PerfectPSV
Aanvoerder
Je mag het voor jezelf best verkeerd vinden. Dat is jou vrijheid. Ik trek wel de grens bij het aanspreken van de ander, of zoals je zelf zegt 'adviseren en informeren', want dat is waar de vrijheid van een ander begint. Ongevraagd adviseren zou ik een vorm van opdringen vinden die ik niet goedkeur.Je zegt eigenlijk wat ik zeg met andere woorden. Het is uiteindelijk een hun probleem, zeker. We horen alleen te adviseren en informeren waar kan en gepast. Ik accepteer niet dat iets wat ik niet geloof, juist wel waar is. Dat is toch logisch? Ik geloof dat God heeft gezegd dat iets verkeerd is. Maar nu moet ik accepteren dat het niet verkeerd is? Accepteren dat het in deze wereld gebeurt zou genoeg moeten zijn.
Als je bedoeld met informeren en adviseren bij geloofsuitingen, dus in de moskee/kerk bepreken dat homoseksualiteit niet goed is, vind ik dat heel lastig. Aan de ene kant gaat het om de geloofsovertuiging die er is en verspreid mag worden, want zo doe je dat als ouder bijvoorbeeld ook. Aan de andere kant kan het leiden tot schrijnende situaties van mensen die hun eigen identiteit moeten verloochenen omdat ze niet kunnen of mogen zijn wie ze zijn. Zij zijn in dat soort situaties vaak niet in de positie om dan maar uit de gemeenschap te stappen en hebben geen keus
Ik vind dat je iemand kan aanspreken op gedrag of acties op basis van ons wetboek van strafrecht. Daarin is homoseksualiteit niet strafbaar (meer) gesteld, dus verliezen wij als maatschappij het recht om daar iemand op aan te spreken of dusdanig gedrag af te keuren. Het wetboek gaat voor de geloofsovertuiging. In andere landen, waar het (nog) wel strafbaar is, kun je iemand er dus wel op aanspreken als je daar behoefte aan hebt.