Euro / Europese Unie

Beter goed beleid zonder draagvlak dan slecht beleid waar je bij Henk en Ingrid de handen voor op elkaar krijgt.
 
Zo, het artikel ook bekeken. Het lijkt redelijk neutraal, maar ook dat weet je tegenwoordig niet meer zeker. Ik heb nog geen idee. Voorlopig denk ik dat er weinig meerwaarde is, dus zeg ik nee. En eerlijk gezegd lijkt het me ook best aardig om gewoon eens dwars te liggen. Ze hadden dit in ieder geval veel eerder moeten doen, toen al die arme landen erbij kwamen. Had voor mij niet gehoeven.

Kijk, en dit is nu juist de reden waarom ik tegen een referendum ben, mensen halen er allerlei sentimenten bij waardoor hun stemgedrag wordt beïnvloed. Juist met politiek moet je het per zaak bekijken, wat dat betreft vind ik de keuze van (als ik het goed heb) de PvdA om tegen alle PVV voorstellen te stemmen vanwege de minder minder uitspraak van Wilders ook een voorbeeld van slecht politiek bedrijven. Het zou toch van de zotte zijn als er allerlei andere redenen gaan spelen om tegen wetsvoorstellen te stemmen.
 
Kijk, en dit is nu juist de reden waarom ik tegen een referendum ben, mensen halen er allerlei sentimenten bij waardoor hun stemgedrag wordt beïnvloed. Juist met politiek moet je het per zaak bekijken, wat dat betreft vind ik de keuze van (als ik het goed heb) de PvdA om tegen alle PVV voorstellen te stemmen vanwege de minder minder uitspraak van Wilders ook een voorbeeld van slecht politiek bedrijven. Het zou toch van de zotte zijn als er allerlei andere redenen gaan spelen om tegen wetsvoorstellen te stemmen.

Anderzijds is een referendum natuurlijk ultieme democratie, maar hoef je absoluut niet op de hoogte te zijn en kun je toch je mening geven. Waarschijnlijk moeten er meer referenda komen, zodat oneigenlijke sentimenten verdwijnen. Anderzijds kosten referenda erg veel geld, zo blijkt. Wat ook zou helpen is een stel politici in de Tweede Kamer, waarin je vertrouwen hebt. Het lijkt of politici vroeger betrouwbaarder waren. Waarschijnlijk was dit niet zo en beschikken we nu over meer informatie, waardoor je meer een eigen mening vormt. Als je vertrouwen hebt in de politici, is een referendum niet nodig.
 
Het punt is: wie bepaalt wat goed beleid is?

Uiteindelijk bepaalt de geschiedenis dat.

Maar goed beleid is in ieder geval beleid dat verder kijkt dan hier en nu. Anders is het niet eens beleid. En aan dat verder kijken dan hier en nu ontbreekt het bij Wilders.
 
Kijk, en dit is nu juist de reden waarom ik tegen een referendum ben, mensen halen er allerlei sentimenten bij waardoor hun stemgedrag wordt beïnvloed. Juist met politiek moet je het per zaak bekijken, wat dat betreft vind ik de keuze van (als ik het goed heb) de PvdA om tegen alle PVV voorstellen te stemmen vanwege de minder minder uitspraak van Wilders ook een voorbeeld van slecht politiek bedrijven. Het zou toch van de zotte zijn als er allerlei andere redenen gaan spelen om tegen wetsvoorstellen te stemmen.

Zou iemand wensen dat de bevolking moest beslissen over de opstartprocedure van een kernreactor? Natuurlijk zullen politici fouten maken, maar de kans dat iemand zonder kennis of kunde, maar met een flinke dosis irrelevante gevoelens een verkeerde beslissing maakt vind ik een reden om het niet te doen. Zeker als "het volk" geen ervaring/traditie heeft met een referendum.

Zo ging de staat Californië geloof ik (nagenoeg) failliet omdat het volk het prima vond om te weinig belasting te betalen.
 
Kijk, en dit is nu juist de reden waarom ik tegen een referendum ben, mensen halen er allerlei sentimenten bij waardoor hun stemgedrag wordt beïnvloed. Juist met politiek moet je het per zaak bekijken, wat dat betreft vind ik de keuze van (als ik het goed heb) de PvdA om tegen alle PVV voorstellen te stemmen vanwege de minder minder uitspraak van Wilders ook een voorbeeld van slecht politiek bedrijven. Het zou toch van de zotte zijn als er allerlei andere redenen gaan spelen om tegen wetsvoorstellen te stemmen.

Een referendum is een prima middel vind ik. Ik zou het alleen beter vinden als we de echte vraag in een referendum voorgelegd zouden krijgen: Nederland in of uit de EU. Zolang dat niet gebeurt, krijg je inderdaad een oneigenlijk gebruik ervan.
 
Zou iemand wensen dat de bevolking moest beslissen over de opstartprocedure van een kernreactor? Natuurlijk zullen politici fouten maken, maar de kans dat iemand zonder kennis of kunde, maar met een flinke dosis irrelevante gevoelens een verkeerde beslissing maakt vind ik een reden om het niet te doen. Zeker als "het volk" geen ervaring/traditie heeft met een referendum.

Zo ging de staat Californië geloof ik (nagenoeg) failliet omdat het volk het prima vond om te weinig belasting te betalen.

Ik mag toch van ganser harte hopen dat ook politici niet mogen beslissen over de opstartprocedure van een kernreactor. laten we dat nou maar gewoon overlaten aan nucleaire fysici en ingenieurs.
 
Een referendum is een prima middel vind ik. Ik zou het alleen beter vinden als we de echte vraag in een referendum voorgelegd zouden krijgen: Nederland in of uit de EU. Zolang dat niet gebeurt, krijg je inderdaad een oneigenlijk gebruik ervan.
Maar bij zo'n grote vraag kan t gros van de burgers geen goed gemotiveerd antwoord geven, de gevolgen van een exit zijn zo divers en niet eenvoudig te overzien voor de burger.
 
Maar bij zo'n grote vraag kan t gros van de burgers geen goed gemotiveerd antwoord geven, de gevolgen van een exit zijn zo divers en niet eenvoudig te overzien voor de burger.

Dan kunnen we de hele democratie wel afschaffen. De gemiddelde burger kan ook de gevolgen van het economische beleid van de partij van zijn/haar niet keuze overzien. En dat geld op de meeste beleidsterreinen. Ik denk dat je de keizer niet moet onderschatten en, nog belangrijker, de kennis en kunde van de politici die nu die beslissingen nemen niet overschatten, laat staan hun integritiet. Ik ben blij dat we hier het Brexit referendum krijgen in een paar maanden. Dan komt er tenminste een legitimering van het beleid, of niet natuurlijk.
 
Dan kunnen we de hele democratie wel afschaffen. De gemiddelde burger kan ook de gevolgen van het economische beleid van de partij van zijn/haar niet keuze overzien. En dat geld op de meeste beleidsterreinen. Ik denk dat je de keizer niet moet onderschatten en, nog belangrijker, de kennis en kunde van de politici die nu die beslissingen nemen niet overschatten, laat staan hun integritiet. Ik ben blij dat we hier het Brexit referendum krijgen in een paar maanden. Dan komt er tenminste een legitimering van het beleid, of niet natuurlijk.

Daarom is het mooi dat we hier dus over het algemeen een coalitie moeten vormen, extreme excessen zijn hierdoor nagenoeg uitgesloten
 
Daarom is het mooi dat we hier dus over het algemeen een coalitie moeten vormen, extreme excessen zijn hierdoor nagenoeg uitgesloten

In veel landen komt er 1 partij aan de macht, dus die hoeven in principe geen concessies te doen. Toch nemen die ook maatregelen die Jean en Yvette, Heinrich und Helga of Paolo e Monica niet prettig vinden. Toch moeten er soms impopulaire maatregelen genomen worden om zaken om de lange termijn te waarborgen.
 
@Hybris, ik heb je hoog zitten maar ga alsjeblieft hier niet praten over de ethische kant van het verhaal met als argument: ze zijn pro-EU en democratisch (en ook nog tegen Rusland, zeg je impliciet) dus wij hebben hier een taak om ze niet de rug te keren. Dit vind ik pure anti-Poetin plan en niets ethisch aan, tenzij je vindt dat aan veel verkeerde keuzes van de EU ook steeds oorspronkelijk een ethisch verhaal heeft gehangen. In die Fabeltjeskrant geloof ik totaal niet!
En voor de goede orde: ik ben totaal niet anti-EU.

Hoi IPF. Dankjewel, ik heb jou ook hoog zitten. Had het zelfs nog over je onlangs, toen er een interessante Iraniër op TV verscheen. Weet niet meer precies waar het over ging, maar ik weet wel dat mijn gesprekspartner niet geloofde dat er op het PSV forum (of all places) interessante politieke discussies plaatsvonden ;)

Dan even inhoudelijk: ik vind wel degelijk dat er een ethische kant aan het verhaal zit. Het heeft geloof ik niet zo heel veel met anti-poetin te maken. Zoals je in het stuk van de NRC leest, heeft de NAVO bijvoorbeeld geen enkele intentie de Oekraïne bij de club te trekken. Dit gaat puur over handelsbelangen, hartstikke goed lijkt me. Oekraïne mag prima, ook ná de ratificatie van dit verdrag, óók met Rusland verdragen sluiten die wederzijdse handelsbelangen ondersteunen. Hartstikke goed lijkt me, zowel voor de Oekraïners als de Russen (die hebben dit soort handelsverdragen ook keihard nodig namelijk).

Maar wat niet oké is, in mijn optiek, is op de deur kloppen met een mooi handelsverdrag in je handen en dat afgeven aan de vader van een familie. Hij "overlegt" vervolgens met zijn familie, waar spontaan een enorme ruzie over het al dan niet ondertekenen uitbreekt. Bijna iedereen in de familie wil wel, maar de vader zelf weigert. Ten tijde van deze ruzie komt ook naar buiten dat hij eigenlijk al een hele tijd meer dingen niet goed aanpakt, zo gaat hij bijvoorbeeld vreemd, liegt & bedriegt hij en slaat ie z'n kinderen. Na maanden ruzie flikkeren ze 'm eruit en komt er een stiefvader die om z'n familie geeft en alsnog het verdrag wil gaan tekenen. Op dat moment zeggen wij, mehh.. wij hoeven niet zo nodig meer.

@Hybris: Interessant stuk, ben zelfs eerder geneigd om "ja" te zeggen.
Wat ik eigenlijk een groter probleem vindt, wat ik nog niet wist, is dat het verdrag op veel punten een bevestiging, of een samenvatting is van bestaande afspraken. Zo gaat er nogal wat geld richting Oekraine via allerlei programma's. Is er al de mogelijkheid voor visumvrij reizen. Daarnaast wordt er met een positief scenario als Polen rekening gehouden op het gebied van handel, en met "tijdelijke" overlast van illegalen zoals dat was met de Bulgaren. Dat er veel meer Oekraïners zijn, en dat men momenteel al de handen meer dan vol heeft aan een migrantenprobleem, daar wordt dan geen rekening mee gehouden.

Ik ben het dan ook eens met Mikasa. Een referendum als deze had men eerder moeten houden, voordat de hele reutel uit het oosten zich bij de EU aansloot.

Fijn, en bedankt. Ik weet het niet, er zijn "maar" 7 miljoen meer Oekraïners dan Polen en het land is ook nog verder weg. Polen konden zich na aansluiting echt vestigen & werken hier. Oekraïners kunnen straks 90 dagen aaneengesloten in de EU verblijven, daarna zijn ze inderdaad illegaal hier. Is wel een andere situatie dus. En overigens, dat kunnen ze natuurlijk nu ook al. Alleen nu moeten ze daarvoor een visum aanvragen. Dat betekent feitelijk voornamelijk dat wij ze wat geld uit de zakken kloppen, want zo'n visum kost gewoon €60,-. Verder doet het natuurlijk niet heel veel, visumvrij reizen betekent niet dat je niet meer gecontroleerd wordt aan de grens of zo. Heel veel landen kunnen nu ook al visumvrij richting Schengen reizen. En we kunnen toch niet zeggen dat we overspoeld worden door Bosniërs, Serven of Moldaviërs..

Allemaal waar, maar dit is wat er gebeurt als je allerlei beleid voert zonder enig draagvlak. Als dan de bevolking een keer de kans krijgt z'n mening te geven, dan krijgt zo'n referendum een oneigenlijk karakter. Is ook de reden dat ik tegen ga stemmen. Over Brexit mag ik gek genoeg niet stemmen

Maar hoe kan dat nou.. beleid zonder draagvlak?? We stemmen toch elke vier jaar? We weten toch dat de partijen die we de regering in stemmen (grootste partijen in de afgelopen 6 verkiezingen waren (van heden --> verleden) VVD, VVD, CDA, CDA, CDA, PvdA geweest. We wéten toch wat die partijen vinden van de EU? Dat staat gewoon in hun programma's hoor. Dat wij te lui zijn daar onderzoek naar te doen maar tóch op ze stemmen..tja. Beetje eigen schuld of niet? En nu kun je natuurlijk denken dat de 2e partij van de afgelopen 6 verkiezingen dan wellicht anti-EU geweest moet zijn, maar zielig buitengesloten bij het formeren.... Maar de 2e partij de afgelopen 6 verkiezingen waren (van heden --> verleden) : PvdA, PvdA, PvdA, PvdA, LPF (anti EU), VVD. Dus één keer (!) heeft er een anti EU partij de 2e plek behaald. Mochten ze overigens meteen mee regeren.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
wat ga je stemmen voor het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne?

Op verzoek van Hybris is er een enquete toegevoegd inzake het komende referendum. Tevens is de naam van het topic gewijzigd naar Euro / EU.
 
Maar hoe kan dat nou.. beleid zonder draagvlak?? We stemmen toch elke vier jaar? We weten toch dat de partijen die we de regering in stemmen (grootste partijen in de afgelopen 6 verkiezingen waren (van heden --> verleden) VVD, VVD, CDA, CDA, CDA, PvdA geweest. We wéten toch wat die partijen vinden van de EU? Dat staat gewoon in hun programma's hoor. Dat wij te lui zijn daar onderzoek naar te doen maar tóch op ze stemmen..tja. Beetje eigen schuld of niet? En nu kun je natuurlijk denken dat de 2e partij van de afgelopen 6 verkiezingen dan wellicht anti-EU geweest moet zijn, maar zielig buitengesloten bij het formeren.... Maar de 2e partij de afgelopen 6 verkiezingen waren (van heden --> verleden) : PvdA, PvdA, PvdA, PvdA, LPF (anti EU), VVD. Dus één keer (!) heeft er een anti EU partij de 2e plek behaald. Mochten ze overigens meteen mee regeren.

Ja dat stemmen. Een voorbeeldje: voor de vorige verkiezingen voerden VVD en PvdA een campagne gebaseerd op wie de grootste was en wie dan premier zou worden. De beide partijen stonden diametraal tegenover elkaar. Meteen na de verkiezingen bestonden alle tegenstellingen niet meer en zijn al de standpunten in de hoge hoed gegooid en is er een soort allegaartje van gebrouwen. Het resultaat: een kabinet en beleid zonder enig draagvlak, zie de laatste peilingen.

Nog een voorbeeldje: Rutte heeft keer op keer voor de verkiezingen gezegd dat er geen geld meer naar de Grieken zou gaan, dat heeft hem veel stemmen opgeleverd, en vrij snel na de verkeizingen wordt er weer een hulppakket van ons belastinggeld naar Griekenland gestuurd.

En kom nu niet aan met de dooddoener dat we in Nl nou eenmaal compromissen moeten sluiten. Dat is waar, maar die compromissen moeten op details gebeuren, niet op de hoofdzaken. Al die 'compromissen' op hoofdzaken hebben ervoor gezorgd dat er inderdaad een hele hoop beleid zonder draagvlak in de samenleving uitgevoerd wordt, en nog veel erger, dat het vertrouwen in politici tot het nulpunt gedaald is.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Ja dat stemmen. Een voorbeeldje: voor de vorige verkiezingen voerden VVD en PvdA een campagne gebaseerd op wie de grootste was en wie dan premier zou worden. De beide partijen stonden diametraal tegenover elkaar. Meteen na de verkiezingen bestonden alle tegenstellingen niet meer en zijn al de standpunten in de hoge hoed gegooid en is er een soort allegaartje van gebrouwen. Het resultaat: een kabinet en beleid zonder enig draagvlak, zie de laatste peilingen.

Nog een voorbeeldje: Rutte heeft keer op keer voor de verkiezingen gezegd dat er geen geld meer naar de Grieken zou gaan, dat heeft hem veel stemmen opgeleverd, en vrij snel na de verkeizingen wordt er weer een hulppakket van ons belastinggeld naar Griekenland gestuurd.

En kom nu niet aan met de dooddoener dat we in Nl nou eenmaal compromissen moeten sluiten. Dat is waar, maar die compromissen moeten op details gebeuren, niet op de hoofdzaken. Al die 'compromissen' op hoofdzaken hebben ervoor gezorgd dat er inderdaad een hele hoop beleid zonder draagvlak in de samenleving uitgevoerd wordt, en nog veel erger, dat het vertrouwen in politici tot het nulpunt gedaald is.

Dan moet je wel 76+ zetels gevuld hebben met mensen die het op hoofdzaken eens zijn. Daar wringt de schoen, natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan