Mario Götze (M)

En vooral: mensen met zoveel geld dat ze van gekkigheid niet meer weten wat ze er mee moeten doen. Behalve dan maatschappelijke problemen er mee oplossen.
Yups, ik heb het goed en 20 FTE's wat ken mij de rest van de wereld nou schelen
Dan toch liever het eigendomsrecht op de eerste tweet van Elon Musk hebben.
"Eigendomsrecht". Ik heb eigendomsrecht op mijn auto, betekend dat de buurman er niet zomaar mee kan wegrijden om de boodschappen te doen. Bij NFT's heb je een 'bewijs' dat het van jou is, maar dan nog mag iedereen er mee doen wat ie wil.
Voor de geinterreseerden: ik geef certificaten uit dat je bij mij echt niets hebt gekocht: nog materieel, nog immaterieel. Ook het certificaat krijg je niet. Prijzen beginnen vanaf 100.000 euro. Geïnteresseerden kunnen zich melden via PM.
Al voor €100.000, pauperproject, ik stap niet in :maniac:
 
Eh ja, die heeft dus NFT's 'gekocht'. Uiteindelijk bezit je eigenlijk helemaal niets. Mensen mogen het plaatje nog gebruiken zonder jouw geld verschuldigd te zijn. Windhandel van de bovenste plank.
Ik snap er helaas weinig van. Dit digitale plaatje is nu van hem, maar mag kosteloos gebruikt worden?
 
Ik snap er helaas weinig van. Dit digitale plaatje is nu van hem, maar mag kosteloos gebruikt worden?
Hij is eigenaar van de "code" van het plaatje. Alles op de blockchain (het systeem waar crypto, zoals Bitcoin en andere cryptomunten op draaien) heeft een unieke code, waaronder elke individuele munt. Hierdoor zijn ze uniek en in principe onvervalsbaar (stel je voor dat elke euro die je hebt zijn eigen code heeft). Een NFT is hetzelfde, alleen in plaats van een munt codeert de code een afbeelding, gif, filmpje op iets soortgelijks. Jij als koper krijgt die code in je digitale portefeuille (waar ook je cryptomunten in bewaard worden, als je die hebt). Je hebt in feite dus niks meer dan een aankoopbewijs. Anderen kunnen het plaatje of wat je NFT ook is gewoon kopiëren en er mee doen wat ze willen. Omdat er geen juridisch en financieel toezicht op staat en crypto door de meeste overheden (gelukkig) niet wordt erkend kun je verder weinig doen bij diefstal, verlies etc. De meeste NFTs zijn inherent waardeloos, maar een populair concept is nu om verzamelingen uit te brengen. Die NFT van Götze is er ook zo een. Ze brengen dan een gelimiteerd aantal van een collectie op de markt en beloven dan perks, zoals een website waar je alleen opkomt als je zo'n aankoopbewijs hebt, bijeenkomsten etc. Deze schaarste en "erbij horen om exclusieve zooi te krijgen" zorgen ervoor dat zelfs simpele pixel plaatjes duizenden euro's waard zijn.

Crypto en NFTs zijn enorm populair onder oplichters/criminelen (fraudeurs, belastingontduikers, witwassers) omdat er dus geen toezicht op is en je je geld er in kan stoppen. NFTs koop je ook met cryptomunten, dus het zijn beleggingsobjecten waar de fiscus geen belasting op kan heffen. Criminelen vinden het aantrekkelijk omdat de kans dat politie wat doet als jij iemand oplicht in de crypto scene erg klein is, maar je er zelf schatrijk van kan worden.
 
Voor de geinterreseerden: ik geef certificaten uit dat je bij mij echt niets hebt gekocht: nog materieel, nog immaterieel. Ook het certificaat krijg je niet. Prijzen beginnen vanaf 100.000 euro. Geïnteresseerden kunnen zich melden via PM.
Doe mij er maar drie! Ik heb inmiddels betaald via een rekening waar ik niet bij kan en waar überhaupt geen echt geld op staat.
 
Hij is eigenaar van de "code" van het plaatje. Alles op de blockchain (het systeem waar crypto, zoals Bitcoin en andere cryptomunten op draaien) heeft een unieke code, waaronder elke individuele munt. Hierdoor zijn ze uniek en in principe onvervalsbaar (stel je voor dat elke euro die je hebt zijn eigen code heeft). Een NFT is hetzelfde, alleen in plaats van een munt codeert de code een afbeelding, gif, filmpje op iets soortgelijks. Jij als koper krijgt die code in je digitale portefeuille (waar ook je cryptomunten in bewaard worden, als je die hebt). Je hebt in feite dus niks meer dan een aankoopbewijs. Anderen kunnen het plaatje of wat je NFT ook is gewoon kopiëren en er mee doen wat ze willen. Omdat er geen juridisch en financieel toezicht op staat en crypto door de meeste overheden (gelukkig) niet wordt erkend kun je verder weinig doen bij diefstal, verlies etc. De meeste NFTs zijn inherent waardeloos, maar een populair concept is nu om verzamelingen uit te brengen. Die NFT van Götze is er ook zo een. Ze brengen dan een gelimiteerd aantal van een collectie op de markt en beloven dan perks, zoals een website waar je alleen opkomt als je zo'n aankoopbewijs hebt, bijeenkomsten etc. Deze schaarste en "erbij horen om exclusieve zooi te krijgen" zorgen ervoor dat zelfs simpele pixel plaatjes duizenden euro's waard zijn.

Crypto en NFTs zijn enorm populair onder oplichters/criminelen (fraudeurs, belastingontduikers, witwassers) omdat er dus geen toezicht op is en je je geld er in kan stoppen. NFTs koop je ook met cryptomunten, dus het zijn beleggingsobjecten waar de fiscus geen belasting op kan heffen. Criminelen vinden het aantrekkelijk omdat de kans dat politie wat doet als jij iemand oplicht in de crypto scene erg klein is, maar je er zelf schatrijk van kan worden.
Dank voor je uitleg. Het is iets helderder geworden en toch weer niet. De unieke code van het plaatje is vrij te gebruiken, maar de codes van de digitale munt dus niet. Ondanks dezelfde techniek?
Een pak melk is dan ook volop aanwezig en niet heel uniek. Bij melkschaarste zal ie wel wat duurder zijn. :grin:
Toch. 150 miljoen voor een schilderij is ook van de zotte. Waar voetballers achterlijke bedragen verdienen, maar hier bij de meeste clubs een financieel model achter zit, kan dit geld natuurlijk nooit terugverdiend worden. Behalve als je een andere gek vind die die paar tientjes doek en verf 150 miljoen waard vindt.
Altijd prettig als zoiets met gesloten beurzen opgelost kan worden.
Dat is met deze lockdown geen probleem natuurlijk.
 
Dank voor je uitleg. Het is iets helderder geworden en toch weer niet. De unieke code van het plaatje is vrij te gebruiken, maar de codes van de digitale munt dus niet. Ondanks dezelfde techniek?

Toch. 150 miljoen voor een schilderij is ook van de zotte. Waar voetballers achterlijke bedragen verdienen, maar hier bij de meeste clubs een financieel model achter zit, kan dit geld natuurlijk nooit terugverdiend worden. Behalve als je een andere gek vind die die paar tientjes doek en verf 150 miljoen waard vindt.

Dat is met deze lockdown geen probleem natuurlijk.

Aan de code zelf heb je intrinsiek niks. Officieel is het plaatje daardoor wel van jou, maar anderen kunnen het natuurlijk gewoon screenshotten en opslaan als ze het zien (bijvoorbeeld als jij hem als profielfoto gebruikt, zoals veel NFT kopers doen). De code zelf zit in jouw portefeuille en als je de NFT zelf officieel wilt verkopen, verkoop je die code op een website waar NFTs verhandeld worden. De code is, wederom door gebrek aan enige wetgeving, niet veel meer dan een bonnetje. Je hebt niet eens auteursrecht, maar slechts het gebruikersrecht. Mensen die jouw kunst screenshotten en zelf gebruiken zijn eigenlijk illegaal bezig, maar wederom: niemand die daar op handhaaft. Daarom is een running gag ook om NFTs te screenshotten en te doen alsof jij de kunst ook bezit. Het is ook gewoon een idioot concept. De code geeft je dus enkel de mogelijkheid de NFT daadwerkelijk te verkopen voor cryptomunten (en in het geval van munten zelf verhandel je dus de codes van de munten) en in sommigen gevallen dus met collecties is het je toegangsbewijs of ID voor exclusieve shit op een website of wat voor perks de uitgevers ook verzinnen voor houders.
 
Laatst bewerkt:
Aan de code zelf heb je intrinsiek niks. Officieel is het plaatje daardoor wel van jou, maar anderen kunnen het natuurlijk gewoon screenshotten en opslaan als ze het zien (bijvoorbeeld als jij hem als profielfoto gebruikt, zoals veel NFT kopers doen). De code zelf zit in jouw portefeuille en als je de NFT zelf officieel wilt verkopen, verkoop je die code op een website waar NFTs verhandeld worden. De code is, wederom door gebrek aan enige wetgeving, niet veel meer dan een bonnetje. Je hebt niet eens auteursrecht, maar slechts het gebruikersrecht. Mensen die jouw kunst screenshotten en zelf gebruiken zijn eigenlijk illegaal bezig, maar wederom: niemand die daar op handhaaft. Daarom is een running gag ook om NFTs te screenshotten en te doen alsof jij de kunst ook bezit. Het is ook gewoon een idioot concept. De code geeft je dus enkel de mogelijkheid de NFT daadwerkelijk te verkopen voor cryptomunten (en in het geval van munten zelf verhandel je dus de codes van de munten) en in sommigen gevallem dus met collecties is het je toegangsbewijs of ID voor exclusieve shit op een website of wat voor perks de uitgevere ook verzinnen voor houders.
Misschien kunnen we Luckassen ruilen voor zo'n NFT plaatje? ;)
 
En toch zie ik dat bij bv kunst sterker dan bij een pak melk
In veel Afrikaanse landen zullen ze daar anders over denken. Oh wacht, nee tegenwoordig brengen de Chinezen veel melk naar Afrika :maniac::grin:
 
Peter Hoekstra opperde het al, maar het lijkt me inderdaad een prima idee, om Götze in de rol van valse spits te zetten. Heb je dus Veermen, Guti en Sangaré als driemans middenveld, en Gakpo (L), Götze (C) en Doan(R) in de aanval. Götze is natuurlijk veel beter in de kleine ruimte dan Zahavi of Vinicius, en sinds het vaak op gepriegel in de zestien van de tegenstander aankomt, is dat een prima oplossing. Hoeft ie ook niet meer zoveel lopen, meters te maken waarmee hij zijn kwaliteiten niet meer kan tonen.
 
Peter Hoekstra opperde het al, maar het lijkt me inderdaad een prima idee, om Götze in de rol van valse spits te zetten. Heb je dus Veermen, Guti en Sangaré als driemans middenveld, en Gakpo (L), Götze (C) en Doan(R) in de aanval. Götze is natuurlijk veel beter in de kleine ruimte dan Zahavi of Vinicius, en sinds het vaak op gepriegel in de zestien van de tegenstander aankomt, is dat een prima oplossing. Hoeft ie ook niet meer zoveel lopen, meters te maken waarmee hij zijn kwaliteiten niet meer kan tonen.
Heeft hij bij Dortmund ook een periode gestaan volgens mij
 
Peter Hoekstra opperde het al, maar het lijkt me inderdaad een prima idee, om Götze in de rol van valse spits te zetten. Heb je dus Veermen, Guti en Sangaré als driemans middenveld, en Gakpo (L), Götze (C) en Doan(R) in de aanval. Götze is natuurlijk veel beter in de kleine ruimte dan Zahavi of Vinicius, en sinds het vaak op gepriegel in de zestien van de tegenstander aankomt, is dat een prima oplossing. Hoeft ie ook niet meer zoveel lopen, meters te maken waarmee hij zijn kwaliteiten niet meer kan tonen.
Peter Hoekstra :eek:
 
Terug
Bovenaan Onderaan