Wereldkampioenschap 2022

Misschien is de achterliggende vraag: welk land zou wel aan de morele standaarden voldoen om een WK te mogen organiseren?
100% goed zal het nooit zijn, zie de situatie hier in NL. Maar een bepaalde ondergrens zou geen kwaad kunnen. Net zoals OS.
 
Misschien is de achterliggende vraag: welk land zou wel aan de morele standaarden voldoen om een WK te mogen organiseren?
Zoals Der Jaufe zegt, een ondergrens moet er gewoon zijn. Laten we gewoon eens beginnen met landen waar er geen structurele/wettelijke onderdrukking is van minderheden op basis van ras/geloof/seksualiteit etc. door een on-democratisch regime en waar men geen moderne slavernij onder erbarmelijke omstandigheden gebruikt voor de bouw van de infrastructuur van zo'n WK, laat staan dat er een hele hoop arbeiders om het leven komen.
 
Zoals Der Jaufe zegt, een ondergrens moet er gewoon zijn. Laten we gewoon eens beginnen met landen waar er geen structurele/wettelijke onderdrukking is van minderheden op basis van ras/geloof/seksualiteit etc. door een on-democratisch regime en waar men geen moderne slavernij onder erbarmelijke omstandigheden gebruikt voor de bouw van de infrastructuur van zo'n WK, laat staan dat er een hele hoop arbeiders om het leven komen.
Dan kijk je naar de ondergrens met jouw westerse blik. Wat dat betreft is het als mondiale bond vastleggen wat de ondergrens moet zijn al een lastige.

btw, moderne slavernij vind ook gewoon in NL plaats, lang leve de seizoensarbeiders in de tuinbouw enzo..
 
Er werd geen vraag gesteld er werd met een argument dat an sich valide is gepoogt een discussie dood te slaan.

Dat er hypocrisie is op hoog niveau betekend toch niet dat wij als gewone burger niet onze vraagtekens mogen stellen bij de diverse zaken rondom dit toernooi.
Betekend sowieso niet :sneaky:
 
100% goed zal het nooit zijn, zie de situatie hier in NL. Maar een bepaalde ondergrens zou geen kwaad kunnen. Net zoals OS.
Probleem is dat een democratische verstandige bevolking bedankt voor dit soort miljardenverslinders. In Zwitserland (en op dat land is ook wel wat kritiek te leveren) is al een paar keer geprobeerd de Winterspelen te krijgen. Maar de bevolking bedankt er (terecht) voor.
 
Dan kijk je naar de ondergrens met jouw westerse blik. Wat dat betreft is het als mondiale bond vastleggen wat de ondergrens moet zijn al een lastige.

btw, moderne slavernij vind ook gewoon in NL plaats, lang leve de seizoensarbeiders in de tuinbouw enzo..
Volgens dat criterium, waar ik het overigens wel mee eens ben, is er overal wel moderne slavernij. Dat is ook inherent aan ons kapitalistische systeem. Nederland heeft nog wel wat vangnetten, maar toch komt het er al gauw op neer dat je MOET werken (voor veel mensen hard werk tegen een mager salaris) omdat je anders geen of te weinig toegang hebt tot primaire levensbehoeftes als wonen, voedsel/drinken etc. Verder vind ik geen grootschalige onderdrukking, geen totalitair/oligarchen regime en geen honderden doden voor het realiseren van het evenement wel een goed vertrekpunt ;)
 
Volgens dat criterium, waar ik het overigens wel mee eens ben, is er overal wel moderne slavernij. Verder vind ik geen grootschalige onderdrukking, geen totalitair/oligarchen regime en geen honderden doden voor het realiseren van het evenement wel een goed vertrekpunt ;)
Met inname paspoort, te lage lonen en zeer erbarmelijke woonomstandigheden bij een deel valt dat zeker onder die noemer te plaatsen. Overigens ook zat werkgevers waar het wel goed gaat.
 
Misschien moeten we onze multinationals en vele regeringen als Engeland en Frankrijk sanctioneren die al eeuwen lang die landen hebben leeg geplunderd waardoor die mensen geen toekomst meer hebben ipv te zeggen dat Qatar aan uitbuiting doet?

Ik loop er nu maanden rond in 2 landen die door Franktijk en Duitsland gekoloniseerd waren in het verleden. En het klinkt heel cynisch wat ik nu ga zeggen, maar ze willen er gewoon niet verder komen. Er zijn legio mogelijkheden, maar iets simpels als een publiek toilet wordt gewoon niet gebruikt en men gaat zitten schijten op het strand ernaast.

Ze hebben prachtige landerijen, maar de tomaten opbinden voor een betere oogst doen ze niet.

Papa die een vrachtwagen heeft, betekent dat kinderen vanaf een jaar of 10 niet meer naar school gaan maar het hulpje zijn van papa.

Als er genoeg geld in het laatje is gekomen dan nemen ze rustig een aantal maanden verlof zonder je te informeren en vinden ze ook dat ze daarna weer terug mogen komen.

Diesel die je uit je tank haalt is gewoon extra loon. En dan heb ik het niet over een paar liter, maar auto's die ipv 1 op 18 ineens 1 op 4 rijden...

Verder eens mbt Qatar, Ik herinner me nog de polenhotels of erger in Nederland.
 
Zo is er voor elk land natuurlijk wel wat te zeggen. Als ze nu eens beginnen met een land (of meerdere) waar het voetbal ook iets voorstelt en niet een land dat het meeste geld biedt. Dat zou al veel discussie schelen denk ik.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Zo is er voor elk land natuurlijk wel wat te zeggen. Als ze nu eens beginnen met een land (of meerdere) waar het voetbal ook iets voorstelt en niet een land dat het meeste geld biedt. Dat zou al veel discussie schelen denk ik.
Zuid-Korea?
 
Fun fact in 2008 werd in ZA meerdere malen mijn PSV shirt herkend. Land heeft echt wel voetbalbeleving.
 
Vind beleving van de lokale bevolking interessanter als argument. In ZA is voetbal ook best aanwezig. In de tijd dat ik daar zat was CL voetbal ook gewoon te volgen.
Ook goed, maar lastig dan. Er zullen vast Qatar-achtige landen zijn met voetbalfans?
 
Terug
Bovenaan Onderaan