Ideale opstelling PSV

Ik denk dat dit het beste is:


----------------------------Zoet
Brenet - Bruma of aankoop -Moreno- J.Lukaku
Propper----------------------Guardado-----Hendrix (mocht van Ginkel niet terugkomen.)
Pereiro------------------------De Jong--------------Aankoop (Bergwijn moet nog een jaartje rijpen.)
 
-------------------------Zoet------------------------
Arias------Denswil------------Moreno----Lombaerts
-----------------------Hendrix------------------------
-----------------Pröpper ----Guardado---------------
---Pereiro/Bergwijn---------------------------------Ola.John/Locadia
----------------------------De Jong-------------------

Pasveer,Isimat,De Wijs, Brenet,Bjarnason,Lozano

Waarom Denswil? Een sterke snelle verdediger, Met als minpunt vaak een foutje door slechte concentratie, Met de hulp van Moreno en Lombaerts kan dit een volgende Bruma worden.

Waarom Ola John? Hij is aan het klungelen maar kan goed voetballen, Om zichzelf weer te vinden is het een verstandige stap om weer naar Nederland te gaan, Laten we hem een jaartje huren ala Lestienne.
 
Laatst bewerkt:
-------------------------Zoet------------------------
Arias------Denswil------------Moreno----Lombaerts
-----------------------Hendrix------------------------
-----------------Pröpper ----Guardado---------------
---Pereiro/Bergwijn---------------------------------Ola.John/Locadia
----------------------------De Jong-------------------

Pasveer,Isimat,De Wijs, Brenet,Bjarnason,Lozano

Waarom Denswil? Een sterke snelle verdediger, Met als minpunt vaak een foutje door slechte concentratie, Met de hulp van Moreno en Lombaerts kan dit een volgende Bruma worden.

Waarom Ola John? Hij is aan het klungelen maar kan goed voetballen, Om zichzelf weer te vinden is het een verstandige stap om weer naar Nederland te gaan, Laten we hem een jaartje huren ala Lestienne.

Met Ola John kan ik leven, maar Denswil? Die heeft bij Club Brugge niet eens een basisplaats, in een team waar Timmy Simons en Ruud Vormer wel iedere week spelen. Laat hem daar maar lekker blijven.
 
Met al die nieuwe namen zat ik eens te denken wat nou de beste opstelling is voor dit PSV.. Er zijn namelijk nogal wat systemen dat PSV kan spelen met deze spelers. Een analyse!

Laat ik beginnen met de meest gangbare, de 4 - 3 - 3. Dat ziet er zo uit.

----------------Zoet-------------------- ------------------Jurjus-------------------
Arias - Isimat - Moreno - Willems Brenet - Schwaab - De Wijs- Poulsen
--------------Hendrix------------------ ----------------Lundqvist----------------
-----Pröpper---------Guardado----- ------Maher -----------Ramselaar------
Narsingh----L. De Jong----Locadia Pereiro ---- S. de Jong ------ Bergwijn

Waarbij Maher en Poulsen nog weg mogen en op het middenveld en in de aanval meerdere positiewisselingen mogelijk zijn. Niet genoemde spelers zijn Paal, Pasveer, Koch, Jozefzoon die voor uiteenlopende redenen niet bij de eerste 22 zitten.

Al met al een degelijke opstelling met naar binnenkomende 'vleugel'spelers en opkomende backs en voornamelijk de sterke as. Maar in dit systeem gebruiken we niet de beste kwaliteiten van elke speler. Locadia is, hoewel die het wat mij betreft goed doet, geen vleugelspeler. Pereiro ook niet. Narsingh is degelijk maar scoort ook vaak een onvoldoende. Voor Bergwijn is het nog te vroeg om wonderen van te verwachten. En dan hebben we nog ons middenveld. Guardado, Pröpper, Hendrix, Ramselaar, Maher, Siem de Jong, Pereiro die er kan spelen, Paal, Lundqvist.. Opties te over voor maar drie plekken.

Conclusie: Een uitstekend systeem voor PSV met het huidige spelersmateriaal. Alle posities in principe dubbel bezet, duidelijkheid en gewendheid maken dit systeem sterk. Tevens ruimte voor jong talent Bergwijn om zich te ontwikkelen. Nadeel is dat vleugelspitsen niet altijd even goed renderen en er veel talent op de bank zit dat niet op het middenveld kan spelen omdat het te vol is.

Vandaar dat Cocu tijdens wedstrijden nog wel eens wilt schakelen naar een 5 - 3 - 2 systeem. Dat ziet eruit als volgt:

--------------Zoet--------------- Jurjus
---Isimat-Schwaab-Moreno--- De Wijs
Arias--------------------Willems Brenet, Poulsen
-------Hendrix---Guardado---- Ramselaar, Maher, Lundqvist
------------Pröpper-------------- Pereiro
-----Locadia----L. de Jong----- S. de Jong

In dit systeem is geen ruimte voor 'echte' vleugelspelers als Narsingh en Bergwijn. Zij vallen in dit systeem buiten de boot. Daartegenover kun je stellen dat Locadia en Pereiro beter zullen renderen en we net zoveel smaken en opties hebben op het middenveld. Achterin is wel een probleem, we hebben behalve de Wijs geen andere centrale verdediger, al zou Hendrix er eventueel kunnen spelen.

De backs hebben meer vrijheid om mee naar voren te gaan omdat zij geen directe tegenstander meer hebben tegen een klassiek 433 systeem van de tegenstander. De 3 CVs spelen 1 op 1. Het gevaar moet worden gesticht via deze backs, of een lange bal / inspeelpass op de targetman Luuk de Jong terwijl de schaduwspits Locadia gaten creëert en induikt. Mooi systeem voor snel gevarieerd voetbal en uitermate geschikt voor een counter.

Conclusie: Geschikt systeem voor PSV als er een verandering moet komen in spelwijze. Als het niet gaat op de klassieke 433 manier is dit een goede optie om de tegenstander te ontregelen. Verdedigende zekerheid, gevarieerd voetbal en je benut de kracht van je selectie. Doordat niet alle posities dubbel bezet zijn is het gevaarlijk om dit als de basistactiek te gebruiken. Bij blessures en schorsingen kun je niet op 1 op 1 wisselen en moet je vaak het systeem omgooien.

Dan de derde optie.. Mijn optie. 4 - 1 - 2 - 1 - 2. Ook wel bekend als de 4 - 4 - 2 Ruit. Dan krijg je zoiets..

---------------Zoet--------------- Jurjus
Arias-Isimat-Moreno-Willems Brenet -Schwaab-de Wijs-Poulsen
------------Hendrix-------------- Lundqvist
-----Pröpper-----Guardado---- Ramselaar, Maher
------------Pereiro--------------- S. de Jong
-----Locadia----L. de Jong------ (Narsingh/Bergwijn)

Het is een combinatie van de basistactiek 433 en de nieuwe 532. Wel je vier verdedigers om genoeg back up te hebben als er een blessure is. Vier middenvelders omdat je zoveel goede middenvelders hebt. Geen vleugelspelers omdat die op dit moment niet genoeg renderen.

Hendrix pakt de spits op. Moreno/Isimat de buitenspelers van de tegenstander waardoor Arias en Willems 'vrij' zijn voor aanvallende intenties. Luuk de Jong is targetman, met om zich heen een bewegelijke schaduwspits zoals Locadia en eventueel S. de Jong. Pereiro op zijn meest ideale positie, de nummer 10. Pröpper en Guardado de moters op het middenveld en dat terwijl je dan Ramselaar en Maher nog kan inbrengen als wissels.

Het enige probleem is dat net als bij de 532 er geen ruimte is voor Bergwijn. Hij is geen schaduwspits en kan ook niet als back opereren. Dat zou jammer zijn, al komen er vast genoeg momenten waarop je kan schakelen naar een 433 formatie. Je hoeft er alleen maar 'n middenvelder af te halen en Bergwijn kan gebracht worden.

Met het huidige spelersmateriaal zou ik standaard beginnen met een 442ruit opstelling om afhankelijk van de wedstrijd te wisselen naar een 433 systeem. Het 532systeem op dezelfde manier gebruiken zoals nu al het geval is..

Dan moet het volgens mij goed komen. :D
 

Lekker kort! :D

Goed verhaal. Zou zelf echter altijd voor deze variant gaan van de 5-3-2:

----------------------------Zoet---------------------------
------------Schwaab------Isimat-------Moreno----------
Arias--------------------Guardado---------------Willems
------------Pröpper---------------------Hendrix----------
-----------------Pereiro------------De Jong--------------

Dit is namelijk het ideale systeem om ons toptalent te laten renderen. Lekker om De Jong heen, zoals Nilis dat deed om Van Nistelrooij.
 
Lekker kort! :D

Goed verhaal. Zou zelf echter altijd voor deze variant gaan van de 5-3-2:

----------------------------Zoet---------------------------
------------Schwaab------Isimat-------Moreno----------
Arias--------------------Guardado---------------Willems
------------Pröpper---------------------Hendrix----------
-----------------Pereiro------------De Jong--------------

Dit is namelijk het ideale systeem om ons toptalent te laten renderen. Lekker om De Jong heen, zoals Nilis dat deed om Van Nistelrooij.

Het wordt inderdaad echt onderhand tijd voor Kamervragen. Wie heeft bedacht dat het Ajax-systeem heilig is bij PSV? Overigens vind ik 5-3-2 wel iets te verdedigend voor de eredivisie. Speel dan liever 4-4-2 met een ruit op het middenveld met dezelfde spelers als op jouw middenveld maar dan Siem de Jong of Ramselaar op 10. Op deze positie wordt Pereiro de speler van het seizoen 16/17 en gaat hij voor 60 miljoen naar Juventus volgend seizoen.
 
Het wordt inderdaad echt onderhand tijd voor Kamervragen. Wie heeft bedacht dat het Ajax-systeem heilig is bij PSV? Overigens vind ik 5-3-2 wel iets te verdedigend voor de eredivisie. Speel dan liever 4-4-2 met een ruit op het middenveld met dezelfde spelers als op jouw middenveld maar dan Siem de Jong of Ramselaar op 10. Op deze positie wordt Pereiro de speler van het seizoen 16/17 en gaat hij voor 60 miljoen naar Juventus volgend seizoen.

Eens, wissel een centrale verdediger in voor een aanvallende middenvelder, en je walst over alle tegenstanders heen in de Eredivisie.

Overigens geloof ik wel dat veel Eredivisieteams kansloos zijn wanneer PSV met 5-3-2 speelt. Je bent er razendsnel uit en je aanvallen zijn als het ware een soort Blitzkrieg. Van alle kanten wordt een verdediging overlopen: over de vleugels, twee bewegende spitsen, drie inschuivende middenvelders... En dat terwijl ze net dachten een overwicht te hebben.
 
Eens, wissel een centrale verdediger in voor een aanvallende middenvelder, en je walst over alle tegenstanders heen in de Eredivisie.

Overigens geloof ik wel dat veel Eredivisieteams kansloos zijn wanneer PSV met 5-3-2 speelt. Je bent er razendsnel uit en je aanvallen zijn als het ware een soort Blitzkrieg. Van alle kanten wordt een verdediging overlopen: over de vleugels, twee bewegende spitsen, drie inschuivende middenvelders... En dat terwijl ze net dachten een overwicht te hebben.

Ik ben voor. Maar Bergwijn dan? :wtf:
 
Ik ben voor. Maar Bergwijn dan? :wtf:

Die kan ook prima in een 3-5-2 spelen, als beweeglijke spits om De Jong of Locadia.

Inderdaad, vaste invaller voor Pereiro. Geef 'm daar een half uur, en als Pereiro zo wisselvallig blijft spelen doe je het andersom. Locadia alleen als stand-in gebruiken voor De Jong. Een statische en een bewegende spits.
 
Mijn voorkeur gaat uit naar 4-4-2

--------------Zoet---------------
Arias-Schwaab-Moreno-Willems
------------Hendrix--------------
---Propper-----------Guardado
----------- S.de Jong/Ramselaar
------Pereiro------L de Jong----

Pereiro kan ook op de plek van S. de Jong en dan Bergwijn/Locadia/Narsingh/Zinchenko op de plek van Pereiro.

Ook de 5-3-2 vind ik trouwens een mooi systeem tegen een lastige tegenstander.
 
Ik vind deze opstellingen van jullie zeer interessant, ook qua wisseling van formatie, maar toch mis ik pure snelheid. Ik zie toch liever het huidige 433 met een snelle buitenspeler (is Zichenko snel?) in plaats van Locadia of Pereiro. Daarnaast is PSV veel verder dan vorig jaar in deze fase, dat zie je elke wedstrijd terug. Dan vind ik een wisseling van formatie niet verstandig.
 
Ik vind deze opstellingen van jullie zeer interessant, ook qua wisseling van formatie, maar toch mis ik pure snelheid. Ik zie toch liever het huidige 433 met een snelle buitenspeler (is Zichenko snel?) in plaats van Locadia of Pereiro. Daarnaast is PSV veel verder dan vorig jaar in deze fase, dat zie je elke wedstrijd terug. Dan vind ik een wisseling van formatie niet verstandig.

Nee die is niet snel, zal ook veel naar binnen trekken.
 
Ik moet misschien toch op mijn woorden terugkomen. Ik ben geïnspireerd geraakt door het systeem wat Guardiola hanteert bij City, en op microniveau zou je het, door al onze middenvelders, toe kunnen passen bij PSV in de Eredivisie.

Zoet
Arias - Schwaab - Moreno - Willems (1)
Hendrix (1)
Pereiro - Pröpper - Guardado - Bergwijn (2)
Locadia (3)

(1) Willems staat op de verkeerde positie nu. In balverlies zal hij gewoon linksback staan, maar in balbezit neemt hij de plek over van Hendrix. De trap in zijn benen zal, dankzij het middenveld wat ik zo toe zal lichten, vanaf daar het meeste effect hebben. Nu wordt de trap van Willems voornamelijk gebruikt voor voorzetten richting een drukbezochte zestienmeter. Daar moeten we vanaf. Het is meer gokken dat de bal een keer goed valt (zoals in de laatste 6 minuten tegen Feyenoord) dan dat je door klasse je goal maakt. En PSV heeft de beste selectie en dus wél de klasse. Bij balbezit zal Hendrix de plaats overnemen van Moreno en Moreno die van Willems.
(2) Hendrix is de voetballende stofzuiger. Waakt de balans en heeft een prima pass in de benen. Pereiro, Pröpper en Guardado zijn de pure middenvelders. Bedoeling is dat er tussen deze 3 constant positiewisselingen. In de combinatie zijn deze drie briljant.
Laat ze constant lopen, door elkaar, van links naar rechts, constant aan de bal komen, constant vrijlopen. Willems verzorgt dan de passing van achteruit, vanaf het middenveld verzorgen deze drie de rest. Bergwijn is ook middenvelder, maar staat aan de kalklijnen is de main factor voor de omschakeling. Wel wisselt hij constant door linksbuiten met rechtsbuiten af te wisselen.
(3) Alleen noodzakelijk als eindstation en als eerste drukzetter. Ik denk dat Locadia de beste man is in de zestien. Zoniet, dan Luuk, maar hij heeft de neiging om enorm mee te voetballen. Maar Luuk kan niets met een bal. Passeert niemand, traag, etc. En ik pleit voor minder ballen richting de box. Valt soms goed, dan kopt 'ie m wel binnen, maar is ook een groot risico wb counters tegen.

De enige die nog van afstand mag schieten zo nu en dan, is Pröpper. Pröpper is onze de Bruyne. De beste man aan de bal en een enorm loopvermogen. Wanneer Pereiro niet presteert, speelt Siem de Jong. Voor Guardado kan Ramselaar komen en voor Bergwijn kan Zinchenko komen. Schwaab speelt omdat hij beter en rustiger aan de bal is dan Isimat. Arias is ook goed in combinatie, moet ook vaak naar binnen knijpen om naast Hendrix te komen. Bij counters uiteraard de flanken bestrijken.
Ik denk dat je met zo'n speelstijl ook afstandschoten uit kunt bannen. Hendrix die van afstand gaat schieten, telkens hopeloos... Erg vermoeiend. We hebben geen Memphis meer, maar we hebben wel spelers die goed in de kleine ruimte zijn en veel loopvermogen hebben.
 
[...]Willems staat op de verkeerde positie nu. In balverlies zal hij gewoon linksback staan, maar in balbezit neemt hij de plek over van Hendrix.

  1. Willems staat al tijden op de verkeerde positie (want nooit te vinden in de verdediging). Wat mij betreft is elke positie binnen de lijnen verkeerd voor die jongen.
  2. Hendrix heeft momenteel de vorm van een stofzuiger.
  3. Cocu is een rigide coach. Hij vindt het geven van vertrouwen, in de hoop dat er verbetering optreedt, belangrijker dan de punten. Althans, zo lijkt het voor mij als buitenstaander.
 
Terug
Bovenaan Onderaan