Cody Gakpo (A)

Hij kan niet zeggen dat hij niet gewaarschuwd was.
Ach, die PL clubs hebben geld. Het is voor Liverpool te hopen dat die achterlijke eigenaren er wat geld in willen steken, dan kan Liverpool met wat versterkingen wel ver komen hoor. Minimaal 1 goede middenvelder erbij, een CV erbij en dan weer Jota en Dias terug hebben als fitte spelers en ik zie ze volgend jaar wel weer een prima seizoen draaien. Arsenal was toch ook jarenlang een lachtertje dat blij moest zijn als ze al Europees voetbaal haalden, en gaan nu ineens voor de titel. Weinig plekken waar dingen zo snel of van seizoen op seizoen kunnen veranderen als in de PL.
 
Ach, die PL clubs hebben geld. Het is voor Liverpool te hopen dat die achterlijke eigenaren er wat geld in willen steken, dan kan Liverpool met wat versterkingen wel ver komen hoor. Minimaal 1 goede middenvelder erbij, een CV erbij en dan weer Jota en Dias terug hebben als fitte spelers en ik zie ze volgend jaar wel weer een prima seizoen draaien. Arsenal was toch ook jarenlang een lachtertje dat blij moest zijn als ze al Europees voetbaal haalden, en gaan nu ineens voor de titel. Weinig plekken waar dingen zo snel of van seizoen op seizoen kunnen veranderen als in de PL.
Maar het bijzondere van dit Arsenal is toch juist dat ze dat dit seizoen aan het doen zijn zonder mega transfers te hebben gedaan zoals City, Liverpool, Chelsea en ManU toch..? Relatief gezien dan, ook Arsenal heeft vast sommen uitgegeven die we hier abnormaal vinden maar relatief gezien volgens mij best mager vergeleken met de top…daarom gun ik het ze wel, maar ben bang dat City (of erger nog ManU met die Ten Hag) toch nog langszij gaan komen want Arsenal lijkt me typisch zo’n ploeg die gaat choken wanneer het echt heel dichtbij komt allemaal…
 
Maar het bijzondere van dit Arsenal is toch juist dat ze dat dit seizoen aan het doen zijn zonder mega transfers te hebben gedaan zoals City, Liverpool, Chelsea en ManU toch..? Relatief gezien dan, ook Arsenal heeft vast sommen uitgegeven die we hier abnormaal vinden maar relatief gezien volgens mij best mager vergeleken met de top…daarom gun ik het ze wel, maar ben bang dat City (of erger nog ManU met die Ten Hag) toch nog langszij gaan komen want Arsenal lijkt me typisch zo’n ploeg die gaat choken wanneer het echt heel dichtbij komt allemaal…
Daar zijn ze al mee begonnen. De grote voorsprong is al aan het verdampen.
 
En dankzij Gakpo is PSV de meest populaire club in Benin en Togo van Nederland. Ik wist niet eens dat hij een Togolese vader heeft. Toch wel geweldig dat ze ons cluppie nu zo populaire is hier.
Zijn vader was zelfs Togolees international, hoewel hij volgens mij van Ghanese afkomst is.
 
En dankzij Gakpo is PSV de meest populaire club in Benin en Togo van Nederland. Ik wist niet eens dat hij een Togolese vader heeft. Toch wel geweldig dat ze ons cluppie nu zo populaire is hier.
Gouden zet van PSV om mensen van die nationaliteiten aan Cody te koppelen om zo meer voet aan de grond te krijgen in Afrika. Scouts zijn nergens voor nodig op deze manier
 
Ik heb het idee dat ze dat bij PSV wel heel letterlijk nemen.
Onder John wel inderdaad. De uitspraak dat PSV volledig teerde op wat het aangeboden kreeg via zaakwaarnemers ben ik ook wel gaan geloven in ieder geval. Hopen op betere tijden
 
Mooie woorden van Klopp over Gakpo.


Ik moet zeggen, ik had het niet verwacht. Geweldig om te zien.
 
Kan me niet aan de indruk onttrekken dat de eerste wedstrijden met het Nederlands elftal daarin belangrijk zijn geweest. Die waren ronduit zenuwachtig. Een barrière doorbroken daarna.
Maar kijk ook hoe hij het seizoen hier begon. Als hij toen was gevlucht voor de kritiek bij PSV (De "hij is overschat" messen waren al weer geslepen in de media) had hij nu dus bij Leeds of Southampton gezeten. Beide dit seizoen al reeds of bijna gedegradeerd. En nee, ik denk niet dat Cody daar, arriverend in matige vorm, met beperkte status en zoekende zijn in een degradatiekandidaat veel aan het lot van zo'n club had veranderd. Had ie binnenkort zo maar championship moeten spelen, of zich laten verhuren aan een willekeurige PL club, Europese subtopper of zelfs terug naar PSV.

Zo veel verschil kan een keuze voor blijven of vertrekken op het juiste moment dus maken. Hij bleef, vijzelde zijn reputatie enorm op voor het WK, kon daardoor mee (op de bank of in matige vorm bij Leeds had ie er mogelijk niet eens bij gezeten) naar het WK en liet zich zien. En nu zit ie bij de Europese top als basisspeler.

Het kan verkeren.
 
Toch wel bijzonder. Vaak zie je dat spelers die in de winter naar een nieuwe club gaan zeker in dat eerste half jaar nog heel erg aan het zoeken zijn. Ze hebben geen voorbereiding meegemaakt en in het geval van Gakpo moet hij ook nog eens op een nieuwe positie spelen en op een veel hoger tempo. Hopen dat hij deze lijn door kan zetten en een echte ster wordt daar.
 
Toch wel bijzonder. Vaak zie je dat spelers die in de winter naar een nieuwe club gaan zeker in dat eerste half jaar nog heel erg aan het zoeken zijn. Ze hebben geen voorbereiding meegemaakt en in het geval van Gakpo moet hij ook nog eens op een nieuwe positie spelen en op een veel hoger tempo. Hopen dat hij deze lijn door kan zetten en een echte ster wordt daar.
Gakpo is gewoon een behoorlijk complete speler, en dat helpt enorm. Kan uit veel vaatjes tappen. Zo scoort ie gisteren bijvoorbeeld niet en geeft geen assist. Dan denk je: voor hem persoonlijk een matige pot als spits, tot je ziet wat ie toevoegt. Bij de 0-2 bijvoorbeeld zakt ie helemaal uit, kaatst ie in een keer naar Salah, die zo de assist kan geven. Gakpo staat niet in de spits omdat ie nou zo'n goalgetter is. Hij pakt ze wel mee, maar hij staat er vooral omdat hij als diepe spits de aanval van Liverpool veel onvoorspelbaarder maakt. De rol die Firminho had in de zo succesvolle Mane - Firminho - Salah aanval heeft Gakpo nu, want daarvoor moet je veel kunnen en snel in je rollen kunnen schakelen.

Liverpool draait weer zo veel beter met hem.
 
Absoluut, maar dat maakt het juist zo knap. Hij voegt veel toe door zijn inzakken en zijn loopacties, patronen die vaak tijd kosten om erin te slijpen. Maar hij speelt alsof hij dat al jaren doet. Aan het begin van dit seizoen vond iedereen hier nog dat hij waardeloos was in de grotere wedstrijden. Hij heeft heel snel, heel veel stappen gemaakt.

Ik ben benieuwd of Koeman hem ook in de spits gaat proberen. Ik zou denk ik met Xavi-Gakpo-Malen in de aanval spelen nu, maar Koeman is waarschijnlijk wat conservatiever.
 
Absoluut, maar dat maakt het juist zo knap. Hij voegt veel toe door zijn inzakken en zijn loopacties, patronen die vaak tijd kosten om erin te slijpen. Maar hij speelt alsof hij dat al jaren doet. Aan het begin van dit seizoen vond iedereen hier nog dat hij waardeloos was in de grotere wedstrijden. Hij heeft heel snel, heel veel stappen gemaakt.

Ik ben benieuwd of Koeman hem ook in de spits gaat proberen. Ik zou denk ik met Xavi-Gakpo-Malen in de aanval spelen nu, maar Koeman is waarschijnlijk wat conservatiever.
Ik denk ook dat Klopp een hele fijne coach is voor Cody. Past bij zijn karakter en creëert denk ik een prettige omgeving
 
Terug
Bovenaan Onderaan