Amerika

Of je luistert gewoon naar de politie.

Dat 13 jarige jochie is ook geen slachtoffer. Gewoon luisteren, klaar.

Blijkbaar luisteren gekleurde mensen slechter? Zie je in Nederland ook vaak op beelden. Van die nepgangstertjes die de politie een grote bek willen geven en vooral maar niet willen luisteren. In Amerika heeft de politie als extra gevaarzetting het grote aantal vuurwapens dat in omloop is.
Ik snap wel dat er daar sneller ongelukken gebeuren. En dat zouden al die gasten met hun domme weerwoorden ook kunnen weten. Luister gewoon, dan kom je weer thuis.
Eikels.

Maar meteen maar doodschieten als iemand niet luistert, is toch wel effe een brug te ver wat mij betreft.
 
Maar meteen maar doodschieten als iemand niet luistert, is toch wel effe een brug te ver wat mij betreft.
Vind ik ook.
Maar als je in een land woont waar dat risico gewoon héél reëel is, zou je dan niet zelf al een beetje rekening kunnen houden met de mogelijke gevolgen van je eigen acties?
Hij begint al met zichzelf te filmen... Dat je daar überhaupt op zo'n moment mee bezig bent is al veelzeggend, vind ik.
 
Vind ik ook.
Maar als je in een land woont waar dat risico gewoon héél reëel is, zou je dan niet zelf al een beetje rekening kunnen houden met de mogelijke gevolgen van je eigen acties?
Hij begint al met zichzelf te filmen... Dat je daar überhaupt op zo'n moment mee bezig bent is al veelzeggend, vind ik.

Ook wel weer zo
 
Vind ik ook.
Maar als je in een land woont waar dat risico gewoon héél reëel is, zou je dan niet zelf al een beetje rekening kunnen houden met de mogelijke gevolgen van je eigen acties?
Hij begint al met zichzelf te filmen... Dat je daar überhaupt op zo'n moment mee bezig bent is al veelzeggend, vind ik.
Veelzeggend ja, denk dat die reflex in NL niet standaard is, geeft wat dat betreft voor mij meer aan over de politie daar dan over de man die zijn camera pakt.
 
Veelzeggend ja, denk dat die reflex in NL niet standaard is, geeft wat dat betreft voor mij meer aan over de politie daar dan over de man die zijn camera pakt.
Die man was op zoek naar zijn minutes of fame. Niets meer dan dat. En dan maar flink dwars liggen, want dan ben je stoer.
Politie draagt body cams (die ook bij dit soort gevallen naar buiten worden gebracht), dus voor de waarheidsvinding hoef je het niet te doen.
 
In dit boek: https://www.amazon.com/Blink-Power-Thinking-Without/dp/0316010669 van Malcolm Gladwell wordt (o.a.) aangegeven hoe je hersenen instinctief reageren op bepaalde situaties. Het is een paar jaar geleden dat ik het las, maar het voorbeeld dat me bijstaat is inderdaad dat van een politieman in en zeer beruchte buurt in Amerika. Beïnvloedt door genoeg neergeschoten collega's ben je in geval van dreigend gevaar sneller geneigd om te schieten. Makes sense, maar het blijft een levensgroot probleem.
 
Veelzeggend ja, denk dat die reflex in NL niet standaard is, geeft wat dat betreft voor mij meer aan over de politie daar dan over de man die zijn camera pakt.

Als ik daar agent zou zijn en weet dat er meer legale wapens dan mense in Amerika zijn, zou mijn brein ook primitiver reageren. We kunnen onze samenleving en normen en waarden niet projecteren op Amerika, net zoals je onze normen en waarden niet op Rusland kan projecteren. Waarom blijven we dat wel doen?
 
Als ik daar agent zou zijn en weet dat er meer legale wapens dan mense in Amerika zijn, zou mijn brein ook primitiver reageren. We kunnen onze samenleving en normen en waarden niet projecteren op Amerika, net zoals je onze normen en waarden niet op Rusland kan projecteren. Waarom blijven we dat wel doen?

Omdat er ruimte voor verbetering is.
 
Of je luistert gewoon naar de politie.

Dat 13 jarige jochie is ook geen slachtoffer. Gewoon luisteren, klaar.

Blijkbaar luisteren gekleurde mensen slechter? Zie je in Nederland ook vaak op beelden. Van die nepgangstertjes die de politie een grote bek willen geven en vooral maar niet willen luisteren. In Amerika heeft de politie als extra gevaarzetting het grote aantal vuurwapens dat in omloop is.
Ik snap wel dat er daar sneller ongelukken gebeuren. En dat zouden al die gasten met hun domme weerwoorden ook kunnen weten. Luister gewoon, dan kom je weer thuis.
Eikels.
Heb je de beelden gezien?

Dat ventje zal best iets verkeerd hebben gedaan, maar de beelden van de politie agent laten zien dat hij rent naar dat jong, roept doe je handen omhoog en op het moment dat hij dat doet schiet de politieagent. Tussen dat hij er is, het commando geeft en schiet zitten maar een paar seconden. Hij deed wat er gevraagd werd.
 
Heb je de beelden gezien?

Dat ventje zal best iets verkeerd hebben gedaan, maar de beelden van de politie agent laten zien dat hij rent naar dat jong, roept doe je handen omhoog en op het moment dat hij dat doet schiet de politieagent. Tussen dat hij er is, het commando geeft en schiet zitten maar een paar seconden. Hij deed wat er gevraagd werd.
Nee, ik ga niet kijken naar een kind van 13 dat wordt doodgeschoten. Dat trek ik niet zo best. Maar iemand die geraakt wordt, 's nachts in een steeg, wegrennend -ondertussen naar het schijnt een wapen ergens in een tuin gooiend- voor de politie, nadat er een melding kwam omdat er iemand op een auto zou hebben geschoten, doet er goed aan in beginsel al de handjes omhoog te gooien. Dat hij uiteindelijk stopt is prima, maar dat is ook wel het enige wat ik kan verzinnen wat hij goed heeft gedaan... Naar het zich laat aanzien, te laat.

En natuulijk is het allemaal wat gechargeerd en vooral heel makkelijk ouwehoeren vanaf mijn veilige zolderkamertje, maar voor mij is niet iedereen die aan het kortste eind trekt bij de politie de facto een onnnodig slachtoffer.
 
Die man was op zoek naar zijn minutes of fame. Niets meer dan dat. En dan maar flink dwars liggen, want dan ben je stoer.
Politie draagt body cams (die ook bij dit soort gevallen naar buiten worden gebracht), dus voor de waarheidsvinding hoef je het niet te doen.

Ik heb me ook nog niet verdiept in het verhaal. Geen idee of ie zelf gekke dingen had gedaan. Ik lees wel op meerdere plekken dat de jongen zich overgaf en alsnog werd doodgeschoten. Dan kunnen we toch wel voorzichtig concluderen dat de reactie excessive was. En ja, je hebt gelijk dat dat kennelijk nu eenmaal daar zo werkt. Maar dat op zichzelf is natuurlijk erg genoeg. Ik meen te hebben gelezen dat de dienstdoende agent inmiddels is gearresteerd? Als dat zo is, zegt dat ook wel wat. Police immunity is daar wel een dingetje. En een probleem tegelijkertijd.

Los van dat alles blijft het erg triest dat het daar vaak shoot first, ask questions later is. Dat is wat mij betreft niet hoe een agent hoort te acteren.

Edit: excuus, volgens mij was die gearresteerde agent in het tazer/wapen mix up verhaal betrokken.
 
Gelukkig is telegraaf wel duidelijk, ik dacht altijd dat de zwarte de witte had vermoord jo


54aaf5129688a278290ad0127f925841.png
 
Onnodig benoemd inderdaad.
Er waren 4 agenten bij betrokken. Twee van die mannen waren blank. Twee mannen hadden een andere achtergrond. De andere blanke man was diegene die probeerde in te grijpen (of in elk geval dat dit zo leek) maar werd tegen gehouden door zijn collega (met een andere culturele achtergrond).

Ik vind persoonlijk dat de invalshoek racisme niet voldoende is onderzocht en misschien te makkelijk aangenomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan