Euro / Europese Unie

En een sterke van Jos Collignon uit de Volkskrant:

CJTEhNpWEAEEfuG.jpg
 
De Grieken moesten niet aan komen met een flutverhaal van Rutte.
Dat hebben ze in ieder geval niet gedaan.

ijsselbloem: "Beste minister, heeft u een nieuw voorstel? Tsakalotos: "Oxi" #oxi #grexit
 
De Grieken moesten niet aan komen met een flutverhaal van Rutte.
Dat hebben ze in ieder geval niet gedaan.

Ik denk dat ze gisteravond gauw hun flutplannen hebben gedelete toen ze Rutte hoorden.;)

"Nikos, gooi de flutplannen maar weg, ik hoor net dat Nederland ze niet wil"
 
Ik weet al hoe dit sp(r)ookje gaat eindigen. Griekenland gaat uit de EU en NAVO, wordt gespekt door Rusland en China, met als tegenprestatie een leuke strategische basis voor Rusland in Griekenland. Ik kan anders dit gedrag van de regering niet verklaren.
 
Ik weet al hoe dit sp(r)ookje gaat eindigen. Griekenland gaat uit de EU en NAVO, wordt gespekt door Rusland en China, met als tegenprestatie een leuke strategische basis voor Rusland in Griekenland. Ik kan anders dit gedrag van de regering niet verklaren.

Ach, het schijnt dat we dan gelegitimeerd oorlogje mogen spelen. Krijgen die Grieken dat er ook nog bij.
 
De Grieken moesten niet aan komen met een flutverhaal van Rutte.
Dat hebben ze in ieder geval niet gedaan.

Gelukkig komt Rutte nooit met flutverhalen. Ik denk dat er nog een heleboel mensen zitten te wachten op die 1000 euro per werkende die hij heeft beloofd. Of dat geld dat we allemaal aan Griekenland hebben geleend dat zeker en met rente terug zou komen. Rutte :braak:
 
Ik weet al hoe dit sp(r)ookje gaat eindigen. Griekenland gaat uit de EU en NAVO, wordt gespekt door Rusland en China, met als tegenprestatie een leuke strategische basis voor Rusland in Griekenland. Ik kan anders dit gedrag van de regering niet verklaren.

Dat lijkt me echt de meest onwaarschijnlijke optie. Tsipras heeft meerdere malen gezegd dat hij helemaal niet uit de euro wil en als ze hem eruit zetten, hij dit juridisch aan gaat vechten. En een Russische basis in Griekenland zou tot een oorlog leiden en dat is het allemaal niet waard. Verder zal denk ik een Grexit leiden tot het einde van de euro en dat is wat men al helemaal niet wil. Er zal een nieuw akkoord komen en ik denk dat Tsipras z'n zin gaat krijgen, er zal een forse schuldsanering plaats gaan vinden, en naar mijn mening zeer terecht.
 
Dat lijkt me echt de meest onwaarschijnlijke optie. Tsipras heeft meerdere malen gezegd dat hij helemaal niet uit de euro wil en als ze hem eruit zetten, hij dit juridisch aan gaat vechten. En een Russische basis in Griekenland zou tot een oorlog leiden en dat is het allemaal niet waard. Verder zal denk ik een Grexit leiden tot het einde van de euro en dat is wat men al helemaal niet wil. Er zal een nieuw akkoord komen en ik denk dat Tsipras z'n zin gaat krijgen, er zal een forse schuldsanering plaats gaan vinden, en naar mijn mening zeer terecht.

Ik denk dat dat niet kan. Een schuldsanering zou niet alleen een beloning voor frauduleus gedrag zijn, maar is zeker niet acceptabel voor andere landen die ook offers hebben gebracht, maar wel hun schulden betalen. Een mogelijkheid lijkt me om de termijnen te verschuiven en rentepercentages voor nieuwe leningen beperkt te houden. Maar dan moet Griekenland wel iets gaan beloven, en vooral gaan leveren.
Mijn inziens is juist toegeven aan Tsipras het einde van de Euro. Want dat betekend in principe da men de afspraken met de leden niet meer kan vertrouwen.
 
Ik denk dat dat niet kan. Een schuldsanering zou niet alleen een beloning voor frauduleus gedrag zijn, maar is zeker niet acceptabel voor andere landen die ook offers hebben gebracht, maar wel hun schulden betalen. Een mogelijkheid lijkt me om de termijnen te verschuiven en rentepercentages voor nieuwe leningen beperkt te houden. Maar dan moet Griekenland wel iets gaan beloven, en vooral gaan leveren.
Mijn inziens is juist toegeven aan Tsipras het einde van de Euro. Want dat betekend in principe da men de afspraken met de leden niet meer kan vertrouwen.

Net zoals Frankrijk en Duitsland zich meerdere malen niet aan de afgesproken begrotingsregels hebben gehouden. Net zoals de eerste 2 hulppaketten en de vele ander reddingsacties van de ECB die volgens de verdragen helemaal niet kunnen.

Wat wel een punt is, is dat het enorm zuur is voor Spanje, Portugal en Ierland die wel zwaar bezuinigd hebben, en daar nu ook de wrange vruchten van plukken. Ja de spaanse banken zijn gered, maar de helft van de bevolking is werkeloos (goed opiniestuk van Thomas van der Dunk in VK).

Overigens is uit de euro stappen/gooien van Griekenland net zo zuur voor Spanje cs, dan laten ze hun schuld ok gewoon hun schuld. En op termijn (5 jaar of zo) zitten Spanje etc nog steeeds in eeen recessie en is Griekenland er weer bovenop.
 
Net zoals Frankrijk en Duitsland zich meerdere malen niet aan de afgesproken begrotingsregels hebben gehouden. Net zoals de eerste 2 hulppaketten en de vele ander reddingsacties van de ECB die volgens de verdragen helemaal niet kunnen.

Wat wel een punt is, is dat het enorm zuur is voor Spanje, Portugal en Ierland die wel zwaar bezuinigd hebben, en daar nu ook de wrange vruchten van plukken. Ja de spaanse banken zijn gered, maar de helft van de bevolking is werkeloos (goed opiniestuk van Thomas van der Dunk in VK).

Overigens is uit de euro stappen/gooien van Griekenland net zo zuur voor Spanje cs, dan laten ze hun schuld ok gewoon hun schuld. En op termijn (5 jaar of zo) zitten Spanje etc nog steeeds in eeen recessie en is Griekenland er weer bovenop.

Griekenland is er na vijf jaar niet bovenop als de waarde van alle tegoeden zeg gehalveerd is, en men extra duur moet inkopen. En na een Grexit zal men zeker op dezelfde voet verder gaan (clientalisme, corruptie, incompetente belastingheffing etc.)
 
Griekenland is er na vijf jaar niet bovenop als de waarde van alle tegoeden zeg gehalveerd is, en men extra duur moet inkopen. En na een Grexit zal men zeker op dezelfde voet verder gaan (clientalisme, corruptie, incompetente belastingheffing etc.)

Griekse handel is voor 85% binnenlands. Energie en luxe goederen moeten met buitenlandse valuta betaald worden. Moet toch lukken met al dat toerisme, dat een enorme boost zal krijgen van de nieuwe drachme. Kijk naar Argentinie, failliet deed daar erg pijn, maar het met een schone lei beginnen had relatief snel success.

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat er veel zal moeten veranderen in Griekenland, en als je Tsipras z'n antwoord op de 'toespraak' van Verhofstad beluistert, somt Tsipras op dat ze, als eerste in de moderne Griekse geschiedenis een begin hebbben gemaakt met het aanpakken van de belastingmoraal. Veranderingen in moraal en attitude gaan nu eenmaal niet van vandaag op morgen. Ik denk dat op de gebieden die jij noent Tsipras best bereid is ver te gaan, maar dan wel als er zicht is op licht aan het einde van de tunnel. Nog een keer 30-50 miljard meer schuld met een nog meer kapotbezuinigde economie lossen de problemen voor de komende 2 jaar op en dan begint het circus weer van voren af aan. Daarnaast is er onder de Griekse bevolking geen enkel draagvlak voor nog meer bezuinigingen.
 
jay ‏@32yid 5 jul.
Yesterday eleven years ago, Greece won Euro 2004.

Today, Greece would be happy with 2004 Euros.
 
Kan iemand niet ff een poll maken, zit GR nog in EU volgende week of niet.
Ondanks alle drama en ellende, zal er een deal komen en ze blijven alsnog.
 
Wellicht dat we dit topic kunnen omdopen in het Nederlands voorzitterschap van de EU/Mogelijke Brexit/Eurocris/Vluchtenlingencrisis/Referendum associatieverdrag Oekraïne/devolgendeonvermijdelijkecrisis-topic??

Dat gezegd hebbende: wat vinden jullie van de mogelijke Brexit? Goed stuk gelezen van Joris Luyendijk in de Guardian: It's time for Europe to turn the tables on bullying Britain

En als we toch bezig zijn... het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne. Wat gaan jullie stemmen? Gáán jullie überhaupt stemmen? Mijn stiekeme hoop is eigenlijk dat dat hele referendum de 30% niet haalt en dus niet geldig is. Eigenlijk zou ik het liefst niet gaan stemmen, maar ben erg bang dat mijn stem er dan in concreto aan bijdraagt dat het 'nee-kamp' 'm straks wint en dat wil ik ook niet. Zal dus wel een stem vóór het associatieverdrag worden dan.

EDIT: voor de volledigheid ook een artikel dat uitlegt waarom Luyendijk het helemaal niet bij het juiste eind heeft
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan