Auto's

dan rijdt je dus gemengd benzine/electrisch. Als ik rustig op de snelweg een constante snelheid rijdt, 60-65mph (105 kmh?) dan werken ze samen.

En waar komt de stroom vandaan? De batterijen raken toch gewoon leeg naar een korte duur (als ik het goed heb kan de auto 2 km op elektrisch rijden.) Daarna zijn de batterijen leeg, en dus rijd je volledig op benzine, zou ik zeggen. Ik ken het systeem niet in detail, maar als je echt veel snelwegkilometers maakt (dus veel ritten van 200km+) dan zegt mijn ervaring en gevoel dat een hybride auto minder interessant is dan een benzine auto. En ik vind 5 op 100 niet bepaald zuinig, mijn golf die ik toendertijd had in 2014 reed 4.5 tot 4.8 op 100. En dan reed ik gewoon normaal de snelheden die toegestaan waren.
 
En waar komt de stroom vandaan? De batterijen raken toch gewoon leeg naar een korte duur (als ik het goed heb kan de auto 2 km op elektrisch rijden.) Daarna zijn de batterijen leeg, en dus rijd je volledig op benzine, zou ik zeggen. Ik ken het systeem niet in detail, maar als je echt veel snelwegkilometers maakt (dus veel ritten van 200km+) dan zegt mijn ervaring en gevoel dat een hybride auto minder interessant is dan een benzine auto. En ik vind 5 op 100 niet bepaald zuinig, mijn golf die ik toendertijd had in 2014 reed 4.5 tot 4.8 op 100. En dan reed ik gewoon normaal de snelheden die toegestaan waren.

1 op 20 is erg zuinig. Als ik naar een onderzoek kijk over de 15 zuinigste auto's van vorig jaar zitten er twee boven de 1 op 20. De rest eronder. Kennelijk was jouw Golf dan extreem zuinig. ;)
 
En waar komt de stroom vandaan? De batterijen raken toch gewoon leeg naar een korte duur (als ik het goed heb kan de auto 2 km op elektrisch rijden.) Daarna zijn de batterijen leeg, en dus rijd je volledig op benzine, zou ik zeggen. Ik ken het systeem niet in detail, maar als je echt veel snelwegkilometers maakt (dus veel ritten van 200km+) dan zegt mijn ervaring en gevoel dat een hybride auto minder interessant is dan een benzine auto. En ik vind 5 op 100 niet bepaald zuinig, mijn golf die ik toendertijd had in 2014 reed 4.5 tot 4.8 op 100. En dan reed ik gewoon normaal de snelheden die toegestaan waren.
Helemaal in detail weet ik het niet. Maar er zijn - dacht ik - 2 systemen die stroom genereren voor de batterijen:
- regeneratie via remmen
- de motor draait in feite als aggregaat, continu, een teveel aan energie wordt in de batterijen opgeslagen. Zo werkte mijn Outlander in ieder geval.
 
Kennelijk was jouw Golf dan extreem zuinig.

Ligt eraan hoe je ermee rijdt, ik reed bijna alleen maar lange afstanden en geen enkel stadsritje. Ik ben voorstander van een boete als je minder dan 10-15 km rijd met je auto als woon/werk verkeer, boodschappen, kinderen ophalen enzovoorts. Hoe meer korte afstanden hoe onzuiniger je auto wordt. Zwaar straffen van het autoverkeer wat niet nodig is. En iedereen die zegt je kan geen boodschappen doen op een fiets, laat ik je uit een droom halen, mijn vader deed boodschappen voor een gezin van 6 man op de fiets. En ging niet meer dan 2 keer per week naar de winkel. Auto's maken mensen uit principe lui en gemakszuchtig, en dat gedrag moet eruit geramd worden.

de motor draait in feite als aggregaat, continu, een teveel aan energie wordt in de batterijen opgeslagen

Als ik op de snelweg zit dan draait mijn motor toch niet als aggregraat, anders zou dat betekenen dat ik eerst stroom opwek en die weer in mijn voortstuwing stop, dus een verlies van energie.
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Ligt eraan hoe je ermee rijdt, ik reed bijna alleen maar lange afstanden en geen enkel stadsritje. Ik ben voorstander van een boete als je minder dan 10-15 km rijd met je auto als woon/werk verkeer, boodschappen, kinderen ophalen enzovoorts. Hoe meer korte afstanden hoe onzuiniger je auto wordt. Zwaar straffen van het autoverkeer wat niet nodig is. En iedereen die zegt je kan geen boodschappen doen op een fiets, laat ik je uit een droom halen, mijn vader deed boodschappen voor een gezin van 6 man op de fiets. En ging niet meer dan 2 keer per week naar de winkel. Auto's maken mensen uit principe lui en gemakszuchtig, en dat gedrag moet eruit geramd worden.



Als ik op de snelweg zit dan draait mijn motor toch niet als aggregraat, anders zou dat betekenen dat ik eerst stroom opwek en die weer in mijn voortstuwing stop, dus een verlies van energie.
Ha, dat deed mijn moeder ook, en met 4 zoons ging dat toch om karrevrachten, fietstas achter, fietstas voor twee tassen aan t stuur.
Hier wordt de auto zelden gepakt voor de kleine ritten, boodschappen gaan over t algemeen op de fiets, en woon-werk was voor mij standaard de trein. M'n vrouw gebruikt de auto wel voor ww ivm de wisseldiensten en nu bij covid gaat ze volledig met de auto ivm klein houden bubbel.

Maar omdat de familie allemaal vrij ver woont zitten we over t algemeen toch rond de 18k per jaar.
 
Als ik op de snelweg zit dan draait mijn motor toch niet als aggregraat, anders zou dat betekenen dat ik eerst stroom opwek en die weer in mijn voortstuwing stop, dus een verlies van energie.
Misschien leg ik het niet helemaal goed uit. De motor draait min of meer op een constante waarde. Overtollige energie wordt dan opgeslagen in de batterijen. Als de batterijen weer een bepaalde vulling hebben, ging de Outlander weer even 100% elektrisch rijden.
 
En waar komt de stroom vandaan? De batterijen raken toch gewoon leeg naar een korte duur (als ik het goed heb kan de auto 2 km op elektrisch rijden.) Daarna zijn de batterijen leeg, en dus rijd je volledig op benzine, zou ik zeggen. Ik ken het systeem niet in detail, maar als je echt veel snelwegkilometers maakt (dus veel ritten van 200km+) dan zegt mijn ervaring en gevoel dat een hybride auto minder interessant is dan een benzine auto. En ik vind 5 op 100 niet bepaald zuinig, mijn golf die ik toendertijd had in 2014 reed 4.5 tot 4.8 op 100. En dan reed ik gewoon normaal de snelheden die toegestaan waren.
Hier eindigt mijn kennis. Ik weet wel dat ik veel meer dan 2km electrisch kan rijden. De batterijen laden op tijdens het rijden. En ik vermoed dat als je het zuinigst wil rijden voor lange afstanden, diesel nog steeds het goedkoopsts is. Dat is voor mij echter niet het enige criterium, maar dat kan voor anderen anders zijn.
 
Ligt eraan hoe je ermee rijdt, ik reed bijna alleen maar lange afstanden en geen enkel stadsritje. Ik ben voorstander van een boete als je minder dan 10-15 km rijd met je auto als woon/werk verkeer, boodschappen, kinderen ophalen enzovoorts. Hoe meer korte afstanden hoe onzuiniger je auto wordt. Zwaar straffen van het autoverkeer wat niet nodig is. En iedereen die zegt je kan geen boodschappen doen op een fiets, laat ik je uit een droom halen, mijn vader deed boodschappen voor een gezin van 6 man op de fiets. En ging niet meer dan 2 keer per week naar de winkel. Auto's maken mensen uit principe lui en gemakszuchtig, en dat gedrag moet eruit geramd worden.

Dat kan. Maar dan is 1 op 20 voor de gewone sterveling alsnog gewoon een erg zuinige bak. :geek:
 
Maar omdat de familie allemaal vrij ver woont zitten we over t algemeen toch rond de 18k per jaar.

Woow dat doe je netjes. Ik woon ook vrij ver van mijn familie af, maar ik kom net aan de 10K per jaar.

De batterijen laden op tijdens het rijden.

Dat klopt, maar ik snap niet hoe je zuiniger kan rijden door eerst benzine in een roterende energie om te zetten in de motor, dit om te zetten in elektriciteit en dan die energie weer om te zetten in een roterende energie.
De motor draait min of meer op een constante waarde. Overtollige energie wordt dan opgeslagen in de batterijen.

Dan spuit je dus meer benzine in dan noodzakelijk om elektrische energie op te wekken.

Ik ga hier eens induiken hoe het echt werkt. Ik zie veel hiaten voor mezelf.

Maar dan is 1 op 20 voor de gewone sterveling alsnog gewoon een erg zuinige bak.

Een golf is voor een normale sterveling. :xp:
 
Ik doel natuurlijk op de manier waarop je je verbruik klaarspeelt, niet de auto. ;) De meeste mensen halen niet eens 1 op 20 met hun auto.
 
Ik doel natuurlijk op de manier waarop je je verbruik klaarspeelt, niet de auto. ;) De meeste mensen halen niet eens 1 op 20 met hun auto.
Dan hebben we het natuurlijk wel over benzine. Met diesel is dat een makkie...waarbij waar en hoe je rijdt veel uit kan maken. Destijds van thuis naar mijn ouders naar huis (16 km), record zuinig rijden was 3.3 l/100km ('s nachts) , en overdag met drukte en alle stoplichten van Eindhoven zeg zo rond de 9 l/100km (waarbij het officieel gemiddelde 6,8 l/100km betrof)
 
Dan hebben we het natuurlijk wel over benzine. Met diesel is dat een makkie...waarbij waar en hoe je rijdt veel uit kan maken. Destijds van thuis naar mijn ouders naar huis (16 km), record zuinig rijden was 3.3 l/100km ('s nachts) , en overdag met drukte en alle stoplichten van Eindhoven zeg zo rond de 9 l/100km (waarbij het officieel gemiddelde 6,8 l/100km betrof)

Stimmt, dat is wel de basis waar ik vanuit ging. Ging het over diesel? :maniac:
 
Ja, ik denk dat je met een "gewone" benzineauto alleen zo zuinig rijdt op een sleepwagen. :grin:

In het originele verhaal van Teamspirit vergelijkt ie hybride met benzine en dat ie met z'n Golf onder de 5l per 100km zat, dus ga er vanuit dat we het niet over diesel hebben.. :xp:
 
In het originele verhaal van Teamspirit vergelijkt ie hybride met benzine en dat ie met z'n Golf onder de 5l per 100km zat, dus ga er vanuit dat we het niet over diesel hebben.. :xp:
Klopt. Maar toch zijn er voldoende golfjes die eronder komen. Als je de lichtste motor neemt dan is het verbruik (gemiddeld) zo net onder de 5l/100km. Dus het kan. Daarmee is de koek ook wel zo‘n beetje op. 4l/100km bereik je alleen nog zo‘n beetje met een minuscuul autootje met een piepklein motortje. En dan moet je niet een keer flink gas moeten geven om nog ergens in te voegen.
 
Klopt. Maar toch zijn er voldoende golfjes die eronder komen. Als je de lichtste motor neemt dan is het verbruik (gemiddeld) zo net onder de 5l/100km. Dus het kan

1.2 TSI blue motion met 77Kw, 105PK benzine motor. Prima motor voor de auto, en met 6 versnellingen dat zorgde voor een laag toerental bij 120km/uur. Officieel verbruik is overigens 5.2/100 voor deze motor. En in Nederland kunnen dat soort puch motortjes prima in de auto's, hier in Frankrijk met een stuk meer heuvels is het gewoon niet te doen met zo'n motor.
 
1.2 TSI blue motion met 77Kw, 105PK benzine motor. Prima motor voor de auto, en met 6 versnellingen dat zorgde voor een laag toerental bij 120km/uur. Officieel verbruik is overigens 5.2/100 voor deze motor. En in Nederland kunnen dat soort puch motortjes prima in de auto's, hier in Frankrijk met een stuk meer heuvels is het gewoon niet te doen met zo'n motor.
Herkenbaar. Ooit een Skoda 1.4 gehad. In NL nooit een probleem. In de buurt van Francorchamp werkte onze cruise-control niet meer. Dachten we. Toen bleek dat de heuvel op met 120 gewoon niet kon. :ROFL:
 
Woow dat doe je netjes. Ik woon ook vrij ver van mijn familie af, maar ik kom net aan de 10K per jaar.



Dat klopt, maar ik snap niet hoe je zuiniger kan rijden door eerst benzine in een roterende energie om te zetten in de motor, dit om te zetten in elektriciteit en dan die energie weer om te zetten in een roterende energie.


Dan spuit je dus meer benzine in dan noodzakelijk om elektrische energie op te wekken.

Ik ga hier eens induiken hoe het echt werkt. Ik zie veel hiaten voor mezelf.



Een golf is voor een normale sterveling. :xp:

Een benzinemotor is op allerlei momenten (een stuk) minder zuinig dan hij in theorie kan zijn. Trap je het gaspedaal weinig in, dan zit de smoorklep grotendeels dicht, dat "remt" de luchtstroom en leidt tot een verlies aan efficiëntie. Trap je het gaspedaal diep in bij een laag toerental, dan is er juist te weinig weerstand en werveling van de lucht, waardoor de menging met de benzine slecht is. Bovendien zal in die gevallen (alle gevallen waar je optrekt) het mengsel verrijkt worden waardoor het verbruik omhoog schiet.

Het zijn deze gevallen waarin een hybride-systeem de efficiëntie kan verhogen, doordat de verbrandingsmotor op een optimaler toerental kan draaien en het hybride-systeem de verschillen opvangt door bij te springen (bij accelleratie) of opladen. Daarnaast win je enige energie terug bij remmen. Als je vrij baan hebt op de snelweg en een continue snelheid kan aanhouden zal een hybride-systeem weinig toevoegen. Maar aan de andere kant kost het ook weinig: op zulke momenten wordt maar een klein deel van het vermogen uit de verbrandingsmotor gebruikt voor het laden van de batterij. Op momenten kan dit zelfs volledig uit staan. Het enige dat dan nog verschil maakt is dat je batterijen meesleept die op dat moment niet veel doen, maar bij een (niet plug-in) hybride heb je het dan over een kilo of 40-50, wat op het totaalgewicht van een auto ook niet veel uitmaakt.
 
Klopt. Maar toch zijn er voldoende golfjes die eronder komen. Als je de lichtste motor neemt dan is het verbruik (gemiddeld) zo net onder de 5l/100km. Dus het kan. Daarmee is de koek ook wel zo‘n beetje op. 4l/100km bereik je alleen nog zo‘n beetje met een minuscuul autootje met een piepklein motortje. En dan moet je niet een keer flink gas moeten geven om nog ergens in te voegen.

Dus toch niet alleen op de sleepwagen? :geek:
 
doordat de verbrandingsmotor op een optimaler toerental kan draaien

Dit kan helemaal niet aangepast worden bij een auto. Snelheid van de motor, is fysiek gekoppeld aan de draaisnelheid van je wielen via de versnellinsbak. Dit is een vaste verhouding en dus niet te beinvloeden door hybride te gaan rijden.

Maar aan de andere kant kost het ook weinig: op zulke momenten wordt maar een klein deel van het vermogen uit de verbrandingsmotor gebruikt voor het laden van de batterij. Op momenten kan dit zelfs volledig uit staan.

Kan je het systeem uitpluggen van de motor? Waar zit de laadmodule van het accupakket? Ik dacht dat de dynamo altijd meedraaide bij een auto?

Trap je het gaspedaal diep in bij een laag toerental, dan is er juist te weinig weerstand en werveling van de lucht, waardoor de menging met de benzine slecht is.

Dan heb je het over toerentallen van ronde 1400-1500, terwijl je 9/10 keer rond de 2000 toeren rijd. En daarbij als je optrekt kun je altijd even omlaag schakelen zodat je van de 1500 naar de 2000 toeren gaat en over meer koppel beschikt en dus beter kan optrekken en niet de helft van de benzine weer via de uitlaat naar buiten blaast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan