Mohr

Aanvoerder
Een paar tips van Kruspe - met z'n liefde voor geopolitiek en geschiedenis:

• David van Reybrouck - Revolusi. Meesterlijk boek over de rol van vooral Nederland, maar ook Japan, de Britten en zelfs Nepalezen bij de onafhankelijkheidsstrijd in Indonesië en Molukken.
  • David van Reybrouck - Congo. Een pijnlijk, maar zeer interessante inkijk in het koloniale verleden van Congo.
  • Geert Mak - Grote Verwachtingen in Europa. In een notendop: hoe hebben we - aan de hand van de vorige eeuw - alle crises aan kunnen zien komen waar wij deze eeuw mee te kampen hebben (terrorisme, financiële crises, polarisering vd samenleving etc.). Geweldig boek met mooie verbanden. Ontzettend toegankelijk geschreven zonder aan inhoud te verliezen. Daar is Mak toch wel de koning in.
  • John Kaag - Met Nietzsche de bergen in. Beetje coming of age filosofieboek waarbij Kaag zelf twee persoonlijke reizen naar Zwitserland (als 19- en 36-jarige) spiegelt aan het werk van Friedrich Nietzsche.

en voor de liefhebbers:
  • Friedrich Nietzsche - Also Sprach Zarathustra. Een klassieker. Ik was vanuit de universiteit bekend met Nietzsche zonder ooit echt de diepte in te gaan. Mede door het boek van John Kaag aan begonnen. Toch wel taaie materie, maar wel een aanrader. Ik dacht altijd dat mijn Engels net zo goed was als het Nederlands, maar toch blij dat ik deze in het Nederlands lees.

Goed. Laatste boek valt wellicht een beetje uit de toon, maar ik vond het dusdanig interessant om te lezen en in context te plaatsen van onze hedendaagse maatschappij dat ik hem wilde benoemen. Overigens lees ik ook graag Rutger Bregman (De meeste mensen deugen & Utopia for realists), maar de vier eerder genoemde boeken vond ik net een minuscuul tikkeltje vermakelijker.
Omdat ik zo stom was om in de chat om een paar aanraders te vragen en door de enorme hoeveelheid reacties er niet meer door heen kwam hier maar even gekeken. Ik heb op "jouw aanbeveling" een boek van Geert Mak gekozen; de eeuw van mijn vader. Nog 5 fictieboeken erbij en gezien mijn huidige boek wat lastiger is dan voorzien (de eerste zin was een halve bladzijde lang kan ik weer even vooruit.

Teamspirit

Assistent Coach
Ik heb net Vaderland van Fernando Aramburu gekregen van mijn ouders. Moet eerst mijn Grisham nogcuitlegezen en dan ga ik erin beginnen. Dus een blinde aanrader:maniac:

Relix

Slimste Forummer 2020 & 2021
Nog niet zelf gelezen, maar staat wel op mijn eigen lijstje, wordt alleen wel als kinderboek gezien: Link.

Penalty

Internationale Legende
Geeft niet. Penalty probeert het al 12 jaar :)
images
images

:p ;)

Ralf Edström

Routinier
Heb nu al de 3e keer het boek van Rudolf Vrba 'Ik ontsnapte uit Auschwitz' gelezen. De film is er ook sinds een jaar (De Auschwitz escape), en schijnt op Netflix te hebben gestaan. Kan hem helaas nergens meer vinden.

Bovenaan Onderaan