Binnenlandse Politiek

The Joker

Assistent Coach
De aanval kiezen en verwijten dat links de belastingen omhoog wil…

Ja! Belasting op vermogen enorm omhoog!!! En snel!!

Mikasa

Internationale Legende
Snap het eigenlijk wel. Omdat de eerste kamer zo een grote invloed heeft op de uiteindelijk uitvoering van de tweede kamer. Als je allemaal wetten bedenkt en de eerste kamer schiet ze allemaal af dan kun je niet echt spreken of de regering nu succesvol was of niet.

Dus ergens motiveert het wellicht wel weer kiezers om ook daadwerkelijk te stemmen. Iets wat mensen nog weleens af laten weten bij de provinciale staten (vlgms komt er net ietsje meer dan de helft stemmen van stemgerechtigde).
De Eerste Kamer moet gewoon niet zo politiek doen. Alleen het proces en de grondwet borgen.

Mikasa

Internationale Legende
Kijk uit voor GL en PvdA...

Maar daar zal Mark dan wel weer geen actieve herinnering aan hebben.
Snap hem niet. De inkomstenbelastingspercentages zijn toch juist verlaagd?

Vedette

Eid al Fitr-expert
Snap hem niet. De inkomstenbelastingspercentages zijn toch juist verlaagd?

Inmiddels wel. Staat toch ook in tekst dat het gaat over 2007-2017, waarbij het bij ons twee keer zo hard steeg als elders in de EU? Dus kun je de huidige verlaging misschien zelfs zien als correctie naar "normaal"? :sneaky:

Tieky87

Routinier
Niet de enige, maar werden wel benoemd. En het gaat om belastingdruk op arbeid. Dus verder heb je de sociale premies en dat is het dan, toch?

Mwa dat valt toch tegen hoor... ja de percentages zijn omlaag gegaan. Zo is de 3e schijf eruit gehaald (was voorheen 42%, betaal je nu +/- 37%) en is de grens van de hoogste schijf behoorlijk omhoog gegaan en betaal je daar 49,5% ipv 52%. Daar tegenover staat wel het (fors) verminderen van heffingskortingen en het sterker afbouwen van heffingskorting naar gelang je een hoger inkomen hebt. Tel daarbij ook nog op de inkomensafhankelijke combinatiekorting die afgeschaft gaat worden en je betaald met een vergelijkbaar inkomen al gauw een paar duizend euro meer aan belasting.

Heb ik het nog niet eens over de zelfstandig ondernemer in de eenmanszaak/vof, die gaat er in de aankomende jaren echt fors op achteruit...

Vedette

Eid al Fitr-expert
Tel daarbij ook nog op de inkomensafhankelijke combinatiekorting die afgeschaft gaat worden en je betaald met een vergelijkbaar inkomen al gauw een paar duizend euro meer aan belasting.

Ho, ho, ho. Die heb ik de komende 8 jaar nog meegenomen in de begroting. Wat is dit nou!?

Tieky87

Routinier
Ho, ho, ho. Die heb ik de komende 8 jaar nog meegenomen in de begroting. Wat is dit nou!?

Je hebt al een kind toch? Maak je dan maar geen zorgen...

Om optimaal gebruik te maken van deze heffingskorting raad ik je aan in 2024 nog een kind te krijgen. Neem daarbij vooral niet het risico dat het een late bevalling wordt, aangezien je geen recht hebt op die heffingskorting als de kleine op 1 januari 2025 om 00.01 geboren wordt...

Dus rekening houden met een ruime marge en na half maart 2024 stoppen met proberen, anders kan het zomaar zijn dat de kleine in 2025 geboren wordt en zo'n 20/25k duurder is gedurende de 1e 12 jaar van zijn/haar leven.

CNG MrKrateos

Assistent Bondscoach
Je hebt al een kind toch? Maak je dan maar geen zorgen...

Om optimaal gebruik te maken van deze heffingskorting raad ik je aan in 2024 nog een kind te krijgen. Neem daarbij vooral niet het risico dat het een late bevalling wordt, aangezien je geen recht hebt op die heffingskorting als de kleine op 1 januari 2025 om 00.01 geboren wordt...

Dus rekening houden met een ruime marge en na half maart 2024 stoppen met proberen, anders kan het zomaar zijn dat de kleine in 2025 geboren wordt en zo'n 20/25k duurder is
Je hoort het Vedette! Even wachten, dan pompen of verzuipen! Daarna weer knip erop.

Der Jaufe

Internationale Legende
Prachtig. Misschien zijn reclame bespreken bij het topic reclames? Of ergernissen? ;)
Zijn nieuwe boekje is een reactie op zijn eerdere ‘Sander en de kloof’ met best wel idealistische en optimistische plannen. Mij sprak het aan, maar heb hem er alleen over horen praten en het nog niet gelezen.
Aangezien 'de kloof' deels gevolg is van het (ontbreken van) politiek beleid zetten we m hier dan maar even door. Welke plannen heeft ie om de kloof te verkleinen? Benoemd ie de rol van media die de extremen graag uitlicht en daarmee het idee dat er een kloof is versterkt ipv de verbinding tussen de partijen blijft zoeken.

Weltmeister

Bondscoach
Aangezien 'de kloof' deels gevolg is van het (ontbreken van) politiek beleid zetten we m hier dan maar even door. Welke plannen heeft ie om de kloof te verkleinen? Benoemd ie de rol van media die de extremen graag uitlicht en daarmee het idee dat er een kloof is versterkt ipv de verbinding tussen de partijen blijft zoeken.
Hij noemde vooral dingen die ik al jaren in beschonken toestand op feestjes opper: invoeren van een maatschappelijke stage op je 18e. Of dat nou defensie of de zorg of wat dan ook is. En voor iedereen. Of je nou arm of rijk bent. Maatschappelijk actief zijn, eenheid. In ruil daarvoor kom je op je 25e in aanmerking voor een startkapitaal, om de kansenongelijkheid tegen te gaan.
Ik breng het nu wat summier, maar dit was in grote lijnen zijn verhaal. Belast rijken zwaarder, vooral op vermogen. Belast werk minder, laat jongeren zich inzetten voor de samenleving en geef ze een gelijke startbonus. Idealistisch, maar mij spreekt het aan.

Kira

Aanvoerder
Hmm een aantal dingen vind ik toch twijfelachtig.

- Erfenis is maar hoe je erna kijkt mbt eerlijk. Qua maatschappij trekt het wel mensen gelijk maar motiveert dat juist niet meer om voor de dood flink wat te schenken aan kinderen?
Ik denk dat de ongelijkheid meer ligt tijdens het leven (dus betere school etc) dan per se wanneer iemand overlijd.
Daarnaast is het voor die familie verre van eerlijk. De overheid neemt een groot gedeelte voor zichzelf. In de vorm van belasting. Dit terwijl waarschijnlijk tijdens het leven van die persoon er ookal belasting is gerekend over het vermogen.

Nu snap ik dat het voor Quote 500 mensen anders is dan daar onder. Maar ik vind het eerste punt in het interview wel tricky. Ik moet wel zeggen dat ik de erfenis systeem sws graag op de schop zie gaan.

- Iedereen een jubbelton vind ik erg mooi gesteld. Maar dat brengt toch zoveel inflatie met zich mee dat je je kunt afvragen, hoeveel het geld nou echt waard is. Daarnaast vind ik het erg gefocust op dat je er een bedrijf mee moet starten of een studie. Zeg maar dan bepaal je hoe mensen succesvol zijn. Zijn genoeg mensen die niet gelukkig worden van een eigen bedrijf of een extra studie na hun 25ste.

Uit het interview krijg ik vooral het gevoel dat hij vermogende mensen nogal over één kam scheert en zelf toch behoorlijk wat aannames doet over de beweegredenen. Wat leuk kan zijn om te lezen. Hopelijk gaat zijn boek wat meer de diepte in over zijn aannames. Maar ik wel interessant gedachte goed.

Weltmeister

Bondscoach
Hmm een aantal dingen vind ik toch twijfelachtig.

- Erfenis is maar hoe je erna kijkt mbt eerlijk. Qua maatschappij trekt het wel mensen gelijk maar motiveert dat juist niet meer om voor de dood flink wat te schenken aan kinderen?
Ik denk dat de ongelijkheid meer ligt tijdens het leven (dus betere school etc) dan per se wanneer iemand overlijd.
Daarnaast is het voor die familie verre van eerlijk. De overheid neemt een groot gedeelte voor zichzelf. In de vorm van belasting. Dit terwijl waarschijnlijk tijdens het leven van die persoon er ookal belasting is gerekend over het vermogen.

Nu snap ik dat het voor Quote 500 mensen anders is dan daar onder. Maar ik vind het eerste punt in het interview wel tricky. Ik moet wel zeggen dat ik de erfenis systeem sws graag op de schop zie gaan.

- Iedereen een jubbelton vind ik erg mooi gesteld. Maar dat brengt toch zoveel inflatie met zich mee dat je je kunt afvragen, hoeveel het geld nou echt waard is. Daarnaast vind ik het erg gefocust op dat je er een bedrijf mee moet starten of een studie. Zeg maar dan bepaal je hoe mensen succesvol zijn. Zijn genoeg mensen die niet gelukkig worden van een eigen bedrijf of een extra studie na hun 25ste.

Uit het interview krijg ik vooral het gevoel dat hij vermogende mensen nogal over één kam scheert en zelf toch behoorlijk wat aannames doet over de beweegredenen. Wat leuk kan zijn om te lezen. Hopelijk gaat zijn boek wat meer de diepte in over zijn aannames. Maar ik wel interessant gedachte goed.
Zitten zeker nog haken en ogen aan, maar het basisprincipe vond ik optimistisch en bijdragen aan kansengelijkheid, maatschappelijke bewustwording en een soort van eensgezindheid.

Bovenaan Onderaan