht leven (dat je met zomertijd hebt) lijkt me toch duidelijk beter voor de gezondheid.
Echt he, je mag denken wat je wilt, maar wetenschappers roepen het tegenovergestelde. Niet lullig bedoeld maar je klinkt als n Trump over klimaatverandering.
 
Echt he, je mag denken wat je wilt, maar wetenschappers roepen het tegenovergestelde. Niet lullig bedoeld maar je klinkt als n Trump over klimaatverandering.
Het is hetzelfde als met Zwarte Piet. zomer/winter tijd is een oude Hollansche traditie die door de linkse multiculti elite / Europese zakkenvullers (doorhalen wat niet van toepassing is) bedreigd wordt. ?
 
Maakt dat echt uit? In de winter rij ik in het donker naar werk en in het donker naar huis. Ik denk dat ik nog wel wat produceer op die momenten. Binnen mag het licht wel aan.

Licht in huis of kantoor is op geen enkele manier te vergelijken met zonlicht, zelfs in de winter. Maakt een gigantisch verschil in productiviteit en gezondheid.

Disclaimer: mijn vriendin is lichtonderzoeker, dus indien nodig haal ik er een rits wetenschappelijke referenties bij. ;P
 
Het is hetzelfde als met Zwarte Piet. zomer/winter tijd is een oude Hollandsche traditie die door de linkse multiculti elite / Europese zakkenvullers (doorhalen wat niet van toepassing is) bedreigd wordt. ?
Ach zolang de blanke man het mooie Nederlandse feest Sint Maarten rucksichtlos inwisselt voor het Amerikaanse halloween mag men lekker het bekje dichthouden over cultuur bewaken.
 
Licht in huis of kantoor is op geen enkele manier te vergelijken met zonlicht, zelfs in de winter. Maakt een gigantisch verschil in productiviteit en gezondheid.

Disclaimer: mijn vriendin is lichtonderzoeker, dus indien nodig haal ik er een rits wetenschappelijke referenties bij. ;P
Ik ben extreem blank, dus bij de minste of geringste zonnestraal kan ik weer weken vooruit. ;P
Ach zolang de blanke man het mooie Nederlandse feest Sint Maarten rucksichtlos inwisselt voor het Amerikaanse halloween mag men lekker het bekje dichthouden over cultuur bewaken.
Sint Maarten heb ik serieus nog nooit gevierd. Al hadden wij dan wel altijd schoolfeest op de middelbare school, want Sint Maartenscollege.
 
Terug
Bovenaan Onderaan