Ik was aan het begin van het seizoen erg enthousiast over het aanstellen van MvB als opvolger van Cocu, en dat enthousiasme nam alleen maar toe na het zien van het spel van PSV aan het begin van het seizoen. Het was precies wat ik verwachtte en waar ik op hoopte bij MvB. Eindelijk werd er weer eens vooruit gedacht, met veel druk naar voren, en bleef men in tegenstelling tot voorgaande jaren ook steeds op jacht gaan naar het volgende doelpunt. Er zat zoveel plezier en energie in het spel, en ze speelden met dezelfde pit die MvB zelf bezat als speler. De Eindhovense lente was na vele jaren van zuinig, laf en armoedig voetbal eindelijk weer eens aangebroken. De media viel het ook op en MvB werd al direct gebombardeerd als enorm trainerstalent en zelfs Bayern Munchen toonde al even interesse; hij ging ongetwijfeld een grote toekomst tegemoet.

FFWD naar 14-4-2019. Wat is er in Godsnaam misgegaan? Momenteel zou ik het een opluchting vinden als MvB na dit seizoen alweer vervangen wordt door een andere coach. Zijn hardnekkigheid m.b.t. speelwijze, zijn enorm irritante wisselbeleid dat nog erger is dan dat van Cocu, en zijn stugge, onbuigzame houding en gebrek aan zelfreflectie doen dit elftal echt de das om.
 
Precies. En die bagatellisering van "in de eerste seizoenshelft speelde PSV gewoon boven haar kunnen" die hier door sommigen geopperd wordt is ook jereinste onzin. Dat was helemaal niks bijzonders; er werd gewoon gespeeld met lef, energie en vertrouwen; er werd hoog druk gezet en de linies sloten aan/ze opereerden als een team. Ze deden niks wat ze nu niet meer zouden kunnen. De coach moet daar scherp in blijven, die dingen erin slijpen en op die punten hameren i.p.v. lijdzaam toekijken en vanuit de angst gaan denken.

Dan was er nog iemand die zei dat die laffe speelwijze bij PSV hoorde. Dan denk ik, waarom dan? En als dat zo is, wordt het m.i. eens hoog tijd om daar verandering in te brengen.

De spelers zullen zo nooit de hoofdprijs opleveren als ze volgens een laffe speelwijze spelen, want daar krijg je geen aanzien van; niet landelijk en niet internationaal. Het zal best in sommige gevallen punten op kunnen leveren, zoals sommige clubs uit oostbloklanden het soms goed doen in europa, maar de spelers worden er niet meer waard van, omdat zo'n speelwijze niemand inspireert.

PSV speelde in de eerste seizoenshelft ook met twee controleurs, hé? Dus op zich kan je ook daarmee met lef, energie en vertrouwen (en aanvallend) spelen.
 
PSV speelde in de eerste seizoenshelft ook met twee controleurs, hé? Dus op zich kan je ook daarmee met lef, energie en vertrouwen (en aanvallend) spelen.

Ja klopt, daarom vraag ik me dus ook af 'wat is er misgegaan'? Het verschil is echt zo enorm. En MvB kijkt maar lijdzaam toe. En je krijgt in niks het idee dat hij in de gaten heeft dat het totaal uit elkaar is gevallen allemaal, en dat het spel 180 graden gedraaid is. Je kunt zeggen 'reken maar dat hij achter de schermen dit en dat', maar je ziet dit terug in noch de opstelling, noch in zijn wisselbeleid, noch in zijn aanwijzingen langs de lijn. Klagen bij de 4de official over een overtreding die ze mee hadden moeten krijgen doet ie wel, maar nooit iets van, sluit die linies eens aan, ga eens druk zetten etc. Daar windt hij zich nooit over op (en dan vandaag wel een broekie als Ihattaren publiekelijk afzeiken over een corner en vervolgens wisselen in de rust, terwijl dat wel het minste van de problemen was en is). Ik zal wel een te simpele ziel zijn die het niet begrijpt, maar dat mis ik gewoon.
 
Ja klopt, daarom vraag ik me dus ook af 'wat is er misgegaan'? Het verschil is echt zo enorm. En MvB kijkt maar lijdzaam toe. En je krijgt in niks het idee dat hij in de gaten heeft dat het totaal uit elkaar is gevallen allemaal, en dat het spel 180 graden gedraaid is.

Tja, zo moeilijk om te zeggen... Ik denk eerlijk gezegd niet dat Van Bommel ze met een heel ander concept het veld in stuurt. Ik denk dat het een combinatie is, die in de eerste seizoenshelft zorgt voor net wel, en nu net niet. Neem nu de wedstrijd van vandaag: 23 doelpogingen, waarvan 10 tussen de palen. Hoe kan het dan maar 2-1 zijn? Luuk alleen al had er zeker 3 meer moeten maken. Toch oogt het spel ook stroperig, langzaam... Krijg daar je vinger maar eens op. Ik denk dat het deels te maken heeft met vormverlies bij jonge spelers als Rosario en Dumfries - en voor beiden is er niet echt een vervanger. Normaliter zou Rosario tweede man zijn op die positie, bijvoorbeeld achter een fitte Van Ginkel - nu moet hij een heel seizoen er staan. Te snel? Ik denk het wel, eigenlijk.
Ik snap ook wel de roep om twee aanvallende middenvelders (Ihattaren en Pereiro), maar of dat nu alles oplost? Ik zou er vandaag ook voor hebben gekozen, maar laten we ook niet vergeten dat Ihattaren 17 is, en Pereiro eenvoudigweg héél wisselvallig. Zou dat zo veel veranderen?

En dan blijft ook gewoon: kijkend naar puntenaantal én aantal tegendoelpunten, dan wordt je hier meestal kampioen mee. Doet niks af aan het verval van de tweede seizoenshelft, maar toch. PSV draait objectief een heel goed seizoen. 't Is ook niet bepaald dat PSV een straatlengte op Ajax achter staat, hè? Het staat op punten gelijk met het sterkste Ajax sinds '94-'95. Tja... zeg het maar.
 
Tja, zo moeilijk om te zeggen... Ik denk eerlijk gezegd niet dat Van Bommel ze met een heel ander concept het veld in stuurt. Ik denk dat het een combinatie is, die in de eerste seizoenshelft zorgt voor net wel, en nu net niet. Neem nu de wedstrijd van vandaag: 23 doelpogingen, waarvan 10 tussen de palen. Hoe kan het dan maar 2-1 zijn? Luuk alleen al had er zeker 3 meer moeten maken. Toch oogt het spel ook stroperig, langzaam... Krijg daar je vinger maar eens op. Ik denk dat het deels te maken heeft met vormverlies bij jonge spelers als Rosario en Dumfries - en voor beiden is er niet echt een vervanger. Normaliter zou Rosario tweede man zijn op die positie, bijvoorbeeld achter een fitte Van Ginkel - nu moet hij een heel seizoen er staan. Te snel? Ik denk het wel, eigenlijk.
Ik snap ook wel de roep om twee aanvallende middenvelders (Ihattaren en Pereiro), maar of dat nu alles oplost? Ik zou er vandaag ook voor hebben gekozen, maar laten we ook niet vergeten dat Ihattaren 17 is, en Pereiro eenvoudigweg héél wisselvallig. Zou dat zo veel veranderen?

En dan blijft ook gewoon: kijkend naar puntenaantal én aantal tegendoelpunten, dan wordt je hier meestal kampioen mee. Doet niks af aan het verval van de tweede seizoenshelft, maar toch. PSV draait objectief een heel goed seizoen. 't Is ook niet bepaald dat PSV een straatlengte op Ajax achter staat, hè? Het staat op punten gelijk met het sterkste Ajax sinds '94-'95. Tja... zeg het maar.


Ben het deels eens. Ajax is misschien qua kwaliteit stukken beter, maar we hebben het wel gewoon zelf weggegeven. 2e seizoenshelft hebben we 5 punten voorgestaan en elke keer bij puntverlies verzon van Bommel wel weer een mooi excuus dat er niks aan de hand was. Het feit dat hij nog steeds geen vast team heeft gevormd is echt een handicap voor PSV. Dat ajax heeft 1 vast team en die zijn volledig op elkaar ingespeeld en die vechten voor elkaar.

2e worden achter dit Ajax is echt geen wanprestatie, maar het was niet nodig geweest. Daarnaast gaat Ajax zo godvergeten veel geld verdienen, een afwachtende houding kunnen ons veel magere jaren opleveren.
 
Tja, zo moeilijk om te zeggen... Ik denk eerlijk gezegd niet dat Van Bommel ze met een heel ander concept het veld in stuurt. Ik denk dat het een combinatie is, die in de eerste seizoenshelft zorgt voor net wel, en nu net niet. Neem nu de wedstrijd van vandaag: 23 doelpogingen, waarvan 10 tussen de palen. Hoe kan het dan maar 2-1 zijn? Luuk alleen al had er zeker 3 meer moeten maken. Toch oogt het spel ook stroperig, langzaam... Krijg daar je vinger maar eens op. Ik denk dat het deels te maken heeft met vormverlies bij jonge spelers als Rosario en Dumfries - en voor beiden is er niet echt een vervanger. Normaliter zou Rosario tweede man zijn op die positie, bijvoorbeeld achter een fitte Van Ginkel - nu moet hij een heel seizoen er staan. Te snel? Ik denk het wel, eigenlijk.
Ik snap ook wel de roep om twee aanvallende middenvelders (Ihattaren en Pereiro), maar of dat nu alles oplost? Ik zou er vandaag ook voor hebben gekozen, maar laten we ook niet vergeten dat Ihattaren 17 is, en Pereiro eenvoudigweg héél wisselvallig. Zou dat zo veel veranderen?

En dan blijft ook gewoon: kijkend naar puntenaantal én aantal tegendoelpunten, dan wordt je hier meestal kampioen mee. Doet niks af aan het verval van de tweede seizoenshelft, maar toch. PSV draait objectief een heel goed seizoen. 't Is ook niet bepaald dat PSV een straatlengte op Ajax achter staat, hè? Het staat op punten gelijk met het sterkste Ajax sinds '94-'95. Tja... zeg het maar.

Misschien is het toch wel wat jij en anderen al een tijdje roepen: toch een gebrek aan kwaliteit, en dat het spel aan het begin van het seizoen voor deze groep niet een seizoen lang vol te houden is.

Maar dan nog blijven mijn punten m.b.t. MvB staan. Ik kom nooit in het stadion, maar zo vanuit de livebeelden krijg ik niet de indruk dat hij erg bezig is met zijn elftal te corrigeren. En zoals ik al zei, ook in de opstellingen en in zijn wisselbeleid krijg je niet echt de indruk dat hij vindt dat het anders moet of beter moet. 1 achterlijke wissel in de rust en dan tot de 90'ste minuut wachten met de volgende wissel, tja.
 
Ja klopt, daarom vraag ik me dus ook af 'wat is er misgegaan'? Het verschil is echt zo enorm. En MvB kijkt maar lijdzaam toe. En je krijgt in niks het idee dat hij in de gaten heeft dat het totaal uit elkaar is gevallen allemaal, en dat het spel 180 graden gedraaid is. Je kunt zeggen 'reken maar dat hij achter de schermen dit en dat', maar je ziet dit terug in noch de opstelling, noch in zijn wisselbeleid, noch in zijn aanwijzingen langs de lijn. Klagen bij de 4de official over een overtreding die ze mee hadden moeten krijgen doet ie wel, maar nooit iets van, sluit die linies eens aan, ga eens druk zetten etc. Daar windt hij zich nooit over op (en dan vandaag wel een broekie als Ihattaren publiekelijk afzeiken over een corner en vervolgens wisselen in de rust, terwijl dat wel het minste van de problemen was en is). Ik zal wel een te simpele ziel zijn die het niet begrijpt, maar dat mis ik gewoon.

Wie of wat heeft ervoor gezorgd dat PSV nu zoveel slechter speelt dan in de voorbereiding is de vraag die menig PSV'er slapeloze nachten bezorgd. Zowel van Bommel als het elftal kan worden aangewezen als zondebok. Laten we beginnen met het elftal.

De eerste verandering binnen het elftal is dat meer jeugdspelers zich mochten aansluiten bij het eerste. Daar zijn verschillende dingen over te zeggen. Enerzijds is het impuls aan kwaliteit voor de selectie. Anderzijds kan de druk van concurrentie hebben geleid tot onzekerheid bij de basis elf. Daarnaast is het de vraag of de basis elf de toevoeging van jeugdspelers kunnen waarderen. Sommige personen nemen makkelijker mensen binnen hun kringen op dan anderen. Het blijft dus de vraag of de toevoeging van jeugdspelers tot een betere of slechtere sfeer binnen het team heeft geleid. Kortom: Is de toevoeging van de jeugd wel zo positief?

De tweede verandering is dat PSV alleen nog maar meedeed met de Eredivisie en was uitgeschakeld voor de beker en de Champions League. Hierover valt weer het een en ander te zeggen. Enerzijds hebben de spelers hierdoor meer rust gekregen. Anderzijds verliezen zij ritme. Daarnaast is het de vraag of de Champions League niet een mentale prikkel biedt die je nodig hebt om de flow binnen de Eredivisie te behouden. En vergeet niet dat de druk toeneemt naarmate je nog maar voor één prijs speelt. Kortom: Is de Europese uitschakeling niet de nekslag voor PSV geweest?

De derde verandering is een mentale kwestie, waarin we ons kunnen afvragen of de spelers nog wel gelukkig zijn of voldoening zien bij PSV of in de Eredivisie. Zouden spelere als De Jong of Lozano nog wel plezier beleven in een competitie waarin ze wekelijks als kapstok worden gebruikt. Of buigen zij deze frustraties om tot nog meer vechtlust. Zijn basiskrachten als De Jong en Zoet nog wel te prikkelen voor een kampioensfeest. Denken zij wellicht al teveel aan een avontuur in het buitenland? Allemaal randzaken die wel een grote invloed kunnen hebben op je spel, die (in)direct een gevolg zijn van de Europese uitschakeling.

Stel dat al deze argumenten niet van toepassing zouden zijn. Dan zou ik een elftal net zo gedreven als in de voorbereiding verwachten. Natuurlijk kan er sprake zijn van een vormdip, maar meestal komt dit voort uit een van de hiervoor genoemde situaties: te hoge druk voelen of ontevredenheid vanwege de huidige situatie. Wat zijn de argumenten om de training voor ons vormverlies verantwoordelijk te stellen?

Allereerst verschilt het belang tussen de voorbereiding en wedstrijden in competitieverband: In de voorbereiding kan iedere bal in principe vooruit worden gespeeld, want het resultaat telt toch niet. In de competitie daarentegen telt het resultaat. Van Bommel kan dus in de loop der tijd hebben gekozen om steeds minder risico te willen nemen, wat neerkomt op minder attractief voetbal. Het zou dus een tactische keuze kunnen zijn om de backs minder vaak op te laten komen, zodat er ook minder ruimte achter je eigen linie wordt weggegeven. Het centraal verdedigende duo op het middenveld zou bij balverlies met een man extra kunnen verdedigen, maar daardoor kom je aanvallend gezien wel vaker in de knoei. Je hebt namelijk kleinere ruimtes en minder aanspeelpunten voorin. Kortom: Heeft Van Bommel in de loop der tijd zijn spelers andere taken meegegeven met meer nadruk op het verdedigen dan aanvallen?

Ten tweede kan men zich afvragen of Van Bommel wel de juiste mentaliteit weet te weerspiegelen op de groep. Als coach gedraagt hij zich uiterst rustig voor de camera, alsof er nooit iets aan de hand lijkt te zijn. Wellicht slaat deze mentaliteit over op de spelers. Dat zij de schuld van zichzelf afhalen en het afschuiven op de scheidsrechters of het veld bijvoorbeeld. Enerzijds kun je stellen dat het een goed teken is dat Van Bommel de rust probeert te bewaken. Anderzijds is het misschien wel noodzakelijk dat Van Bommel zijn spelers bewust maakt van hun fouten, zodat ze wat meer druk gaan voelen en wat kritischer naar zichzelf gaan kijken.

Al om al denk ik dat Van Bommel de keuze heeft gemaakt om minder risico aan zijn spel toe te voegen, waarmee hij hoopt op één goede kans van Bergwijn, Lozano of De Jong, waarmee je de wedstrijd uiteindelijk beslist. De manier waarop spelers geen haast maken bij inworpen of het feit dat onze aanvallers allemaal statisch op hun plek blijven staan, zegt mij dat Van Bommel geen plan heeft, een slecht plan heeft of een plan dat hij totaal niet over weet te brengen op zijn spelers. Regelmatig vinden er miscommunicaties plaats en Van Bommel lijkt nooit het boetekleed te dragen. Ik denk dat de tactische wijziging de oorzaak is voor het verslechterde spel en dat het koppige karakter van Van Bommel deze tactische wijziging niet durft te erkennen, waardoor we de komende jaren vastzitten aan een coach die spelers niet meer optimaal weet te benutten en daardoor PSV omlaag werkt.
 
Tja, zo moeilijk om te zeggen... Ik denk eerlijk gezegd niet dat Van Bommel ze met een heel ander concept het veld in stuurt. Ik denk dat het een combinatie is, die in de eerste seizoenshelft zorgt voor net wel, en nu net niet. Neem nu de wedstrijd van vandaag: 23 doelpogingen, waarvan 10 tussen de palen. Hoe kan het dan maar 2-1 zijn? Luuk alleen al had er zeker 3 meer moeten maken. Toch oogt het spel ook stroperig, langzaam... Krijg daar je vinger maar eens op. Ik denk dat het deels te maken heeft met vormverlies bij jonge spelers als Rosario en Dumfries - en voor beiden is er niet echt een vervanger. Normaliter zou Rosario tweede man zijn op die positie, bijvoorbeeld achter een fitte Van Ginkel - nu moet hij een heel seizoen er staan. Te snel? Ik denk het wel, eigenlijk.
Ik snap ook wel de roep om twee aanvallende middenvelders (Ihattaren en Pereiro), maar of dat nu alles oplost? Ik zou er vandaag ook voor hebben gekozen, maar laten we ook niet vergeten dat Ihattaren 17 is, en Pereiro eenvoudigweg héél wisselvallig. Zou dat zo veel veranderen?

En dan blijft ook gewoon: kijkend naar puntenaantal én aantal tegendoelpunten, dan wordt je hier meestal kampioen mee. Doet niks af aan het verval van de tweede seizoenshelft, maar toch. PSV draait objectief een heel goed seizoen. 't Is ook niet bepaald dat PSV een straatlengte op Ajax achter staat, hè? Het staat op punten gelijk met het sterkste Ajax sinds '94-'95. Tja... zeg het maar.

Ik ben benieuwd wat je van mijn reactie vindt. Ik denk dat er wel degelijk redenen te zoeken zijn waarom spelers nu niet in vorm zijn. Naar mijn mening komt dit vanwege de tactische wijzigingen waar Van Bommel nu aan werkt (accent op verdedigen). Ik denk dat hij zijn idee niet duidelijk over weet te brengen op de spelersgroep, waarmee Van Bommel verwarring veroorzaakt en de spelers niet meer weten wat ze wel en niet mogen/moeten doen op het veld. Deze twijfel leidt dan tot afbraak van vetrouwen, oftewel vormverlies, zeker als je een paar keer foute beslissingen neemt.

Natuurlijk kunnen er ook externe factoren zijn die ertoe leiden dat spelers hun vorm verliezen. Zoals ik in mijn reactie heb uiteengezet: Grotere selectie of het ontbreken van Europees voetbal. Ik denk zelf niet dat deze factoren reden nummer 1 zijn voor het vormverlies, echter zouden het wel bijzaken kunnen zijn die bijdrage aan de mate waarin vormverlies optreedt of de duur van het vormverlies.
 
Waar het misgegaan is na de winterstop, is dat PSV in de winterstop niet heeft willen investeren in een creatieve middenvelder en het vertrek van Isimat niet heeft opgevuld met een extra CV erbij te halen in de winterstop. Wetende, dat Ryan Thomas geblesseerd is, Guti niet helemaal voldoet aan het niveau en dat Rosario nog maar een jonkie is en onervaren voor dit niveau, Pereiro erg wisselvallig speelt en Hendrix een werkpaard is, maar weinig overzicht en techniek heeft, dan had er geinvesteerd moeten worden in het middenveld. En verder dus een fragiele verdediging met Schwaab en Viergever, dus toen Isimat vertrok, had er een CV gehaald moeten worden. De voorhoede van PSV is uitstekend, met Lozano, Bergwijn, Luuk, Malen en Gakpo. Maar als deze spitsen niet optimaal bediend kunnen worden vanuit het middenveld, dan wordt het steeds weer een hels karwei om te winnen. En tot slot blinkt onze verdediging niet uit in het opbouwen van achteruit....maar, volgens mij zijn de missers van de technische leiding van PSV, dat men geen creatieve middenvelder gehaald heeft en geen vervanger voor Isimat. Uiteraard is het naast deze missers wel zo, dat het grootste probleem ligt bij onze coach. Mark is zo star en kortzichtig in zijn opstelling, wisselbeleid, strijdplan, visie en strategie, dat zelfs met een elftal als Barcelona, Mark moeizame wedstrijden zou laten spelen.
 
Ik ben benieuwd wat je van mijn reactie vindt. Ik denk dat er wel degelijk redenen te zoeken zijn waarom spelers nu niet in vorm zijn. Naar mijn mening komt dit vanwege de tactische wijzigingen waar Van Bommel nu aan werkt (accent op verdedigen). Ik denk dat hij zijn idee niet duidelijk over weet te brengen op de spelersgroep, waarmee Van Bommel verwarring veroorzaakt en de spelers niet meer weten wat ze wel en niet mogen/moeten doen op het veld. Deze twijfel leidt dan tot afbraak van vetrouwen, oftewel vormverlies, zeker als je een paar keer foute beslissingen neemt.

Natuurlijk kunnen er ook externe factoren zijn die ertoe leiden dat spelers hun vorm verliezen. Zoals ik in mijn reactie heb uiteengezet: Grotere selectie of het ontbreken van Europees voetbal. Ik denk zelf niet dat deze factoren reden nummer 1 zijn voor het vormverlies, echter zouden het wel bijzaken kunnen zijn die bijdrage aan de mate waarin vormverlies optreedt of de duur van het vormverlies.

Goede post, maar hoe weet jij zo zeker dat Van Bommel tactische wijzigingen heeft doorgevoerd? Hij zelf predikt in ieder geval 'onverstoorbaarheid' en 'er is geen plan B'. Ik denk dat zijn plan vanaf de eerste seizoensdag tot nu hetzelfde is. Hoog druk zetten met de backs, en die bij de omschakeling over de aanvallers heen komen, controlerende middenvelders die daarachter de zone in de gaten houden, en Luuk als kapstok. Voor Luuk heeft het veel voordelen, want die krijgt voor het eerst na Jetro weer ballen op het koppie. Nog steeds, overigens. Grote nadeel van het systeem is ten eerste dat als de backs die meters niet (kunnen) maken, er weinig creativiteit is om via het centrum de combinatie te zoeken. Te meer, ten tweede, omdat de rol van de '10' in dit systeem misschien wel een hele moeilijke is. Hij zou eigenlijk de backs moeten wegsturen, of moeten steken op de vleugelaanvallers die naar binnen knijpen. Maar wat als die backs niet komen? Misschien is een echte 10 zelfs wel overbodig, en moet Van Bommel van begin af aan kiezen voor een 4-4-2.
Misschien is het wel een systeem dat van de backs ook gewoon te veel vraagt. We zijn ook niet allemaal Roberto Carlos. Ik weet het niet...
 
Goede post, maar hoe weet jij zo zeker dat Van Bommel tactische wijzigingen heeft doorgevoerd? Hij zelf predikt in ieder geval 'onverstoorbaarheid' en 'er is geen plan B'. Ik denk dat zijn plan vanaf de eerste seizoensdag tot nu hetzelfde is. Hoog druk zetten met de backs, en die bij de omschakeling over de aanvallers heen komen, controlerende middenvelders die daarachter de zone in de gaten houden, en Luuk als kapstok. Voor Luuk heeft het veel voordelen, want die krijgt voor het eerst na Jetro weer ballen op het koppie. Nog steeds, overigens. Grote nadeel van het systeem is ten eerste dat als de backs die meters niet (kunnen) maken, er weinig creativiteit is om via het centrum de combinatie te zoeken. Te meer, ten tweede, omdat de rol van de '10' in dit systeem misschien wel een hele moeilijke is. Hij zou eigenlijk de backs moeten wegsturen, of moeten steken op de vleugelaanvallers die naar binnen knijpen. Maar wat als die backs niet komen? Misschien is een echte 10 zelfs wel overbodig, en moet Van Bommel van begin af aan kiezen voor een 4-4-2.
Misschien is het wel een systeem dat van de backs ook gewoon te veel vraagt. We zijn ook niet allemaal Roberto Carlos. Ik weet het niet...

Blijft over dat het toch tijd wordt dat de onverstoorbare MvB zijn eenzijdige tactiek eens gaat herzien.
 
Goede post, maar hoe weet jij zo zeker dat Van Bommel tactische wijzigingen heeft doorgevoerd? Hij zelf predikt in ieder geval 'onverstoorbaarheid' en 'er is geen plan B'. Ik denk dat zijn plan vanaf de eerste seizoensdag tot nu hetzelfde is. Hoog druk zetten met de backs, en die bij de omschakeling over de aanvallers heen komen, controlerende middenvelders die daarachter de zone in de gaten houden, en Luuk als kapstok. Voor Luuk heeft het veel voordelen, want die krijgt voor het eerst na Jetro weer ballen op het koppie. Nog steeds, overigens. Grote nadeel van het systeem is ten eerste dat als de backs die meters niet (kunnen) maken, er weinig creativiteit is om via het centrum de combinatie te zoeken. Te meer, ten tweede, omdat de rol van de '10' in dit systeem misschien wel een hele moeilijke is. Hij zou eigenlijk de backs moeten wegsturen, of moeten steken op de vleugelaanvallers die naar binnen knijpen. Maar wat als die backs niet komen? Misschien is een echte 10 zelfs wel overbodig, en moet Van Bommel van begin af aan kiezen voor een 4-4-2.
Misschien is het wel een systeem dat van de backs ook gewoon te veel vraagt. We zijn ook niet allemaal Roberto Carlos. Ik weet het niet...

Ik weet nooit zeker of Van Bommel tactische wijzigen heeft doorgevoerd, daarom heb ik in mijn vorige post ook punten genoemd waardoor het team minder functioneerd waarbij Van Bommel geen blaam heeft.

Ik heb toch een sterk vermoeden dat er wijzigen zijn doorgevoerd. Dit baseer ik op interviews gecombineerd door mijn interpretatie van het spel. Wanneer Van Bommel beweert dat ze in de tweede seizoenshelft beter spelen dan in de eerste, terwijl de aanvoer over de flanken juist minder is geworden, dan neem ik aan dat dit onderdeel uitmaakt van zijn tactisch plan.

Wat ik allermeest bijzonder vind, is dat de backs met regelmaat verzuimen op te komen, in tegenstelling tot de eerste seizoenshelft. Wanneer die een à twee keer gebeurt, oké. Maar dit gebeurt nu al bijna 15 wedstrijden achter elkaar. Die regelmaat beschouw ik dan als onderdeel van de tactiek, want de spelers zouden toch wel een skup onder hun kont krijgen, als ze hun taken niet goed uitvoeren of zelfs wijgeren uit te voeren?

Dannog, mijn eerdere post was bedoeld als een uiteenzetting, omdat ik zelf ook mijn vraagtekens zet bij de daadwerkelijke oorzaak voor de vormdip waarmee PSV kampt. Mijn doel was om punten naar voren te brengen, kijkende hoe andere supporters over die punten denken. Afsluitend met hoe ik verwacht dat het in elkaar steekt, om toch nog een vleugje discussie toe te voegen aan mijn post ;).

Overigens een hele goede post van jouw kant. Het is een verademing om eens meer gedetailleerde argumenten te horen dan de kortzinnige discussies die ik hier meestal voer rondom Van Bommel en zijn keuzes. Met name een interessante analyse van hoe Van Bommel mogelijk zijn team zou willen laten spelen.
 
Wanneer ik hem zie juichen bij die 2-1 alsof we de 3-2 in de CL-finale maken in de laatste minuut begin ik me enorm zorgen te maken. Ook de opmerking: 'als we alles erin hadden geschoten vandaag dan was de achterstand in doelsaldo weg' stemt me niet veel optimistischer. Ik ben echt bang dat er sprake is van een enorme portie gebrek aan zelfkritiek, ook bij de spelers (die na de wedstrijd bij Oost proberen een feestje te maken). Het hele vriendenclubje op de bank helpt ook niet echt mee.

Wat een ellende vandaag (weer), we verdienen op basis van deze tweede seizoenshelft eigenlijk de tweede plaats niet eens..
 
Wanneer ik hem zie juichen bij die 2-1 alsof we de 3-2 in de CL-finale maken in de laatste minuut begin ik me enorm zorgen te maken. Ook de opmerking: 'als we alles erin hadden geschoten vandaag dan was de achterstand in doelsaldo weg' stemt me niet veel optimistischer. Ik ben echt bang dat er sprake is van een enorme portie gebrek aan zelfkritiek, ook bij de spelers (die na de wedstrijd bij Oost proberen een feestje te maken). Het hele vriendenclubje op de bank helpt ook niet echt mee.

Wat een ellende vandaag (weer), we verdienen op basis van deze tweede seizoenshelft eigenlijk de tweede plaats niet eens..
Het gat met de nummer 3 is 18 punten, die verdienen het nog een stuk minder...
 
Wanneer ik hem zie juichen bij die 2-1 alsof we de 3-2 in de CL-finale maken in de laatste minuut begin ik me enorm zorgen te maken. Ook de opmerking: 'als we alles erin hadden geschoten vandaag dan was de achterstand in doelsaldo weg' stemt me niet veel optimistischer. Ik ben echt bang dat er sprake is van een enorme portie gebrek aan zelfkritiek, ook bij de spelers (die na de wedstrijd bij Oost proberen een feestje te maken). Het hele vriendenclubje op de bank helpt ook niet echt mee.

Wat een ellende vandaag (weer), we verdienen op basis van deze tweede seizoenshelft eigenlijk de tweede plaats niet eens..

Jaarstand 2019
1 Ajax 13-28 46-20
2 AZ 13-27 28-10
3 Groningen 13-27 16-8
4 PSV 13-26 29-15

Ajax moet nog tegen Groningen en PSV de laatste wedstrijd tegen AZ.
We kunnen alleen maar hopen ... :sleep:
 
Net als zijn spelers begon hij goed maar zakt kwa niveau behoorlijk in na de winterstop. Of hij is toen erg overschat of hij heeft net als elk talent een dipje... Wat wel kwalijk is en ook een slecht voorbeeld is voor de groep, is die positiviteit na de wedstrijd. Ook hier twee scenario’s: of hij speelt dit om zijn spelers zogenaamd te beschermen, of hij is tactisch echt een onbenul. Beide gevallen vind ik zorgelijk. En zoals ik al voorspelde, is zijn schoonvader gewoon een overschatte linksbuiten.
 
Wanneer ik hem zie juichen bij die 2-1 alsof we de 3-2 in de CL-finale maken in de laatste minuut begin ik me enorm zorgen te maken. Ook de opmerking: 'als we alles erin hadden geschoten vandaag dan was de achterstand in doelsaldo weg' stemt me niet veel optimistischer. Ik ben echt bang dat er sprake is van een enorme portie gebrek aan zelfkritiek, ook bij de spelers (die na de wedstrijd bij Oost proberen een feestje te maken). Het hele vriendenclubje op de bank helpt ook niet echt mee.

Wat een ellende vandaag (weer), we verdienen op basis van deze tweede seizoenshelft eigenlijk de tweede plaats niet eens..

Zeker als je dan die droplul van een Schwaab in de media hoort verkondigen dat ie zeker weet dat PSV kampioen wordt als ze de laatste 4 wedstrijden winnen. Hoe dom kun je zijn. Nog meer ammunitie en motivatie geven aan Ajax met dat soort jinx-uitspraken. We hebben Viergever al, daar hoeft echt niet zoiets bij te komen.
 
Zeker als je dan die droplul van een Schwaab in de media hoort verkondigen dat ie zeker weet dat PSV kampioen wordt als ze de laatste 4 wedstrijden winnen. Hoe dom kun je zijn. Nog meer ammunitie en motivatie geven aan Ajax met dat soort jinx-uitspraken. We hebben Viergever al, daar hoeft echt niet zoiets bij te komen.
Schwaab tja... Onze zogenaamd ervaren speler die week in week uit aan het uitblinken is in het rust brengen achterin en de jochies op sleeptouw nemen. Wat ik altijd al over hem zei: na PSV speelt hij in de 2e Bundesliga. Zo schaamteloos heeft Brands deze selectie samengesteld, met Schwaab en Viergever achterin. En twee piepjonge backs die een halfjaartje Eredivisie in de benen hadden. Natuurlijk mogen die van mij ook een terugslag hebben maar dat psv achter die twee spelers als Behic heeft staan is gewoon schandalig.
 
Zeker als je dan die droplul van een Schwaab in de media hoort verkondigen dat ie zeker weet dat PSV kampioen wordt als ze de laatste 4 wedstrijden winnen. Hoe dom kun je zijn. Nog meer ammunitie en motivatie geven aan Ajax met dat soort jinx-uitspraken. We hebben Viergever al, daar hoeft echt niet zoiets bij te komen.
precies je hoorde van de Graafschap spelers hoe de uitspraken motiveerden...gewoon mond houden en eens een keer voetballen
 
Terug
Bovenaan Onderaan