Binnenlandse Politiek

Dat was toch een Jan Terlouw D66 opmerking. ;)
Geadopteerd door gezellige Geert die Henk en Ingrid introduceerden. Want Henk en Ingrid willen een touwtje uit de brievenbus als ze weer eens hun sleutels vergeten zijn. Wel zo praktisch 🤔

En die hebben daar dus niks aan. BBB zal er voor zorgen dat er geen huizen gebouwd worden, dat het stikstofprobleem niet wordt opgelost, enz.
Die hebben de oplossing. Gewoon natuurgebieden halveren.. ook een optie natuurlijk

Ik snap dit dus ook niet. Ik zie zo maar 1/3 net groen kleuren op een of andere kaart in een talkshow. Dat was peiling BBB grootste partij?

Wie gaat er nu op BBB stemmen, als je geen boer o.i.d. bent?
Geen idee, maar iig mensen in Groningen, ondanks dat BBB de motie steunde dat het mogelijk moet blijven om daar naar gas te boren.

Ik snap dit dus ook niet. Ik zie zo maar 1/3 net groen kleuren op een of andere kaart in een talkshow. Dat was peiling BBB grootste partij?

Volgens de peilingen een heleboel mensen. Vooral degene die eerder op Baudet stemden, die overigens ook geen klassiek geschoolde academici waren. En teleurgestelde CDAers die nu echt helemaal klaar zijn met het gedraai en plucheplakken.

Kortom de BBB als verdienmodel voor Caroline.

Volgens de peilingen een heleboel mensen. Vooral degene die eerder op Baudet stemden, die overigens ook geen klassiek geschoolde academici waren. En teleurgestelde CDAers die nu echt helemaal klaar zijn met het gedraai en plucheplakken.

Kortom de BBB als verdienmodel voor Caroline.
Ze trekken ook zetels van de pvv en vooral cda

Ik ook. Zeker de setting, maatschappijleer en de 1e klas. Als je in de 5e zit, de leeftijd dat de eersten kunnen stemmen, een gesprek aanknoopt met leerlingen en daarin ook best wat laat doorschijnen over je eigen mening, is dat prima natuurlijk. Zeker als je ze gaat prikkelen, of als ze het jou direct vragen.
Maar je moet wel uitkijken.

Zeker. De kunst is het weten waar die grens is.
Op de scholen waar ik les gaf heb ik niet meegemaakt dat er in de 1e klas maatschappijleer werd gegeven.
Dat was pas vanaf leerjaar 4.
Wel eens met je dat je alleen met oudere leerlingen politiek bespreekt en dat het de kunst is om te weten wat wel en niet kan.
Mijn ervaring is dat , net als bij een dreigend conflict tussen leerlingen, humor een heel nuttig "wapen" is.
Of het nu om zelfspot of een kwinkslag naar een ander ging.
Fascisme, dat is nogal wat. Dat je deze partij fascisten noemt omdat ze een een onduidelijk punt 3 hebben wat je rood hebt gecirkeld? Vind ik net zo goed best eng.

Ik vind het ook een raar standpunt van BBB en ik volg ze niet maar het komt heftig over zo
Eens. Er wordt tegenwoordig wel erg snel met allerlei termen gesmeten die wat "overdone" mogen heten.
Een groot deel van de mensen op het platteland die zich al sinds Amsterdam bestaat niet gehoord voelen in de politiek.
Niet om op BBB te gaan stemmen, maar om iets te snappen van de kloof tussen Amsterdam en de rest van het land wil ik verwijzen naar een geweldig item in Nieuwsuur van zaterdag j.l.

Daarin zagen we hoe twee mensen van - ik meen - omroep Gelderland op humorvolle maar eigenlijk ook voor velen van ons pijnlijke wijze duidelijk maakten dat de geschiedenislessen op school vroeger en nu nog steeds zeer subjectief gericht zijn op Holland met uitsluiting van andere regio's.
Nederland buiten wat wij nu randstad noemen heeft nooit een Gouden Eeuw gehad en de kwalijke rol van de Oranjes in vorige eeuwen is ook verre van fraai.
Het is maar wie de geschiedenis schrijft......:(

En PVV uiteraard, die andere rattenvanger die all 20+ jaar aan de zijlijn ropet en nooit levert.
De ironie is dat de pvv aan de wortels staat van het huidige beleid. Ondermeer de toeslagen fraudewet was een van hun harde eisen. En vorig jaar stonden ze heel die wet af te schieten.. hoe dan?

Caroline zit overigens in Jinek d'r verkiezingsriedeltje te herhalen. Nergens op ingaan een vooral jamaar dit jamaar dat. De whataboutisms zeg maar..
Peter Pannekoek vroeg hoeveel boeren per saldo produceren voor Nederland. Ze begon gewoon over iets anders.
Mevrouw kan ook niet tegen kritiek. Keek chagrijnig nadat Harm Evens (die van dit was het nieuws) even kritisch werd..

Op de scholen waar ik les gaf heb ik niet meegemaakt dat er in de 1e klas maatschappijleer werd gegeven.
Dat was pas vanaf leerjaar 4.
Wel eens met je dat je alleen met oudere leerlingen politiek bespreekt en dat het de kunst is om te weten wat wel en niet kan.
Mijn ervaring is dat , net als bij een dreigend conflict tussen leerlingen, humor een heel nuttig "wapen" is.
Of het nu om zelfspot of een kwinkslag naar een ander ging.

Eens. Er wordt tegenwoordig wel erg snel met allerlei termen gesmeten die wat "overdone" mogen heten.

Niet om op BBB te gaan stemmen, maar om iets te snappen van de kloof tussen Amsterdam en de rest van het land wil ik verwijzen naar een geweldig item in Nieuwsuur van zaterdag j.l.

Daarin zagen we hoe twee mensen van - ik meen - omroep Gelderland op humorvolle maar eigenlijk ook voor velen van ons pijnlijke wijze duidelijk maakten dat de geschiedenislessen op school vroeger en nu nog steeds zeer subjectief gericht zijn op Holland met uitsluiting van andere regio's.
Nederland buiten wat wij nu randstad noemen heeft nooit een Gouden Eeuw gehad en de kwalijke rol van de Oranjes in vorige eeuwen is ook verre van fraai.
Het is maar wie de geschiedenis schrijft......:(
Ik denk dat de scheidslijn niet zozeer geografisch lag, maar meer tussen arm en rijk. Het was een gouden tijd voor de gegoede burgers in Amsterdam, Breda of Zwolle. De gewone man (vaak boeren en werklui) in de kop van Noord Holland of Brabant profiteerde daar helemaal niet van.

Ik denk dat de scheidslijn niet zozeer geografisch lag, maar meer tussen arm en rijk. Het was een gouden tijd voor de gegoede burgers in Amsterdam, Breda of Zwolle. De gewone man (vaak boeren en werklui) in de kop van Noord Holland of Brabant profiteerde daar helemaal niet van.
Het klopt dat de gegoede burgerij als enige profiteerde, denk ik.
Maar geografisch was de scheidslijn er zeker ook.

Brabant hoorde in die tijd tot de generaliteitslanden en diverse regio's werden als wingewesten beschouwd.
Heb je het item al bekeken? Over hoe de troepen van Willem van Oranje huis hielden in Roermond?

En dichter bij nu. Al tijdens mijn eigen schooltijd verbaasde het me dat er op de Grebbeberg gevochten was omdat alleen het westen beschermd moest worden bij een Duitse inval.

Het klopt dat de gegoede burgerij als enige profiteerde, denk ik.
Maar geografisch was de scheidslijn er zeker ook.

Brabant hoorde in die tijd tot de generaliteitslanden en diverse regio's werden als wingewesten beschouwd.
Heb je het item al bekeken? Over hoe de troepen van Willem van Oranje huis hielden in Roermond?

En dichter bij nu. Al tijdens mijn eigen schooltijd verbaasde het me dat er op de Grebbeberg gevochten was omdat alleen het westen beschermd moest worden bij een Duitse inval.
Ja ik ben wel redelijk goed op de hoogte van dit onderwerp geloof ik, maar ik geloof zeker dat er bijvoorbeeld ook delen van de maatschappij buiten de Randstad geprofiteerd hebben van de slavernij in de Gouden Eeuw tot de negentiende eeuw. Daarnaast speelt religie natuurlijk een grote rol: Protestanten vs Katholieken.

Maar alles is genuanceerder dan dat het in eerste instantie lijkt. In de geschiedschrijving wordt er vaak 1 kant gekozen (die van de overwinnaar), maar het is eigenlijk nooit zwart/wit.

Ik vond dit een heel interessant verhaal, dat gaat over de 80-jarige oorlog in Brabant:

Leo Adriaanssen, Staatsvormend Geweld.

Die hebben de oplossing. Gewoon natuurgebieden halveren.. ook een optie natuurlijk
Niet dus. Dat is al uitgezocht.
Je vraagt wie er op gaat stemmen? ;)
Mensen die geen huis willen hebben of geen kinderen die een huis willen?
Ik lees nu een biografie van Willem van Oranje. Als hij ergens nauwelijks schijnt te komen, is het wel Holland. Volgens het boek verblijft hij over het algemeen in het door jou geliefde Brabant of op het slagveld.
Brabant was gewoon een eigen gewest met stadhouder. Limburg niet.

Niet dus. Dat is al uitgezocht.

Mensen die geen huis willen hebben of geen kinderen die een huis willen?

Ik lees nu een biografie van Willem van Oranje. Als hij ergens nauwelijks schijnt te komen, is het wel Holland. Volgens het boek verblijft hij over het algemeen in het door jou geliefde Brabant of op het slagveld.

Brabant was gewoon een eigen gewest met stadhouder. Limburg niet.

Staats-Brabant was één van de generaliteitslanden en had geen vertegenwoordiging. Kan even niet bedenken waar jij naar verwijst. Later kregen ze wel meer zeggenschap, maar dat was lang na d'n Willem.

Edit: ah ja, Staats-Brabant ontstond na de Tachtigjarige Oorlog.

Laatst bewerkt:
Staats-Brabant was één van de generaliteitslanden en had geen vertegenwoordiging. Kan even niet bedenken waar jij naar verwijst. Later kregen ze wel meer zeggenschap, maar dat was lang na d'n Willem.

Edit: ah ja, Staats-Brabant ontstond na de Tachtigjarige Oorlog.
Ik heb daar nog een mooi boek over liggen. Specifiek over Breda, maar Brabant wordt uiteraard ook behandeld

Tegenstemmers. Daar zijn er nogal veel van tegenwoordig.

De ironie is dat de pvv aan de wortels staat van het huidige beleid. Ondermeer de toeslagen fraudewet was een van hun harde eisen. En vorig jaar stonden ze heel die wet af te schieten.. hoe dan?

Omdat de norm liegen en bekonkelen is tegenwoordig. Altijd al, maar nu kom je ermee weg als je keihard liegt. Het gepeupel smult ervan want 'moet je ze nu eens zien die hoge heren in Den Haag..."

Omdat de norm liegen en bekonkelen is tegenwoordig. Altijd al, maar nu kom je ermee weg als je keihard liegt. Het gepeupel smult ervan want 'moet je ze nu eens zien die hoge heren in Den Haag..."
Ook een nadeel van het te lang met dezelfde poppetjes in de kamer zitten. In het begin kun je de coalitie nog de maat nemen, maar na 22 jaar krijg je inconsequenties. Vooral bij de pvv omdat die nog steeds met dezelfde mensen in de kamer zitten

Ook een nadeel van het te lang met dezelfde poppetjes in de kamer zitten. In het begin kun je de coalitie nog de maat nemen, maar na 22 jaar krijg je inconsequenties. Vooral bij de pvv omdat die nog steeds met dezelfde mensen in de kamer zitten

En een autocratische leider hebben.

Terug
Bovenaan Onderaan