Beleggen & Investeren

En het erge is, dit is rete irritant voor ons, gewone mensen. En het helpt geen zak, de Russische oligarchen en drugsbaronnen stallen nog vrolijk hun geld op de bank zonder dat ze een strobreed in de weg wordt gelegd.
Die wetten zijn toch meer om witwassen te bestrijden?
 
Precies, bedoel ik. Er wordt echt geen cent minder witgewassen hierdoor
Zo kregen wij de opdracht om binnen een week naar het bankfiliaal van de Rabobank te komen met ons paspoort. Want we moesten ons legitimeren. wat we al gedaan hadden bij het openen van de rekening. Ben je daarna weer een hoop aan het regelen voor een rekening waar een paar duizend op staat.
 
Zojuist toegeslagen en twee REITs aangeschaft, Realty Income en Agree Realty. Bieden allebei een prima en groeiend dividend en dat is waar ik steeds meer op focus. Ik merk dat focus op dividend mij meer rust geeft dan telkens te proberen te anticiperen op koersbewegingen. En het lijkt mij leuk om het dividendinkomen elke maand te zien stijgen. Bovengenoemde REITs zijn gestraft door de hoge rentes, maar hoewel die rentes nieuwe investeringen een stuk minder aantrekkelijk maken, kunnen ze het verder prima hebben en zullen ze als eerste profiteren zodra de rentes gaan dalen. Vorig jaar in mei, na al mijn geld in aankoop huis te hebben gestopt, opnieuw begonnen met opbouwen portefeuille en zit nu op 31K. Helaas niet geprofiteerd van de stijging van vooral techaandelen dit jaar en daarom nog geen winst op mijn nieuwe portefeuille.
 

Was hier iemand in de NFTs gedoken?
Is toch echt briljant bedacht. Het zijn niet de nieuwe kleren van de keizer, maar het niet tastbare bewijs dat jij de eigenaar van die nieuwe kleren bent, maar dat die kleren dan nog steeds van iedereen zijn.
Het teken dat je met geld ook volstrekt debiel kunt zijn.
 
Ik las vandaag een artikel over de beursgang van Ajax.
Ik ben normaliter een tegenstander van beursgangen. Als ik een bedrijf had dat goed liep, zou ik geen beursgang nodig hebben, me dunkt.
Ik werk voor een beursgenoteerd bedrijf, en dat is een van de (weinige) nadelen van mijn werkgever.

Ik merkte na een jaar of twee dat het bedrijf haar prioriteiten wel wist;
1. De aandeelhouder moest tevreden geworden houden (gehouden worden? gehouden gebleven? Shit ik heb teveel gedronken).
2. Bedrijf moest groeien.
3. De aandeelprijs moest omhoog. Want top management krijgt deels uitbetaald in aandelen.
.....
x. De werknemer. Nagedachte.

Dat irriteerde mij.
Het zorgde ook op bepaalde momenten ervoor dat beslissingen gemaakt werden puur voor de korte termijn, om maar goede jaarcijfers te kunnen overleggen.
De lange termijn was dan voor latere zorg, wat erg haaks staat op mijn manier van denken.

Want oh nee als de aandeelhouders niet blij zijn, dan zakt de prijs.
Wat ik weer niet echt snapte. Die geld-injectie van de beursgang is eenmalig. De aandeel-prijs die zakt of stijgt. Dat heeft totaal geen effect op de cash-flow van het bedrijf.
Enige nadeel is (denk ik) dat een enorm lage aandeelprijs het risico oplevert dat een concurrent je zomaar op kan kopen.
Of dat in geval van nood de aandelen die je nog hebt (en kan verkopen om een brand te blussen) weinig waard zijn.

Laat ik er wel eerlijk bij zeggen dat onze CEO in Amerika, ondanks deze nadelen, het bedrijf wel met een bepaalde visie, doordachtendheid en rust geleid heeft over (20?) jaar, waar hij alle credits voor verdient. Not a small feat... ook door de 2008 crisis en Corona-crisis heen...

Maar in principe vind ik een beursgang ook korte-termijn-denken. Maar hier is korte termijn niet 1 jaar, maar 10, 20 of 30 jaar. Je gaat naar de beurs, je verkoopt je bedrijf eigenlijk. En van dat geld kun je weer harder groeien. Waarvan je 10, 20, 30 jaar profijt hebt. Maar vroeg of laat gaat het mis. Dan haalt de realiteit je in. En dan heb je de zaken niet in eigen hand, want het bedrijf is verkocht.
Alle winst die je in je bedrijf en werknemers zou kunnen pompen moet nu naar aandeelhouders.
Daar zit voor mij het grote probleem.

Afijn, so much about me....

Ik las dat Ajax begon in 1998 met aandelen, en die gingen toen voor 12,52 Euro over de toonbank. Dat was natuurlijk vooral hype.
De prijs ging gestaag omlaag, tot een dal van 3,60 Euro in 2003. Dat het omlaag ging lijkt me normaal, als is 3,60 wel erg laag.
Sindsdien kabbelend tussen de 7 en 10 Euro.
Ergens in September 2018 werden ze eindelijk meer waard dan 12,50.
Piekend op 22,70 Euro in Mei 2019. Was ja als aandeelhouder eindelijk blij, kwam ineens Covid. Nu staat Ajax weer onder de 11 Euro.

Als ik de grafiek van Ajax aandelen zie, vind ik dat vrij dramatisch.

Als je investeert in aandelen, verwacht je toch dat je minimaal meegroeit met de inflatie?
Na 25 jaar nog steeds niet op winst staan is echt waardeloos.

Aan de andere kant, als je als hardcore Ajax-fan 10 of 100 aandelen koopt en die aan je kinderen kunt nalaten, maakt de daadwerkelijke prijs niks uit natuurlijk...
 
Ik las vandaag een artikel over de beursgang van Ajax.
Ik ben normaliter een tegenstander van beursgangen. Als ik een bedrijf had dat goed liep, zou ik geen beursgang nodig hebben, me dunkt.
Ik werk voor een beursgenoteerd bedrijf, en dat is een van de (weinige) nadelen van mijn werkgever.

Ik merkte na een jaar of twee dat het bedrijf haar prioriteiten wel wist;
1. De aandeelhouder moest tevreden geworden houden (gehouden worden? gehouden gebleven? Shit ik heb teveel gedronken).
2. Bedrijf moest groeien.
3. De aandeelprijs moest omhoog. Want top management krijgt deels uitbetaald in aandelen.
.....
x. De werknemer. Nagedachte.

Dat irriteerde mij.
Het zorgde ook op bepaalde momenten ervoor dat beslissingen gemaakt werden puur voor de korte termijn, om maar goede jaarcijfers te kunnen overleggen.
De lange termijn was dan voor latere zorg, wat erg haaks staat op mijn manier van denken.

Want oh nee als de aandeelhouders niet blij zijn, dan zakt de prijs.
Wat ik weer niet echt snapte. Die geld-injectie van de beursgang is eenmalig. De aandeel-prijs die zakt of stijgt. Dat heeft totaal geen effect op de cash-flow van het bedrijf.
Enige nadeel is (denk ik) dat een enorm lage aandeelprijs het risico oplevert dat een concurrent je zomaar op kan kopen.
Of dat in geval van nood de aandelen die je nog hebt (en kan verkopen om een brand te blussen) weinig waard zijn.

Laat ik er wel eerlijk bij zeggen dat onze CEO in Amerika, ondanks deze nadelen, het bedrijf wel met een bepaalde visie, doordachtendheid en rust geleid heeft over (20?) jaar, waar hij alle credits voor verdient. Not a small feat... ook door de 2008 crisis en Corona-crisis heen...

Maar in principe vind ik een beursgang ook korte-termijn-denken. Maar hier is korte termijn niet 1 jaar, maar 10, 20 of 30 jaar. Je gaat naar de beurs, je verkoopt je bedrijf eigenlijk. En van dat geld kun je weer harder groeien. Waarvan je 10, 20, 30 jaar profijt hebt. Maar vroeg of laat gaat het mis. Dan haalt de realiteit je in. En dan heb je de zaken niet in eigen hand, want het bedrijf is verkocht.
Alle winst die je in je bedrijf en werknemers zou kunnen pompen moet nu naar aandeelhouders.
Daar zit voor mij het grote probleem.

Afijn, so much about me....

Ik las dat Ajax begon in 1998 met aandelen, en die gingen toen voor 12,52 Euro over de toonbank. Dat was natuurlijk vooral hype.
De prijs ging gestaag omlaag, tot een dal van 3,60 Euro in 2003. Dat het omlaag ging lijkt me normaal, als is 3,60 wel erg laag.
Sindsdien kabbelend tussen de 7 en 10 Euro.
Ergens in September 2018 werden ze eindelijk meer waard dan 12,50.
Piekend op 22,70 Euro in Mei 2019. Was ja als aandeelhouder eindelijk blij, kwam ineens Covid. Nu staat Ajax weer onder de 11 Euro.

Als ik de grafiek van Ajax aandelen zie, vind ik dat vrij dramatisch.

Als je investeert in aandelen, verwacht je toch dat je minimaal meegroeit met de inflatie?
Na 25 jaar nog steeds niet op winst staan is echt waardeloos.

Aan de andere kant, als je als hardcore Ajax-fan 10 of 100 aandelen koopt en die aan je kinderen kunt nalaten, maakt de daadwerkelijke prijs niks uit natuurlijk...
Daarom: vooral een emotie-aandeel. Je kocht het omdat je van ajax hield, niet omdat er een substantiële winst te halen viel.
Anderzijds een match-worn shirt van Ibrahimovic had je 20 jaar aan de wand kunnen hangen en was wel in waarde vermeerderd.
 
2024, voorspellingen?
Ik heb er best een goed gevoel over en denk dat de sectoren die zijn achtergebleven (dus vooral niet-tech) het goed zullen doen. De inflatie neemt echt af en zo snel als de rentes omhoog schoten, kan het ook weer zakken. Bedrijven tonen zich tot nu toe veerkrachtig.

Heb zelf de afgelopen maanden vooral aandelen van vastgoedfondsen (Realty Income, Agree Realty, Wereldhave) gekocht omdat die hard zijn afgestraft, onderliggend ok presteren, een goed en veilig dividendrendement bieden en zullen profiteren van verdere rentedalingen. 2023 was een jaar waarin ik nagenoeg precies 0 winst of verlies heb gemaakt; door de goede afgelopen weken eindig ik gelukkig niet in het rood. Zat met mijn mid-cap en financiële aandelen precies in het verdomhoekje.
 
2024, voorspellingen?
Ik heb er best een goed gevoel over en denk dat de sectoren die zijn achtergebleven (dus vooral niet-tech) het goed zullen doen. De inflatie neemt echt af en zo snel als de rentes omhoog schoten, kan het ook weer zakken. Bedrijven tonen zich tot nu toe veerkrachtig.

Heb zelf de afgelopen maanden vooral aandelen van vastgoedfondsen (Realty Income, Agree Realty, Wereldhave) gekocht omdat die hard zijn afgestraft, onderliggend ok presteren, een goed en veilig dividendrendement bieden en zullen profiteren van verdere rentedalingen. 2023 was een jaar waarin ik nagenoeg precies 0 winst of verlies heb gemaakt; door de goede afgelopen weken eindig ik gelukkig niet in het rood. Zat met mijn mid-cap en financiële aandelen precies in het verdomhoekje.
Ik zou in bavaria beleggen, dat gaat rijkelijk vloeien medio april
 
2024, voorspellingen?
Ik heb er best een goed gevoel over en denk dat de sectoren die zijn achtergebleven (dus vooral niet-tech) het goed zullen doen. De inflatie neemt echt af en zo snel als de rentes omhoog schoten, kan het ook weer zakken. Bedrijven tonen zich tot nu toe veerkrachtig.

Heb zelf de afgelopen maanden vooral aandelen van vastgoedfondsen (Realty Income, Agree Realty, Wereldhave) gekocht omdat die hard zijn afgestraft, onderliggend ok presteren, een goed en veilig dividendrendement bieden en zullen profiteren van verdere rentedalingen. 2023 was een jaar waarin ik nagenoeg precies 0 winst of verlies heb gemaakt; door de goede afgelopen weken eindig ik gelukkig niet in het rood. Zat met mijn mid-cap en financiële aandelen precies in het verdomhoekje.

De koersdoelen en voorspellingen voor 2024 zien er goed uit ja, China, Putin en Trump moeten zich dan wel beetje koest houden
 
Afgelopen week heeft de crypto de eerder verwachte sprong gemaakt (na de toestemming voor een bitcoin etf). Verwachting is dat er nog een stijging komt vanwege het halveren van de miningvergoeding en het feit dat grote investeerders er ook mee beginnen.

Gisteravond wel een mooi staaltje instabiliteit gezien. Nadat btc richting 60.000€ ging, kelderde opeens alles, zelfs een seconde onder de 50.000€. Enorme flipperkast. Gedurende een half uur ging het echt van links naar rechts.
Benieuwd wat het vandaag doet…
 
Ik merk dat ik echt een beetje moeite heb met wat ik moet doen met die bitcoins. Ik heb een aantal jaar geleden gekocht, inmiddels weer winst maar wat nu. Heb ook veel te veel van die kleine coins waarvan ik me afvraag of ze überhaupt nog iets gaan doen. En ik weet ook niet zo goed waar en hoe ik nou moet kijken om te bepalen welke coins ik beter kan "uitcashen" om dat geld gewoon in de stabiele coins te steken.
 
Ik merk dat ik echt een beetje moeite heb met wat ik moet doen met die bitcoins. Ik heb een aantal jaar geleden gekocht, inmiddels weer winst maar wat nu. Heb ook veel te veel van die kleine coins waarvan ik me afvraag of ze überhaupt nog iets gaan doen. En ik weet ook niet zo goed waar en hoe ik nou moet kijken om te bepalen welke coins ik beter kan "uitcashen" om dat geld gewoon in de stabiele coins te steken.
Zit ik dus ook mee. Heb wel eens ginvesteerd in een coin die heel lekker ging om vervolgens helemaal in te kakken. Gelukkig geen groot bedrag ingelegd maar zonde is het wel.
Ik heb vorig jaar alles verkocht (zeer bescheiden winstje hoor) maar zit er toch aan te denken om weer te investeren. Neig wel meer naar Bitcoin en Etherium en dan lange tijd laten staan of zo. Geen idee wat slim is. Die kleine coins heb ik zo mijn twijfels over.

Ben ook Pi aan het minen. Moet je wel elke dag weer opnieuw starten en dat vergeet ik nog wel eens. Benieuwd wat die gaat doen in de toekomst. Voorlopig is het nog niet heel veel waard maar ik heb er dan ook niets voor in hoeven leggen.
 
Lijkt me wel interessant. Is dat betrouwbaar?

Trade republic heeft 4% en valt onder depositio garantiestelsel, dus tot 100k vergoed maar je kan daar max 50k inzetten.

Trading212 heeft 4.2% en vaste garantiestelsel tot 20k + garantie van de banken dat je geld goed zit tot 1 miljoen als trading212 omvalt. Alleen staat her allemaal wat wazig beschreven allemaal. Ik heb er wel geld op staan en alles oogt positief en veilig zover ik het heb kunnen onderzoeken. Prima % en dagelijks opzegbaar. Kan geen bank aan tippen momenteel
 
Terug
Bovenaan Onderaan