Mohr
Aanvoerder
Maar de vernieuwing van psychedelische muziek werd gedreven door een combinatie van counterculture en de uitvindingen in elektrische componenten in de muziek. In het geval van de Beatles is de reis naar het Oosten waar ze veel inspiratie in de muziek en instrumenten haalden + inspiratie in de cultuur en literatuur van het Oosten (vooral het Tibetaanse dodenboek of zoiets?). Ze waren ook niet de eerste die dit soort muziek maakte. Uiteindelijk zijn het kleine stapjes die eigenlijk logisch zijn.Niets komt uit het niets - maar is er wel een verschil tussen continuering of echte vernieuwing. Dat laatste is moeilijk te vatten. Natuurlijk zijn de Beatles beïnvloed door rock 'n roll en de skiffle muziek die einde jaren vijftig populair was in Liverpool. Maar om dan pakweg 6 jaar later psychedelische nummers te maken als Tomorrow Never Knows of A Day in the Life? Een album als Sgt Pepper? Onmogelijk te verklaren uit alleen een soort evolutie - hoe belangrijk dat ook is. Ik denk dat het heeft te maken met de grote associërende kracht van het menselijke brein - de mogelijkheid van correlaties en niet alleen causaties. Een link leggen tussen een kleur en liefde, de mogelijkheid van metaforen die werkelijk onvoorspelbaar zijn. (Het lijkt mij niet voor niets dat de Beatles tot nieuwe muziek werden aangezet door het gebruik van LSD - kan je AI drugs toedienen?)
Ik zeg niet dat AI dit nooit zou kunnen. Maar als AI het kán, moeten we ons serieus gaan afspreken of we dan niet inmiddels te maken hebben met daadwerkelijk een vorm van intelligent leven.
De echte grote verschuivingen in muziek (en elders) komen meestal voort uit mogelijkheden die uitvindingen bieden. Dance muziek door de uitvinding van de computer, de rap door de mogelijkheid om te samplen. De doorbraak lijkt heel plotseling maar is vaak op de achtergrond best geleidelijk.
AI is denk ik juist goed om straks een correlaties te maken. Of in elk geval dit zo te laten lijken. AI hoeft het namelijk niet uit te vinden maar alleen oneindige connecties te maken om te testen of het iets is. En met heel veel data en een heel groot bereik wordt dat makkelijker. Je ziet nu al dat Facebook eerder kan voorspellen dat iemand zwanger is dan dat diegene dat weet. AI kan op basis van hele subtiele trends op Social media de nieuwe invloeden voorspellen. Daarnaast, waar we denk ik "banger" voor moeten zijn, AI zou het ook kunnen sturen.
Zoals gebruikelijk lees deze post niet als de waarheid. Ik ben verre van een expert en probeer ook maar iets te beredeneren. Ik denk uiteindelijk dat we onszelf te hoog inschatten met de gedachte dat we hele diepe wezens zijn met enorme complexiteit.