Religie

Heb aardig wat verschillende kerken van binnen gezien, ben er niet 1 tegengekomen waar de leer was dat je na je dood geoordeeld wordt op je goede en slechte daden en dat daar je eeuwigheid van afhangt.

Dan vraag je me toch af waar dat eindoordeel en hemel/hel verhaal over gaat. Of begrijp ik je verkeerd?

Dat van die eigen draai was maar een grapje, he. ;)
 
Dan vraag je me toch af waar dat eindoordeel en hemel/hel verhaal over gaat. Of begrijp ik je verkeerd?

Dat van die eigen draai was maar een grapje, he. ;)
Achter ieder geintje zit een pijntje ;)

Maar goed, dan je eigenlijke vraag, pak ik er toch gewoon ff een vers bij:

Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Kort gezegd, hangt het oordeel dus af van wat ik geloof aangaande Jezus en Zijn, lijden, sterven en opstanding. Nu kan je zeggen, das makkelijk, dan geloof je gewoon dat maar doe je d'r verder op los leven, want je kan altijd vergeving vragen. Maar ik dan kaats ik de bal en zeg ik, als jij van je vrouw/man houdt, dan probeer je die toch geen pijn te doen?

In a nutshell, ik geloof in God, ik geloof in het verzoenend sterven en lijden van Zijn Zoon. Bega ik nog steeds zonde, jazeker, meer dan mij lief is. Ik weet echter ook dat er genade is door dat offer van Zijn Zoon.

Terug naar het hete hangijzer aangaande homo's etc. Gaan die naar de hel/hemel. Geen idee, ik ken hun hart niet en hun geloof niet. En dan heb ik slechts 1 opdracht en dat is mijn medemens liefhebben.
 
Achter ieder geintje zit een pijntje ;)

Maar goed, dan je eigenlijke vraag, pak ik er toch gewoon ff een vers bij:

Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Kort gezegd, hangt het oordeel dus af van wat ik geloof aangaande Jezus en Zijn, lijden, sterven en opstanding. Nu kan je zeggen, das makkelijk, dan geloof je gewoon dat maar doe je d'r verder op los leven, want je kan altijd vergeving vragen. Maar ik dan kaats ik de bal en zeg ik, als jij van je vrouw/man houdt, dan probeer je die toch geen pijn te doen?

In a nutshell, ik geloof in God, ik geloof in het verzoenend sterven en lijden van Zijn Zoon. Bega ik nog steeds zonde, jazeker, meer dan mij lief is. Ik weet echter ook dat er genade is door dat offer van Zijn Zoon.

Terug naar het hete hangijzer aangaande homo's etc. Gaan die naar de hel/hemel. Geen idee, ik ken hun hart niet en hun geloof niet. En dan heb ik slechts 1 opdracht en dat is mijn medemens liefhebben.

Ik had het meer over het algemene stukje. Ik reageerde op de stelling dat je geen kerk/leer was tegengekomen waar je werd beoordeeld. Dat was in mijn beleving namelijk wel een wezenlijk onderdeel. Is dat dan de katholieke kerk? Of is dat later afgezwakt?

Ik geloof zelf niet zoals je wellicht nog weet van eerdere gesprekken, dus mijn kennis is verder beperkt. Ik probeer eigenlijk gewoon te leven zoals Relix omschreef, en jij nu feitelijk ook. We hebben het opgelost, iedereen op één lijn!
 
Ik had het meer over het algemene stukje. Ik reageerde op de stelling dat je geen kerk/leer was tegengekomen waar je werd beoordeeld. Dat was in mijn beleving namelijk wel een wezenlijk onderdeel. Is dat dan de katholieke kerk? Of is dat later afgezwakt?

Ik geloof zelf niet zoals je wellicht nog weet van eerdere gesprekken, dus mijn kennis is verder beperkt. Ik probeer eigenlijk gewoon te leven zoals Relix omschreef, en jij nu feitelijk ook. We hebben het opgelost, iedereen op één lijn!
Och heden, ja, ik schrijf idd vanuit protestantse hoek. Rooms katholicisme is niet mijn expertise. Gezien het gedoe met aflaten e.d. kan het daar zeker anders zijn, maar ik vraag mij af of die leer nog zo zwaar cq. zwart/wit is.
 
Ja, zeg. Als iedereen er maar z'n eigen draai aan gaat geven, hoeft het van mij niet meer! :maniac:
Je mag het dan als grapje bedoeld hebben, maar ik vind dat hier de kern van geloof zit. Geef er vooral je eigen draai aan! Ik heb mijn visies in dit topic eerder uiteengezet, dat is mijn eigen draai aan het traditioneel Christelijke geloof. Ik denk namelijk dat geloof in de basis heel persoonlijk is, waar iedereen iets voor zichzelf uit kan halen. Je zou algemene richtlijnen kunnen volgen (10 geboden etc.) als basis, maar verder zou ik vooral toejuichen als je persoonlijke keuzes mag maken binnen een stroming.

En daarmee dus ook respecteren dat iemand andere keuzes maakt op fundamenteel gebied, zoals homoseksualiteit, zolang dat binnen de kaders van de basis valt. Met de opdracht van Der Jaufe ben je er eigenlijk al. "Heb uw medemens lief".
 
Achter ieder geintje zit een pijntje ;)

Maar goed, dan je eigenlijke vraag, pak ik er toch gewoon ff een vers bij:

Johannes 3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Kort gezegd, hangt het oordeel dus af van wat ik geloof aangaande Jezus en Zijn, lijden, sterven en opstanding. Nu kan je zeggen, das makkelijk, dan geloof je gewoon dat maar doe je d'r verder op los leven, want je kan altijd vergeving vragen. Maar ik dan kaats ik de bal en zeg ik, als jij van je vrouw/man houdt, dan probeer je die toch geen pijn te doen?

In a nutshell, ik geloof in God, ik geloof in het verzoenend sterven en lijden van Zijn Zoon. Bega ik nog steeds zonde, jazeker, meer dan mij lief is. Ik weet echter ook dat er genade is door dat offer van Zijn Zoon.

Terug naar het hete hangijzer aangaande homo's etc. Gaan die naar de hel/hemel. Geen idee, ik ken hun hart niet en hun geloof niet. En dan heb ik slechts 1 opdracht en dat is mijn medemens liefhebben.
Pak ik er ook een

Openbaringen 20:12 "Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden.Toen werden de doden en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: De vuurpoel.

Dat lijkt erop te wijzen dat de doden worden beoordeeld op hun acties, niet hun geloof.

De hemel en hel is sowieso toch wel een punt van discussie in de bijbel. Of er een hel is en een duivel. Of er een hemel is of dat het gaat om een inzicht waardoor het leven verder gaat als gelovig mens. Hemel en aarde worden vaak ten opzichte van elkaar gesteld.
 
Pak ik er ook een

Openbaringen 20:12 "Toen werd er nog een geopend: het boek van het leven. De doden werden op grond van wat in de boeken stond geoordeeld naar hun daden.Toen werden de doden en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: De vuurpoel.

Dat lijkt erop te wijzen dat de doden worden beoordeeld op hun acties, niet hun geloof.

De hemel en hel is sowieso toch wel een punt van discussie in de bijbel. Of er een hel is en een duivel. Of er een hemel is of dat het gaat om een inzicht waardoor het leven verder gaat als gelovig mens. Hemel en aarde worden vaak ten opzichte van elkaar gesteld.
Klopt, en zonder context kan je vaak alle kanten op. In vers 14 lees je overigens al dat wiens naam in het boek van het leven staat niet dat lot overkomt. Dus is de vraag op welke wijze kom je in dat boek. Ga je daar verder op in dan kom je op slechts 1 ding uit. Geloven in JC (en dan bedoel ik niet die voetballer uit Amsterdam)
 
Voor je eigen leven wel. Maar als je heel erg geloofd dat een actie eeuwige straf oplevert dan wil je dat toch niet voor de mensen waarom je geeft? Dus als je zoon homofiel is maar jij geloofd dat hij daardoor voor eeuwig zal branden is dat toch iets waar je actie op zal ondernemen? Dus dan gaat leven en laten leven niet op. Voor mensen waarom je geeft zal je proberen te beïnvloeden en te behoeden voor die straf.

Maar wat is dan de oplossing voor de kinderen die homo zijn, wiens ouders zo streng in het geloof zitten? Want homo zijn is niet iets wat je even uit kan zetten, net als dat je geloof niet even uit kunt zetten.
 
Maar wat is dan de oplossing voor de kinderen die homo zijn, wiens ouders zo streng in het geloof zitten? Want homo zijn is niet iets wat je even uit kan zetten, net als dat je geloof niet even uit kunt zetten.
De "oplossing" is dan homo zijn maar het niet praktiseren. Zoals je geen sex voor het huwelijk praktiseert. Het gevoel kan je niet uit zetten. De daad kan je wel vermijden.

Even voor de duidelijkheid: Dit is niet mijn mening. Ik probeerde alleen standpunten te verduidelijken (alsof mensen hun eigen standpunten niet kunnen verduidelijken). Ik geloof niet in een god of in "meer tussen hemel en aarde". Ik geloof ook niet dat er iets mis is tussen fysieke liefde tussen twee individuen. (met randvoorwaarden zoals toestemming beide partijen, relatief gelijkwaardig etc).
 
De "oplossing" is dan homo zijn maar het niet praktiseren. Zoals je geen sex voor het huwelijk praktiseert. Het gevoel kan je niet uit zetten. De daad kan je wel vermijden.

Even voor de duidelijkheid: Dit is niet mijn mening. Ik probeerde alleen standpunten te verduidelijken (alsof mensen hun eigen standpunten niet kunnen verduidelijken). Ik geloof niet in een god of in "meer tussen hemel en aarde". Ik geloof ook niet dat er iets mis is tussen fysieke liefde tussen twee individuen. (met randvoorwaarden zoals toestemming beide partijen, relatief gelijkwaardig etc).
Dat vind ik dan toch wel een beetje krom. Een homo moet zich in dit geval aanpassen vanwege zijn gelovige ouders, voor de rest van zijn leven. Maar voor (streng) gelovigen is het dus al een probleem om voor 2 uur zich aan te passen en een band te dragen.
 
Dat vind ik dan toch wel een beetje krom. Een homo moet zich in dit geval aanpassen vanwege zijn gelovige ouders, voor de rest van zijn leven. Maar voor (streng) gelovigen is het dus al een probleem om voor 2 uur zich aan te passen en een band te dragen.
Ik snap wat je bedoeld en ben het er in dit voorbeeld mee eens. Maar aan de andere kant is dat niet een deel van de opvoeding? Dat we normen en waarden aanleren aan onze kinderen en regels hebben voor onze kinderen, die mogelijkerwijs afwijken van de regels die vriendjes en vriendinnetjes hebben?
 
Je mag het dan als grapje bedoeld hebben, maar ik vind dat hier de kern van geloof zit. Geef er vooral je eigen draai aan! Ik heb mijn visies in dit topic eerder uiteengezet, dat is mijn eigen draai aan het traditioneel Christelijke geloof. Ik denk namelijk dat geloof in de basis heel persoonlijk is, waar iedereen iets voor zichzelf uit kan halen. Je zou algemene richtlijnen kunnen volgen (10 geboden etc.) als basis, maar verder zou ik vooral toejuichen als je persoonlijke keuzes mag maken binnen een stroming.

En daarmee dus ook respecteren dat iemand andere keuzes maakt op fundamenteel gebied, zoals homoseksualiteit, zolang dat binnen de kaders van de basis valt. Met de opdracht van Der Jaufe ben je er eigenlijk al. "Heb uw medemens lief".

Je zou het toejuichen, als zijnde dat je dat nu nog niet kunt zeggen? Dat iedereen vrij is z'n eigen draai eraan te geven? Onderaan de streep komt het in ieder geval niet zo over op de niet gelovige buitenstaander.
 
Je zou het toejuichen, als zijnde dat je dat nu nog niet kunt zeggen? Dat iedereen vrij is z'n eigen draai eraan te geven? Onderaan de streep komt het in ieder geval niet zo over op de niet gelovige buitenstaander.
Ik denk dat de vrijheid er moet zijn, maar er in de meeste gevallen niet is. Als je afwijkt van de heersende mening dan wordt je snel buitengesloten of met de nek aangekeken. Een vrouw in Iran zonder hoofddoek bijvoorbeeld, of een dichter-bij-huis voorbeeld een man die uit zijn kerkelijke gemeenschap is gezet omdat hij homo is. Omdat de sociale gevolgen van je eigen geloof belijden desastreus kunnen zijn en de mens een natuurlijke behoefte heeft om bij een groep te horen is de vrijheid om religie op je eigen manier in te vullen zeer beperkt. In ieder geval in de conservatieve kringen.
 
Ik denk dat de vrijheid er moet zijn, maar er in de meeste gevallen niet is. Als je afwijkt van de heersende mening dan wordt je snel buitengesloten of met de nek aangekeken. Een vrouw in Iran zonder hoofddoek bijvoorbeeld, of een dichter-bij-huis voorbeeld een man die uit zijn kerkelijke gemeenschap is gezet omdat hij homo is. Omdat de sociale gevolgen van je eigen geloof belijden desastreus kunnen zijn en de mens een natuurlijke behoefte heeft om bij een groep te horen is de vrijheid om religie op je eigen manier in te vullen zeer beperkt. In ieder geval in de conservatieve kringen.
Een vrouw zonder hoofddoek moet ook geen probleem zijn. Een vrouw zonder theedoek is dat wel.
 
Ik denk dat de vrijheid er moet zijn, maar er in de meeste gevallen niet is. Als je afwijkt van de heersende mening dan wordt je snel buitengesloten of met de nek aangekeken. Een vrouw in Iran zonder hoofddoek bijvoorbeeld, of een dichter-bij-huis voorbeeld een man die uit zijn kerkelijke gemeenschap is gezet omdat hij homo is. Omdat de sociale gevolgen van je eigen geloof belijden desastreus kunnen zijn en de mens een natuurlijke behoefte heeft om bij een groep te horen is de vrijheid om religie op je eigen manier in te vullen zeer beperkt. In ieder geval in de conservatieve kringen.
Wat daar nog weer samenhang mee heeft is hoeveel je buiten je eigen bubbel kan/mag leven. Een kind uit een zwaar gergem gezin op de Veluwe zal vaak in de eigen bubbel opgroeien. Dan laat je nogal wat achter je als je daar uitstapt. Een kind uit een zelfde soort gezin uit Rotterdam zal dit al veel minder hebben waardoor er een leven buiten de bubbel is. Zelfde zal vermoedelijk gelden voor een moslim in een streng islamitisch land t.o.v. een moslim in Wellseind (om maar eens een gehucht te noemen).
 
Och heden, ja, ik schrijf idd vanuit protestantse hoek. Rooms katholicisme is niet mijn expertise. Gezien het gedoe met aflaten e.d. kan het daar zeker anders zijn, maar ik vraag mij af of die leer nog zo zwaar cq. zwart/wit is.
Qua (betaalde) aflaten loop je een tikje achter. Die zijn tijdens het concilie van Trente (1545-1563) afgeschaft, om de opkomst van het Protestantisme af te stoppen. Een gebed opzeggen, biechten, een bedevaart of een goede daad verrichten en daardoor je tijd in het vagevuur verkorten ( zodat je in de hemel kwam) werd nog wel lang als aflaat gezien.
 
Qua (betaalde) aflaten loop je een tikje achter. Die zijn tijdens het concilie van Trente (1545-1563) afgeschaft, om de opkomst van het Protestantisme af te stoppen. Een gebed opzeggen, biechten, een bedevaart of een goede daad verrichten en daardoor je tijd in het vagevuur verkorten ( zodat je in de hemel kwam) werd nog wel lang als aflaat gezien.
Tja, dat beeld krijg ik ook van de katholieken die ik ken, maar weet niet of die een goede afspiegelen van de daadwerkelijk kerkleer zijn.
 
Tja, dat beeld krijg ik ook van de katholieken die ik ken, maar weet niet of die een goede afspiegelen van de daadwerkelijk kerkleer zijn.
Ik kom uit een oorspronkelijk heel katholiek nest, maar als kind heb ik van dichtbij bij mijn ouders meegemaakt dat ze de kerk verlaten hebben. Daardoor heb ik nooit het idee dat ik hun pad van losmaking ook zou moeten volgen. Ik geloof persoonlijk niet in een god, maar religies interesseren me wel. In tegenstelling tot mijn ouders heb ik geen wrok tegen het geloof. Dat zou het verzamelen van oud papier ook tamelijk beperken 😄. Cultuurhistorisch zijn religies natuurlijk nog steeds erg belangrijk in onze maatschappij. Pas 50 jaar of zo neemt het aantal gelovigen af en onze normen en waarden zijn er nog steeds veelal op gebaseerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan