Binnenlandse Politiek

Moet je even bij de provincie besturen gaan kijken.

Een artikel wat het ook wel duidelijk maakt: https://nos.nl/artikel/2512816-een-...lk-beleid-heeft-de-partij-weten-te-veranderen
Wetsvoorstellen voor minder gebruik van landbouwgif, Europese Green Deal, het niet afknippen van biggenstaartjes.
Om even wat zaken te noemen waar de BBB allemaal tegen heeft gestemd.

Op provinciaal niveau is het waarschijnlijk beter, maar de landelijke fractie is echt niet bezig met de punten het 'balanceren van de agro industrie'.
 
Wetsvoorstellen voor minder gebruik van landbouwgif, Europese Green Deal, het niet afknippen van biggenstaartjes.
Om even wat zaken te noemen waar de BBB allemaal tegen heeft gestemd.

Tegen stemmen en dat het toch moet gebeuren zien we vaak gebeuren. Ik zie weinig reden tot zorg.
 
De SP doet opnieuw een poging iets aan het eigen risico te doen. Spreekt de Pvv eropaan en de Vvd doet de interruptie. Blijkbaar is de Vvd de woordvoerder van de Pvv.
Zowel de Bbb als de Pvv zijn gedraaid op dit punt trouwens
 
Tegen stemmen en dat het toch moet gebeuren zien we vaak gebeuren. Ik zie weinig reden tot zorg.
Daar begon t mee. En ik zie geen reden tot vertrouwen.

Ff als voorbeeldje; (kleine) boeren hebben moeite om t hoofd boven water te houden. De grote lobbie spiegelt 10-15% meer gewas opbrengst voor door bv glyfosfaat en pleit dat dit in t belang van de boer is. Meer oogst is meer te verkopen en dus meer overhouden voor t zelfde werk/oppervlak. De regels maken de boer kapot. Klinkt best logisch toch?

Tot je merkt dat de keerzijde is dat nog meer productie niet lijst tot betere beloningen voor de boer. De concurrenten hebben immers evengoed meer te verkopen waardoor de prijs zakt. Uiteindelijk is voornamelijk de natuur de dupe en blijft het voor de kleinere boeren niet of nauwelijks lonen.

Ipv het anti EU sentiment voor boeren van NL tot DSL tot Frankrijk zou het in mijn ogen beter zijn eens te realiseren dat de grote partijen en de markt het boeren (op een op de langere termijn) door winstbejag kapot maakt. Niet de regels die proberen het tempo waarmee we de natuur kapot maken te reduceren.

Maar we hebben weinig geleerd van de boterberg, het melkquota en t stikstof overschot en de link tussen het verschralen van grond, verdwijnen van soorten, opkomen van ziekten en schimmels en de problemen om schommelingen in droogte en regen op te vangen - de nadelen van grote machines in t voorjaar en de waterstand als buffer, etc. Ik vond het CDA beleid kut maar BBB is in mijn ogen echt nog een treetje schadelijker.
 
En dan zie je een artikel op AD.nl met als mogelijke premiers: Remkes, Donner en vd Staaij..

Je gaat verdorie bijna naar Mark terugverlangen.
 
Dat valt inderdaad niet mee, maar Wilders was nog erger geweest.
Ik had 'm zelf graag als pm gezien omdat hij dan de volle verantwoordelijkheid had gehad. Ik denk dat dat voor hem qua electoraat geen goed had gedaan. Nu blijft hij eigenlijk buiten schot mbt de kritiek voor het beleid. Maar als ik het goed begrijp gaat de pvv wel bewindslieden leveren. Om (extreem) rechts in te dammen is het belangrijk dat het spul ook wel zelf gaat regeren.
Ik betrap mezelf wat dat betreft op de gedachte dat als Fortuyn gewoon premier was geworden we überhaupt geen Wilders hadden gehad in die positie. Buiten de gedoogconstructie onder Rutte 1 heeft extreem rechts nooit geregeerd. Altijd vanuit de oppositie gewerkt en nooit verantwoordelijkheid genomen. Ik hoop dat de pvv ook bij falen de verantwoordelijkheid neemt. En als er pvv ministers levert heeft de oppositie ook een stok om mee te slaan.
 
Ik had 'm zelf graag als pm gezien omdat hij dan de volle verantwoordelijkheid had gehad. Ik denk dat dat voor hem qua electoraat geen goed had gedaan. Nu blijft hij eigenlijk buiten schot mbt de kritiek voor het beleid. Maar als ik het goed begrijp gaat de pvv wel bewindslieden leveren. Om (extreem) rechts in te dammen is het belangrijk dat het spul ook wel zelf gaat regeren.
Ik betrap mezelf wat dat betreft op de gedachte dat als Fortuyn gewoon premier was geworden we überhaupt geen Wilders hadden gehad in die positie. Buiten de gedoogconstructie onder Rutte 1 heeft extreem rechts nooit geregeerd. Altijd vanuit de oppositie gewerkt en nooit verantwoordelijkheid genomen. Ik hoop dat de pvv ook bij falen de verantwoordelijkheid neemt. En als er pvv ministers levert heeft de oppositie ook een stok om mee te slaan.
Het is duidelijk voor mij. Door deze constructie kunnen de meewerkende partijen gewoon feitelijk oppositie blijven voeren en nooit de volledige verantwoordelijkheid nemen. Maar ja, Nederland heeft nu eenmaal hiervoor gekozen. Dat is democratie.
 
Het is duidelijk voor mij. Door deze constructie kunnen de meewerkende partijen gewoon feitelijk oppositie blijven voeren en nooit de volledige verantwoordelijkheid nemen. Maar ja, Nederland heeft nu eenmaal hiervoor gekozen. Dat is democratie.
En hoeven we niet te zien dat het gros van de 4 vermoedelijk veel moeite zou hebben met het vullen van de minsterposten met capabele figuren.
 
Zie dat de PVV bedankt wordt voor hun draai op het gebied van dierenwelzijn door de frontman van FDF. Een type waarvan ik mijn twijfels heb of bedankjes krijgen iets positiefs is.
 
Het is duidelijk voor mij. Door deze constructie kunnen de meewerkende partijen gewoon feitelijk oppositie blijven voeren en nooit de volledige verantwoordelijkheid nemen. Maar ja, Nederland heeft nu eenmaal hiervoor gekozen. Dat is democratie.

Nou, ik denk niet dat Nederland voor dit model heeft gekozen, maar goed. Wilders is er simpelweg niet in geslaagd de verschillende partijen tot een coalitie te smeden. (ook dat is democratie, maar het is een resultaat van compleet falen en de slachtofferrol opzoeken). Zwak, zwakker, Wilders.
 
Nou, ik denk niet dat Nederland voor dit model heeft gekozen, maar goed. Wilders is er simpelweg niet in geslaagd de verschillende partijen tot een coalitie te smeden. (ook dat is democratie, maar het is een resultaat van compleet falen en de slachtofferrol opzoeken). Zwak, zwakker, Wilders.
We kiezen idd niet voor een model (of minister president), maar wel voor de mensen (niet eens de partijen) waarvan we verwachten dat die een kabinet kunnen smeden.
 
We kiezen idd niet voor een model (of minister president), maar wel voor de mensen (niet eens de partijen) waarvan we verwachten dat die een kabinet kunnen smeden.
Nee. Tenminste, men stemt op een persoon door wie men zich in de kamer vertegenwoordigd wil zien. Niets meer.
 
Nou, ik denk niet dat Nederland voor dit model heeft gekozen, maar goed. Wilders is er simpelweg niet in geslaagd de verschillende partijen tot een coalitie te smeden. (ook dat is democratie, maar het is een resultaat van compleet falen en de slachtofferrol opzoeken). Zwak, zwakker, Wilders.

Ik ben persoonlijk al heel lang voorstander van het leveren van ministers die het beste zijn voor het ministerie wat ze moeten leiden en niet perse door een politieke kleur geleid worden.
 
Ik ben persoonlijk al heel lang voorstander van het leveren van ministers die het beste zijn voor het ministerie wat ze moeten leiden en niet perse door een politieke kleur geleid worden.
Maar wie bepaalt dan wie de beste is? De agro-industrie zal toch een ander beeld bij de beste minister voor landbouw hebben dan de PvdD.
 
Ik ben persoonlijk al heel lang voorstander van het leveren van ministers die het beste zijn voor het ministerie wat ze moeten leiden en niet perse door een politieke kleur geleid worden.
Neem aan dat je daarbij nog wel aan iemand denkt die zowel kennis heeft van het onderdeel dat hij/zij onder zich krijgt maar ook enigszins ervaren is in de politieke arena?
 
Maar wie bepaalt dan wie de beste is? De agro-industrie zal toch een ander beeld bij de beste minister voor landbouw hebben dan de PvdD.

Uiteindelijk de partijen die zorgen voor de meerderheid van het kabinet.

Neem aan dat je daarbij nog wel aan iemand denkt die zowel kennis heeft van het onderdeel dat hij/zij onder zich krijgt maar ook enigszins ervaren is in de politieke arena?

Uiteraard. Ik zou graag zien dat Dijsselbloem terugkomt op financien, Opstelten terug, Marcoush, Van Zanen en Aboutaleb erbij halen. Eigenlijk als ik het zo lees PvdA en VVD, het mooie oude Paars.
 
Dus de politieke partijen die het kabinet vormen zoeken, in hun ogen, "de beste" mensen voor de ministers. Dat is toch altijd zo geweest?
Waarbij men voorheen toch veelal binnen de eigen partijgeleden zocht. Maar aangezien de PVV maar 1 lid heeft was dat nu een heilloze weg ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan