Coronavirus

Ik denk eerlijk dat die 8.5 miljoen ongevaccineerden nu (veel) meer dan 2x zo veel contacten hebben in n gemiddelde week. Wat te denken van scholen, sporten, terrassen, niet-essentiele winkels, reizen, (test-) events, verval avondklok en wat niet meer. Nee, ik bedoel hoe ik het schreef. Sluit me bij Vedette aan dat een groot deel van de daling op dit moment waarschijnlijker aan externe zaken ligt (net als vorig jaar deze tijd). Neemt niet weg dat t een rol speelt dat steeds meer beschermd zijn (door prik of historie) natuurlijk, het zal zeker helpen en dan met name in de ratio besmettingen:zorgbehoevenden.
De grootste externe factor is het weer, of beter het meer in open lucht zijn. Dat valt alleen ff een partij tegen als je dit afzet tegen het weer vorig jaar maart / april / mei.

Tel daarbij op dat de contactmomenten vele malen meer zijn, dan geeft dat toch juist aan dat vaccinaties een positieve bijdrage hebben aangezien het gros van de andere factoren juist negatief is?
 
De grootste externe factor is het weer, of beter het meer in open lucht zijn. Dat valt alleen ff een partij tegen als je dit afzet tegen het weer vorig jaar maart / april / mei.

Tel daarbij op dat de contactmomenten vele malen meer zijn, dan geeft dat toch juist aan dat vaccinaties een positieve bijdrage hebben aangezien het gros van de andere factoren juist negatief is?
Die laatste alinea snap ik niet helemaal, ik hoop dat je niet in de veronderstelling bent dat ik claim dat er geen positieve bijdrage van vaccinaties is op het dempen van de virusoverdracht in de samenleving is? Dat was namelijk niet mijn punt.

De helft ongeveer gevaccineerd (16% volledig?). Meer dan twee keer zo vaak contact (conservertieve schatting) betekend op papier gewoon meer potentiële overdrachtsmomementen? Zeker gezien de correlatie leeftijd en sociale contacten en homogenitijd van ontmoetingen (gros binnen de eigen leeftijd). Dat ondanks meer totale interacties de r daalt maakt volgens mij de kans op besmetting overdragen kleiner?

Of dat t weer, de daglengte, ons immuunsysteem, de melatonine of vitamineD aanmaak, betere ventilatie, meer UV, meer buitenlucht, meer sporten, minder co-belasting van andere virussen, andere luchtvochtigheid of wat dan ook is valt niet met zekerheid te zeggen, maar ik zou terughoudend zijn met al het succes van de huidige daling qua besmettingscijfers nu al toe te schrijven aan de vaccins.
 
Laatst bewerkt:
Die laatste alinea snap ik niet helemaal, ik hoop dat je niet in de veronderstelling bent dat ik claim dat er geen positieve bijdrage van vaccinaties is op het dempen van de virusoverdracht in de samenleving is? Dat was namelijk niet mijn punt.
Nee, daar ging ik ook niet vanuit
De helft ongeveer gevaccineerd (16% volledig?).
Aandeel 1e prik / volledig is mij niet duidelijk 16% zou zomaar kunnen (met de inzet van Janssen, nu nog beperkt) zou t sneller moeten gaan.
Meer dan twee keer zo vaak contact (conservertieve schatting) betekend op papier gewoon meer potentiële overdrachtsmomementen?
Klopt
Zeker gezien de correlatie leeftijd en sociale contacten en homogenitijd van ontmoetingen (gros binnen de eigen leeftijd).
Klopt
Dat ondanks meer totale interacties de r daalt maakt volgens mij de kans op besmetting overdrage kleiner?
Ehm, omdat de R daalt is de kans op besmetting kleiner? Nee, das toch juist andersom, de R is slechts een afgeleide van wat er in de samenleving gebeurt?

Wat mogelijk ook meehelpt is dat ruim 1.6mlj mensen positief getest hebben en dus ook daardoor een vorm van immuniteit hebben opgebouwd (waarbij we vorig voorjaar aardig wat gemist hebben daar er in het begin alleen bij opname getest werd), dit geldt dan mogelijk weer sterker voor de jongere leeftijdsgroepen.

Al met al, licht aan het eind van de tunnel. Ik neem een voorschotje en werk morgen deels niet thuis :)
 
Goed weer bestaat niet. Voor veel planten en dieren/de natuur is het gewoon goed weer. Voor iemand die wil stoepkrijten, of die in een hangmat in de tuin wil liggen misschien wat minder. Voor een virus, geen idee. Slaat t neer of blijft het langer intact als de vochtigheid wat hoger is? En het waait lekker door allemaal, wellicht is dat wel beter dan de warmere maand in 2020 waarbij er veel meer pollen of fijnstof in de lucht bleven hangen..? Ik durf het niet met zekerheid te stellen hoe het weer de overdracht beinvloed.
 
2.8k erbij, 7daags gemiddelde nu op t laagste niveau van 2021.

Zelfde geldt voor opnames, nu op 112 per dag, echter door t Pinksterweekend verwacht ik morgen een kleine terugval. Maar dan nog, halvering binnen 3 weken.
 
Laatst bewerkt:
2.8k erbij, 7daags gemiddelde nu op t laagste niveau van 2021.

Zelfde geldt voor opnames, nu op 112 per dag, echter door t Pinksterweekend verwacht ik morgen een kleine terugval. Maar dan nog, halvering binnen 3 weken.

Goed resultaat. Ook de beddenbezetting, zowel regulier als IC is gedaald.
 
Als ik de versoepeling beluister moet ik vanaf volgende week nog aan het werk ook, na ruim 6 maanden. Gelukkig vanaf 14 juni 4 weken vakantie. 😱
 
Als 15m zich prikt en 2 niet is er nog niks aan de hand, dan zijn de kansen dat t springt of overspringt nog klein, wappies safe en geprikte safe
 
Ze hebben een talent dat ze kunnen voetballen, maar vaak blijven het sukkeltjes en kneusjes die niet de slimste zijn.
+ is bewezen dat koppen schade aanricht

123ff0642089ad52bf397fd760899100.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan