Definitief geen betaald voetbal tot 1 september. En nu?

Hoezo dan? Voor mijn part begint het Europees seizoen in 2030.

Maar: hoe dan? Wie is wel en niet geplaatst?

Fortuna Sittard is niet geplaatst en ADO Den Haag en RKC ook niet.
Wie wel geplaatst is zoekt de KNVB maar uit. Het zal me een zorg zijn.
 
Europese plaatsen zullen wel aangewezen worden op basis van de stand. Het zou eerlijk zijn als het Europese geld over de Nederlandse profclubs verdeeld wordt, maar dat zie ik niet gebeuren. Helaas voor PSV, gat met Ajax wordt nog groter en met AZ en Feyenoord kleiner.
 
Europese plaatsen zullen wel aangewezen worden op basis van de stand. Het zou eerlijk zijn als het Europese geld over de Nederlandse profclubs verdeeld wordt, maar dat zie ik niet gebeuren. Helaas voor PSV, gat met Ajax wordt nog groter en met AZ en Feyenoord kleiner.
Denk niet dat het zo zwart wit is. Dat az en Feyenoord dichterbij komen vind ik niet zo erg. Is goed voor de competitie. Ajax heeft een voorsprong, maar is wel in te halen hoor
 
Denk niet dat het zo zwart wit is. Dat az en Feyenoord dichterbij komen vind ik niet zo erg. Is goed voor de competitie. Ajax heeft een voorsprong, maar is wel in te halen hoor

Mocht AZ zich niet plaatsen voor de groepsfase zal Ajax ongeveer 50 miljoen (op basis van dit seizoen) extra ontvangen voor alleen het deelnemen aan de groepsfase van de CL, op een gegeven moment wordt het gat gewoon te groot.
 
Mocht AZ zich niet plaatsen voor de groepsfase zal Ajax ongeveer 50 miljoen (op basis van dit seizoen) extra ontvangen voor alleen het deelnemen aan de groepsfase van de CL, op een gegeven moment wordt het gat gewoon te groot.
Ik hoop toch echt dat AZ daar niet mee akkoord gaat en dat tot de hoogste rechter uit gaat vechten. Idem voor Utrecht mbt de beker plaats. Alleen voor PSV maakt het geen reet uit, en dat zegt eigenlijk alles over dit seizoen.
 
Vanavond heb ik een e-mail gekregen van PSV. Deze e-mail is gestuurd naar alle PSV Seizoen Club Card houders en iedereen die een toegangskaart heeft voor één van de Eredivisiewedstrijden.

"Het kabinet heeft vanavond besloten dat betaald voetbal tot 1 september geen doorgang kan vinden. Wat dit exact inhoudt voor het verdere verloop van de huidige competitie is op dit moment nog niet officieel duidelijk.

Toon Gerbrands:
"Bij PSV heerst unaniem het begrip over het belang van de nationale gezondheid. Het besluit dat er voorlopig niet (met publiek) gespeeld kan worden komt niet onverwacht. PSV en de andere clubs waren al enige tijd in overleg met de Eredivisie om te komen tot een gezamenlijke, uniforme aanpak voor alle supporters van alle Eredivisieclubs. We zullen zeker met onze supporters meedenken. In dat kader wisselen wij van gedachten met het PSV Klankbord, een afvaardiging van verschillende supportersgroepen. Maar we hopen met oog op de toekomst van PSV ook op enig begrip, om samen uit deze onzekere periode te komen.”

Overleg KNVB
Komende vrijdag vindt nader overleg plaats tussen de KNVB, Eredivisie CV, Coöperatie Eerste Divisie en de betaald voetbalclubs over wat in zijn totaliteit de gevolgen zijn voor de bedrijfstak Betaald Voetbal nu de coronamaatregelen zijn verlengd. Daarna volgt op korte termijn duidelijkheid wat dit voor jou betekent.

Eendracht maakt macht.

PSV"
 
Europese plaatsen zullen wel aangewezen worden op basis van de stand. Het zou eerlijk zijn als het Europese geld over de Nederlandse profclubs verdeeld wordt, maar dat zie ik niet gebeuren. Helaas voor PSV, gat met Ajax wordt nog groter en met AZ en Feyenoord kleiner.
En dat is onze eigen schuld, hadden ze maar beter moeten voetballen/inkopen/wie of wat je ook de schuld wil geven van de afgelopen periodes
 
Als het seizoen ongeldig wordt verklaard dan speelt PSV weer voorronde Champions League op basis van de eindstand van 2019.
Ik pleit voor het ongeldig verklaren van deze competitie. 😁
Uiteraard uit eigenbelang want ik zie liever CL dan EL in het Philips stadion.
 
Als ze in duitsland volgende maand wél weer gaan voetballen (zonder publiek), dan gaan veel fans in NL wel morren verwacht ik zo.

Ik hoop dat ze bewijzen dat het mogelijk is. En ik hoop ook dat het gaat gebeuren, ik kan wel een potje voetbal gebruiken in die ellendig lange saaie weekenden
 

De Nederlandse voetbalbond treedt op korte termijn in overleg met de UEFA, maar Het Laatste Nieuws schrijft dat de Europese voetbalbond mogelijk van plan is om de tickets voor de Champions- en Europa League te verdelen op basis van de clubranking.

In Nederland zou een dergelijke manier van het verdelen van de Europese tickets in iets mindere mate een kromme verdeling opleveren. Koploper Ajax is de hoogste Nederlandse vertegenwoordiger op de Europese clubranking, gevolgd door PSV. De huidige nummer vier van de Eredivisie zou vruchten plukken van een dergelijke verdeelwijze, omdat men daarmee een startbewijs zou krijgen voor de voorronde van de Champions League. AZ is de derde Nederlandse club op de UEFA-ranking en zou daarmee een ticket voor de Europa League krijgen. Feyenoord (nummer vier op de Europese ranking) levert een plek in ten opzichte van de Eredivisie-ranglijst.

Het vijfde Europese ticket kan in Nederland wel tot discussie leiden, daar Vitesse voor FC Utrecht, Heracles Almelo, FC Groningen en Go Ahead Eagles de vijfde plaats bezet op UEFA-ranking. Willem II is momenteel de nummer vijf van de Eredivisie, gevolgd door FC Utrecht (met een wedstrijd en drie punten minder) en Vitesse (met drie punten minder). Adrie Koster, trainer van Willem II, liet dinsdagavond in gesprek met het Brabants Dagblad weten dat hij rekent op een Europees ticket. “Drievierde van de competitie is gespeeld. We staan op een vijfde plaats en dat is niet voor niks.”

Dit zou toch wel tamelijk krankzinnig zijn.
 
Het zou me overigens niks verbazen. De UEFA doet er altijd alles aan om de hoogstgeplaatste clubs te beschermen.
 
Het zou echt belachelijk zijn voor AZ en zelfs Feyenoord. Die gewoon een beter en minder slecht seizoen als PSV hebben gedraaid. Laat me duidelijk zijn ik zie liever PSV in de CL. Maar niet op deze manier. Az heeft een geweldig seizoen gedraaid en heeft een zeer reële kans op het kampioenschap. Zou het voor hun zeer onterecht vinden. Kut UEFA
 



Dit zou toch wel tamelijk krankzinnig zijn.

Mwa, de gemiddelde Ajacied loopt altijd te roeptoeteren dat "tickets moeten worden uitgedeeld op basis van de UEFA coëfficent" omdat die oppermachtige club uit Duivendrecht altijd alle Nederlandse punten bij elkaar sprokkelt.

Ik zou het echt fantastisch vinden als de KNVB hierin meegaat, alleen al om diezelfde Ajacieden nu te zien huilen over hoe "oneerlijk" de KNVB nu weer handelt. Een koekje van eigen deeg gebakken met een vleugje ironie.

Oke, maar nu even serieus, ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. De ranglijst zoals die nu is vind ik totaal niet representatief voor wat we van iedere club mogen verwachten in Europa. Discussie al meermaals gevoerd, maar PSV en Feyenoord leken terug te komen, Ajax en AZ leken een terugval te krijgen. Denk dat er nog veel had kunnen veranderen in de top 3 en play-offs in de resterende wedstrijden.

Dan zit ik een beetje met het dilemma: clubs die goed gepresteerd hebben dienen ook een soort van prijs te verdienen (verdeling op basis van ranglijst nu). Maar omdat ik nog veel schommelingen in de ranglijst had verwacht vind ik de keuze om clubs op basis van hun UEFA coëfficiënt te belonen ook wel wat hebben.

Denk dat ik toch wel meer naar ticketverdeling op basis van huidige ranglijst neig.
 



Dit zou toch wel tamelijk krankzinnig zijn.
Bijzonder. Maar net zo bijzonder als een 75% ranglijst als een definitieve beschouwen. Er was in die 9 wedstrijden nog genoeg te winnen of verliezen. Voor PSV, maar ook voor Ajax, AZ, Willem II, roep het maar. Wat het meest vast stond, waren plekken 17 en 18, denk ik.

Bij bijna alle sporten is dit seizoen ongeldig verklaard. Geen kampioenen, geen promoties, geen degradaties. Volgens mij is dat de beste oplossing. We beginnen in september 2020 gewoon weer aan september 2019. De Europese seizoenen zijn ook niet uitgespeeld. Dat is vervelend voor veel clubs (Liverpool, Brugge, De Graafschap, noem maar op), maar volgens mij is dat de meest logische optie. Deze crisis heeft niemand voorzien, dus vraagt om een bijzondere oplossing. Dat lijkt mij de oplossing met de minste discussie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan