Binnenlandse Politiek

Wat ik hier vooral uithaal is dat de kamervoorzitster weer erg zwak was. Verder is de reactie van de PVV/ FvD hypocriet (dit soort shit doen ze zelf continu) maar als losstaande issue zeer terecht.
Bergkamp is er eentje die alles gezellig wil houden. Klopt. Arib was een stuk beter..
 
Ik denk dat het te maken heeft met aantal vertakkingen waar de stroom ook naar toe kan gaan en dus extra weerstand oplevert. Daarnaast kan je de grijze stroom niet zomaar uitzetten denk ik. Je kunt niet per minuut bepalen om grijze stroom uit/ aan te zetten. Dat moet je plannen. Je plant dus de grijze stroom op de verwachte benodigde stroom (aan de hogere kant) - minimale groene stroom die geleverd wordt. Anders loop je een risico dat er niet voldoende stroom is. Dat is voor de consument al vervelend maar voor een ziekenhuis desastreus. Je zit dus met een piekbelasting wanneer er onverwacht een heldere winderige dag is.

Dit is puur mijn gok. Geen verdere kennis ervan dus ook ik ben benieuwd naar het echte verhaal.
Dit is de essentie van het verhaal, inderdaad.

Er is een paar factoren aanwezig die het netwerk probleem creeert. Het belangrijkste beginpunt is het besef dat er altijd evenveel geproduceerd als verbruikt moet worden in een hele korte tijdsdelta.

1) We kiezen steeds vaker voor het elektrische alternatief (verwarmen, auto's, koken, etc). Dit betekent dat we op ons piekpunt meer elektriciteit nodig hebben. Oftewel, de peak demand wordt hoger.
2) Hoe meer renewables er komen, hoe onregelmatiger de piek van productie is. Je kunt geweldig hoge productie hebben, maar lang niet altijd wanneer je hem wil.

Deze twee factoren zorgen ervoor dat je op sommige momenten een nog veel groter dal hebt in je elektriciteitsbenodigheden. Want als de demand hoger is, maar je renewables produceren niks, heb je een groot probleem. Dit moet bijgestookt worden door conventionele brandstoffen. Aan de andere kant kan het ook bijna niet meer uit om een conventionele elektriciteitscentrale neer te zetten, want op heel veel andere momenten hoef je niks bij te stoken. Renewables hebben (natuurlijk) veel minder operationele kosten, dus worden de conventionele centrales weggeconcurreerd. Aan de andere kant heb je soms te veel productie, en moet je ervanaf. Stroom heeft dan een negatieve prijs (of iig een hele lage), maar alle individuen die een paar panelen hebben mogen nog steeds lekker salderen, en de energieleverancier moet wettelijk gezien ervoor betalen. En je kunt je electriciteit dan aan de straatstenen niet kwijt, want de correlatie met renewable opbrengsten is heel hoog in buurlanden.

Kortom, de conventionele centrales moeten zoveel mogelijk stil staan, maar op bepaalde momenten moeten ze hoger pieken dan dat ze nu doen. Dit is natuurlijk een ondoenlijke taak, en daarom is het zo'n probleem. Gas is hier overigens wel perfect voor, aangezien je een gascentrale makkelijk in korte tijd kan opstoken en kan dichtdraaien, zeker tov kolen. Aan de andere kant moeten de energieproducenten wel stroom opkopen in goeie tijden, terwijl het dan niks waard is.

Ik heb wel eens een interessant onderzoek gelezen, waarin een mogelijk (gedeelte) van de oplossing schuilt. Het netwerk moet de totale piekproductie aankunnen: dus als alles maximaal aanstaat, moet het netwerk het aankunnen. Het netwerk is dus 'gereserveerd' voor het maximale gebruik. Dit gebeurt echter niet zo vaak, aangezien zéker renewables zo ongerelmatig leveren. Het is slechts een paar uur per jaar dat alles op de max draait. In dat onderzoek stelde de onderzoeker voor om energieproducten toe te staan de top 2% van hun energie weg te laten lopen op piekmomenten, en daarna rekende hij uit wat het netwerk dan aan zou kunnen. Als je de top 2% immers wegsluist (dissipeert in de grond), dan heb je een veel kleinere 'reservering' nodig in het netwerk, en gebruik je het dus uiteindelijk veel meer. Dat je die top 2% laat dissiperen maakt natuurlijk iets minder uit, we zitten immers in een piek productie, dus stroom is dan toch niks waard. (Je moet natuurlijk nog wel kijken hoe je het dissipeert en wat daar de gevolgen van zijn, maar ok).
 
Kut boeren, mijn hele Hilversum is al vastgelopen door hun, ga gewoon op de fiets naar de supermarkt zo :cry: Laatste x dat ik op de fiets zat had ik amper baardgroei dus zo lang geleden is het pff
 
Kut boeren, mijn hele Hilversum is al vastgelopen door hun, ga gewoon op de fiets naar de supermarkt zo :cry: Laatste x dat ik op de fiets zat had ik amper baardgroei dus zo lang geleden is het pff
vroeger ging iedereen op de fiets naar de supermarkt, met jouw eeuwige hang dat vroeger alles beter was zie ik dan ook geen enkel probleem (a)
 
Een uitgebreid interview met de VVD minister voor Langdurige Zorg in het ED van vandaag.
Bij elke regel die je leest van dit - excusez le mot - l*lverhaal strijden verbazing en verontwaardiging om voorrang.
Samenvatting van het geleuter is niet goed mogelijk.
Enkele dieptepunten aanhalen wel.

Hoewel de inspectie nu al vele tekortkomingen ziet, wil ze de norm van twee verzorgenden op acht bewoners in een verpleeghuis loslaten.
Mensen schijnen niet meer te willen douchen als ze 90 jaar oud zijn. Dan is een washandje voortaan voldoende. (sic!)
Techniek is de oplossing; je krijgt een sensor in je luier die aangeeft wanneer je verschoond moet worden.
Handig voor de mantelzorger, zegt ze. Waar die vandaan komt zegt ze er niet bij.

En nog veel meer van dit soort bla, bla, bla.
Want ze wil "het leven teruggeven aan de mensen", zo zegt ze.:(
 
Een uitgebreid interview met de VVD minister voor Langdurige Zorg in het ED van vandaag.
Bij elke regel die je leest van dit - excusez le mot - l*lverhaal strijden verbazing en verontwaardiging om voorrang.
Samenvatting van het geleuter is niet goed mogelijk.
Enkele dieptepunten aanhalen wel.

Hoewel de inspectie nu al vele tekortkomingen ziet, wil ze de norm van twee verzorgenden op acht bewoners in een verpleeghuis loslaten.
Mensen schijnen niet meer te willen douchen als ze 90 jaar oud zijn. Dan is een washandje voortaan voldoende. (sic!)
Techniek is de oplossing; je krijgt een sensor in je luier die aangeeft wanneer je verschoond moet worden.
Handig voor de mantelzorger, zegt ze. Waar die vandaan komt zegt ze er niet bij.

En nog veel meer van dit soort bla, bla, bla.
Want ze wil "het leven teruggeven aan de mensen", zo zegt ze.:(
Ik las de term, ik las wat er gezegd werd. Zelfredzaamheid gaat het toverwoord worden, en dat is lastig gezien het voorzieningenniveau waar we vandaan komen.
Echter, als ik zie hoe op diverse plaatsen (o.a. zorg, politie, onderwijs, ambtenarij (gem, prov en land) de personeelstekorten oplopen ben ik bang dat er weinig anders op zit.
 
Ik las de term, ik las wat er gezegd werd. Zelfredzaamheid gaat het toverwoord worden, en dat is lastig gezien het voorzieningenniveau waar we vandaan komen.
Echter, als ik zie hoe op diverse plaatsen (o.a. zorg, politie, onderwijs, ambtenarij (gem, prov en land) de personeelstekorten oplopen ben ik bang dat er weinig anders op zit.
Wat mij vooral stoort is het verhullend taalgebruik en de reeds vermelde dieptepunten in de boodschap.

Dat personeelstekort kan in elk geval enigszins aangepakt worden door banen aan het bed - en ook elders waar met handen gewerkt wordt - aantrekkelijker te maken door status, waardering EN beloning fors te verhogen.
En door beter gebruik te maken van de aanwas via migratie. Denen b.v. schijnen niet mensen een jaar of langer werkloos in een AZC te stoppen.
Voorts denk ik dat ook hier van toepassing is ; herverdeling van rijkdom.

Het is zot dat in dit land vol (multi) miljonairs en miljardairs er geen twee verzorgenden op acht hulpeloze ouderen gezet kunnen worden , terwijl elders in privé klinieken voor ouderen mensen met teveel geld verzorgd en vertroeteld worden met pakweg acht verzorgenden per twee patienten.
Gratis advies mijnerzijds; misschien had de minister dit en in haar interview kunnen aanhalen en vooral voortaan wekelijks in de ministerraad.
 
Wat mij vooral stoort is het verhullend taalgebruik en de reeds vermelde dieptepunten in de boodschap.

Dat personeelstekort kan in elk geval enigszins aangepakt worden door banen aan het bed - en ook elders waar met handen gewerkt wordt - aantrekkelijker te maken door status, waardering EN beloning fors te verhogen.
Ik zie in de breedte van mijn werkveld, van ambtenarij tot bij commerciële partijen tekorten, op locatie A verhogen zal het leegtrekken bij locatie B, waarna locatie B weer gaat verhogen.
En door beter gebruik te maken van de aanwas via migratie. Denen b.v. schijnen niet mensen een jaar of langer werkloos in een AZC te stoppen.
Voorts denk ik dat ook hier van toepassing is ; herverdeling van rijkdom.
Zal deels ook samenhangen met de demografie van die aanwas?
Het is zot dat in dit land vol (multi) miljonairs en miljardairs er geen twee verzorgenden op acht hulpeloze ouderen gezet kunnen worden , terwijl elders in privé klinieken voor ouderen mensen met teveel geld verzorgd en vertroeteld worden met pakweg acht verzorgenden per twee patienten.
Tja, de rijken kunnen het gewoon regelen, en daarmee trekken ze arbeidskrachten bij het gewone bed weg. Om dezelfde reden heb ik bitterweinig met prive-onderwijs. Zijn beide zaken die de tweedeling versterken in de maatschappij.
Gratis advies mijnerzijds; misschien had de minister dit en in haar interview kunnen aanhalen en vooral voortaan wekelijks in de ministerraad.
Daarmee heb je niet ineens een paar extra handen aan het bed / voor het bord. n lijn hiermee, de aandacht voor het huisartsenprotest afgelopen vrijdag was wat beperkt, terwijl we dat allen gaan merken.
 
Ja, dat prive onderwijs. Hier in Eindhoven begint een mevrouw ook een schooltje. Er is belangstelling, zegt ze. Schoolgeld per maand; 1049 euro. Need we say more?

Je tegenwerpingen op mijn suggesties zijn correct.

Ik wil echter aandacht vestigen op zaken waar veel meer aandacht naar uit zou moeten gaan. Het huisartsen protest blijft veel minder hangen dan dat van de boeren.

En , zoals je zegt, krijgen we met hun probleem steeds meer te maken.

Zo ook, met wat minister Helder aanroert in het interview. Ik blijf dat dan ook een zeer teleurstellend en verontrustend verhaal vinden.

Ook menig veertiger en vijftiger van nu krijgt, eerder dan hij of zij denkt, met dat washandje in plaats van een douche te maken.

Om over de sensor in je luier , terwijl je geen mantelzorger hoort of ziet, maar te zwijgen.
 
Het is weer tijd voor QAnon-bingoooo.. Hoeveel conspiracy catchphrases herken jij?
Dat ja, en hoewel ik voorstander ben van met iedereen in gesprek blijven heb ik er een hard hoofd of dit bij een persoon als deze nog iets uitmaakt.

Mis overigens wel de lizard-people, en meneer roept ook nog niet dat het door de Rotschildts e.d. komt (als je maar diep genoeg het complot induikt kom je d'r op uit dat de Joden het gedaan hebben).
 
Laatst bewerkt:
Met dit soort types valt niet normaal meer te praten
Nee, vermoedelijk niet. Maar dan komt wel de vraag boven hoeveel boeren er typische ideeën op nahouden, al dan niet aangewakkerd door politici die leugens over replacement over hen uitstorten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan