Amerika

Het probleem is als alle claims automatisch als complot theorieën worden genoemd, zonder enige discussie. Dan werk je juist diegenen in de hand. “Zie je wel? Ze willen geen discussie omdat wij de waarheid hebben!”

Ik vraag me af waarom Schumer en anderen niet willen dat “het volk” de video’s ziet. Wat is er gevaarlijk aan? De J6 commissie gebruikte die video’s toch? Om het gevaarlijk voor de democratie te noemen is in mij opinie pas echt gevaarlijk voor die democratie.

Nu blijkt dat er een hoop over. January 6 gezegd is dat wel als een beetje overdreven kan worden gezien. Net als over Trump, like it or not. Maar omdat alles met volume 11 op een schaal van 1 tot 10 wordt gebracht is er geen ruimte voor nuance, en graven beide kanten zich verder in. Daarbij komt ook dat een groot deel van mensen gewoon moe van al het lawaai worden en helemaal niet meer luisteren.

Wat er over blijft zijn de extreme einden die uiteindelijk een “welis nietes” spelen, wat dus niet productief is.
Met dit antwoord doe je mij echt te kort vind ik. Ik heb heel het artikel gelezen (wat hier helemaal zonder context geplaatst wordt) en ik probeer er inhoudelijk op te antwoorden. Om dan te zeggen dat alles wat je zegt uitgelegd wordt als een complottheorie vind ik niet fair. Ik waardeer je mening (hoewel ik er vaak mee oneens ben) en wil er graag over discussiëren, maar op deze manier vind ik het heel moeilijk discussiëren.
 
Ik vond het gewoon interssant om te lezen. Iemand die eerst alles wat er werd voorgeschoteld geloofde en nu na het zien van meer beelden (die om de een of andere reden door Chuck Schumer als “gevaarlijk voor de democratie” werden genoemd) van gedachte is veranderd.

Waren er idioten die terecht gearresteerd werden? 100%. Was het een coupe d’etat zoals we moesten geloven? Ik denk het niet. Was het erger dan 9/11, of Pearl Harbor, of de Civil War, zoals o.a. Het Witte Huis het beschreef? Zeker niet.

Het probleem is dat alles tegenwoordig met zo’n hyperbool word gebracht dat we de werkelijkheid niet meer zien voor wat het is. Als er echt iets gevaarlijk voor de democratie is, denk ik, is dat het wel.
Daar verschillen we dus echt van mening, want ik denk dus echt dat het aanval was op de democratische instituties van de VS en nog wel van binnenuit. Door mensen die niets liever wilde dat Trump president bleef ondanks zijn verkiezingsnederlaag. Natuurlijk was het niet zo erg als een aanslag met 3000 doden, maar ik zou me als burger in de VS erg veel zorgen over maken (dat doe ik zelfs als wereldburger) omdat het van binnenuit komt, van mensen die de democratie negeren en hun eigen regels op willen leggen.
 
Met dit antwoord doe je mij echt te kort vind ik. Ik heb heel het artikel gelezen (wat hier helemaal zonder context geplaatst wordt) en ik probeer er inhoudelijk op te antwoorden. Om dan te zeggen dat alles wat je zegt uitgelegd wordt als een complottheorie vind ik niet fair. Ik waardeer je mening (hoewel ik er vaak mee oneens ben) en wil er graag over discussiëren, maar op deze manier vind ik het heel moeilijk discussiëren.
Ik bedoelde niet iemand persoonlijk, dus ook jij niet. Voornamelijk de media en politieke organisaties die groepen zo tegen elkaar zet. Mensen die vragen stellen of accuratie van zaken betwijfelen worden op een hoop gegooid. Is het niet opvallend dat als je vragen stelt over informatie die je blind zou moeten accepteren je vrij snel de mond word gesnoerd? Dokters die een ander idee over COVID hadden werden direct van Twitter en social media geweerd. Als je de origine van het virus in twijfel trok, idem. Dat wil niet zeggen dat die mensen gelijk hadden, maar wel dat een inhoudelijke discussie niet meer mogelijk was. Dan geef je juist zuurstof aan complottheorieën.

En als je eenmaal een label op je geplakt hebt, is dat het enige waar men op focust. “Oh, hij denkt zus en zo, dus hoeven we hem sowieso niet serieus te nemen.”
 
Ik bedoelde het in het algemeen. Het is de media (voornamelijk) die alles op een hoop van complottheorieën gooit, om ze te minimaliseren.

Kijk naar het verhaal over Hunter Biden’s laptop. Werd eerst genegeerd, daarna als onzin beschreven van Russische makelij. Nu blijkt dat het verhaal wel klopt, mbt de laptop en inhoud. Maar dat wordt dan weer niet of nauwelijks genoemd door dezelfde kanalen die het hardst van de daken riepen dat het een hoax was.

Hoe vaker dit gebeurd, des te minder vertrouwen mensen de informatie die ze krijgen en des te vaker dat complottheorieën aan beide kanten de plaats van waarheid innemen.
Het is eigenlijk al veelzeggend dat de zoon van Biden, die werkelijk niets met het presidentschap van zn pa te maken heeft moet worden gebruikt om pa in een kwaad daglicht te stellen. Alsof zn zoon maar iets heeft te maken met het functioneren van Biden.. heel dat verhaal was meteen al kansloos en een desperate poging van het Trump kamp om maar iets te bedenken om zn tegenstander monddood te maken.
 
Daar verschillen we dus echt van mening, want ik denk dus echt dat het aanval was op de democratische instituties van de VS en nog wel van binnenuit. Door mensen die niets liever wilde dat Trump president bleef ondanks zijn verkiezingsnederlaag. Natuurlijk was het niet zo erg als een aanslag met 3000 doden, maar ik zou me als burger in de VS erg veel zorgen over maken (dat doe ik zelfs als wereldburger) omdat het van binnenuit komt, van mensen die de democratie negeren en hun eigen regels op willen leggen.
Als je de mensen die op January 6 bij het Capitool waren vraagt, zullen de meesten zeggen dat ze zich zorgen over de democratie maakten, en eerlijkheid van de verkiezing. Beetje dezelfde gedachten die de Democrats hadden toen Hillary verloor in 2016. Toen hoorde je ook verhalen hoe die verkiezing was gestolen van haar. Maar “election deniers” zijn alleen rechts. En ja, ik weet dat Hillary supporters niet het capitool in gegaan zijn. Nogmaals, dat probeer ik niet goed te praten.

Uiteindelijk zijn er een groot aantal mensen gearresteerd. De meesten hiervan waarschijnlijk terecht. Ik zeg waarschijnlijk omdat ik ook niet alle details per persoon ken, en we nog altijd presumptie van onschuldig als uitgangspunt hebben.

Maar als je de video’s bekijkt zie je dan een gewapende horde door het Capitool rennen, of zie je voornamelijk mensen die bijna alsof op een toeristisch stapje door het gebouw lopen? Er is een persoon die dag dood gegaan, iemand die op een plek was waar ze niet had moeten zijn en door de politie werd neergeschoten. Play stupid games, win stupid prizes.

Er zijn een hoop vragen onbeantwoord mbt de rol van de FBI, die in de menigte zou zijn geïnfiltreerd en mogelijk volgens getuigen heeft opgeruid,
en de Capitol Police, die klaarblijkelijk deuren opende en rondleidingen bleek te geven - zie Qanon Shaman b.v.

Als het echt een coup d’etas was, was het wel de slechtste ooit. Maar het is een voorbeeld van hoe we eigenlijk gemanipuleerd worden. En aangezien sommige partijen niet willen dat we alle beelden te zien krijgen, geeft voeding aan verdere complottheorieën.
 
Het is eigenlijk al veelzeggend dat de zoon van Biden, die werkelijk niets met het presidentschap van zn pa te maken heeft moet worden gebruikt om pa in een kwaad daglicht te stellen. Alsof zn zoon maar iets heeft te maken met het functioneren van Biden.. heel dat verhaal was meteen al kansloos en een desperate poging van het Trump kamp om maar iets te bedenken om zn tegenstander monddood te maken.
Omdat Hunter zijn vader en connecties gebruikte om zichzelf te verrijken en er mogelijk bewijs is dat Biden hier zelf ook deel in had, of op z’n minst van profiteerde. Dit zijn strafbare zaken.

Als het verhaal over Trump Jr. en Trump was geweest, was je dan tot dezelfde conclusie gekomen, als je eerlijk bent?
 
Omdat Hunter zijn vader en connecties gebruikte om zichzelf te verrijken en er mogelijk bewijs is dat Biden hier zelf ook deel in had, of op z’n minst van profiteerde. Dit zijn strafbare zaken.

Als het verhaal over Trump Jr. en Trump was geweest, was je dan tot dezelfde conclusie gekomen, als je eerlijk bent?
Trump Zn schandalen zijn zo omvangrijk dat ik wel even nodig heb om daar op in te gaan.
Het dieptepunt van Trump in de campagne was overigens het drugsgebruik van Hunter wat ie m voor de voeten gooide.
Is er trouwens hard bewijs mbt de belangenverstrengeling? Het zogenaamde 'bewijs' wat ik indertijd heb gehoord bleek in elkaar geknutselde rommel.
 
Trump Zn schandalen zijn zo omvangrijk dat ik wel even nodig heb om daar op in te gaan.
Het dieptepunt van Trump in de campagne was overigens het drugsgebruik van Hunter wat ie m voor de voeten gooide.
Is er trouwens hard bewijs mbt de belangenverstrengeling? Het zogenaamde 'bewijs' wat ik indertijd heb gehoord bleek in elkaar geknutselde rommel.
En waar hoorde je dat? Zelfs de gerenommeerde NY Times heeft moeten erkennen dat de laptop en e-mails wel degelijk van Hunter zijn. Tel daarbij de getuigenis van een voormalig zakenpartner en dan heb je toch meer dan geknutseld.

Maar ik weet het, Orange Man bad…
 
En waar hoorde je dat? Zelfs de gerenommeerde NY Times heeft moeten erkennen dat de laptop en e-mails wel degelijk van Hunter zijn. Tel daarbij de getuigenis van een voormalig zakenpartner en dan heb je toch meer dan geknutseld.

Maar ik weet het, Orange Man bad…
Is er bewijs dan? Als er bewijs ik dan neem ik aan dat er een aanklacht is.
 
Omdat Hunter zijn vader en connecties gebruikte om zichzelf te verrijken en er mogelijk bewijs is dat Biden hier zelf ook deel in had, of op z’n minst van profiteerde. Dit zijn strafbare zaken.

Als het verhaal over Trump Jr. en Trump was geweest, was je dan tot dezelfde conclusie gekomen, als je eerlijk bent?
Maar Hunter Biden heeft nooit een officiële functie gehad binnen de overheid (itt tot de familie van Trump zie zich ook flink verrijkt hebben) en wat ik er van gehoord heb zijn er hoogstens sexfilms van Hunter en vriendin/vrouw op zijn laptop gevonden. Volgens mij is die ‘Laptop from Hell’ gewoon een afleidingsmanoeuvre.
 
Trump niet. Die wordt nu zelf onderzocht. Het hush money schandaal.
Dat wordt onderzocht door de openbaar aanklager Alvin Bragg in New York. Niet door Marrick Garland (minister van Justitie). Die onderzoekt Januari 6th en het documenten schandaal (onderzoeker is Jack Smith). Zeer verwarrend al die onderzoeken op verschillende niveaus.
 
Maar Hunter Biden heeft nooit een officiële functie gehad binnen de overheid (itt tot de familie van Trump zie zich ook flink verrijkt hebben) en wat ik er van gehoord heb zijn er hoogstens sexfilms van Hunter en vriendin/vrouw op zijn laptop gevonden. Volgens mij is die ‘Laptop from Hell’ gewoon een afleidingsmanoeuvre.
Dat is het ook. Tactiek van Trump, bij kritiek probeert ie drek omhoog te halen. Is m een keer gelukt met Clinton. Helaas voor hem komen er strafbare feiten bij hem naar boven..
 
Trump niet. Die wordt nu zelf onderzocht. Het hush money schandaal.
Biden wel, uiteindelijk. De Artorney General is onderdeel van Biden’s cabinet.
Dat is het ook. Tactiek van Trump, bij kritiek probeert ie drek omhoog te halen. Is m een keer gelukt met Clinton. Helaas voor hem komen er strafbare feiten bij hem naar boven..
Al meer dan vier jaar hoor je dat “this time we got him!” zonder resultaat.
 
Biden wel, uiteindelijk. De Artorney General is onderdeel van Biden’s cabinet.

Al meer dan vier jaar hoor je dat “this time we got him!” zonder resultaat.
Klopt, en met een beetje pech is het over 2 jaar zo dat je als Amerikaan weer kan kiezen tussen Trump of Biden, wat een armoe van beide partijen.

(niet dat het hier met Mark R. veel beter is overigens)
 
Biden wel, uiteindelijk. De Artorney General is onderdeel van Biden’s cabinet.

Al meer dan vier jaar hoor je dat “this time we got him!” zonder resultaat.
Niet helemaal waar. Hij weigerde zn financiële perikelen te laten onderzoeken. Daar komt ie nu niet meer mee weg.
Wat belangrijker is, ook binnen zn eigen partij wordt langzaamaan duidelijk dat hij niet her beste uithangbord is. Best dat ie incapabel is, maar lekker weg van het witte huis. Wel grappig om zn zelfdestructie mee te maken trouwens..
 
Klopt, en met een beetje pech is het over 2 jaar zo dat je als Amerikaan weer kan kiezen tussen Trump of Biden, wat een armoe van beide partijen.

(niet dat het hier met Mark R. veel beter is overigens)
Mark roept gelukkig niet op tot een capitool bestorming.. dat dan weer wel..
 
Terug
Bovenaan Onderaan