BeNeliga

Ik denk dat het wel gaat zorgen voor meer kijkcijfers (en dus betere sponsoring en TV-gelden). Het scheelt nogal of je wedstrijden speelt tegen clubs als RKC, Emmen, VVV, Fortuna, Heracles en Sparta of tegen Anderlecht, Standard Luik, Club Brugge en Genk. De topclubs in België hebben vanzelfsprekend meer supporters dan de clubs aan de onderkant van de Eredivisie, dus zullen er meer mensen kijken naar PSV-Anderlecht of Ajax-Club Brugge dan Ajax-Emmen of PSV-VVV.
Bovendien denk ik dat er ook meer interesse vanuit het buitenland zal komen. Als ik zie dat hier op Eurosport al de Noorse competitie wordt uitgezonden (bij gebrek aan betere sport waarschijnlijk, maar toch)...

Ik ben de wedstrijden tegen het rechterrijtje stiekem ook wel een beetje zat, zeker de thuiswedstrijden zijn 9 van de 10 keer helemaal niet spannend. Dat hebben spelers ook en die gaan daardoor sneller naar een andere competitie met meer weerstand. Ik denk dat ze in een Beneliga gemiddeld een seizoen extra zouden blijven en dat kan denk ik een enorm verschil maken voor de prestaties in Europa. Je hebt iets meer continuïteit waardoor je niet steeds weer opnieuw moet beginnen.

En de reistijd vind ik geen argument. Nederland en België zijn zo klein, dat valt in het niet bij andere landen.

De extra kijkcijfers waar je het over hebt zijn relatief gezien kruimels. Het gaat om een gat van honderden miljoenen tov de grote competities. Met die kruimels zou je alleen de kleinere clubs significant helpen, maar dat zijn nu juist de clubs die in deze opzet buiten de boot vallen. Je zou kunnen denken "alle kleine beetjes helpen", maar dat is alleen als je die kleine beetjes voor free krijgt. Is echter niet het geval, aangezien je een hele nieuwe competitie moet optuigen en je een aanzienlijk deel van de Nederlandse en Belgische clubs hiermee ontzettend benadeelt. Het zou dus vooral een hele egoïstische keuze zijn ten faveure van de grotere clubs voor maar heel weinig marginale opbrengst.

Verder zou ik het van zowel Ajax als PSV-supporters misplaatste arrogantie vinden om te doen alsof we de FC Groningens en Heraclesjes ontgroeid zijn. Ik zie ons namelijk jaar in jaar uit gigantisch worstelen tegen die clubs. Dat elke Nederlandse club naief speelt vind ik ook meer een achterhaald idee op basis van bepaalde framing (het zijn Nederlandse clubs dus allemaal naief/aanvallend/attractief) terwijl ik die clubs tegen ons juist niets anders zie doen dan ingraven en counteren. Ajax en PSV hebben bijna elke week te maken met een clash van speelstijlen, aangezien al die Nederlandse clubs eerder de bus parkeren dan dat ze mee gaan in ons spel. Dat argument zie ik dus ook niet.

En ja, ik vind de extra logistiek die erbij komt kijken wel een argument. Juist omdat je - nogmaals - gemeenten en supporters opzadelt met extra moeilijkheden voor maar weinig meerwaarde.
 
In get algemeen zou dit toch de oplossing zijn om weer aansluiting met de grotere landen te krijgen op Europees niveau? Dat mensen in het buitenland naar de BeNeLiga gaan kijken want dat niveau is dan aanzienlijk? En dat dan geld met zich meebrengt en dat ook bijdraagt aan aansluiting bij de grote voetballanden?

Maar als ik voor mezelf kijk: de Franse competitie interesseert me niet zo veel. Als morgen nou een bericht verschijnt dat Frankrijk en Zwitzerland een FraSuiLiga gaan opzetten, ga ik dan wel kijken? Neemt het aanzien daarvan dan toe? Ik denk het niet?
Sowieso, op Europees vlak telt Nederland al amper mee, maar België nog minder. Want weinig tastbaar succes. In Nederland hebben wij op zowel Europacup- als Interlandniveau concreet succes gehaald. Dat blijft hangen. België is op Europees niveau een nobody, waar toevallig een aantal goede spelers vandaan komen (die vervolgens z.s.m. naar het buitenland gaan).

Ik kan me echt niet voorstellen dat men in het buitenland nou echt warm gaat lopen voor de BeNeLiga. Maar ik denk in het algemeen ook niet dat hij er daadwerkelijk gaat komen.
 
Ik denk dat het wel gaat zorgen voor meer kijkcijfers (en dus betere sponsoring en TV-gelden). Het scheelt nogal of je wedstrijden speelt tegen clubs als RKC, Emmen, VVV, Fortuna, Heracles en Sparta of tegen Anderlecht, Standard Luik, Club Brugge en Genk. De topclubs in België hebben vanzelfsprekend meer supporters dan de clubs aan de onderkant van de Eredivisie, dus zullen er meer mensen kijken naar PSV-Anderlecht of Ajax-Club Brugge dan Ajax-Emmen of PSV-VVV.
Bovendien denk ik dat er ook meer interesse vanuit het buitenland zal komen. Als ik zie dat hier op Eurosport al de Noorse competitie wordt uitgezonden (bij gebrek aan betere sport waarschijnlijk, maar toch)...

Ik ben de wedstrijden tegen het rechterrijtje stiekem ook wel een beetje zat, zeker de thuiswedstrijden zijn 9 van de 10 keer helemaal niet spannend. Dat hebben spelers ook en die gaan daardoor sneller naar een andere competitie met meer weerstand. Ik denk dat ze in een Beneliga gemiddeld een seizoen extra zouden blijven en dat kan denk ik een enorm verschil maken voor de prestaties in Europa. Je hebt iets meer continuïteit waardoor je niet steeds weer opnieuw moet beginnen.

En de reistijd vind ik geen argument. Nederland en België zijn zo klein, dat valt in het niet bij andere landen.
Top omschreven. Helemaal eens met bovenstaande.
 
Wij gaan dit echt niet mee maken in ons leven, er spelen teveel belangen en ego's hier om er uit te komen.
 
In get algemeen zou dit toch de oplossing zijn om weer aansluiting met de grotere landen te krijgen op Europees niveau? Dat mensen in het buitenland naar de BeNeLiga gaan kijken want dat niveau is dan aanzienlijk? En dat dan geld met zich meebrengt en dat ook bijdraagt aan aansluiting bij de grote voetballanden?

Maar als ik voor mezelf kijk: de Franse competitie interesseert me niet zo veel. Als morgen nou een bericht verschijnt dat Frankrijk en Zwitzerland een FraSuiLiga gaan opzetten, ga ik dan wel kijken? Neemt het aanzien daarvan dan toe? Ik denk het niet?
Sowieso, op Europees vlak telt Nederland al amper mee, maar België nog minder. Want weinig tastbaar succes. In Nederland hebben wij op zowel Europacup- als Interlandniveau concreet succes gehaald. Dat blijft hangen. België is op Europees niveau een nobody, waar toevallig een aantal goede spelers vandaan komen (die vervolgens z.s.m. naar het buitenland gaan).

Ik kan me echt niet voorstellen dat men in het buitenland nou echt warm gaat lopen voor de BeNeLiga. Maar ik denk in het algemeen ook niet dat hij er daadwerkelijk gaat komen.

is het grote verschil niet gewoon dat de uitzendrechten door 10 clubs worden gedeeld ipv door 18? Ik neem aan dat er betaald wordt voor de uitzendrechten in nl en apart voor in België.

+ dat de sponsergelden misschien wat hoger worden omdat het bereik groter wordt
 
' HET MIDDEL: 35% meer inkomsten

Een BeNeLiga heeft alleen kans op slagen als duidelijk kan worden aangetoond dat de inkomsten stijgen. Deloitte rekent voorlopig op een potentieel van 35 procent meer inkomsten. Die komen van tv-rechtenhouders en sponsors, die vandaag Nederland en België nog links laten liggen. Het idee is dat de commerciële waarde en de fanbeleving van de BeNeLiga zal stijgen, ook in het buitenland. Tegenover de huidige competities zal een BeNeLiga drie tot vijf keer meer topmatchen tellen. Meteen worden in België ook de play-offs overbodig, want die werden net in het leven geroepen om meer topmatchen te creëren '

HET DOEL: Aansluiting bij de vijf grootste competities

Ajax en Club Brugge verweren zich kranig, maar voor de meeste van onze topclubs is succes in Europa steeds moeilijker geworden. De kloof met de vijf grootste competities groeit. De eerste bedoeling van een BeNeLiga is de markt te vergroten, nieuwe sponsors aan te trekken en de kloof met de Europese topclubs weer kleiner te maken

DE ANGEL: De Europese tickets

De BeNeLiga lijkt op het eerste gezicht niets dan voordelen te hebben, maar er zit wel degelijk een angel in het dossier: het mogelijke verlies van Europese tickets. Op dit moment hebben België en Nederland er elk vijf. Insiders betwijfelen of de UEFA de BeNeLiga zomaar tien Europese plaatsen zou schenken. Dat staat immers niet in verhouding tot het aantal Europese plaatsen van de grootste landen. In zijn voorlopige berekening houdt Deloitte rekening met zeven Europese tickets. Dat is bijvoorbeeld het aantal dat ook Engeland krijgt.

Daarnaast zijn er ook culturele hindernissen. Voor Franstalige ploegen is samengaan met Nederland commercieel niet interessant. “Ik speel liever met Standard in Marseille dan tegen Nic en Nac”, zei Standard-voorzitter Bruno Venanzi over de BeNeLiga.

De komende weken krijgen de vijf Belgische en zes Nederlandse clubs die de studie bestelden de kans om opmerkingen te maken. Eind augustus komt Deloitte met een globaal voorstel naar buiten. Pas daarna kan het eventueel op de agenda van de profliga’s in België en Nederland worden gezet. Tussendoor moeten ook nog de kleinere clubs worden geraadpleegd.

Bron

Kortom, Brainz : als je het volgende zegt:

' Het zou dus vooral een hele egoïstische keuze zijn ten faveure van de grotere clubs voor maar heel weinig marginale opbrengst. '

Dan lijkt het er op dat Deloitte daar anders over denkt?

35% meer ( potentiële) inkomsten is niet niets.
 
Laatst bewerkt:
Misschien wordt de tweede Nederlandse divisie ook wel interessanter doordat daar wat grotere namen in komen.
 
Het lijkt mij eerlijk gezegd ook leuker voor clubs als Heracles, Groningen, Heerenveen en PEC. Waar spelen die op het moment nou voor? Degraderen doen ze zeer waarschijnlijk toch niet en Europees voetbal halen ze ook maar eens in de 10 jaar. En als ze het al halen liggen ze er ook zo weer uit. Met een Beneliga spelen ze om promotie naar een veel betere competitie waar ze ook veel meer kunnen groeien als ze er eenmaal in zitten.
 
Het lijkt mij eerlijk gezegd ook leuker voor clubs als Heracles, Groningen, Heerenveen en PEC. Waar spelen die op het moment nou voor? Degraderen doen ze zeer waarschijnlijk toch niet en Europees voetbal halen ze ook maar eens in de 10 jaar. En als ze het al halen liggen ze er ook zo weer uit. Met een Beneliga spelen ze om promotie naar een veel betere competitie waar ze ook veel meer kunnen groeien als ze er eenmaal in zitten.
Vind ik wel een goed argument. Nu is het voor die supporters, qua competitie, inderdaad het winnen van de “derby” of van PSV, ajax en, vooruit, feyenoord wat het een beetje interessant maakt.
 
Vind ik wel een goed argument. Nu is het voor die supporters, qua competitie, inderdaad het winnen van de “derby” of van PSV, ajax en, vooruit, feyenoord wat het een beetje interessant maakt.
Tja, vrees dat de stap tussen 1e en 2e laag van de competitie groot wordt, de kans op derby's zoals NEC - Vitesse, PEC - GAE en Heracles - Twente wordt vele malen kleiner doordat naast de traditionele top 3 er slechts 7 clubs uit NL meedoen. Vermoed dat bij deze clubs zulke derby's meer leven dan een wedstrijd tegen een club van de zuiderburen.
 
Tja, vrees dat de stap tussen 1e en 2e laag van de competitie groot wordt, de kans op derby's zoals NEC - Vitesse, PEC - GAE en Heracles - Twente wordt vele malen kleiner doordat naast de traditionele top 3 er slechts 7 clubs uit NL meedoen. Vermoed dat bij deze clubs zulke derby's meer leven dan een wedstrijd tegen een club van de zuiderburen.
Nou ja, ik zag ook niet dat de fans van PEC en Heracles heel graag wilden degraderen omdat ze dan weer hun derby’s konden spelen. En hoewel je met een beetje fantasie PSV-Willem II een derby zou kunnen noemen denk ik dat de meeste fans PSV liever zien spelen tegen bijvoorbeeld Schalke in de EL.
 
Nou ja, ik zag ook niet dat de fans van PEC en Heracles heel graag wilden degraderen omdat ze dan weer hun derby’s konden spelen. En hoewel je met een beetje fantasie PSV-Willem II een derby zou kunnen noemen denk ik dat de meeste fans PSV liever zien spelen tegen bijvoorbeeld Schalke in de EL.
Ja dat is inherent aan t feit dat je een topclub bent. Voor de middenmoters zie ik weinig voordeel in de BeNe en voor de groep daaronder alleen maar nadelen.
 
Bijkomend nadeel is dat de overstap voor spelers naar de top3 nog groter wordt omdat de kwaliteit/weerstand in de kweekvijver afneemt.
 
Ja dat is inherent aan t feit dat je een topclub bent. Voor de middenmoters zie ik weinig voordeel in de BeNe en voor de groep daaronder alleen maar nadelen.

Ik lees op ( de niet geheel objectieve) site het volgende:

' Clubs uit de middenmoot en degradatiezone van de Nederlandse Eredivisie en Belgische Pro League zullen een divisie lager gaan spelen. Dit blijven vooralsnog twee afzonderlijke nationale competities, met een promotie/degradatieregeling naar de overkoepelende BeNeLiga. '

Je wil toch ook als kleine club altijd streven naar hoger en beter? Daar is toch niets mis mee?

En als je praat over de kwaliteit in de kweekvijver:

A De PSV-jeugd: ze zullen zich toch ook kunnen optrekken aan een hoger niveau? ( edit: ik weet niet in hoeverre de Beneliga ook gaat gelden voor de jeugd) ;
B De jeugd van bijvoorbeeld MVV: ze krijgen meer weerstand , omdat ze ook tegen clubs als ADO, PEC, Fortuna en RKC moeten.

Kan toch niet slecht zijn?
 
Ik lees op ( de niet geheel objectieve) site het volgende:

' Clubs uit de middenmoot en degradatiezone van de Nederlandse Eredivisie en Belgische Pro League zullen een divisie lager gaan spelen. Dit blijven vooralsnog twee afzonderlijke nationale competities, met een promotie/degradatieregeling naar de overkoepelende BeNeLiga. '

Je wil toch ook als kleine club altijd streven naar hoger en beter? Daar is toch niets mis mee?

En als je praat over de kwaliteit in de kweekvijver:

A De PSV-jeugd: ze zullen zich toch ook kunnen optrekken aan een hoger niveau? ( edit: ik weet niet in hoeverre de Beneliga ook gaat gelden voor de jeugd) ;
B De jeugd van bijvoorbeeld MVV: ze krijgen meer weerstand , omdat ze ook tegen clubs als ADO, PEC, Fortuna en RKC moeten.

Kan toch niet slecht zijn?
De lagere divisie zal een stuk minder inkomsten krijgen dan de hoogste klasse, met slechts 10 NL clubs in de hoogste klasse zullen een aantal subtoppers buiten de boot vallen, clubs die nu nagenoeg zeker zijn van eredivisie en daar dus ook een duur stadion (en bijbehorende inkomsten) voor hebben. Het starten van een BeNeLi zal een aantal subtoppers zijn dood zijn.
 
Oké, je zegt dus:
' Het starten van een BeNeLi zal een aantal subtoppers zijn dood zijn.'

Laat ons eens kijken naar clubs als Sparta. Of FC Twente.

Zij zullen degraderen, en moeten concurreren met Almere bijvoorbeeld.

Stel je voor. Sparta- Almere.

Als de inzet hoog zal zijn ( BeNeLi) , zullen dan de toeschouwersaantallen toenemen? En de televisierechten?

Volgens het altijd onafhankelijke en objectieve Deloitte dus wel?

( Deloitte heeft onderzocht dat de opbrengsten uit media en marketing aanzienlijk hoger zullen zijn, en dat deze inkomsten ook door zullen stromen naar clubs in de lagere divisies. )

Tja...zeg het maar....
 
Oké, je zegt dus:
' Het starten van een BeNeLi zal een aantal subtoppers zijn dood zijn.'

Laat ons eens kijken naar clubs als Sparta. Of FC Twente.

Zij zullen degraderen, en moeten concurreren met Almere bijvoorbeeld.

Stel je voor. Sparta- Almere.

Als de inzet hoog zal zijn ( BeNeLi) , zullen dan de toeschouwersaantallen toenemen? En de televisierechten?

Volgens het altijd onafhankelijke en objectieve Deloitte dus wel?

( Deloitte heeft onderzocht dat de opbrengsten uit media en marketing aanzienlijk hoger zullen zijn, en dat deze inkomsten ook door zullen stromen naar clubs in de lagere divisies. )

Tja...zeg het maar....
Hoezo zullen die inkomsten doorstromen naar lagere divisies? Daarbij, het gros van de clubs zien een sterke afname in toeschouwersaantallen zodra ze degraderen. Op de die-hard fans na loopt men immers minder warm voor een wedstrijd tegen Almere dan tegen de top en subtop van Nederland.

Maar van de huidige top 10 gaan dus ook 2 NL clubs degraderen, dat gaat bijvoorbeeld een H'veen of Groningen niet overleven, operationele kosten van die clubs liggen gewoonweg te hoog.
Overigens een dom stuk op die site die jij aanhaalt aangaande klassering. Stug de punten van de 2 landen optellen om te beargumenteren dat je hoger komt. Om daarna toe te geven dat je minder clubs gaat afvaardigen. Waarschijnlijk 7 stuks. Vraag mij af of we dan überhaupt de hoogste NL en BE clubs naar de CL mogen afvaardigen. Vechten voor een 2e plek voor NL, zoals we nu soms hebben zoals onlangs PSV en Ajax kan je dus helemaal vergeten. De kans op incidenten EL voetbal en daarmee extra inkomen voor subtoppers valt hiermee ook weg.
Daarbij, ik loop niet warmer voor PSV - Brugge dan voor PSV - Fortuna.
 
Hoezo zullen die inkomsten doorstromen naar lagere divisies? Daarbij, het gros van de clubs zien een sterke afname in toeschouwersaantallen zodra ze degraderen. Op de die-hard fans na loopt men immers minder warm voor een wedstrijd tegen Almere dan tegen de top en subtop van Nederland.

Maar van de huidige top 10 gaan dus ook 2 NL clubs degraderen, dat gaat bijvoorbeeld een H'veen of Groningen niet overleven, operationele kosten van die clubs liggen gewoonweg te hoog.
Overigens een dom stuk op die site die jij aanhaalt aangaande klassering. Stug de punten van de 2 landen optellen om te beargumenteren dat je hoger komt. Om daarna toe te geven dat je minder clubs gaat afvaardigen. Waarschijnlijk 7 stuks. Vraag mij af of we dan überhaupt de hoogste NL en BE clubs naar de CL mogen afvaardigen. Vechten voor een 2e plek voor NL, zoals we nu soms hebben zoals onlangs PSV en Ajax kan je dus helemaal vergeten. De kans op incidenten EL voetbal en daarmee extra inkomen voor subtoppers valt hiermee ook weg.
Daarbij, ik loop niet warmer voor PSV - Brugge dan voor PSV - Fortuna.

Ik quote, tegen beter weten in, een overbetaald adviesclubje. Om de discussie op gang te houden ;)

Je zegt: ' Op de die-hard fans na loopt men immers minder warm voor een wedstrijd tegen Almere dan tegen de top en subtop van Nederland.'

Dat snap ik. maar: als die wedstrijd tegen Almere nou net de toegang tot het Walhalla ( overdreven uiteraard) gaat betekenen? Ik zie Veronica cs wel happen om deze wedstrijd live in beeld te mogen brengen.

Je zegt: ' Vechten voor een 2e plek voor NL, zoals we nu soms hebben zoals onlangs PSV en Ajax kan je dus helemaal vergeten.'

Maar: wat als straks zelfs de eerste plek in NL niet genoeg blijkt voor CL? Die kant gaat het namelijk op.

' De kans op incidenten EL voetbal en daarmee extra inkomen voor subtoppers valt hiermee ook weg' .

Waarom zou de kans op incidenten EL voetbal bij een BeNeLi anders liggen dan bij de huidige situatie?

Kijken we naar de site van de overbetaalde adviseurs, dan zie je dit:

Op basis van de prestaties van de laatste 5 seizoenen (2014/15 t/m 2018/19) zullen de volgende clubs deelnemen aan de BeNeLiga:

Nr.ClubRankingBegrotingStadion
1
Ajax
Ajax
21110.000.00055.000
2
PSV
PSV
3978.500.00035.000
3
Feyenoord
Feyenoord
9068.000.00051.000
4
AZ
AZ
8425.500.00017.000
5
Vitesse
Vitesse
15226.000.00025.000
6
FC Utrecht
FC Utrecht
15120.000.00024.000
7
FC Groningen
FC Groningen
15419.000.00023.000
8
sc Heerenveen
sc Heerenveen
-18.000.00027.000
9
Heracles Almelo
Heracles Almelo
15312.000.00012.000
10
PEC Zwolle
PEC Zwolle
-13.500.00014.000
11
KRC Genk
KRC Genk
5350.000.00024.000
12
Club Brugge
Club Brugge
5770.000.00029.000
13
Standard Luik
Standard Luik
7330.000.00028.000
14
RSC Anderlecht
RSC Anderlecht
4050.000.00022.000
15
KAA Gent
KAA Gent
3825.000.00020.000
16
Sporting Charleroi
Sporting Charleroi
14918.000.00015.000
17
KV Kortrijk
KV Kortrijk
-14.000.0009.000
18
KV Oostende
KV Oostende
14815.000.0008.000


En:

De op één na slechtste Nederlandse club en de op één na slechtste Belgische club spelen nacompetitie voor lijfsbehoud in de BeNeLiga.

Als je 7e wordt in deze competitie, dan ga je de EL in.

( Volgens de rankings zijn de eerste 6 clubs: Ajax, Gent,PSV, Anderlecht, Genk en Club Brugge.

En hieronder volgen Standard, AZ, Feyenoord. )

Maar ja, wat betekenen rankings?
Waarom zou Charleroi of PEC niet 7e kunnen worden? Ik zie kansen.

Ik zie het probleem niet.
 
Ik quote, tegen beter weten in, een overbetaald adviesclubje. Om de discussie op gang te houden ;)

Je zegt: ' Op de die-hard fans na loopt men immers minder warm voor een wedstrijd tegen Almere dan tegen de top en subtop van Nederland.'

Dat snap ik. maar: als die wedstrijd tegen Almere nou net de toegang tot het Walhalla ( overdreven uiteraard) gaat betekenen? Ik zie Veronica cs wel happen om deze wedstrijd live in beeld te mogen brengen.

Je zegt: ' Vechten voor een 2e plek voor NL, zoals we nu soms hebben zoals onlangs PSV en Ajax kan je dus helemaal vergeten.'

Maar: wat als straks zelfs de eerste plek in NL niet genoeg blijkt voor CL? Die kant gaat het namelijk op.

' De kans op incidenten EL voetbal en daarmee extra inkomen voor subtoppers valt hiermee ook weg' .

Waarom zou de kans op incidenten EL voetbal bij een BeNeLi anders liggen dan bij de huidige situatie?

Kijken we naar de site van de overbetaalde adviseurs, dan zie je dit:

Op basis van de prestaties van de laatste 5 seizoenen (2014/15 t/m 2018/19) zullen de volgende clubs deelnemen aan de BeNeLiga:

Nr.ClubRankingBegrotingStadion
1
Ajax
Ajax
21110.000.00055.000
2
PSV
PSV
3978.500.00035.000
3
Feyenoord
Feyenoord
9068.000.00051.000
4
AZ
AZ
8425.500.00017.000
5
Vitesse
Vitesse
15226.000.00025.000
6
FC Utrecht
FC Utrecht
15120.000.00024.000
7
FC Groningen
FC Groningen
15419.000.00023.000
8
sc Heerenveen
sc Heerenveen
-18.000.00027.000
9
Heracles Almelo
Heracles Almelo
15312.000.00012.000
10
PEC Zwolle
PEC Zwolle
-13.500.00014.000
11
KRC Genk
KRC Genk
5350.000.00024.000
12
Club Brugge
Club Brugge
5770.000.00029.000
13
Standard Luik
Standard Luik
7330.000.00028.000
14
RSC Anderlecht
RSC Anderlecht
4050.000.00022.000
15
KAA Gent
KAA Gent
3825.000.00020.000
16
Sporting Charleroi
Sporting Charleroi
14918.000.00015.000
17
KV Kortrijk
KV Kortrijk
-14.000.0009.000
18
KV Oostende
KV Oostende
14815.000.0008.000


En:

De op één na slechtste Nederlandse club en de op één na slechtste Belgische club spelen nacompetitie voor lijfsbehoud in de BeNeLiga.

Als je 7e wordt in deze competitie, dan ga je de EL in.

( Volgens de rankings zijn de eerste 6 clubs: Ajax, Gent,PSV, Anderlecht, Genk en Club Brugge.

En hieronder volgen Standard, AZ, Feyenoord. )

Maar ja, wat betekenen rankings?
Waarom zou Charleroi of PEC niet 7e kunnen worden? Ik zie kansen.

Ik zie het probleem niet.
We hebben nu 5 Europese tickets, dan 4. T is geen rocketscience om te zien dat middenmoters dan minder kans maken op Europees voetbal. Overigens is het maar de vraag of je die 7 vast kan houden, aangezien dat hele verhaal over ranking al ruk was.
Fc Twente moest afgelopen jaar promoveren anders gingen ze failliet, die gaan dus om in deze constructie. (niet dat ik dat bij Twente vervelend vind, maar je snapt het idee wel)
Overigens gaat t niet om 7e worden, maar om de 4e NLse club te worden. je kan dus ondanks dat je 5e wordt niet naar Europa gaan terwijl nummer 8 9 en 10 dat wel doen (gestelt dat een jaar eindigt met 1 t/m 7 nl en daarna pas BE. Dat is vreemd, raar en maakt het geheel ook minder aantrekkelijk.
 
' Overigens gaat t niet om 7e worden, maar om de 4e NLse club te worden. je kan dus ondanks dat je 5e wordt niet naar Europa gaan terwijl nummer 8 9 en 10 dat wel doen (gestelt dat een jaar eindigt met 1 t/m 7 nl en daarna pas BE. Dat is vreemd, raar en maakt het geheel ook minder aantrekkelijk. '


Ok.
Begrepen .
Als je het zo stelt dan is het een vreemde en onnatuurlijke constructie inderdaad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan