Ik zie eigenlijk twee grote problemen die Makkelie over de VAR naar voren brengt in deze video. Het eerste, duidelijke, probleem is dat de VAR overtuigd moet zijn, voordat zij advies mogen geven aan de scheidsrechter. Het tweede, minder opzichtige, probleem is dat de mensen die VAR spelen blijkbaar niet zelfverzekerd genoeg zijn van wat zij zien om de scheidsrechter te sturen.

Het eerste probleem is iets waar volgend jaar verandering in moet komen. De VAR grijpt nu alleen maar in op overtredingen waarvan zij denken dat de scheidsrechter deze niet heeft geïnterpreteerd of wanneer de VAR denkt dat de scheidsrechter een echte blunder maakt. Die scheidsrechter gaf Huntelaar zijn tweede geel dus rood. Als VAR moet je dan dusdanig twijfelen aan de scheidsrechter om hem de beelden opnieuw te laten tonen. Het moment dat je als VAR twijfelt of het besluit wel juist is, mag het dus al niet meer. Dat is echt tenenkrommend. Het zou fijn zijn als, zoals Makkelie zelf aangaf, de scheidsrechter geroepen mag worden bij twijfel. Ik vraag me af of de KNVB hier iets mee gaat doen.

Het tweede probleem is niet op te lossen. Ergens is er ook wel ironie te vinden tussen probleem een en probleem twee, want als probleem twee niet bestond, dan hoefde probleem een niet opgelost te worden en visa versa.

Maar toch vind ik probleem twee iets wat ik interessant vind omdat het verder gaat dan het voetbal en ook een soort maatschappelijk probleem lijkt te zijn. Ik heb het met name over het overmatig gebruik van woorden als 'ik denk' die duiden op onzekerheid of twijfel.

Een stel praktische voorbeelden: De leraar vraagt of iemand een van de functies van het plantenhormoon auxine kan noemen. Een leerling geeft antwoord: "Auxine onderdrukt de groei van okselknopen, denk ik.", of voorbeeld twee: Iemand vraagt wanneer de volgende wedstrijd van PSV is. Het antwoord luidt: "Ik denk dat PSV aanstaande donderdag speelt.".

Beide antwoorden zijn juist. Men gebruikt de woordjes 'ik denk' zo vaak, omdat zij bang zijn fouten te maken. Men kan je immers niet verwittigen van je fout, wanneer je je zin sluit met 'ik denk'. Je geeft hiermee aan dat je zelf twijfelde. Ik vind het echt storend. Zou fijn zijn als men wat meer vertrouwen in zichzelf hebben en zodra ze een fout maken, dit ook niet zo zwaar opvatten. Fouten maken is menselijk!

Ik heb een hoop bullshit geluld, hopelijk ben je als lezer nog niet afgehaakt en kun je het tot dusver volgen. Ik ga nu de link leggen tussen deze onzekerheid en de VAR.

Kijk voor het gemak een video van de KNVB met een VAR moment terug en truf hoe vaak de VAR het woord 'ik denk' gebruikt. Het zou een verademing zijn, wanneer de VAR zegt "Ik zie hier een penalty in" in plaats van "Ik denk dat het een penalty is". Of nog beter: "Ik wil dat je opnieuw kijkt. Het is een penalty". De scheidsrechter kan de beelden bekijken en daarna zeggen: "Daar ben ik het mee eens, bedankt voor het terugroepen" of juist zeggen "Niet mee eens". Niks mis met beide uitspraken, maar het zou wel een verademing zijn als beide, scheidsrechter en VAR, zelfvertrouwen uitstralen. Al die onzekerheid leidt alleen maar tot nog meer onzekerheid en onduidelijkheid.

Ondanks alles zullen we altijd nog te maken hebben met het derde probleem: incompetentie scheidsrechters zoals Guzubjuuk, die het omver duwen van een spits zien als een voetbalduel. Dit is helaas niet op te lossen, zelfs als de eerste twee problemen wel opgelost worden.
 
En dit is wat VAR Makkelie er over zei, om het nog meer bizar en vaag te maken:



Oké, dus zolang een overduidelijke en bewuste elleboogstoot maar niet recht in het gezicht is, is het allemaal wel prima.:unsure::rolleyes::FP::clown::zien::poop:
Je ziet die walgelijke Haasjan Grashapper overduidelijk vantevoren al kijken naar die tegenstander en hem vervolgens met een bewuste elleboogstoot, die op onbegrijpelijke wijze door Higler als een duw wordt geïnterpreteerd, op het strottehoofd raken (best een gevaarlijke plek om iemand te raken trouwens), maar die twee weten niet zeker of het wel rood was. Lachwekkend zeg.
Hier spreekt de KNVB zichzelf voor de verandering maar weer eens tegen. Het gaat om de intentie, niet de mate waarin het lukt. Dus omdat Huntelaar het gezicht van de tegenstander mist, is het geen rood. Als het aan de KNVB ligt, dan wordt iedere terrorist wiens bomaanslag mislukt, vrijgesproken :oops: Een soort aanmoediging: volgende keer beter Klaas-Jan.
 
En dit is wat VAR Makkelie er over zei, om het nog meer bizar en vaag te maken:

"Mijn voorkeur ging uit naar een rode kaart maar een tweede gele kaart vind ik niet duidelijk fout. Als de elleboog in het gezicht was gekomen of het was meer een stoot geweest, dan had ik wel gezegd: joh, ik wil dat je naar het scherm gaat. Het zat er eigenlijk een beetje tussenin. Dan is het twijfelachtig en steun ik de beslissing."

Oké, dus zolang een overduidelijke en bewuste elleboogstoot maar niet recht in het gezicht is, is het allemaal wel prima.:unsure::rolleyes::FP::clown::zien::poop:
Je ziet die walgelijke Haasjan Grashapper overduidelijk vantevoren al kijken naar die tegenstander en hem vervolgens met een bewuste elleboogstoot, die op onbegrijpelijke wijze door Higler als een duw wordt geïnterpreteerd, op het strottehoofd raken (best een gevaarlijke plek om iemand te raken trouwens), maar die twee weten niet zeker of het wel rood was. Lachwekkend zeg.


De carrière van Zinédine Zidane eindigde met een rode kaart voor een zware overtreding, een kopstoot op de borst van Materazzi. Dit naar aanleiding van het feit dat Materazzi even aan het shirt van Zidane trok, waarna die rustig wegwandelde en Materazzi hem iets toeriep. De scheidsrechter zag het incident niet en het was waarschijnlijk voor de eerste keer in de geschiedenis dat een beslissing via het "oortje" van de scheidsrechter tot stand kwam.

:unsure: Als Makkelie bij de finale van het WK 2006 VAR zou zijn geweest. :rolleyes: :cautious:

Makkelie riep in het oortje van de scheidsrechter de legendarische woorden:
"Als het hoofd in het gezicht was gekomen of het was meer een stoot geweest, dan had ik wel gezegd: joh, ik wil dat je naar het scherm gaat. Het zat er eigenlijk een beetje tussenin. Gewoon door laten spelen." :maniac:
 

VAR moment Ajax. Niet veel op aan te merken. Alleen dat Huntelaar een smeerlap is die een penalty en gele kaart voor dat handje verdiende. Echt dom van die Groninger om je handen te gebruiken :FP:.
 
Gisteren na half uurtje Ajax-Vitesse uitgezet, toen was wel duidelijk dat Ajax de wedstrijd niet kon verliezen. Ze bleven maar over de grond dweilen en smeken om strafschoppen en vrije trappen. Of in Tadic en De Jong termen: "ze toonden geen respect voor ons", en "de scheidsrechter vond dat ik sneller moest spelen". Vooral Dolberg had last van de vallende ziekte. Dat houdt geen Nederlandse scheidsrechter vol, zoveel ruggengraat hebben ze niet. Dus toen ik vanmorgen op Teletekst zag dat ze 2 penalty's hebben gekregen en de tegenstander 1 rode kaart heeft gekregen, toen was ik volstrekt niet verrast. Op voetbal nieuwssites heb ik er ook niets over gelezen. Het is dan ook niet Lozano, de anti-Christ, maar Dolberg, een godsgeschenk.

Benieuwd hoe lang enkele forum leden volhouden dat het toeval is en uitmiddelt in een seizoen. Het geeft mij een hoog "wir haben es nicht gewust" gevoel. Don't come crying to me.
 

Pedante eikel, voetbalduel gelul, en 'hij staat al op'??? wat heeft dat te maken met of het een pingel is. Ongelofelijk. Goed gehandeld door de VAR, wijzen ook nog op het missen van de bal, maar jongen jongens wat n waus.

Ach, toen was het ook al “een gewoon voetbalcontact” Iets wat dan bij Schwaab en Neres bijvoorbeeld opeens niet meer zo was.

Behalve een mooie compilatie van het voetbal van ajaks is er ook een mooie compilatie t3 maken van alle discutabele arbiter/VAR momenten. Misschien is die video nog wel langer...
 
Gisteren na half uurtje Ajax-Vitesse uitgezet, toen was wel duidelijk dat Ajax de wedstrijd niet kon verliezen. Ze bleven maar over de grond dweilen en smeken om strafschoppen en vrije trappen. Of in Tadic en De Jong termen: "ze toonden geen respect voor ons", en "de scheidsrechter vond dat ik sneller moest spelen". Vooral Dolberg had last van de vallende ziekte. Dat houdt geen Nederlandse scheidsrechter vol, zoveel ruggengraat hebben ze niet. Dus toen ik vanmorgen op Teletekst zag dat ze 2 penalty's hebben gekregen en de tegenstander 1 rode kaart heeft gekregen, toen was ik volstrekt niet verrast. Op voetbal nieuwssites heb ik er ook niets over gelezen. Het is dan ook niet Lozano, de anti-Christ, maar Dolberg, een godsgeschenk.

Benieuwd hoe lang enkele forum leden volhouden dat het toeval is en uitmiddelt in een seizoen. Het geeft mij een hoog "wir haben es nicht gewust" gevoel. Don't come crying to me.
Tja, ook gezien het spel trok Ajax de wedstrijd terecht naar zich toe. Ik heb me echter ook geërgerd aan die Dolberg. Maar goed, misschien is het wel hetzelfde als Lozano. Desondanks kreeg Ajax in de eerste helft de penalty's niet, ook geen gele kaarten. Maar je kunt natuurlijk wel overal over klagen.
 
Tja, ook gezien het spel trok Ajax de wedstrijd terecht naar zich toe. Ik heb me echter ook geërgerd aan die Dolberg. Maar goed, misschien is het wel hetzelfde als Lozano. Desondanks kreeg Ajax in de eerste helft de penalty's niet, ook geen gele kaarten. Maar je kunt natuurlijk wel overal over klagen.
Zeker als als de scheidsrechter/var gebruikt gaat worden als excuus wanneer we geen kampioen worden. Dan heb je er echt niets van begrepen.
 
Gisteren na half uurtje Ajax-Vitesse uitgezet, toen was wel duidelijk dat Ajax de wedstrijd niet kon verliezen. Ze bleven maar over de grond dweilen en smeken om strafschoppen en vrije trappen. Of in Tadic en De Jong termen: "ze toonden geen respect voor ons", en "de scheidsrechter vond dat ik sneller moest spelen". Vooral Dolberg had last van de vallende ziekte. Dat houdt geen Nederlandse scheidsrechter vol, zoveel ruggengraat hebben ze niet. Dus toen ik vanmorgen op Teletekst zag dat ze 2 penalty's hebben gekregen en de tegenstander 1 rode kaart heeft gekregen, toen was ik volstrekt niet verrast. Op voetbal nieuwssites heb ik er ook niets over gelezen. Het is dan ook niet Lozano, de anti-Christ, maar Dolberg, een godsgeschenk.

Benieuwd hoe lang enkele forum leden volhouden dat het toeval is en uitmiddelt in een seizoen. Het geeft mij een hoog "wir haben es nicht gewust" gevoel. Don't come crying to me.

Je doet je naam eer aan mallert! :)

Als je het niet gezien hebt maar dan wel een mening hebt over de penaltys... De penaltys waren terecht, net zoals de winst. Dolberg ging makkelijk naar de grond twee keer, en daar mag wat mij betreft geel voor gegeven worden. Maar dat moet dan consequent gebeuren, ook bij onze spelers en ook internationaal. De scheidsrechter had gisteren geen invloed en de enige discussiepunten waren voor mij dat de tweede gele kaart niet gegeven had hoeven worden (maar je kunt hem geven) en er hands van Vitesse was die Ajaxieden waarschijnlijk vergelijken met die van Tagliafico waar geen penalty gegeven voor is. Terecht in mijn mening want deze kwam een stuk harder aan en de speler probeert zijn arm weg te halen.
 
Je doet je naam eer aan mallert! :)

Als je het niet gezien hebt maar dan wel een mening hebt over de penaltys... De penaltys waren terecht, net zoals de winst. Dolberg ging makkelijk naar de grond twee keer, en daar mag wat mij betreft geel voor gegeven worden. Maar dat moet dan consequent gebeuren, ook bij onze spelers en ook internationaal. De scheidsrechter had gisteren geen invloed en de enige discussiepunten waren voor mij dat de tweede gele kaart niet gegeven had hoeven worden (maar je kunt hem geven) en er hands van Vitesse was die Ajaxieden waarschijnlijk vergelijken met die van Tagliafico waar geen penalty gegeven voor is. Terecht in mijn mening want deze kwam een stuk harder aan en de speler probeert zijn arm weg te halen.

Hands van Vitesse was terecht geen penalty. Je bedoelt toch nadat Pasveer die bal wegbokst? Totaal geen opzet in het spel. Dus terecht niet voor gefloten.
 
Je doet je naam eer aan mallert! :)

Als je het niet gezien hebt maar dan wel een mening hebt over de penaltys... De penaltys waren terecht, net zoals de winst. Dolberg ging makkelijk naar de grond twee keer, en daar mag wat mij betreft geel voor gegeven worden. Maar dat moet dan consequent gebeuren, ook bij onze spelers en ook internationaal. De scheidsrechter had gisteren geen invloed en de enige discussiepunten waren voor mij dat de tweede gele kaart niet gegeven had hoeven worden (maar je kunt hem geven) en er hands van Vitesse was die Ajaxieden waarschijnlijk vergelijken met die van Tagliafico waar geen penalty gegeven voor is. Terecht in mijn mening want deze kwam een stuk harder aan en de speler probeert zijn arm weg te halen.
Ik heb geen mening gegeven over de individuele penalty's, ik zeg alleen dat ik me o.b.v. het eerste half uur er niet over verbaas dat er 2 gegeven zijn. Zo beweer ik ook nergens dat de scheidsrechter invloed heeft gehad op de uitkomst van de wedstrijd. Ik stel alleen dat het spelbeeld mij ergert en generaliseer die stelling door te stellen dat Ajax voordeel heeft t.o.v. PSV omdat i.g.v. twijfel er minder vaak in het nadeel en vaker in het voordeel van Ajax gefloten wordt. Dan moet je als PSV met minder spelersmateriaal niet één beetje boven jezelf uitstijgen en nóg minder stommiteiten begaan (zoals onnodig verliezen in 020), maar je moet extreem ver boven jezelf uitstijgen en géén stommiteiten begaan. Dat is gewoon teveel gevraagd.

Ik concentreer me teveel op de rol van de KNVB en diens fluitende vriendjes. Dat is mijn zwakke punt als fan.
Andersom vind ik echter ook heel gemakkelijk om te stellen dat PSV dan maar beter z'n best moet doen.
Er is een context waarin nog nauwelijks te winnen valt en voetbal verworden is tot jurysport. Dat stelt mij gewoon enorm teleur.
 
Ik heb geen mening gegeven over de individuele penalty's, ik zeg alleen dat ik me o.b.v. het eerste half uur er niet over verbaas dat er 2 gegeven zijn. Zo beweer ik ook nergens dat de scheidsrechter invloed heeft gehad op de uitkomst van de wedstrijd. Ik stel alleen dat het spelbeeld mij ergert en generaliseer die stelling door te stellen dat Ajax voordeel heeft t.o.v. PSV omdat i.g.v. twijfel er minder vaak in het nadeel en vaker in het voordeel van Ajax gefloten wordt. Dan moet je als PSV met minder spelersmateriaal niet één beetje boven jezelf uitstijgen en nóg minder stommiteiten begaan (zoals onnodig verliezen in 020), maar je moet extreem ver boven jezelf uitstijgen en géén stommiteiten begaan. Dat is gewoon teveel gevraagd.

Ik concentreer me teveel op de rol van de KNVB en diens fluitende vriendjes. Dat is mijn zwakke punt als fan.
Andersom vind ik echter ook heel gemakkelijk om te stellen dat PSV dan maar beter z'n best moet doen.
Er is een context waarin nog nauwelijks te winnen valt en voetbal verworden is tot jurysport. Dat stelt mij gewoon enorm teleur.

Dat is puur door een PSV-bril kijken.
Ajax-supporters zullen weer andersom beweren en vinden dat zij benadeeld worden en PSV meer voordeel heeft en daarbij wijzen naar dubieuze penals voor Lozano of naar het moment van Dumfries bij Utrecht uit.

Feyenoorders zullen altijd vinden dat hun ploeg benadeeld wordt.

Dat is hoe wij supporters nou eenmaal in elkaar steken. Uiteindelijk is er één gemene deler: we zijn nooit tevreden met de arbitrage.
 
Ik heb geen mening gegeven over de individuele penalty's, ik zeg alleen dat ik me o.b.v. het eerste half uur er niet over verbaas dat er 2 gegeven zijn. Zo beweer ik ook nergens dat de scheidsrechter invloed heeft gehad op de uitkomst van de wedstrijd. Ik stel alleen dat het spelbeeld mij ergert en generaliseer die stelling door te stellen dat Ajax voordeel heeft t.o.v. PSV omdat i.g.v. twijfel er minder vaak in het nadeel en vaker in het voordeel van Ajax gefloten wordt. Dan moet je als PSV met minder spelersmateriaal niet één beetje boven jezelf uitstijgen en nóg minder stommiteiten begaan (zoals onnodig verliezen in 020), maar je moet extreem ver boven jezelf uitstijgen en géén stommiteiten begaan. Dat is gewoon teveel gevraagd.

Ik concentreer me teveel op de rol van de KNVB en diens fluitende vriendjes. Dat is mijn zwakke punt als fan.
Andersom vind ik echter ook heel gemakkelijk om te stellen dat PSV dan maar beter z'n best moet doen.
Er is een context waarin nog nauwelijks te winnen valt en voetbal verworden is tot jurysport. Dat stelt mij gewoon enorm teleur.

Ik denk dat Ajax en PSV ten opzichte van kleinere clubs wel degelijk worden bevoordeeld. En ik veronderstel dat Ajax ook meer voordeel krijgt dan PSV.

De situatie doet me denken aan Feyenoord uit. Dé wedstrijd waarin spelers van Feyenoord als lompe houthakkers mogen spelen en daarvoor niet bestraft worden. Aan een penalty hoef je bij voorbaat niet te denken. Het maakt niet uit hoe duidelijk de overtreding is, de scheidsrechter durft toch niet te presteren onder druk.

Het is niks nieuws, als ik zeg dat de media hier in Nederland pro-Ajax is. Speelt Ajax goed, gaat het over Ajax. Speelt Ajax slecht, gaat het over Ajax. Wordt Ajax benadeeld door de scheids, dan komt Johan Derksen die lekker op de man gaat spelen en neemt heel Nederland je onder de loep.

Kijk de VAR video's op YouTube. Je ziet gelijk hoe zenuwachtig die scheidsrechters al zijn. Stellen dat de scheidsrechters niet worden beïnvloed door de media of thuispubliek lijkt me waanzin. Het blijven mensen die ook gevoelens hebben. Er zijn maar weinig scheidsrechters die met deze druk om kunnen gaan.

Ik geloof best dat de scheidsrechters onbewust Ajax of PSV bevoordelen bij twijfelgevallen om comotie in de media te omzijlen. Vanwege de druk van de media denk ik ook dat scheidsrechters bij twijfelgevallen Ajax eerder bevoordelen dan PSV. Wanneer een stupide beslissing tegen PSV wordt genomen, hoor je de media een stuk minder.

Blijft niet bij scheidsrechters, ik denk dat hetzelfde principe geldt voor het verplaatsen van wedstrijden van Ajax vanwege de Champions League. Het is positief voor Ajax, dus ontvang je veel meer lof en steun van de media. Dat maakt een besluit nemen makkelijker, zeker als je afsluit met de klassieker "in het belang van het Nederlands voetbal". Ieders hart smelt ervan.

Ajax is nou eenmaal de grootste club. Samen met onze selectieve media wordt de druk te hoog voor onze te lieve scheidsrechters en KNVB.
 
Mwah, dat is in SV toch niet het geval. Daar werd bijvoorbeeld gewoon gezegd dat die Argentijnse back (Taglidinges) gewoon hands had gemaakt. Dus wat dat betreft klopt je redenering totaal niet. Buiten dat wordt natuurlijk alles wat Ajax doet onder de loupe gelegd. Dat is meteen het nadeel van een grote club zijn. Alles wordt besproken, tot elleboogjes van opa Hunt tot dit soort fratsen.

Overigens heeft PSV ook genoeg aandacht gehad, zeker in de eerste seizoenshelft. Overigens is VI als voorbeeld nemen hetzelfde als sesamstraat noemen als voorbeeld. Dat is allesbehalve een journalistiek programma. Ik kijk het niet, ik mis het niet. Uitgekauwd en niet relevant.
 
Dat is puur door een PSV-bril kijken.
Ajax-supporters zullen weer andersom beweren en vinden dat zij benadeeld worden en PSV meer voordeel heeft en daarbij wijzen naar dubieuze penals voor Lozano of naar het moment van Dumfries bij Utrecht uit.

Feyenoorders zullen altijd vinden dat hun ploeg benadeeld wordt.

Dat is hoe wij supporters nou eenmaal in elkaar steken. Uiteindelijk is er één gemene deler: we zijn nooit tevreden met de arbitrage.
Dat is politiek correct en/maar slaat iedere discussie dood en waag ik te betwijfelen. Dat laatste is dan weer politiek incorrect en dus is er een hele groep die zich daaraan niet wil wagen. Ik vind dat sociaal maatschappelijke verschraling (terwijl het tegenovergestelde gepretendeerd wordt).
 
VAR Moment van de Week: : Geen doelpunt van Ziyech
Ziyech buitenspel en doelpunt afgekeurd tegen Vitesse. Maar man man man, wat duurt het lang voordat de VAR met een beslissing kwam. Ik vraag me af of hier twijfel is over buitenspel zoals bij de VAR, want volgens mij is deze goal toch volledig terecht afgekeurd? Dan lees je de reacties en zegt ruim 80% dat de goal onterecht is afgekeurd. Ligt toch niet aan mij mag ik hopen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan