Op de scholen waar ik les gaf heb ik niet meegemaakt dat er in de 1e klas maatschappijleer werd gegeven.
Dat was pas vanaf leerjaar 4.
Wel eens met je dat je alleen met oudere leerlingen politiek bespreekt en dat het de kunst is om te weten wat wel en niet kan.
Mijn ervaring is dat , net als bij een dreigend conflict tussen leerlingen, humor een heel nuttig "wapen" is.
Of het nu om zelfspot of een kwinkslag naar een ander ging.
Eens. Er wordt tegenwoordig wel erg snel met allerlei termen gesmeten die wat "overdone" mogen heten.
Niet om op BBB te gaan stemmen, maar om iets te snappen van de kloof tussen Amsterdam en de rest van het land wil ik verwijzen naar een geweldig item in Nieuwsuur van zaterdag j.l.
Daarin zagen we hoe twee mensen van - ik meen - omroep Gelderland op humorvolle maar eigenlijk ook voor velen van ons pijnlijke wijze duidelijk maakten dat de geschiedenislessen op school vroeger en nu nog steeds zeer subjectief gericht zijn op Holland met uitsluiting van andere regio's.
Nederland buiten wat wij nu randstad noemen heeft nooit een Gouden Eeuw gehad en de kwalijke rol van de Oranjes in vorige eeuwen is ook verre van fraai.
Het is maar wie de geschiedenis schrijft......