Gastón Pereiro (A)

Je mag het falen van Pereiro grotendeels wel aan Cocu verwijten. Zoals ik eerder aangaf, en nu ook met de bron van VoetbalPrimeur kan bevestigen, is de grootste waarde van Pereiro te zien in de omschakeling. Als je dan vanuit de opbouw wil spelen én ook nog eens een inzakkend team op het veld hebt staan, dan is het meer dan logisch dat Pereiro onzichtbaar is! De pass op Siem de Jong vorig jaar vergeten? Of de lekkere passes waarmee hij op het begin strooide en met een jagend en vooral schakelend team speelde?

Zijn mentaliteit is zwak, maar zijn kwaliteiten zijn wat mij betreft (volledig) misbruikt.

Snel de bal de diepte in betekent ook dat je daarachter goed moet staan om bij balverlies de tegenaanval op te vangen. Het vraagt ook dat de aanvallers dan rap mee terugkomen om mee te ondersteunen. En dáár ontbeerde het nogal eens aan, ook bij vriend Pereiro. Dat misbruikverhaal gaat er bij mij niet in. De wedstrijd tegen Feyenoord toonde juist aan wat Pereiro zélf kan doen (en dus had kunnen doen) om PSV beter te laten spelen.

Die bron van VP geeft aan dat PSV excelleerde omdat Pereiro vanaf rechtsbuiten naar binnen kwam en meeverdedigde. PSV komt tegen Feyenoord tot omschakelen doordat Pereiro deze opdrachten uitvoert. Die jongen bewijst zichzelf en PSV een dienst door ook in balbezit tegenstander betrokken te zijn bij het spel.

Dat vraagt wat, fysiek gezien. En ik kan me goed voorstellen dat hij dat niet een heel seizoen volhoudt.

De technische en tactische kwaliteiten van Pereiro staan buiten kijf. Fysiek en mentaal heeft hij nog wel wat te winnen. Al is hij daarin een stuk verder dan 2 jaar geleden. Onder andere meer snelheid, meer accelleratie.

Wat de bron van VP overigens óók zegt is Pereiro kon uitblinken omdat er van achter hem op het middenveld kon worden doorgejaagd. Pereiro kon uitblinken omdat Ramselaar, vanaf vanaf het middenveld het vuile loopwerk deed. In feite dus een betoog om Ramselaar op "de plek van Pereiro" te zetten. En in feite geen enkele ondersteuning voor het verhaal dat Pereiro op 10 moet.
 
Je mag het falen van Pereiro grotendeels wel aan Cocu verwijten. Zoals ik eerder aangaf, en nu ook met de bron van VoetbalPrimeur kan bevestigen, is de grootste waarde van Pereiro te zien in de omschakeling. Als je dan vanuit de opbouw wil spelen én ook nog eens een inzakkend team op het veld hebt staan, dan is het meer dan logisch dat Pereiro onzichtbaar is! De pass op Siem de Jong vorig jaar vergeten? Of de lekkere passes waarmee hij op het begin strooide en met een jagend en vooral schakelend team speelde?

Zijn mentaliteit is zwak, maar zijn kwaliteiten zijn wat mij betreft (volledig) misbruikt.

In mijn optiek speelt Cocu juist altijd op de omschakeling. Het zit hem bij Pereiro niet in zijn techniek aan de bal, en ook niet in de passing. Het zit hem in positie kiezen als hij niet aan de bal is. Misschien is dat het ook wel: hij rendeert in topwedstrijden omdat Cocu dan vaker met twee controleurs speelt, zoals tegen Feyenoord met Hendrix en Ramselaar. Pereiro kan dan vaker z´n man laten lopen; valt toch niet zo op. Maar om daarmee Cocu aan te wijzen als een oorzaak dat hij (nog) niet is doorgebroken als vaste waarde... Het zou toch te gek zijn om van een coach te verlangen altijd met twee controleurs te spelen, omdat je ´10´ niet weet wat inzakken is...
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Klopt als hij op een voor hem totaal andere plek zou staan. Jouw voorbeeld is daarom ook te extreem. Want zo is het niet gegaan, sterker nog: hij heeft 5 wedstrijden op zijn favoriete plek gespeeld, nummer 10 waar hij weinig hoefde te doen dan alleen maar leuke dingen met de bal. Maar ook toen faalde hij en dan zit je er naast. Zo simpel is het.
Bovendien had Kevin het over de zwakke mentaliteit van Pereiro. Pardon? Zwakke mentaliteit en daarom moet de trainer dan zijn tactiek aanpassen? Zo lust ik er nog een paar... En ik zet daar tegenover Locadia die ook niet op zijn eigen plek stond maar wel wereldprestaties leverde. Een speler die zich alleen maar kan motiveren voor de grote wedstrijden is een blok aan je been als trainer, wie die trainer ook is. Hoezo speelde hij tegen Feyenoord wel goed op de plek die niet zijn positie was?

Toen hij op zijn favoriete plek speelde, was dat in een team met: Lozano, Locadia, Bergwijn en ook van Ginkel. Hij was in Oktober de meest waardevolle speler van de eredivisie, qua statistieken. Pas sinds de Jong en daarna Ramselaar erbij kwamen... begon hij minder te ballen en won PSV steeds met 1-0 of 2-1, dus ik ben het niet met je eens dat hij het toen niet liet zien.
 
Toen hij op zijn favoriete plek speelde, was dat in een team met: Lozano, Locadia, Bergwijn en ook van Ginkel. Hij was in Oktober de meest waardevolle speler van de eredivisie, qua statistieken. Pas sinds de Jong en daarna Ramselaar erbij kwamen... begon hij minder te ballen en won PSV steeds met 1-0 of 2-1, dus ik ben het niet met je eens dat hij het toen niet liet zien.
Tegen Feyenoord speelde hij juist zonder Lozano en Locadia in het team en wel met Ramselaar en de Jong. Hij bewees zelf dat het wel kan. Lees anders de post van MN223 eens door. Hij zet naar mijn idee goed op een rijtje waarom alle andere argumenten betreffende het falen van Pereiro geen hout snijden. En de laatste post van de Bondscoach zie ik als een aanvulling daar op.
 
Tegen Feyenoord speelde hij juist zonder Lozano en Locadia in het team en wel met Ramselaar en de Jong. Hij bewees zelf dat het wel kan. Lees anders de post van MN223 eens door. Hij zet naar mijn idee goed op een rijtje waarom alle andere argumenten betreffende het falen van Pereiro geen hout snijden. En de laatste post van de Bondscoach zie ik als een aanvulling daar op.

Gelezen... en daar zit zeker wat in, maar ik bedoelde meer te zeggen dat hij in 't begin van het seizoen niet heeft gefaald. September/Oktober speelde hij echt goed.
 
Van een diepere analyse op voetbalzone. Wat een manier om de trainer z'n ongelijk te bewijzen.

https://www.voetbalprimeur.nl/nieuw...orst-tactisch-af-met-gamechanger-pereiro.html

Hoezo bewijst dit het ongelijk van de trainer? Cocu zei de hele vorige week al dat Pereiro zich op de training onderscheidt, en dus stelt-ie hem op. Dat is dan toch juist het gelijk van de trainer? Hij had ook voor Mauro jr. kunnen kiezen, die rammelt ook stevig aan de deur.
 
Hoezo bewijst dit het ongelijk van de trainer? Cocu zei de hele vorige week al dat Pereiro zich op de training onderscheidt, en dus stelt-ie hem op. Dat is dan toch juist het gelijk van de trainer? Hij had ook voor Mauro jr. kunnen kiezen, die rammelt ook stevig aan de deur.
Ik denk dat Der Muzikant het ongelijk van van Bronckhorst bedoelde. ;)
 
Is er al eens een goede analyse gemaakt over waarom Pereiro wél rendeert in top(uit)wedstrijden? Ik geloof nooit zo in verklaringen als dat dan 'extra krachten boven komen'. Er is ongetwijfeld ook een meer aardse verklaring. Bijvoorbeeld dat hij beter rendeert als er meer ruimte ligt, zijn passing dan ook effectiever is - zie Feyenoord - en als de tegenstander óók moet 'komen'. Waarschijnlijk heeft hij vooral moeite tegen compact spelende, verdedigende ploegen - dat vergt meer 'schaken' en vooruitdenken, en hij loopt gewoon niet over van voetbalinzicht, een gebrek dat vooral opspeelt als hij niet aan de bal is. Helaas zijn 9 van de 10 wedstrijden van PSV juist tegen dergelijke ploegen.

Iemand kan op zoveel verschillende manieren een stuk over de tactiek van PSV met de tactiek van Pereiro schrijven of dingen beweren. Dat is ook het mooie er aan, en ik schrijf zelf ook graag over spelers en tactieken.

Maar hoe goed is een analyse in het voetbal eigenlijk? Zo veel willekeurigheden. Hou ze allle 11 in de gaten, let op de tegenstander, denk aan de psyche van Pereiro, op de vorm van.. etc etc..

Ik lees hier ook dat het artikel van VP erg kan mee wegen. Dit artikel is 1 analyse die gaat over maar 1 wedstrijd, is wat weinig.
 
Cocu over Pereiro: 'Op de trainingen laat Pereiro zien dat hij scherp is en dat hij keihard werkt. Dat is voor mij een signaal dat er iets gaande is.'

Zou mooi zijn als Pereiro eindelijk afrekent met de flegmatiek en wisselvalligheid.
 
Cocu over Pereiro: 'Op de trainingen laat Pereiro zien dat hij scherp is en dat hij keihard werkt. Dat is voor mij een signaal dat er iets gaande is.'

Zou mooi zijn als Pereiro eindelijk afrekent met de flegmatiek en wisselvalligheid.
Ik hoop het echt. Wat ik al vaker zei: technisch de meest begaafde speler van PSV maar zonder bal zo waardeloos en positioneel so nonchalant dat je telkens denkt, hoe is dit op deze leeftijd en na 3 jaar spelen hier mogelijk?
 
En vandaag geeft hij zelf ook toe dat ie meer moet brengen in de kleinere wedstrijden en dat ie meer drang en spanning voelt in de grotere wedstrijden. Nu de ontkenners van dit gegeven nog ;)
 
En vandaag geeft hij zelf ook toe dat ie meer moet brengen in de kleinere wedstrijden en dat ie meer drang en spanning voelt in de grotere wedstrijden. Nu de ontkenners van dit gegeven nog ;)

Dan kan Cocu hem blijkbaar niet motiveren voor de kleinere wedstrijden. En waarschijnlijk staat Pereiro in de kleine wedstrijden op de verkeerde plek en in de grotere wel op de goede plek. Kortom: het is allemaal Cocu z'n schuld.
 
Dan kan Cocu hem blijkbaar niet motiveren voor de kleinere wedstrijden. En waarschijnlijk staat Pereiro in de kleine wedstrijden op de verkeerde plek en in de grotere wel op de goede plek. Kortom: het is allemaal Cocu z'n schuld.
En zo is het. Stomme Flip.
 
Ik vond Pereiro dan eigenlijk nog de minst slechte. Die had tenminste nog een paar gevaarlijke momenten en was volgens mij de enige die tenminste nog minimaal 1x een schot tussen de palen heeft gemikt.
 
Ik vond Pereiro dan eigenlijk nog de minst slechte. Die had tenminste nog een paar gevaarlijke momenten en was volgens mij de enige die tenminste nog minimaal 1x een schot tussen de palen heeft gemikt.
Klopt. Alleen hoe nonchalant hij bij die tweede goal voor de bal gaat, dat quasi meelopen en meeverdedigen... Hij denkt echt dat we gek zijn.
 
Klopt. Alleen hoe nonchalant hij bij die tweede goal voor de bal gaat, dat quasi meelopen en meeverdedigen... Hij denkt echt dat we gek zijn.

Klopt. Hij is niet de enige die dat doet overigens; en vandaag deed iedereen daar aan. En Schwaabje deed een slaapje. Je kunt alleen maar hopen dat deze historische afgang die slappe sukkels wakker schudt voor de komende wedstrijden, maar eerlijk gezegd ben ik daar allerminst zeker van... Vond het interview van Cocu redelijk. Kon me vinden in veel van zijn woorden, alleen miste ik het woordje "straftraining". Maar ja, dat zal wel niet meer mogen tegenwoordig, met de genderneutrale kwetsbare zieltjes van tegenwoordig.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Terug
Bovenaan Onderaan