Binnenlandse Politiek

Dat is precies mijn punt. Etniciteit, afkomst, cultuur, religie... Het ligt niet voor de hand, maar wordt er bij sommige groepen kwistig bijgesleept, en bij andere groepen niet.
Misschien niet terecht. Maar er blijft een soort wij-zij hangen. Dat is vast mensen eigen. Als er een groep blanke Nederlanders naar Ghana verhuist, zal er vast min of meer hetzelfde gebeuren.

Stiekem blijf ik dan denken dat de Marokkanen hier beter af zijn. Of is dat ook een vooroordeel.

Daarbij is het gros van de Nederlanders zo goed als a-religieus dan wel tolerant qua godsdienst. Mij bekruipt het gevoel dat dit bij moslims toch anders ligt.
 
Het is fascinerend dat corona-activisten nu achter komen wat in links-activistische kringen (demonstranten, krakers) allang bekend is: de (militaire) politie in Nederland kan bepaald gewelddadig en escalerend zijn. En ja, ze werken met 'stillen' en opruiers. Ze naaien je d'r bij als het kan. Het is alleen jammer dat op het volksmedium Twitter de remedie luidt: ga mocro's in elkaar trimmen, niet ons. Het geweld wordt niet veroordeeld, maar tegen wie het zich richt. Het is toch 'onze' politie?
 
Misschien niet terecht. Maar er blijft een soort wij-zij hangen. Dat is vast mensen eigen. Als er een groep blanke Nederlanders naar Ghana verhuist, zal er vast min of meer hetzelfde gebeuren.

Stiekem blijf ik dan denken dat de Marokkanen hier beter af zijn. Of is dat ook een vooroordeel.

Marokkanen zijn gewoon Nederlandse staatsburgers, 'beter af' lijkt me niet relevant.
 
Waarom zouden we trouwens de rellen in Knokke in juli niet etnisch of religieus duiden? Hollandse, protestantse corpsballen gaan rellen in het katholieke Vlaanderen. Maar doorgaans is 'etnisch' alleen gereserveerd voor mocro's. Dan is het opeens ook een religieuze kwestie, en zit het 'in de islam, of 'de islamitische opvoeding'.

Misschien zit Viruswaanzin wel in de typische, Hollands-protestantse opvoeding van ik heb gelijk en grote bek.
Opvoeding in het algemeen speelt een mega grote rol volgens mij. Ik heb niet zoveel ervaring met de opvoeding, of het gebrek daaraan, van Marokanen, maar met de absolute afwezigheid van opvoeding, moraal kompas en aandacht van de Hollandse protestantse corpsballen heb ik des te meer ervaring. En dat speelt een mega grote rol.
 
Misschien niet terecht. Maar er blijft een soort wij-zij hangen. Dat is vast mensen eigen. Als er een groep blanke Nederlanders naar Ghana verhuist, zal er vast min of meer hetzelfde gebeuren.

Stiekem blijf ik dan denken dat de Marokkanen hier beter af zijn. Of is dat ook een vooroordeel.

Daarbij is het gros van de Nederlanders zo goed als a-religieus dan wel tolerant qua godsdienst. Mij bekruipt het gevoel dat dit bij moslims toch anders ligt.
Denk je dat rellende Marokanen echt religieus zijn? Ik vermoed dat die net zo weinig in de moskee komen als ik in de kerk. En ik weet zeker dat ik me veel meer aan de geboden uit de koran houdt, dan dat zij dat doen.
 
Opvoeding in het algemeen speelt een mega grote rol volgens mij. Ik heb niet zoveel ervaring met de opvoeding, of het gebrek daaraan, van Marokanen, maar met de absolute afwezigheid van opvoeding, moraal kompas en aandacht van de Hollandse protestantse corpsballen heb ik des te meer ervaring. En dat speelt een mega grote rol.
Hoe religieus waren deze Hollandse protestantse corpsballen? Of kwamen die ook net zo weinig in de kerk als jij?
 
Hoe religieus waren deze Hollandse protestantse corpsballen? Of kwamen die ook net zo weinig in de kerk als jij?
Ook helemaal niet religieus. wel of niet religieus heeft helemaal niks met rellen, overlast en crimineel gedrag te maken. Volgens mij is het voornamelijk een gebrek aan opvoeding, en een veel te geringe pakkans, en te weinig effectieve straf.
 
Ook helemaal niet religieus. wel of niet religieus heeft helemaal niks met rellen, overlast en crimineel gedrag te maken. Volgens mij is het voornamelijk een gebrek aan opvoeding, en een veel te geringe pakkans, en te weinig effectieve straf.

Vooral die pakkans. Vergroot de pakkans en het aantal incidental gaat geheid omlaag.
 
Daarom zei ik bewust 'weinig effectieve straf'. Daarmee bedoel ik niet per se zwaarder straffen mee.
Ow was ook niet als commentaar op jouw post zelf gericht.

Hypothetisch voorbeeld, stel we halveren de snelheidboetes, maar de pakkans neemt met een factor 10 toe, dan zal het hardrijden afnemen.
 
Hoe religieus waren deze Hollandse protestantse corpsballen? Of kwamen die ook net zo weinig in de kerk als jij?

Het fascinerende is dat we dat bij de mocro relschoppers nooit vragen. Dan is het opeens 'islam'. Of 'islamitische opvoeding'. Maar wat is dat dan? 'Islam' verschijnt opeens als een soort mysterieuze entiteit waartoe van alles en nog wat kan worden herleid.
 
Ook helemaal niet religieus. wel of niet religieus heeft helemaal niks met rellen, overlast en crimineel gedrag te maken. Volgens mij is het voornamelijk een gebrek aan opvoeding, en een veel te geringe pakkans, en te weinig effectieve straf.

Nu zou je nog kunnen beargumenteren dat religie een grote invloed heeft op de opvoeding. En dan bedoel ik niet eens zo zeer de religie op zichzelf, met alle rituelen en diensten die daar bij horen, maar meer in het algemeen - een stelsel van waarden, normen, gebruiken, bijna gelijk aan 'cultuur'.

Zo zou je kunnen betogen dat Nederland weliswaar ontkerkelijkt is, maar dat we nog steeds in een protestantse of katholieke cultuur leven.
 
Marokkanen zijn gewoon Nederlandse staatsburgers, 'beter af' lijkt me niet relevant.
Is niet relevant, maar ik ben toch benieuwd naar de uitkomst. Geen reden overigens om hier dan niks meer tegen discriminatie te doen.
Denk je dat rellende Marokanen echt religieus zijn? Ik vermoed dat die net zo weinig in de moskee komen als ik in de kerk. En ik weet zeker dat ik me veel meer aan de geboden uit de koran houdt, dan dat zij dat doen.
Ik denk dat dat er helemaal niks mee te maken heeft. Maar religie speelt wel een grotere rol in die cultuur. Al is het maar de schijn ophouden.
 
Het fascinerende is dat we dat bij de mocro relschoppers nooit vragen. Dan is het opeens 'islam'. Of 'islamitische opvoeding'. Maar wat is dat dan? 'Islam' verschijnt opeens als een soort mysterieuze entiteit waartoe van alles en nog wat kan worden herleid.
Yups, terwijl allang duidelijk is dat zaken als welvarendheid veel meer van invloed zijn op gedrag / criminaliteit.
 
Is niet relevant, maar ik ben toch benieuwd naar de uitkomst. Geen reden overigens om hier dan niks meer tegen discriminatie te doen.

Ik denk dat dat er helemaal niks mee te maken heeft. Maar religie speelt wel een grotere rol in die cultuur. Al is het maar de schijn ophouden.
Meer dan op de biblebelt, meer dan in dorpen als Veen, waar men zondags in de kerk zit maar het ieder jaar bal is met oud en nieuw?
 
Nu zou je nog kunnen beargumenteren dat religie een grote invloed heeft op de opvoeding. En dan bedoel ik niet eens zo zeer de religie op zichzelf, met alle rituelen en diensten die daar bij horen, maar meer in het algemeen - een stelsel van waarden, normen, gebruiken, bijna gelijk aan 'cultuur'.

Zo zou je kunnen betogen dat Nederland weliswaar ontkerkelijkt is, maar dat we nog steeds in een protestantse of katholieke cultuur leven.
Ook dat geloof ik niet zo. Het zal best een rol spelen, dat de islamistsche godsdienst iets gewelddadiger is en dat respect voor ongelovigen niet heel hoog op de agenda staat, maar ik denk dat die rellende mocros, en daar praten we nu over, gewoon losgeslagen jongeren zijn die helemaal niet opgevoed zijn, niet in de Nls protestantse 'cultuur' of in de Islamistsche 'cultuur'. Dit zijn jongeren waarvan de ouders niet wten wat ze doen, en het ook bijzonder weinig kan schelen. Deze jongeren, die zgn opgevoed zijn in de Islamistsche cultuur, hangen rond, drinken, blowen, slikken, proberen vrouwen te versieren/verkrachten, vallen anderen lastig, vernielen, stelen en vechten. Daar is niets religieus aan. (Als we het hebben over terrorisme, ligt dat natuurlijk anders).
Waar ik me zo over verbaas is dat wij als maatschappij, dat alemaal zomaar accepteren. waarom er niet 'opgetreden' wordt tegen dit soort gedrag. waarom die jongeren niet de keus krijgen tussen opleiding of werk, iets anders is niet geaccepteerd. En met werk bedoel ik dan een soort maatschappelijke dienstplicht (bejaardentehuis, natuurbeheer, etc.). En een veel hogere pakkans voor onaceptabel gedrag, en, een persoonlijk stokpaardje, een rechterlijke macht die een adequaat antwoord heeft op mensen die dit soort onaangepast gedrag vertonen.

En dat geldt dus niet alleen voor mocros, maar evengoed voor autochtone jongeren, en protestantse (en katholieke :sneaky:) corpsballen.
 
Vooral die pakkans. Vergroot de pakkans en het aantal incidental gaat geheid omlaag.

Ik wil hier nog ff op doorgaan. Ik zie hier in Zwitserland heel veel politie op de straat. Vriendelijk, zichtbaar, maar ook gedecideerd en consequent. Kleine vergrijpen worden aangepakt. Grote vergrijpen worden aangepakt. Het is de consistentie die volgens mij, in combinatie met de hoge pakkans, zorgt voor een gevoel van acceptatie. Geen "hun hebbu ook door rood gereden dus ga boeven pakku lul". onzin hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan