Even over Slot. Ik volg Feyenoord niet en kijk alleen als ze tegen PSV spelen, maar als ik zo telkens de wedstrijdverslagen lees en de wedstrijden tegen PSV erbij pak, dan heb ik niet het idee dat Feyenoord nou mooi of goed voetbal aan het spelen is zoals AZ onder Slot; meer dat ze telkens a la FC Twente in hun enige kampioensjaar net die ene goal erin weten te prikken en arbitrale beslissingen vaker wel dan niet mee heeft. Interim-chef Janssen die is omgedoopt tot vaste coach van AZ, speelt met AZ hetzelfde voetbal als AZ deed onder leiding van Slot; het is alleen wat labieler. Dus klopt het om te zeggen dat hetgeen Slot goed doet is teambuilding en mentaliteit en het voetballend stukje eigenlijk helemaal niet zo bijzonder is? Misschien dat iemand die Feyenoord regelmatig ziet spelen daar verheldering over kan geven?
Ik denk dat ik het deels met je eens ben, maar dus ook niet helemaal.
Allereerst denk ik uberhaupt dat het bijzonder lastig is om een ploeg een seizoen lang consistent goed voetbal te laten spelen. Dat zie je bij alle koplopers en grote ploegen. Ook tegenstanders stellen zich steeds meer in op Feyenoord. Ik heb de wedstrijd tegen Groningen niet gezien maar volgens een bevriende Feyenoorder was Groningen in de eerste helft al enorm aan het tijdrekken, bijvoorbeeld. Slot heeft Feyenoord gedurende fases van het seizoen wel degelijk goed voetbal laten spelen. Belangrijker voor mij nog: hij drukt echt zijn stempel op de speelwijze. Hoge pressing en zoals je zegt een winnaarsmentaliteit. Aanvallende intenties. Vergeet daarnaast niet dat Feyenoord een redelijk bij elkaar geraapt zooitje is momenteel. Redelijk onbekende spelers, wat huurspelers; best een vreemdelingenlegioen.
Tegelijkertijd zie ik ook wat jij bedoelt en vind ik dat hij erg profiteert van het gestuntel van zowel Ajax als PSV dit seizoen. AZ presteert inderdaad nog steeds erg goed. Enige weerlegging daarvan kun je wellicht vinden in zijn Europese campagne; hij is voor Feyenoord-begrippen toch al best ver gekomen, terwijl hij in een best pittige poule zat. Ook daar laat hij zien zijn team te kunnen laten presteren.
Al met al denk ik wel dat hij een trainer is die het maximale uit een spelersgroep kan halen en dan ben je voor mij simpelweg een goede trainer.