BeNeliga

Ik zeg het nog maar eens: een BeNeBeker/NeBeCup!
Het probleem is denk ik dat de Beker niet leeft. Niet in Nederland in elk geval. Ik weet niet hoe dat in België is maar in het algemeen is de beker in geen enkel land echt populair. Dat heeft denk ik te maken met de frequentie waarin er gespeeld wordt. Dat is te onregelmatig. Je ziet hetzelfde bij de kwalificatie wedstrijden van Oranje. Ik ken weinig mensen die voor de meeste wedstrijden thuisblijven. Terwijl er wel wat op het spel staat, een EK/ WK ticket. Het WK/ EK leeft daarentegen wel. Daar kijken de meeste mensen naar alle wedstrijden van Oranje en nog veel mensen naar veel van de andere wedstrijden.

Door het een play-off toernooi te maken, waarbij het ook nog eens ergens over gaat, namelijk een groot gedeelte van de uitzendrechten opbrengsten, dan zie ik daar echt wel een groot voordeel aan. Het kan namelijk in enkele weken afgewikkeld worden waarbij elke wedstrijd in potentie leuk kan zijn. De overige voordelen (sponsoring, marktwaarde, etc) behoud je dan.
 
Wat moet je met 5 miljoen per jaar meer als je er toch alleen maar de Baumgartels, Bruma's, en Doan's van deze wereld koopt.
Een betere scout zal veel meer opleveren dan een wedstrijd tegen Brugge. Plus dat ik een wedstrijd tegen Brugge helemaal niet wil zien.
 
Ik blijf er bij dat niemand van ons hier dit in levende lijven gaat mee maken :ROFL:
De Beneliga, groter, meer beter, maar geen vertegenwoordiging van Nederland meer.
Zullen we ook Duitsland er bij pakken, en Frankrijk? Nee ik vind de potjes PSV - RKC geen enkel probleem. Ik snak zelfs weer naar Van Nistelrooij en Kezman uitslagen met een doelpunt of 7 tegen dit soort tegenstanders. Goed voor het zelfvertrouwen en het blijkt dat topclubs en subtoppers sowieso niet alles van laagvliegers winnen. De Nederlandse competitie kan zich niet meten met de top competities maar we hebben nog genoeg aanzien.
 
Gelukkig. Probeer gewoon je eigen competitie spannender te maken i.p.v. met die Belgen te spelen.
Wordt ook niet gedacht aan de supporters.
 
Vanuit die Belgen snap ik het wel. Die hele competitie is totaal niet in trek. Bij een Brugge, Gent, Union, Antwerp, Mechelen komt nog wat volk kijken. Maar voor de rest zie ik heel vaak compleet lege zijdes. Niet dat de Eredivisie daarin uitblinkt. Maar vind dat in België soms wel pure armoede. En dan hebben we het nog niet over die 2e divisie gehad.

Ik moet wel zeggen dat ik het prachtig vind hoor, al die oude stadions. Zou best een tour door België willen maken om verschillende clubs te bezoeken omdat daar in sommige stadions echt nog die rauwe voetbal ambiance hangt. Maar het voetbal staat op dat vlak al wel echt jaren stil. Dat gaat voor de Eredivisie echt niets toevoegen. Ja, een hele hoop rellen. Standard Luik - Feyenoord, Antwerp - Ajax bijvoorbeeld. Wordt een grote puinhoop.
 
Gelukkig. Probeer gewoon je eigen competitie spannender te maken i.p.v. met die Belgen te spelen.
Wordt ook niet gedacht aan de supporters.
Het probleem is dat de kleine clubs te veel inspraak hebben, waardoor alles meteen vastloopt. Daarom lijkt mij dat het drastisch hervormen van de competitie er niet van gaat komen. We rommelen dus lekker verder.
 
Het probleem is dat de kleine clubs te veel inspraak hebben, waardoor alles meteen vastloopt. Daarom lijkt mij dat het drastisch hervormen van de competitie er niet van gaat komen. We rommelen dus lekker verder.
Doe dan als de Belgen, 16 teams en na 30 wedstrijden een kampioenscompetitie.
Wel uiteraard de punten behouden maar wel nog wat topwedstrijden.
 
Het probleem is dat de kleine clubs te veel inspraak hebben, waardoor alles meteen vastloopt. Daarom lijkt mij dat het drastisch hervormen van de competitie er niet van gaat komen. We rommelen dus lekker verder.

In welk opzicht zijn we aan het rommelen dan? We hebben een van de beste seizoenen sinds tijden behaald Europees. Daarnaast is het aantal interessante spelers dat richting de Eredivisie trekt best wel gestegen. Ik heb nou niet het idee dat we met de Eredivisie een neerwaartse spiraal ingaan op dit moment.

Daarnaast vraag ik me af of je denkt vanuit het belang van de grote clubs, of ook die van die kleine. Ja het bij elkaar gooien van topclubs zorgt voor leukere wedstrijden, maar het zorgt ook weer voor een berg met extra bout wedstrijden. Voor clubs als PEC, Go Ahead, Cambuur en ga zo maar door is het juist prachtig dat ze spelen tegen de grote clubs. Daar behalen ze hun winst en hun publiek. Als ze straks in een competitie worden gegooid met Eupen, Beerschot en Royal Moeskroen dan gaat er geen hond meer kijken. Niemand zit te wachten op dit potjes, en de kans dat ze überhaupt een aantal niveaus stijgen is nihil. Je bent namelijk een super competitie aan het creëren omdat je het niet leuk vind om tegen die kleine clubs te spelen, dan ben je in principe geen haar beter dan wat de grote Europese elite willen met hun Super League.

Je moet niet vergeten dat we nog altijd leven in een landje met 16 miljoen inwoners, een landje dat best gek is van voetbal maar niet zo dedicated is zoals ze in Engeland of Duitsland zijn. De clubs hebben ook niet het geld wat ze daar in Engeland wel hebben, zelfs in de League One. Je creëert met de Beneliga een mooie eerste competitie, maar het 2e niveau gaat erop achteruit ben ik bang. En dan hebben we ook nog een 3e niveau waar teams als Helmond Sport, Lommel, Den Bosch en Excelsior Virton het tegen elkaar op mogen nemen. Geloof me, die clubs zijn binnen een jaar failliet.
 
Daarnaast vraag ik me af of je denkt vanuit het belang van de grote clubs, of ook die van die kleine. Ja het bij elkaar gooien van topclubs zorgt voor leukere wedstrijden, maar het zorgt ook weer voor een berg met extra bout wedstrijden. Voor clubs als PEC, Go Ahead, Cambuur en ga zo maar door is het juist prachtig dat ze spelen tegen de grote clubs. Daar behalen ze hun winst en hun publiek. Als ze straks in een competitie worden gegooid met Eupen, Lommel en Royal Moeskroen dan gaat er geen hond meer kijken. Niemand zit te wachten op dit potjes, en de kans dat ze überhaupt een aantal niveaus stijgen is nihil. Je bent namelijk een super competitie aan het creëren omdat je het niet leuk vind om tegen die kleine clubs te spelen, dan ben je in principe geen haar beter dan wat de grote Europese elite willen met hun Super League.
Dit ja, op langere termijn draai je de kweekvijver voor NLs talent de nek om.
 
Dit ja, op langere termijn draai je de kweekvijver voor NLs talent de nek om.
Daarom wat CNG MrKrateos voorstelt; de beker ervoor gebruiken. Een toernooi-opzet gebruiken zodat de clubs ook meer gewend raken aan deze vorm. Dat komt de Europese toernooien (op club niveau en landelijk niveau) ten goede. Leuke beloning om de clubs het serieus te laten nemen zonder dat het financieel oneerlijk wordt.

Moet er alleen gekeken worden hoe je het zo kan opzetten dat ook de amateurclubs naar het eindtoernooi kunnen komen. Mij lijkt "voorrondes" op basis van niveau (=stand in competitie vorig jaar) waarbij de winnaars elke keer tegen een tegenstander van het nieuwe (zwaardere) niveau moeten. Dan een groep fase op Nationaal niveau en die door laten stromen naar een BeNe beker wedstrijd.
 
Doe dan als de Belgen, 16 teams en na 30 wedstrijden een kampioenscompetitie.
Wel uiteraard de punten behouden maar wel nog wat topwedstrijden.
Het zou mooi zijn, maar ik weet dat het reorganiseren telkens weer door de kleinere ploegen tegengehouden worden. Maar hopen dat het nu anders is.
In welk opzicht zijn we aan het rommelen dan? We hebben een van de beste seizoenen sinds tijden behaald Europees. Daarnaast is het aantal interessante spelers dat richting de Eredivisie trekt best wel gestegen. Ik heb nou niet het idee dat we met de Eredivisie een neerwaartse spiraal ingaan op dit moment.
Beste seizoen sinds tijden is omdat we Europees niet meer meekomen in CL en EL en bijna alle NL clubs in de Conference league speelden. Het is ook niet zo dat ik op dit moment een grote verschuiving zie in de eredivise maar eerder een trend. Overigens denk dat er interessante spelers zijn gehaald mede door de connecties van de coach, niet zo zeer omdat ze de eredivisie een groot avontuur vinden.

Daarnaast vraag ik me af of je denkt vanuit het belang van de grote clubs, of ook die van die kleine. Ja het bij elkaar gooien van topclubs zorgt voor leukere wedstrijden, maar het zorgt ook weer voor een berg met extra bout wedstrijden. Voor clubs als PEC, Go Ahead, Cambuur en ga zo maar door is het juist prachtig dat ze spelen tegen de grote clubs. Daar behalen ze hun winst en hun publiek. Als ze straks in een competitie worden gegooid met Eupen, Beerschot en Royal Moeskroen dan gaat er geen hond meer kijken. Niemand zit te wachten op dit potjes, en de kans dat ze überhaupt een aantal niveaus stijgen is nihil.
Ik denk in eerste instantie aan het belang van de grote clubs, die zorgen ervoor dat er geld wordt gegenereerd(waavan ook de kleine ploegen profiteren) en die hebben naast de nationale competitie ook een internationaal doel. Ik denk dat je als KNVB in dat opzicht het voetbal ook moet promoten, populair moet houden. Ik snap dat het voor een PEC, Go Ahead etc prachtig is om tegen PSV te spelen maar dat geldt ook voor de amateurs van Geldrop! Dat wil niet zeggen dat het voetbal er beter van wordt.

Je bent namelijk een super competitie aan het creëren omdat je het niet leuk vind om tegen die kleine clubs te spelen, dan ben je in principe geen haar beter dan wat de grote Europese elite willen met hun Super League.

Je moet niet vergeten dat we nog altijd leven in een landje met 16 miljoen inwoners, een landje dat best gek is van voetbal maar niet zo dedicated is zoals ze in Engeland of Duitsland zijn. De clubs hebben ook niet het geld wat ze daar in Engeland wel hebben, zelfs in de League One. Je creëert met de Beneliga een mooie eerste competitie, maar het 2e niveau gaat erop achteruit ben ik bang. En dan hebben we ook nog een 3e niveau waar teams als Helmond Sport, Lommel, Den Bosch en Excelsior Virton het tegen elkaar op mogen nemen. Geloof me, die clubs zijn binnen een jaar failliet.
Het is niet zo dat het voetbal minder dedicated is dan in Engeland of Duitsland, maar inderdaad het feit dat we maar een klein land zijn. Daarom zie ik het verband niet tussen 2 kleine landen die gezamenlijk een competitie opzetten om de competitie sterker te maken en de Europese superleague waar 4 of 5 grote landen voor het grote geld gaan. Wekelijks topwedstrijden maakt spelers beter. Daar profiteren zowel spelers als clubs van. Je ziet spelers nu echt toeleven naar Europese wedstrijden of topwedstrijden. Je zou spelers mogelijk langer voor de club kunnen behouden omdat ze verder kunnen groeien en misschien financieel ook nog wel wat extra kunnen verdienen.

Met betrekking tot de laag eronder ben ik het wel met je eens. Daar zou een financieel vangnet voor moeten zijn lijkt mij. Geen idee hoe men gedacht had dat op te vangen, maar het is voor de aankomende 2 jaar weer een gepasseerd station. Maar ik verwacht wel dat indien er niets veranderd aan de Nederlandse competitie dit een terugkerend onderwerp wordt.
 
Ik ben een grote voorstander hiervan en heb het al vaker geopperd. Begin eens met een gezamelijke beker of maak ruimte voor een extra play off met de top 2 van elk land op het eind van het seizoen en kijk eens hoe dat loopt. (NL NR 1 - BE NR2, BE NR1 - NL NR2, winnaars tegen elkaar voor de BENE Cup)

Lekker de beker samen met Belgie pakken. Wordt het een stuk leuker van.

Ik blijf dat een goed begin vinden.
 
Met Belgisch voetballagen moet je helemaal niks te maken willen hebben, voor je het weet kom je die viespeuk met zijn dickpic's weer tegen, of die Bakkali. Nee. Zelfs een gezamenlijke bekeropzet hoeft van mij niet.

Hooguit de fruitschaal eruit en een jaarlijks mini (trainings)toernooitje met de beker en competitiewinaars van de twee landen zoals hierboven geoppert (met een symbolisch schaal of bekertje wbm). Vrij (/goedkoop) toegankelijk voor fans, als veredelde oefenpotjes die het dan ook zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan