Racisme & Discriminatie

Ik vind dat eigenlijk wel mooi. In het dagelijkse leven doen of laten we toch wel vaker iets, niet omdat we er het nut van inzien, maar om een ander niet te kwetsen. Wat is daar eigenlijk mis mee...
En dat gebeurt dan op eigen titel en eigen initiatief.
Zodra men verplicht wordt iets in te leveren, of iets te laten, gooit men de kop in de wind.
 
Sorry, moet diep door het stof, de eerste kritiek op zwarte piet was niet in de jaren 50... het was 20 jaar eerder

stukkie geschiedenis

Amerikanen vonden t ook maar raar in 1944 (uit t artikel)
Men moest den protesteerenden [de zwarte Amerikaanse soldaten] duidelijk maken, dat Pietermanknecht een hoogst onschuldige grap is. Men moest Nederlanders uitleggen, dat er grapjes zijn, die anderen met den besten wil van de wereld niet onschuldig kunnen opvatten, hoe goed ook bedoeld.
 
Zwarte mensen kunnen niet racistisch zijn.
"We merken dat dit moeilijk uit te leggen is en het vaak meteen ergernis of woede oproept bij witte mensen. Zwarte mensen zouden volgens veel mensen ook racistisch kunnen zijn. Maar we doen weer een poging en hopen dat witte lezers hun ergernis even opzij kunnen zetten."

Psssssst...Sterf, racist. :fy:
 
Zwarte mensen kunnen niet racistisch zijn.
"We merken dat dit moeilijk uit te leggen is en het vaak meteen ergernis of woede oproept bij witte mensen. Zwarte mensen zouden volgens veel mensen ook racistisch kunnen zijn. Maar we doen weer een poging en hopen dat witte lezers hun ergernis even opzij kunnen zetten."

Psssssst...Sterf, racist. :fy:

Tsja, als je in plaats van de algemene betekenis ineens je eigen draai gaat geven aan de betekenis van een woord, kan je vervolgens wel zo'n stelling plaatsen ja. Alleen zo werkt dat niet helemaal.

Kijk, ik snap ook wel dat witte mensen zich meer schuldig maken aan racisme dan zwarte mensen. Maar dat wil dan nog niet zeggen dat het onder zwarten niet voorkomt. Ikzelf ben wel eens uitgemaakt voor "blancito" vanwege mijn huidskleur. Daar zat ik verder niet mee en uiteraard heb ik niet te maken met stelselmatige discriminatie op basis van mijn huidskleur (bijvoorbeeld bij solliciteren). Maar het is nog steeds racisme. In Afrika zijn er best landen waar witte mensen te maken hebben met wat serieuzere discriminatie en dat is ook gewoon racisme.
Ik denk vooral dat de richting waarin de discussie, mede door dit soort artikelen, wordt geduwd niet de juiste is. Het lijkt mij beter om na te denken over hoe we kunnen zorgen dat die discriminatie niet meer voorkomt?
 
Tsja, als je in plaats van de algemene betekenis ineens je eigen draai gaat geven aan de betekenis van een woord, kan je vervolgens wel zo'n stelling plaatsen ja. Alleen zo werkt dat niet helemaal.

Kijk, ik snap ook wel dat witte mensen zich meer schuldig maken aan racisme dan zwarte mensen. Maar dat wil dan nog niet zeggen dat het onder zwarten niet voorkomt. Ikzelf ben wel eens uitgemaakt voor "blancito" vanwege mijn huidskleur. Daar zat ik verder niet mee en uiteraard heb ik niet te maken met stelselmatige discriminatie op basis van mijn huidskleur (bijvoorbeeld bij solliciteren). Maar het is nog steeds racisme. In Afrika zijn er best landen waar witte mensen te maken hebben met wat serieuzere discriminatie en dat is ook gewoon racisme.
Ik denk vooral dat de richting waarin de discussie, mede door dit soort artikelen, wordt geduwd niet de juiste is. Het lijkt mij beter om na te denken over hoe we kunnen zorgen dat die discriminatie niet meer voorkomt?
Het is echt heel simpel. In landen waar blanke mensen de meerderheid vormen zijn er meer blanke racisten.
In landen met donkere mensen, zijn meer donkergekleurde racisten.
Het is echt zo simpel.
 
Tsja, als je in plaats van de algemene betekenis ineens je eigen draai gaat geven aan de betekenis van een woord, kan je vervolgens wel zo'n stelling plaatsen ja. Alleen zo werkt dat niet helemaal.

Kijk, ik snap ook wel dat witte mensen zich meer schuldig maken aan racisme dan zwarte mensen. Maar dat wil dan nog niet zeggen dat het onder zwarten niet voorkomt. Ikzelf ben wel eens uitgemaakt voor "blancito" vanwege mijn huidskleur. Daar zat ik verder niet mee en uiteraard heb ik niet te maken met stelselmatige discriminatie op basis van mijn huidskleur (bijvoorbeeld bij solliciteren). Maar het is nog steeds racisme. In Afrika zijn er best landen waar witte mensen te maken hebben met wat serieuzere discriminatie en dat is ook gewoon racisme.
Ik denk vooral dat de richting waarin de discussie, mede door dit soort artikelen, wordt geduwd niet de juiste is. Het lijkt mij beter om na te denken over hoe we kunnen zorgen dat die discriminatie niet meer voorkomt?
Juist. De toon van dit artikel is in zekere zin rascistisch van aard. Uitdrukkelijk worden mensen in een hok geduwd, je bent of wit, of zwart. Makkelijk in het geval van een Davy Klaassen of Jetro Willems. Maar waar zit dan de overgang? Is Afellay zwart, Ronaldo, is die zwart? Worden Marokkanen gediscrimineerd vanwege de TAS? (Sic) Zijn Turken zwart? Zijn Brabanders zwart omdat ze eeuwenlang door de Hollanders zijn onderdrukt?
Het is volgens mij veel eenvoudiger. “Bende ge import“, dan kun je gediscrimineerd worden. Dat is niet fraai, en terecht dient er aandacht voor te zijn. Maar echt niet alles komt door de slavernij. Dan misbruik je geschiedenis.
 
Zwarte mensen kunnen niet racistisch zijn.
"We merken dat dit moeilijk uit te leggen is en het vaak meteen ergernis of woede oproept bij witte mensen. Zwarte mensen zouden volgens veel mensen ook racistisch kunnen zijn. Maar we doen weer een poging en hopen dat witte lezers hun ergernis even opzij kunnen zetten."
Racisme komt bij iedere groep voor. Mensen die dit roepen zijn per definitie racisten en dienen als zodanig benaderd te worden.

Het is volgens mij veel eenvoudiger. “Bende ge import“, dan kun je gediscrimineerd worden. Dat is niet fraai, en terecht dient er aandacht voor te zijn. Maar echt niet alles komt door de slavernij. Dan misbruik je geschiedenis.

Er zijn heel veel historische verhalen, personen en gebruiken die invloed hebben op het personage “Zwarte Piet” en Sinterklaas zoals wij die kennen. Er is niet een verklaring of een enkel aspect dat de meeste invloed heeft. Zwarte Piet is een combinatie en daarmee een beetje van allen. Odin en Huginn & Muninn, de Wilde Jacht, het narrenschip, de Katholieke kerk en een Moorse origine van zwarte piet later en nog later werd zwarte Piet niet een persoon maar velen. En dan zijn er nog andere invloeden die ik nog niet heb meegenomen. Zeggen dat Zwarte Piet een slaaf is, is zeer discutabel op zijn zachts gezegd. En zeggen dat mensen die zwarte Piet willen houden zoals die is omdat ze dat als traditie belangrijk vinden zijn (in de meeste gevallen) geen racisten.

Wat we alleen niet mogen vergeten is dat de traditionele make-up van Zwarte Piet hetzelfde is als het Amerikaanse “Blackface” en waarschijnlijk ook de origine is van de huidige zwarte Piet make-up in het gezicht. En Blackface heeft zeker een racistische achtergrond in de VS. Hoewel je Blackface niet los kan zien van de Zwarte slavernij in de Verenigde staten en de racistische ondertonen daar, is de link met slavernij en de geinstitutioneerde achterstelling van mensen met een zwarte huidskleur een stuk zwakker in Nederland. Nederland was een grote speler qua het kopen en verkopen van slaven, maar er waren geen grote plantages of fabrieken in Nederland waar slaven te werk werden gesteld (wel de koloniën). Dit gecombineerd met het feit dat Nederland nooit “Jim Crow” achtige geinstitutioneerde seggregratie/apartheid/minderwaardige rechtspositie van mensen met een zwarte huidskleur heeft gekend zorgt voor een hele andere dynamiek. Hoewel handelaars en de aller rijkste misschien contact hadden met slaven of zwarte mensen, had de “gewone bevolking” geen enkel contact met mensen met een Afrikaans verleden (en daarbij, Nederland was lang een van de armste gebieden van Europa). Er waren gewoonweg weinig/geen mensen met een Afrikaans verleden om structureel racistisch tegen te zijn. De situatie is gewoonweg niet goed vergelijkbaar en daarom dezelfde logica hanteren als die van toepassing is op de VS is niet valide.

Nederlanders wegzetten als racisten omdat ze opgegroeid zijn met een zwarte Zwarte Piet en dit graag willen behouden is willens en wetens mensen beledigen want dit maakt deze mensen geen racisten. Nederland heeft weinig tradities die voor iedereen van belang zijn en die men verenigd. Het is een van de weinige verbindende tradities die overal goed gevierd word die typisch Nederlands zijn. Men is veel te makkelijk met mensen beschuldigen van racisme en velen hebben daar genoeg van. De heftige reactie op KOZP is daar een onderdeel van (naast andere zaken natuurlijk). Wil dat zeggen dat men Zwarte Piet maar moet houden zoals die is? NEE! Men kan zaken zeggen of doen die racistisch overkomen (of zijn) zonder dat men een racist is. Iemand die een Turken/Belgen/Nederlander/Joden/Duitser mop verteld maakt een racistische grap, dat wil niet zeggen dat die persoon gelooft in de eigen superioriteit vanwege zijn/haar huidskleur en de minderwaardigheid van anderen.

Hoewel Zwarte Piet niet bedoelt is als belediging of karikatuur van mensen met een zwarte huidskleur, is het resultaat wel beledigend. Onbedoeld is het een karikatuur van zwarte mensen. En juist omdat het een groot feest is waarbij men veelvuldig geconfronteerd worden met dit karakter, zien sommige dit als zeer beledigend. We kunnen discussiëren over welk aspect beledigend is (zo vind ik de stelling dat het racistisch is dat zwarte Piet voor een blanke Sinterklaas werkt onzin) maar dat sommige het beledigend vinden is duidelijk. Er zijn dus aspecten die moeten veranderen die voor sommige beledigend zijn en dit moet gebeuren op zo’n manier dat in essentie het karakter hetzelfde blijft. Mijn ideeën daarover:

1. Voor mij was zwarte Piet altijd een fantasie wezen en geen mens. Net als Krampus (die overigens dezelfde oorsprong heeft als Zwarte Piet en dezelfde rol vertoont) zouden zwarte Pieten gepresenteerd moeten worden als fantasiewezens die lijken op mensen maar het niet zijn. Een soort elfjes, gnomen of andere fantasie wezens (misschien gekleurde contact lenzen in niet menselijke kleuren toevoegen of iets dergelijks). Hiermee haal je de angel er al direct uit.

2. De “Blackface” look vind ik problematisch. De grote rode lippen maken het voor mij gelijk aan Blackface. Dus per definitie zouden deze weg moeten (dus ook zwart)

3. Voor sommige zijn de grote oorbellen een verwijzing naar de grote oorbellen die sommige vrouwen met een zwarte huidskleur vaak dragen. Hoewel ik de link niet zie, zal de afschaffing hiervan het karakter niet fundamenteel veranderen maar wel deze mensen niet beledigen. Weg dus.

4. Zwarte Piet heeft zwart haar. Maar om dit per definitie te houden als kroeshaar hoeft van mij niet. Ook dit is voor sommige aanstootgevend omdat de link teveel met mensen met een zwarte huidskleur gelegd wordt. Dus zwarte pruiken zijn prima, maar dan ook kort en lang stijl haar naast kroeshaar.


Ik denk dat met deze 4 aanpassingen je al een heel eind bent. Maar laten we alsjeblieft ophouden met mensen weg te zetten als racisten als je het niet met ze eens bent en hun beweegredenen niet kent.
 
Laatst bewerkt:
Sinterklaas kan toch gewoon zeggen dat Witte Pieten net zo slim zijn en hard werken als Zwarte Pieten en dat hij daarom vanaf nu ook met Witte Pieten werkt.
 
Sinterklaas kan toch gewoon zeggen dat Witte Pieten net zo slim zijn en hard werken als Zwarte Pieten en dat hij daarom vanaf nu ook met Witte Pieten werkt.
Discriminerend, want die hoeven dan zeker alleen de makkelijke klusjes te doen en niet door de schoorsteen te kruipen!
 
Discriminerend, want die hoeven dan zeker alleen de makkelijke klusjes te doen en niet door de schoorsteen te kruipen!
Die zijn gewoon wat schoner op zichzelf. Even douchen na een avondje dak- en schoorsteenkruipen is blijkbaar niet voor iedereen vanzelfsprekend. :cool:
 
Ja hoor. Ik ben het er zelf niet mee eens, maar als het als dusdanig wordt gezien (en dus kwetst) vind ik het prima om het te veranderen. Moeten we niet zo panisch over doen.
Hoe kun je beoordelen of iemand iets als racistisch ervaart? Dat lijkt me nu typisch iets wat je alleen zelf kunt bepalen.

Overigens er zijn maar bijzonder weinig mensen in Nederland die vinden zat zwarte piet racistisch is bedoeld. En er is ook bijna niemand die zegt dat de mensen die voor zwarte piet zijn, racisten zijn, met uitzondering van een paar roeptoeters die eigenlijk diep in hun hart helemaal niets van piet vinden, maar het onderwerp aangrijpen om zelf lekker op TV te zijn (en hun zakjes te vullen). Wat mensen van kleur volgens mij zeggen is dat de traditionele zwarte piet door hen als uitsluitend en kwetsend wordt ervaren, dat ze als kind en nu weer hun kinderen er last van hebben. En met een kleine wijziging, de roetpiet die overigens al in het verhaal zat ingebakken voordat de hysterie losbrak, kan dit makkelij opgelost worden. Lijkt me toch niet zo'n probleem?
 
Hoe kun je beoordelen of iemand iets als racistisch ervaart? Dat lijkt me nu typisch iets wat je alleen zelf kunt bepalen.

Overigens er zijn maar bijzonder weinig mensen in Nederland die vinden zat zwarte piet racistisch is bedoeld. En er is ook bijna niemand die zegt dat de mensen die voor zwarte piet zijn, racisten zijn, met uitzondering van een paar roeptoeters die eigenlijk diep in hun hart helemaal niets van piet vinden, maar het onderwerp aangrijpen om zelf lekker op TV te zijn (en hun zakjes te vullen). Wat mensen van kleur volgens mij zeggen is dat de traditionele zwarte piet door hen als uitsluitend en kwetsend wordt ervaren, dat ze als kind en nu weer hun kinderen er last van hebben. En met een kleine wijziging, de roetpiet die overigens al in het verhaal zat ingebakken voordat de hysterie losbrak, kan dit makkelij opgelost worden. Lijkt me toch niet zo'n probleem?

Kan ik niet, ik zei alleen hoe ik het zie. :D

Je laatste conclusie ben ik het mee eens, ik zei volgens mij hetzelfde (alleen iets minder uitgebreid).
 
Ik merk dat ik dit een moeilijk onderwerp vind. Ik denk dat het vooral lastig te begrijpen is hoe een kinderfeest dat al lange tijd gevierd wordt plotseling zo onder druk is komen te staan. Ook Nederlanders van buitenlandse komaf vierden altijd Sinterklaas, zonder commentaar. Sterker nog, die zijn er nog steeds. Waarom voelen die dan geen racisme? Misschien omdat het er niet is?
Hoe weet je dat die geen uitsluiting (liever die term dan racisme, want daar heeft deze discussie niets mee te maken) voelen? Omdat ze niks zeggen? Ik heb veel reacties gelezen van gekleurde medelanders die allemaal zeiden, nee het is geen racisme, maar het maakte mij als kind wel heel erg duidelijk dat ik anders was dan de rest, en mensen van mijn kleur worden wegezet als stereotype en dom. Het maakte hen niet zozeer boos, maar bedroefd. En dat gevoel willen ze niet meer voor hun kinderen en vragen ons het feest een klein beetje aante passen.
 
Hoe kun je beoordelen of iemand iets als racistisch ervaart? Dat lijkt me nu typisch iets wat je alleen zelf kunt bepalen.

Overigens er zijn maar bijzonder weinig mensen in Nederland die vinden zat zwarte piet racistisch is bedoeld. En er is ook bijna niemand die zegt dat de mensen die voor zwarte piet zijn, racisten zijn, met uitzondering van een paar roeptoeters die eigenlijk diep in hun hart helemaal niets van piet vinden, maar het onderwerp aangrijpen om zelf lekker op TV te zijn (en hun zakjes te vullen). Wat mensen van kleur volgens mij zeggen is dat de traditionele zwarte piet door hen als uitsluitend en kwetsend wordt ervaren, dat ze als kind en nu weer hun kinderen er last van hebben. En met een kleine wijziging, de roetpiet die overigens al in het verhaal zat ingebakken voordat de hysterie losbrak, kan dit makkelij opgelost worden. Lijkt me toch niet zo'n probleem?
Eigenlijk had het Sinterklaasjournaal een paar jaar geleden al een prachtige oplossing: toen waren ze met de stoomboot door de regenboog gevaren en hadden ze alle mogelijke kleuren.

Maar het is en blijft een grote mensen probleem. Mijn kinderen hebben vriendjes en vriendinnetjes met een 'migratie achtergrond', dat is ze overigens nooit opgevallen. Het viel ze vooral op dat ze zo'n mooie haren (krullen) hebben :giggle:. En ze waren ook allemaal lief en leuk.

Een paar jaar geleden hebben ze zich zelfs niets aangetrokken van de stroopwafelpieten. Als ze dát al niet (willen) zien, dan weet je dat iets met kleur echt een grote mensen verzinsel is.

Voor- en tegenstanders halen de grootst mogelijke kul argumenten aan. Dat Pieten altijd dom(mig) zijn, herken ik niet. Volgens mij is het concept hetzelfde als gehanteerd worden met alle andere fantasiefiguren, of dat nu dwergen zijn of smurfen: er is altijd een domme, een slimme, een acrobatische, een sterke, een onhandige, etc. Alle zwarte pieten dom noemen, dát is pas discriminatie.
 
Hoe weet je dat die geen uitsluiting (liever die term dan racisme, want daar heeft deze discussie niets mee te maken) voelen? Omdat ze niks zeggen? Ik heb veel reacties gelezen van gekleurde medelanders die allemaal zeiden, nee het is geen racisme, maar het maakte mij als kind wel heel erg duidelijk dat ik anders was dan de rest, en mensen van mijn kleur worden wegezet als stereotype en dom. Het maakte hen niet zozeer boos, maar bedroefd. En dat gevoel willen ze niet meer voor hun kinderen en vragen ons het feest een klein beetje aante passen.
Goed punt. Ik zie toch echter ook altijd gekleurde Nederlanders bij de intocht. Daar ga je dan toch niet heen? Of wel? Dat is een vrije keuze? Ik ga ook nooit naar de carnavalsoptocht bij ons. Vind ik niks aan.
 
Goed punt. Ik zie toch echter ook altijd gekleurde Nederlanders bij de intocht. Daar ga je dan toch niet heen? Of wel? Dat is een vrije keuze? Ik ga ook nooit naar de carnavalsoptocht bij ons. Vind ik niks aan.
Is toch wat moeilijk als je zelf kinderen hebt, die wekenlang op school en op de tv gek gemaakt zijn met sinterklaas, om het dan maar te negeren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan