Israël & Palestina

Als Israël zich terugtrekt en er binnen Palestina op sociaal-economisch vlak perspectief komt, dan verliezen die clubs aan draagkracht en bestaansrecht. Vergeet niet dat er altijd Joden naast de Palestijnen hebben geleefd. Heb ik het niet over zionistische kolonisten. Dus hoezo zouden opeens alle Joden dood moeten? Dat is populistische retoriek en grootspraak om onvrede te uiten en mensen te mobiliseren. Een goede vriend van me is half Palestijns en zijn familie wil niets anders dan rust en de mogelijkheden tot een beter leven.

Als een groot deel van de bevolking in Gaza daar zo over denkt zou Hamas geen macht meer hebben.

Als de Palestijnen stoppen met de raket beschietingen zijn ze al een heel eind. Israël is in het verleden al eens gestopt met vergelden van raket aanvallen. Vervolgens bleef het raketten regenen in Israël. Dat had ook geen effect.
 
Denk je echt dat wanneer Israel zich terug trekt achter de destijds vastgestelde grenzen er vrede komt? Daar geloof ik niet in. Hamas wil maar een ding en dat is alle Joden dood, het zelfde geldt voor een aantal omliggende landen. Zolang er in dat gebied Joden wonen komt er nooit vrede. Zodra de Joden allemaal op zijn komt er even vrede vervolgens gaan de Palestijnen onderling elkaar uitmoorden.
En Likoud en de extremisten met tal van zetels in de regering van Israel willen ook een ding: alle Palestijnen dood en alle joden vanuit de hele wereld terug om nog meer nederzettingen op te bouwen. Zoalng dat blijft doorgaan komt er ook nooit vrede. Helaas belicht je het weer van een kant, dat doe ik nu ook, simpelweg omdat je dit weer niet noemt.
 
En Likoud en de extremisten met tal van zetels in de regering van Israel willen ook een ding: alle Palestijnen dood en alle joden vanuit de hele wereld terug om nog meer nederzettingen op te bouwen. Zoalng dat blijft doorgaan komt er ook nooit vrede. Helaas belicht je het weer van een kant, dat doe ik nu ook, simpelweg omdat je dit weer niet noemt.

Klopt, want als alle Palestijnen door zijn stopt het conflict.
 
Als een groot deel van de bevolking in Gaza daar zo over denkt zou Hamas geen macht meer hebben.

Als de Palestijnen stoppen met de raket beschietingen zijn ze al een heel eind. Israël is in het verleden al eens gestopt met vergelden van raket aanvallen. Vervolgens bleef het raketten regenen in Israël. Dat had ook geen effect.

NU denkt de bevolking in Gaza daar zeker niet zo over, omdat er geen perspectief is en nog veel onvrede heerst. Wanneer stopt Israël met het bouwen van illegale nederzettingen? Het annexeren van grond? Het leven onmogelijk maken door checkpoints en blokkeren van handelroutes?
 
NU denkt de bevolking in Gaza daar zeker niet zo over, omdat er geen perspectief is en nog veel onvrede heerst. Wanneer stopt Israël met het bouwen van illegale nederzettingen? Het annexeren van grond? Het leven onmogelijk maken door checkpoints en blokkeren van handelroutes?
Stoppen met grenscontroles en stoppen met het blokkeren van handelsroutes zou zelfmoord zijn voor Israël.
 
Israel heeft altijd als een basisvoorwaarde voor vrede gesteld dat 'de Palestijnen' en Arabische landen het bestaansrecht van de staat Israel erkennen, die overigens gebaseerd is op een resolutie van de VN. Lijkt me geen onredelijke eis. Zolang er nog Arabische leiders zijn die 'alle joden de zee in willen drijven' en ' niet zullen rusten voordat de laatste Jood dood of verdreven is', zal er geen vrede kunnen zijn en kan ik het me goed voorstellen dat Israel zich verdedigd. Nogmaals, ik ben het vaak helemaal niet eens met de politiek van Israel, maar het feit dat zij de slechten zijn en de Palestijnen onschuldige slachtoffers is mij veel te kort door de bocht.

Overigens is het natuurlijk wel in en in triest dat, zoals in elke oorlog, de slachtoffers voornamelijk onschuldige burgers zij, die ongetwijfeld niets anders willen dan een fatsoenlijk bestaan voor zichzelf en hun familie.

Hoezo moet er ook als voorwaarde worden gesteld dat de Arabische landen Israel moeten erkennen? Je kan toch ook niet met Belgie een overeenkomst tekenen met daarin als vereiste dat Duitsland en Nederland ook die ovk. erkennen? Typisch iemand die iets niet wil......
En zolang de minsiter van buitenlandse zakn van een land voor de verkiezingen meeloppt met de extremisten die roepen: dood aan de Arabieren, dood aan de Arabieren, kan er ook niets terecht komen van een vredesproces. Maar dat soort dingen willen wij nooit zien. Wij geloven nog steeds graag in het slachtofferschap van een bepaald volk dat al 60 jaar lang daarop leunt. Want als je dat hebt meegemaakt, dan mag je voor de rest alles.
 
Stoppen met grenscontroles en stoppen met het blokkeren van handelsroutes zou zelfmoord zijn voor Israël.

Je moet kijken naar de oorzaken (zie o.a. eerste twee vragen, waar jij niet op reageert) van onvrede. Haal je die weg, hoef je ook niet te spreken van zelfmoord bij het opheffen van blokkades. Israël voedt zijn eigen monster.
 
Je moet kijken naar de oorzaken (zie o.a. eerste twee vragen, waar jij niet op reageert) van onvrede. Haal je die weg, hoef je ook niet te spreken van zelfmoord bij het opheffen van blokkades. Israël voedt zijn eigen monster.
En dat is precies wat er gebeurt inderdaad.
 
Je moet kijken naar de oorzaken (zie o.a. eerste twee vragen, waar jij niet op reageert) van onvrede. Haal je die weg, hoef je ook niet te spreken van zelfmoord bij het opheffen van blokkades. Israël voedt zijn eigen monster.
Op de eerste twee vragen kan ik niet reageren omdat ik dat niet weet. Het is nogal een lastig probleem. Israël kan niet stoppen met de grens blokkades omdat ze dat direct meer aangevallen worden. Dus dat is geen optie. Heb je een andere oplossing dan die wel werkt? De honderden raketten die op willekeurige burgers afschoten worden vind ik niet minder erg of erger dan de acties van het Israëlische leger. Het enige verschil is dat het Israëlische leger tenminste nog probeert om burger slachtoffers te voorkomen. En als de Palestijnen stoppen met raketten stop het Israëlische leger met aanvallen. Andersom werk dat niet zo. Wat er ook gebeurt de gewone man is altijd het slachtoffer van een stel idioten.
 
Laatst bewerkt:
Op de eerste twee vragen kan ik niet reageren omdat ik dat niet weet. Het is nogal een lastig probleem. Israël kan niet stoppen met de grens blokkades omdat ze dat direct meer aangevallen worden. Dus dat is geen optie. Heb je een andere oplossing dan die wel werkt? De honderden raketten die op willekeurige burgers afschoten worden vind ik niet minder erg of erger dan de acties van het Israëlische leger. Het enige verschil is dat het Israëlische leger tenminste nog probeert om burger slachtoffers te voorkomen. En als de Palestijnen stoppen met raketten stop het Israëlische leger met aanvallen. Andersom werk dat niet zo.

Ja, proberen ze dat? Lukt niet echt, moet ik zeggen.

Beide partijen menen het absolute gelijk te hebben, en houden zich aan geen enkele regel. Burgers, kinderen, internationale wetgeving, beide partijen houden zich nergens aan.
Als ik god was, veegde ik het hele gebied kaal. gaf ik het terug aan de slangen en hagedissen. Maarja, ik ben het niet en een andere bestaat niet. Het bewijs daarvan is deze reden voor deze discussie.
 
Ik probeer helemaal niks goed te praten. Ik ben het alleen niet met het beeld eens dat de Palestijnen zielige arme mensjes zijn die door de grote boze Israël vermoord worden. De palestijnen hebben even veel schuld. En als de Palestijnen ophouden met raketten schieten stopt Israël ook met schieten. Ik vind het onbegrijpelijk dat je dat niet ziet.

Hamas heeft geen verkiezingen gewonnen. Hamas heeft de macht gegrepen in de Gaza strook nadat ze de verkiezingen juist verloren hadden.

En dan nog iets. Waarom houdt Egypte de grens met Gaza eigenlijk gesloten als de Palestijnen zulke arme lieve onderdrukte burgers zijn? Want het is wel heel makkelijk om Israël van dit soort praktijken te beschuldigen maar Egypte doet er net zo hard aan mee.


Israel maakt zich schuldig aan genocide. De Palestijnen zijn absoluut niet onschuldig, maar Israel heeft boter op z'n hoofd. Dikke, vette Duitse roomboter.
 
Ik zou het wel leuk vinden als palestina mee zou doen aan de kwalificaties voor het Europees Kampioenschap voetbal. Als Israel mag, mag Palestina ook wmb. (ik trek de zinloze en oeverloze herhaling-van-zetten- discussie even in het sportieve). Graag gedaan.
 
Ik zou het wel leuk vinden als palestina mee zou doen aan de kwalificaties voor het Europees Kampioenschap voetbal. Als Israel mag, mag Palestina ook wmb. (ik trek de zinloze en oeverloze herhaling-van-zetten- discussie even in het sportieve). Graag gedaan.

Zal Michael van Praag het wel niet mee eens zijn. :D
 
Op de eerste twee vragen kan ik niet reageren omdat ik dat niet weet. Het is nogal een lastig probleem. Israël kan niet stoppen met de grens blokkades omdat ze dat direct meer aangevallen worden. Dus dat is geen optie. Heb je een andere oplossing dan die wel werkt? De honderden raketten die op willekeurige burgers afschoten worden vind ik niet minder erg of erger dan de acties van het Israëlische leger. Het enige verschil is dat het Israëlische leger tenminste nog probeert om burger slachtoffers te voorkomen. En als de Palestijnen stoppen met raketten stop het Israëlische leger met aanvallen. Andersom werk dat niet zo. Wat er ook gebeurt de gewone man is altijd het slachtoffer van een stel idioten.

De cijfers spreken jouw stelling tegen. Je kan wel zeggen dat je probeert burgerslachtoffers te voorkomen, maar feiten laten anders zien. Je richt je nu te veel op de gevolgen (raketbeschietingen) , terwijl de discussie over de oorzaken (illegale nederzettingen, afsluiten grenzen, onmogelijk maken van sociaal-economische ontwikkelingen) moet gaan. Pak je de oorzaak aan, neutraliseer je ook de gevolgen.

Mijn oplossing: 2 statenoplossing met Jeruzalem onder VN-mandaat. Door internationale troepen de grenzen laten bewaken en keihard afstraffen van geweld van wie het ook afkomt. Vanuit de internationale gemeenschap geld investeren om de economie op gang te krijgen en investeren in infrastructuur (scholen, ziekenhuizen, etc.). Vervolgens een 10 jarenplan om steeds verder terug te trekken en het door de Palestijnen en Israëliërs zelf te laten oppakken. Grootste uitdaging is wat te doen met de vluchtelingen.
 
Laatst bewerkt:
Je zegt dit misschien als grap, maar eigenlijk is het natuurlijk gewoon serieus.
Waarom moet Israel meedoen bij Europa? Waarom zitten ze in dezelfde tijdzone?
Er is geen land in de wereld dat de dingen mag doen die Israel doet. En dat wordt allemaal toegestaan. Iedereen weet waarom. Eigenlijk doen ze een ander volk aan, wat hen aangedaan is. Dat mensen dan in deze situatie nog de kant van Israel kunnen kiezen vind ik onbegrijpelijk. Hoe kun je de raketaanvallen vergelijken? Israel heeft veel geavanceerder materiaal en wordt beschermd door een systeem dat vrijwel alle vijandelijke raketten uit de lucht haalt. En de VS, wat een grap. Maar ja, kun je meer verwachten van een volk wat in feite hetzelfde heeft gedaan als Israel doet? Nee, zeker niet als je bedenkt hoeveel invloedrijke Joden er in de VS zijn.


Oh, het interview van Rutte. Wist niet hoe snel hij de kant van Israel moest kiezen.
 
Laatst bewerkt:
De cijfers spreken jouw stelling tegen. Je kan wel zeggen dat je probeert burgerslachtoffers te voorkomen, maar feiten laten anders zien. Je richt je nu te veel op de gevolgen (raketbeschietingen) , terwijl de discussie over de oorzaken (illegale nederzettingen, afsluiten grenzen, onmogelijk maken van sociaal-economische ontwikkelingen) moet gaan. Pak je de oorzaak aan, neutraliseer je ook de gevolgen.

Mijn oplossing: 2 statenoplossing met Jeruzalem onder VN-mandaat. Door internationale troepen de grenzen laten bewaken en keihard afstraffen van geweld van wie het ook afkomt. Vanuit de internationale gemeenschap geld investeren om de economie op gang te krijgen en investeren in infrastructuur (scholen, ziekenhuizen, etc.). Vervolgens een 10 jarenplan om steeds verder terug te trekken en het door de Palestijnen en Israëliërs zelf te laten oppakken. Grootste uitdaging is wat te doen met de vluchtelingen.

Het lijkt ook simpel, maar niemand wil de wijste zijn. Het zijn net twee vechtende broers.
 
Mwa, het is natuurlijk wel een probleem wat ietsjes meer historie heeft dan de tweede Wereldoorlog. Ook voor die tijd werd er (internationaal) gezocht naar grond voor het Joodse volk.

WO II heeft ervoor gezorgd dat de geallieerden een staat gingen maken, ongeacht eventuele problemen. Was er anders niet zo snel gekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan