Financiën PSV

Niet alles is 1 op 1 he. Ik weet niet of we 35 miljoen direct konden inzetten, of dat Chelsea de boel in termijnen betaalt. Als 5 of 10 miljoen later komt, kun je die nu niet uitgeven.
Moet je ook niet in één keer de openstaande balanswaarde afschrijven? Maar dat is bij jeugdspelers natuurlijk nul…
 

Voor degenen die fan zijn van boekhoudvereniging PSV
 
  • Leuk
Reactions: Bas

Voor degenen die fan zijn van boekhoudvereniging PSV

Helaas (maar terecht) zit het achter een betaalmuur. Jammer dat je niet per artikel kan betalen.
 
Misschien kan Jur 1913 een korte samenvatting geven?
Het komt vanuit de verkoop van Gakpo en Madueke dat er geld op de rekening staat en weer eigen vermogen is. En doordat Bruma, Baumgartl en Romero niet meer afgeschreven hoeven te worden is er ook ruinte om dat geld te besteden. Uiteindelijk moet er dit boekjaar ook weer voor 30-35 miljoen goedgemaakt worden. Dit kan via verkoop van een grote jongen of halen van CL.
 
Misschien kan Jur 1913 een korte samenvatting geven?
Ik ben Jur 1913 en doe ook mee aan 'wie van de drie?'

Belangrijkste 'take away' is dat het 'aanloopverlies' van 45 miljoen waarover al lange tijd gesproken wordt is teruggebracht naar '35 miljoen'. Ik vraag me wel af of Schouten daarin is meegenomen en sowieso niet eventuele komst van Debast. Bij afschrijvingen verdeel je de transfersom door het aantal contractjaren (voor de financiële dummies onder ons zoals ik). Het aanloopverlies bestaat dus uit het totaal van de afschrijvingen van de selectie.

Verder: blijkbaar heeft Bosz al een maand geleden in het geheim gesproken met Schouten over een overgang naar PSV. Was dus al lang een wensspeler van Bosz.

En uitleg tav gronddeal met gemeente waar Ajax en Feyenoord supporters ons graag over de maat nemen: er wordt gedaan dat het om een lening gaat van de gemeente, maar dat is niet zo. De gemeente kocht de grond met geleend geld en gemeentes betalen hele lage rentevergoedingen. De vergoeding die PSV betaalt voor erfpacht ligt hoger dan de rentevergoeding die de gemeente moet betalen over de lening waardoor de gemeente er juist rijker van wordt.

Transferbedrag Gakpo benut om eigen vermogen naar niveau op te krikken van pre corona, mede daardoor eigen vermogen per 1 juli 2023 naar 30 miljoen. Ik begrijp hieruit dat we daardoor ook een negatieve eigen vermogen hebben afgewend. En ik concludeer hier ook uit dat best wel een beetje ingeteerd mag worden mocht Sangaré blijven en de cv toch gehaald moet worden. Maar dat is mijn conclusie: staat verder niets in over in het artikel.

En wel handig om te weten voor de toekomst. In jaarrekening (in oktober) staat 'resultaat op vergoedingssommen' voor hoe het is afgelopen met dat 'aanloopverlies' (totaal van afschrijvingen transfers). Zo weten wij straks hoe de vork in de steel zit.

Zo, wie gelooft dat ik Jur 1913 ben?
 
Dat we met al deze aankopen goed zitten zolang we maar CL halen of een grote uitgaande transfer (sangare/veerman/Bakayoko) doen voor 30 juni.

Dus als we en CL halen en Sangare verkopen we nog spelers erbij kunnen halen na Schouten.
Klinkt toch wel weer als een gok.
En uitleg tav gronddeal met gemeente waar Ajax en Feyenoord supporters ons graag over de maat nemen: er wordt gedaan dat het om een lening gaat van de gemeente, maar dat is niet zo. De gemeente kocht de grond met geleend geld en gemeentes betalen hele lage rentevergoedingen. De vergoeding die PSV betaalt voor erfpacht ligt hoger dan de rentevergoeding die de gemeente moet betalen over de lening waardoor de gemeente er juist rijker van wordt.
Dit is toch geen nieuws?
 
Kortweg:
- Gakpo geld werd gebruikt voor de begroting en groeien eigen vermogen (nu zo'n 30m)
- Madueke geld is amper aangeraakt tot deze transferperiode en wordt gebruikt als oorlogskas; PSV zet vol in op minimaal top 2 dit seizoen voor CL.
- De jaarlijkse afschrijvingen zijn wat omlaag door lozen dure miskopen.
- Nu al CL halen maakt dat PSV nog weg zou komen met Sangare houden.
- Geen CL betekent minimaal weer een grote transfer om zwarte cijfers te schrijven.

Conclusie is dat PSV geen heel groot risico neemt (of alle dure transfers moeten floppen). Er ontstaat een risico als PSV geen Cl haalt komende weken EN Sangare/ander topstuk niet verkoopt dit seizoen. Maar zelfs dat is niet anders als wat we gewend zijn. Beetje risico moet je als topclub ook nemen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan