Binnenlandse Politiek

Ben jij toevallig Marcel van Rosmalen? Je slaat namelijk net zo vaak de spijker op z'n kop als hij in z'n hierboven geplaatste column. ;)

Het is toch werkelijk waar ongelooflijk hoe deze kliek zich vandaag heeft gedragen en volledig rede en realiteitszin mist?
Scoor ik een minpuntje voor mijn integratie als ik zeg dat ik hem niet ken? :sneaky:
 
Ik heb volgens mij een prima idee van de problemen waarmee de sector kampt, maar deze slachtofferrol trek ik erg slecht. Zeker gezien de kritiek en maatregelen volledig zijn te beargumenteren en echt niks te maken hebben met "het boertje willen pesten".

Het boertje willen pesten is. 10 a 15 jaar geleden al ingezet. Jullie mensen verschuilen zich achter een gat in de O zone wat Alang is gedicht of achter zon kutkind van 16 jaar met antifa ouders.. Ik ben trots dat ik daar stond want uiteindelijk is dit gewoon dezelfde discussie als Brexit/Nexit. De mensen die zich naar de mond laten praten zijn die gekkie ukraine/oostblok knufelaars??? Ik sta voor discussie open maar aangezien jullie het verschil tussen fijnstof en CO2 niet kennen..hebben jullie niet zoveel te willen tegen ons.
 
Het boertje willen pesten is. 10 a 15 jaar geleden al ingezet. Jullie mensen verschuilen zich achter een gat in de O zone wat Alang is gedicht of achter zon kutkind van 16 jaar met antifa ouders.. Ik ben trots dat ik daar stond want uiteindelijk is dit gewoon dezelfde discussie als Brexit/Nexit. De mensen die zich naar de mond laten praten zijn die gekkie ukraine/oostblok knufelaars??? Ik sta voor discussie open maar aangezien jullie het verschil tussen fijnstof en CO2 niet kennen..hebben jullie niet zoveel te willen tegen ons.

Wat een hoop aannames. Wie zegt dat ik - of blijkbaar "wij" dat verschil niet kennen? En daarnaast: op een discussieforum is een discussie voeren leuk en wordt het juist aangemoedigd, maar met uitspraken als "zo'n kutkind van 16 jaar met antifa ouders" wordt dat ook minder leuk.
 
Het boertje willen pesten is. 10 a 15 jaar geleden al ingezet. Jullie mensen verschuilen zich achter een gat in de O zone wat Alang is gedicht of achter zon kutkind van 16 jaar met antifa ouders.. Ik ben trots dat ik daar stond want uiteindelijk is dit gewoon dezelfde discussie als Brexit/Nexit. De mensen die zich naar de mond laten praten zijn die gekkie ukraine/oostblok knufelaars??? Ik sta voor discussie open maar aangezien jullie het verschil tussen fijnstof en CO2 niet kennen..hebben jullie niet zoveel te willen tegen ons.
Wat ik gisteren al dacht... die 'boerenbeweging' is gewoon de gele hesjes in een nieuw jasje.
 
Het boertje willen pesten is. 10 a 15 jaar geleden al ingezet. Jullie mensen verschuilen zich achter een gat in de O zone wat Alang is gedicht of achter zon kutkind van 16 jaar met antifa ouders.. Ik ben trots dat ik daar stond want uiteindelijk is dit gewoon dezelfde discussie als Brexit/Nexit. De mensen die zich naar de mond laten praten zijn die gekkie ukraine/oostblok knufelaars??? Ik sta voor discussie open maar aangezien jullie het verschil tussen fijnstof en CO2 niet kennen..hebben jullie niet zoveel te willen tegen ons.

Vanwaar die fascinatie van jou met een beweging die in NL echt vrijwel niets voorstelt? Oprechte vraag, want volgens mij is dit al de 3e keer in deze hoek van het forum (politiek gerelateerd) dat je over Antifa begint. Ik zie die club echt als een buitenlandse beweging. Ik heb nu vooral het idee dat je bepaalde (internationale) websites papegaait, waarbij links gelijk wordt gesteld aan Antifa, maar het heeft niets met deze discussies te maken.
 
Wat een hoop aannames. Wie zegt dat ik - of blijkbaar "wij" dat verschil niet kennen? En daarnaast: op een discussieforum is een discussie voeren leuk en wordt het juist aangemoedigd, maar met uitspraken als "zo'n kutkind van 16 jaar met antifa ouders" wordt dat ook minder leuk.

Kwam je zelf ook niet een heel klein beetje, ongelooflijk zwart wit uit de startblokken met je openingspost? :maniac:
 
Vanwaar die fascinatie van jou met een beweging die in NL echt vrijwel niets voorstelt? Oprechte vraag, want volgens mij is dit al de 3e keer in deze hoek van het forum (politiek gerelateerd) dat je over Antifa begint. Ik zie die club echt als een buitenlandse beweging. Ik heb nu vooral het idee dat je bepaalde (internationale) websites papegaait, waarbij links gelijk wordt gesteld aan Antifa, maar het heeft niets met deze discussies te maken.
Ik moest het zelfs googelen. Zegt ook niet alles, ik volg de politiek niet op de voet, maar wel wat nauwgezetter dan vroeger. Het is blijkbaar een linkse beweging uit de USA. Dus vreemd dat daar een Zweeds meisje aan gelinkt wordt.
 
Ik hoorde gisteren op radio 1? ook wel een goede. Dat er een man op weg was naar Den Haag om zijn steun te geven aan de boeren en dat hij op weg daar naartoe behoorlijk lang in de file stond omdat er een stel tractoren de boel ophield. En of we daar niet iets aan konden doen in plaats van die boeren te pesten. Begin met het verbieden van die malloten die op hun tractor naar het werk gaan!

Het is een lastig probleem. We kunnen makkelijk de boel halveren zonder gevolgen voor ons mbt eten. Het export product en de economie zal er wel onder leiden. Dat is op zich geen probleem maar het voedsel wat wij hier in Nederland dan niet maken zal ergens anders gemaakt moeten worden. En lost het dus per saldo niets op. Hooguit dat je natuur op regionaal niveau beschermd, terwijl het ergens anders erger belast wordt.
De boeren hebben in de loop der jaren veel gedaan en ik geloof dat de boeren in Nederland bewuster bezig zijn dan in vele andere landen, maar er kunnen nog steeds behoorlijke stappen gemaakt worden.

Ik denk dat het probleem vooral erin zit dat we elke paar jaar met nieuwe problemen/ oplossingen op dit vlak komen. Maak een plan voor de komende 20 jaar en stel dat jaarlijks een beetje bij. Dan weet iedereen waar die aan toe is in plaats van hoe het nu gaat. De stikstof regeling moet wat mij betreft niet op Nederlands niveau worden aangepakt maar op grotere schaal (liefst wereldwijd maar dat is niet haalbaar, maar op Europees niveau).
 
Boeren zijn meen ik de enige sector die hun klimaatdoelen voor 2020 al gehaald hebben. Ipv ze te belonen wordt er gezegd dat ze dan ook nog wel veel meer mogen doen. Natuurlijk is dat erg frustrerend als je zelf boer bent.
 
Ik moest het zelfs googelen. Zegt ook niet alles, ik volg de politiek niet op de voet, maar wel wat nauwgezetter dan vroeger. Het is blijkbaar een linkse beweging uit de USA. Dus vreemd dat daar een Zweeds meisje aan gelinkt wordt.

Generaliserende samenvatting van mijn kant, maar het is een beweging van wie de naam momenteel door bepaalde groepen in de "rechtse" hoek (op rechts geörienteerde subreddits en bepaalde websites) een scheldwoord is geworden voor alles wat links is. Er zijn, meen ik, in Amerika rellen geweest waarin leden van Antifa betrokken waren, Antifa is "links" - dus: Antifa is terrorisme, links is terrorisme, links is Antifa. Ik zeg niet dat Zuipwolde meteen deze sprong maakt, maar het valt me op dat hij meerdere malen Antifa betrekt in discussies m.b.t. Nederland. Ik begrijp dat niet, want Antifa is hier nog niks. Het heeft m.i. niets met de discussies te maken. Er is een website (http://www.afanederland.org/) en er staan twee dingen op de agenda, allebei in het verleden. Het is hooguit een clubje voor mensen met dezelfde idealen. Meer niet.
 
Laatst bewerkt:
Boeren zijn meen ik de enige sector die hun klimaatdoelen voor 2020 al gehaald hebben. Ipv ze te belonen wordt er gezegd dat ze dan ook nog wel veel meer mogen doen. Natuurlijk is dat erg frustrerend als je zelf boer bent.
De minimale eisen halen zoals de doelen die voordien werden gesteld, voldoet niet meer. Je doet alsof nu alleen boeren over de brug moeten komen... Met het stikstof rapport worden vele sectoren geraakt, wat dacht je van de bouwsector? Infra structuur, de luchtvaart enz.?? Boeren worden al jaren meer dan wie dan ook gesubsidieerd omdat ze itt vele andere sectoren honderden lobbyisten hebben lopen in Brussel en Den Haag... Ja klimaatdoelen gehaald maar ondertussen gaan de bodem en natuur steeds meer naar de klote door hun manier van boeren... Inderdaad laten we ze belonen. Iedereen moet meedoen en stappen terug doen behalve de meeste gesubsidieerde sector door de EU.
 
De minimale eisen halen zoals de doelen die voordien werden gesteld, voldoet niet meer. Je doet alsof nu alleen boeren over de brug moeten komen... Met het stikstof rapport worden vele sectoren geraakt, wat dacht je van de bouwsector? Infra structuur, de luchtvaart enz.?? Boeren worden al jaren meer dan wie dan ook gesubsidieerd omdat ze itt vele andere sectoren honderden lobbyisten hebben lopen in Brussel en Den Haag... Ja klimaatdoelen gehaald maar ondertussen gaan de bodem en natuur steeds meer naar de klote door hun manier van boeren... Inderdaad laten we ze belonen. Iedereen moet meedoen en stappen terug doen behalve de meeste gesubsidieerde sector door de EU.
Ja, wij in de bouw zouden ook naar Den Haag moeten gaan. Door die rake rekenregels liggen nu heel veel projecten stil.
 
De minimale eisen halen zoals de doelen die voordien werden gesteld, voldoet niet meer. Je doet alsof nu alleen boeren over de brug moeten komen... Met het stikstof rapport worden vele sectoren geraakt, wat dacht je van de bouwsector? Infra structuur, de luchtvaart enz.?? Boeren worden al jaren meer dan wie dan ook gesubsidieerd omdat ze itt vele andere sectoren honderden lobbyisten hebben lopen in Brussel en Den Haag... Ja klimaatdoelen gehaald maar ondertussen gaan de bodem en natuur steeds meer naar de klote door hun manier van boeren... Inderdaad laten we ze belonen. Iedereen moet meedoen en stappen terug doen behalve de meeste gesubsidieerde sector door de EU.

Aan de andere kant - als ze dan toch als enige de doelen wél hebben gehaald (en ik heb mijn huiswerk niet gedaan, dus baseer dit op 'if'), waarmee ze aangeven echt te willen meewerken, en je vervolgens alsnog wordt neergezet als de klimaatboeman (of dat nou terecht is of niet) kan ik me best voorstellen dat je daar als boer gefrusteerd van raakt. De rest van de sectoren doen tenslotte niet harder hun best. Als dan wordt aangegeven dat ze de veestapel moeten halveren, punt, lokt dat een reactie uit. Volgens mij is boertje spelen ook geen bedrijfstak meer waar je slapend rijk wordt. De welgestelde landheren van vroeger bestaan niet meer.

Bodem en natuur naar de klote, vast en zeker. Maar dat is het geval met heel veel wat de mensheid doet. Al onze acties hebben een ecologische reactie. Alleen geboren worden is alweer een extra klap op de aarde, met de groei van de mensheid. Een klimaatneutrale mensheid is, denk ik, onmogelijk met de technologische en industriële ontwikkelingen die we hebben meegemaakt.

Daarmee wil ik niet zeggen dat er niks moet gebeuren, en het gaat zeker pijn doen in sommige sectoren, maar we moeten niet iedere boer wegzetten als een schurk.
 
Het boertje willen pesten is. 10 a 15 jaar geleden al ingezet. Jullie mensen verschuilen zich achter een gat in de O zone wat Alang is gedicht of achter zon kutkind van 16 jaar met antifa ouders.. Ik ben trots dat ik daar stond want uiteindelijk is dit gewoon dezelfde discussie als Brexit/Nexit. De mensen die zich naar de mond laten praten zijn die gekkie ukraine/oostblok knufelaars??? Ik sta voor discussie open maar aangezien jullie het verschil tussen fijnstof en CO2 niet kennen..hebben jullie niet zoveel te willen tegen ons.

Ons? Wie is ons?
 
Of ze al dan niet het meest gesubsidieerd worden is me eigenlijk om het even, het gaat erom waarvoor dit geld word aangewend.

Neem zaken als het melk en mest overschot, waarbij er tegenwoordig politiek gezien maxima worden opgelegd die nog verdere groei afremmen. Een idividuele boer kan hier natuurlijk boos om zijn, hij kan immers met een investering zijn efficientie nog verder kan vergroten en daarmee bijv meer melk produceren terwijl zijn kostten nagenoeg gelijk blijven. Waarom zit Den haag hem dwars?

Het antwoord is eigenlijk vrij simpel. Er is al vele jaren sprake van overschot. En naast de milieuproblemen die dit geeft maakt het ook dat de melkprijs , eier of vleesprijs bijvoorbeeld erg laag blijft. Diezelfde lage melkprijs als waarom de boer graag zou willen uitbreiden om wat meer over te houden. Als boeren vrijelijk uit kunnen breiden zal de opbrengst waarschijnlijk verder dalen en zullen de kleinere boeren nog meer pijn en druk ervaren ook uit te moeten breidden om het hoofd bovenwater te houden.

De restricties zijn dus ook in het voordeel van de sector, al zal een individuele boer het mogelijk niet zo ervaren. De omgekeerde logica zou lijkt mij ook opgaan voor schaalverkleining?

Als subsidies worden aangewend om boeren te ondersteunen waar ze schade leiden van droogtes door klimaarverandering, of om niet te hoeven uitbreiden qua schaal, of om dieren betere luchtkwaliteit in de stal te geven of (de noodzaak van) het gebruik van antibiotica terug te dringen (door de grote aantallen dieren op kleine ruimtes vaak nodig) vind ik het prima. Als er geinvesteerd word in een gefaciliteerde krimp en verduurzaming van de sector verwacht ik dat op termijn de opbrengsten van de boeren voor hun producten toenemen, waarmee schaalvergroting voor een goed leven niet langer nodig zal zijn.

Ik vermoed dat als boeren zich zouden realiseren wat er met hun opbrengsten gebeurd als elke medeprotesteerder - net als hem - volledig zijn zin krijgt en geen restricties meer ervaart voor opschaling.. Toegegeven, de vrije europese markt voor hun producten geeft op dit moment dat er relatief meer winst gemaakt kan worden als we hier overproduceren. Omgekeerd helpen ze ook hun eigen sector buiten Nederland er mee om zeep, zodat ook daar alles geintensiveerd moet worden om rendabel te blijven.. Ik ben benieuwd hoe de agrarische sector over deze zelf-versnellende cirkel van verintensiveren en schaalvergroting denkt.

Edit, ik heb de waarheid niet in pacht en hoewel ik mijn jeugd veel op de boerderijen van de buren te vinden was staat mijn huidige bestaan ver weg van de boeren. Laat het me weten als ik dingen mis of onjuiste aannames maak.
 
De minimale eisen halen zoals de doelen die voordien werden gesteld, voldoet niet meer. Je doet alsof nu alleen boeren over de brug moeten komen... Met het stikstof rapport worden vele sectoren geraakt, wat dacht je van de bouwsector? Infra structuur, de luchtvaart enz.?? Boeren worden al jaren meer dan wie dan ook gesubsidieerd omdat ze itt vele andere sectoren honderden lobbyisten hebben lopen in Brussel en Den Haag... Ja klimaatdoelen gehaald maar ondertussen gaan de bodem en natuur steeds meer naar de klote door hun manier van boeren... Inderdaad laten we ze belonen. Iedereen moet meedoen en stappen terug doen behalve de meeste gesubsidieerde sector door de EU.
Het knakpunt van de boeren was in mijn optiek het voorstel van D66 om de veestapel te halveren. Daarmee gaven ze inderdaad aan dat volgens de D66 vooral de boeren over de brug moeten komen. En vanuit de boeren gezien, hebben zij hun (eerste) deel gedaan, en zien dat de luchtvaart zich wellicht zomaar uit mag breiden. Bovendien wordt er in de manier van boeren al veel meer rekening gehouden met waarden als biodiversiteit. Ik zie bij de boeren veel meer bereidwilligheid dan bij andere industrie of banken oid.

Nou dan snap ik best dat je boos wordt. Maar met boos worden help je niemand, dus echt constructief is het niet. Ze moeten ook gewoon doorgaan met veranderen, en misschien nog wel sneller. Toch lijkt het mij goed om ze te gebruiken als goed voorbeeld richting andere sectoren, waar veel minder beweging in te zien is.

En natuurlijk erger is me ook dat je vooraf al weet welke politieke partijen hier een slaatje uit proberen te slaan. CDA, CU, SGP en de PVV stonden vooraan, zoals verwacht.
 
De held. Zin na zin de spijker op z'n kop.
Vermakelijk, dat zeker, maar spijker op z'n kop...

Willem Depri kan lekker een beetje populair doen in een column, maar hij schrijft "Nul argumenten, veel sentiment, maar verder wel hele dagen op jacht naar feitelijke onjuistheden bij de ‘mainstream media’." Vervolgens geeft hij zelf geen enkel voor of tegen argument , maar appelleert puur aan het sentiment van de lezer, dan heeft hij natuurlijk een flinke klodder boter op z'n hoofd.
Boter die dan weer af komt van de boer... dat dan weer wel...
 
Terug
Bovenaan Onderaan