Maar is dit niet geleerd gedrag? Wat wij voor hebben op andere dieren is onze geavanceerde manier van communiceren. Niet alleen platte boodschappen uitwisselen maar ook verhalen vertellen. AI kan dit ook. En het kan ook leren om dit betekenis mee te geven.
De dood en eindigheid zijn eigenlijk hele abstracte begrippen waar ook de mens geen duidelijk beeld van heeft. We worden het als mensheid voorlopig niet over eens of er een eindigheid is. AI kan prima meedelen in de meningen.
Het heeft (nog) geen zelf bewustzijn. Maar is dat ook niet voor een gedeelte aangeleerd? Je ziet dat er in sommige culturen het "ik" veel belangrijker is dan in anderen. En dat is (lijkt) intrinsiek en in de cultuur waarin ze opgroeien.
Ik zie de vernieuwingen van de muziek toch wat cynischer dan jullie. Ook Bach, de Beatles, rap, grunten en distortion kwamen mi niet uit het niks. Ook zij hadden hun invloeden en basis. Rappen, of praten over muziek bestaat veel langer dan eind jaren 70. Er is een hele geschiedenis van ritmisch vertellen op muziek. En de muziek zelf heeft natuurlijk met samples een enorme historie van invloeden.
Bach zal beïnvloed zijn door gregoriaanse muziek zoals hildegart van bingen. Wat hij eigenlijk (volgens mij) vooral vernieuwend deed was de protestantse somberheid erin brengen.
De Beatles waren ook niet zo vernieuwend, ze waren de eerste die populair werden. Ik denk dat vernieuwingen vooral een kwestie is van vee mutaties (al a Darwin) uitproberen en kijken wat aanslaat bij het publiek. En dat is natuurlijk een spelletje waar AI erg goed in is.
Hetgeen wat misschien moeilijker op te vangen is door AI is de personen waar fans zich aan binden. Dat is door AI beeldmateriaal op te vangen en over een tijdje kunnen ze ook wel als echt projecteren en interactie met het publiek hebben.
Ik denk dus dat AI prima muziekanten kan vervangen. Maar ik denk ook dat dit niet (volledig) zal gebeuren. Ik verwacht dat er een enorme groei zal zijn in de generieke spotify lijstje en de easy-listening achtige muziek (en dat zijn fans die het sowieso al niet verdienen om er moeite in te steken

). Verder is het een ontwikkeling zoals de computer of keyboard die een enorme invloed en verandering met zich meebrengt maar waar uiteindelijk de artiest toch centraal mee staat omdat muziek eigenlijk draait om contact met andere mensen.