Nederlands Elftal

Is niet helemaal eerlijk, natuurlijk, want de VS is ook het enige land waar deze sporten op "het hoogste niveau" worden beoefend.

Elke vergelijking gaat natuurlijk mank, maar het punt dat IPF probeerde te maken was dat sporters in de VS zo vaderlandslievend zouden zijn dat ze nooit voor een andere natie uit zouden komen. Dat is dus overduidelijk niet waar, als je niet de absolute top bent in je sport, maar een vader/moeder/opa of oma hebt met een adere nationaliteit en dus kunt kiezen, maken ook vele amerikanen de keus voor een land waar ze niet geboren zijn en wellicht zelfs nog nooit geweest zijn. De 'Ziyech-keuze' zeg maar.
 
Dat klopt. Zelf denk ik echter dat VS als land heeft geaccepteerd een multi-natie land/migrantenland te zijn. Dat hoort bij hun identiteit als land. Dat is in Europa niet zo omdat Europa een rijkere geschiedenis en eigen beschaving kent waar men aan vasthoudt. Dat heeft zo zijn voordelen maar zeker ook zijn nadelen. In Nederland worden niet alleen ik maar ook mijn kinderen allochtonen genoemd, sterker nog als mijn kinderen niet binnen de EU geboren zouden zijn, dan zijn zelfs hun kinderen allochtonen! Dat is natuurlijk waanzin, iets wat in de VS ondenkbaar is. Die kinderen dragen dus dagelijks zo een status met zich mee en worden daar ook dagelijks mee geconfronteerd.
Verder hebben we hier geen geboorte-beginsel, itt de VS waar het daar geboren kind gelijk een Amerikaans paspoort krijgt, ongeacht de verblijfsstatus van zijn ouders! Dus ook al zijn je ouders illegaal in de VS, als je daar geboren wordt, ben je een Amerikaan. Wanneer je de leeftijd van 16 hebt gepasseerd, dan kun je zelfs een verblijfsvergunning aanvragen voor je illegale ouders.
Woon je zelf in de VS en je ouders nog niet dan kun je de zogenaamde Green-Card aanvragen voor je ouders: dat geeft hen het recht onbeperkt in de VS te verblijven. Sterker nog: zijn zij 65 en ouder, dan krijgen zij een soort klein pensioentje van de staat.
Dit soort regels heb je in Europa niet. Mijn moeder moet nog altijd en nadat ze al 3 keer in Nederland is gewest voor een bezoek, eerst opnieuw een hele procedure doorlopen om voor 3 weken hier naar toe te kunnen, ondanks dat wij allemaal de Nederlandse nationaliteit hebben en ondanks dat men weet dat ze al drie keer hier gewest is en weer terug is gegaan.

Dat soort zaken zorgen naar mijn mening voor dankbaarheid en verbondenheid ondanks de dagelijkse discriminatie.

Heb je er in het dagelijks last van om officieel allochtoon te zijn? En dan bedoel ik op papier en niet qua naam/uiterlijk.
 
Heb je er in het dagelijks last van om officieel allochtoon te zijn? En dan bedoel ik op papier en niet qua naam/uiterlijk.

Ik als volwassene kan veel zaken, zelfs racisme of discriminatie in een bredere context plaatsen en een analyse op loslaten waardoor ik geen last krijg. En ik heb geaccepteerd dat ik, nu ik elders geboren en getogen ben, nooit als Nederlands wordt gezien. Waar ik last van heb is dat mijn kinderen (en vele andere kinderen met vergelijkbare situatie) nog niet het vermogen hebben om de zaken volledig te rationaliseren waardoor ze geen last ervaren van wat ze dagelijks horen en/of ervaren. Ik heb dan zelf het vermogen en inzicht om veel zaken voor hen uit te kunnen leggen en bewust veel zaken wel of juist niet aan te kaarten in hun bij zijn, maar ik vraag mij vaak af hoe het zou zijn voor veel ouders die zelf hier niet echt geïntegreerd zijn en met de vragen van hun kinderen geconfronteerd worden. Lijkt mij ook voor die kinderen erg lastig, thuis kan eigenlijk niemand je helpen en buitens huis wordt je uitgemaakt voor bijv Kut-Marokkaan of tuig of je wordt niet aangenomen vanwege je achternaam.
 
Patriottisme. Vaderlandsliefde. Dat kennen we hier niet zo.

Precies. Ziyech heeft wel Marokkaanse ouders en daarmee een Marokkaanse opvoeding gehad. Heeft er familie wonen en komt er daardoor regelmatig. Dan kun je je toch heel erg verbonden voelen met dat land? Ik snap niet waarom hij dan uit 'dankbaarheid voor het land waarin hij opgroeide' zou moeten uitkomen voor het Nederlands elftal. Het is toch geen negatieve kwalificatie naar Nederland toe? Waarschijnlijk is hij Nederland ontzettend dankbaar voor alles wat hij hier gekregen heeft. Hij betaalt verder keurig belasting aan de Nederlandse staat.

Bij voetbal moet je nou eenmaal een keuze maken. Je mag niet voor twee landen uitkomen, want dat zou niet eerlijk zijn. Om dan zo iemand uit te maken voor ondankbaar vind ik heel slecht te verteren, alsof Nederland persoonlijk aangevallen is. Kom op hoor..

Ik als volwassene kan veel zaken, zelfs racisme of discriminatie in een bredere context plaatsen en een analyse op loslaten waardoor ik geen last krijg. En ik heb geaccepteerd dat ik, nu ik elders geboren en getogen ben, nooit als Nederlands wordt gezien. Waar ik last van heb is dat mijn kinderen (en vele andere kinderen met vergelijkbare situatie) nog niet het vermogen hebben om de zaken volledig te rationaliseren waardoor ze geen last ervaren van wat ze dagelijks horen en/of ervaren. Ik heb dan zelf het vermogen en inzicht om veel zaken voor hen uit te kunnen leggen en bewust veel zaken wel of juist niet aan te kaarten in hun bij zijn, maar ik vraag mij vaak af hoe het zou zijn voor veel ouders die zelf hier niet echt geïntegreerd zijn en met de vragen van hun kinderen geconfronteerd worden. Lijkt mij ook voor die kinderen erg lastig, thuis kan eigenlijk niemand je helpen en buitens huis wordt je uitgemaakt voor bijv Kut-Marokkaan of tuig of je wordt niet aangenomen vanwege je achternaam.

Dit is absoluut een probleem in onze samenleving en iets dat heel serieus genomen moet worden. Kinderen van allochtone ouders horen gewoon behandeld te worden als mede-Nederlander (ook als ze toegeven meer te hebben met het land van hun roots!), want dat zijn ze. Ik kan me heel goed voorstellen dat allochtone ouders hier moeite mee hebben.
 
Laatst bewerkt:
Elke vergelijking gaat natuurlijk mank, maar het punt dat IPF probeerde te maken was dat sporters in de VS zo vaderlandslievend zouden zijn dat ze nooit voor een andere natie uit zouden komen. Dat is dus overduidelijk niet waar, als je niet de absolute top bent in je sport, maar een vader/moeder/opa of oma hebt met een adere nationaliteit en dus kunt kiezen, maken ook vele amerikanen de keus voor een land waar ze niet geboren zijn en wellicht zelfs nog nooit geweest zijn. De 'Ziyech-keuze' zeg maar.

Ok, tuurlijk. Maar naast binnen die twee oer-Amerikaanse sporten zijn er best een hoop Amerikanen overgestapt in andere sporten. Ik bedoelde alleen maar dat die andere sporten beter vergelijkingsmateriaal geven (naar mijn mening).
 
Precies. Ziyech heeft wel Marokkaanse ouders en daarmee een Marokkaanse opvoeding gehad. Heeft er familie wonen en komt er daardoor regelmatig. Dan kun je je toch heel erg verbonden voelen met dat land? Ik snap niet waarom hij dan uit 'dankbaarheid voor het land waarin hij opgroeide' zou moeten uitkomen voor het Nederlands elftal. Het is toch geen negatieve kwalificatie naar Nederland toe? Waarschijnlijk is hij Nederland ontzettend dankbaar voor alles wat hij hier gekregen heeft. Hij betaalt verder keurig belasting aan de Nederlandse staat.

Bij voetbal moet je nou eenmaal een keuze maken. Je mag niet voor twee landen uitkomen, want dat zou niet eerlijk zijn. Om dan zo iemand uit te maken voor ondankbaar vind ik heel slecht te verteren, alsof Nederland persoonlijk aangevallen is. Kom op hoor..

Ik vind het altijd apart dat wanneer een speler kiest voor zijn "andere" vaderland, dat op nogal wat verzet stuit, terwijl het wel normaal wordt gevonden dat zo'n Douglas zich laat naturaliseren.
 
Ik vind het altijd apart dat wanneer een speler kiest voor zijn "andere" vaderland, dat op nogal wat verzet stuit, terwijl het wel normaal wordt gevonden dat zo'n Douglas zich laat naturaliseren.

Dat is de hollandsche handelsgeest.
 
Ik vind het altijd apart dat wanneer een speler kiest voor zijn "andere" vaderland, dat op nogal wat verzet stuit, terwijl het wel normaal wordt gevonden dat zo'n Douglas zich laat naturaliseren.

Ik vind het überhaupt apart dat we ons zo bezighouden met de 22-jarige aanvallende middenvelder van een subtopper uit de eredivisie. Een speler die prachtige dingen kan doen. In de eredivisie. Maar die ook de helft van de tijd onzichtbaar is. In de eredivisie.
 
Ik vind het überhaupt apart dat we ons zo bezighouden met de 22-jarige aanvallende middenvelder van een subtopper uit de eredivisie. Een speler die prachtige dingen kan doen. In de eredivisie. Maar die ook de helft van de tijd onzichtbaar is. In de eredivisie.

Snap ik, maar ik vind dat Twente argument maar ten dele relevant. Toen hij naar Twente ging zeg het er naar uit dat hij naar een club ging die kon concurreren met PSV en Ajax. Dat het nu als een kaartenhuis in elkaar dondert kon hij niet aan zien komen. Tussen 2006/07 en 2011/12 is Twente 4, 2, 2, 1, 2 en 6 geeindigd. Toch niet veel slechter dan PSV in die periode. Was hij bij PSV, Ajax of Feyenoord terechtgekomen, had hij nu wellicht allang oranje wedstrijden op zijn naam staan.
 
Ik vind het überhaupt apart dat we ons zo bezighouden met de 22-jarige aanvallende middenvelder van een subtopper uit de eredivisie. Een speler die prachtige dingen kan doen. In de eredivisie. Maar die ook de helft van de tijd onzichtbaar is. In de eredivisie.

:nw: Niets meer aan toe te voegen.
 
Snap ik, maar ik vind dat Twente argument maar ten dele relevant. Toen hij naar Twente ging zeg het er naar uit dat hij naar een club ging die kon concurreren met PSV en Ajax. Dat het nu als een kaartenhuis in elkaar dondert kon hij niet aan zien komen. Tussen 2006/07 en 2011/12 is Twente 4, 2, 2, 1, 2 en 6 geeindigd. Toch niet veel slechter dan PSV in die periode. Was hij bij PSV, Ajax of Feyenoord terechtgekomen, had hij nu wellicht allang oranje wedstrijden op zijn naam staan.

Er zijn toch best veel clubs die een megatalent niet te lang bij een subtopper laten rondlopen. Zeker als het een subtopper in financiële nood betreft. Ziyech is gewogen en te licht bevonden. Anders was er al lang en breed aan de bel getrokken bij Twente.
 
Ik vind het prima dat hij voor Marokko gaat spelen. Je moet lekker voor het land gaan spelen waar je je het prettigst bij voelt. Of het nu een geboorteland is, het land van je ouders, of eenland waar je 5+ jaar woont en nu erg verbonden mee bent. Allemaal prima.

Wat zijn kwaliteiten betreft had ik hem er op zich wel bij willen hebben, maar zoals ik het nu inschat is het voor mij geen onmisbare speler ofzo. En alleen al daarom vind ik het niet zo erg. Het zou toch erg naar voor hem zijn als hij maar soms opgeroepen wordt, of heel misschien zelfs een Ugur Yildrim geval zou worden (al lijkt dat me sterk).

Ik denk trouwens wel dat hij het bij Marokko ook best lastig kan gaan krijgen. Lopen veel goede spelers rond. Het probleem bij hen is altijd dat het geen team is, maar qua individuele kwaliteiten is het niet mis.
 
Terug
Bovenaan Onderaan