Alex Schalk (A) - Gehuurd van NAC Breda

Precies. Dit is gewoon een rationele overweging, waarbij je kosten en intrinsiek talent afweegt, en waarbij je als volwassen organisatie ook de mogelijkheid erkent dat het niet lukt. Dat is precies was je moet doen, bij jeugdige spelers. En dan gaan we in de winterstop weer kijken hoe we PSV1 kunnen versterken.
 
Schalk is een goede zet, leuke speler, talentvol en niet duur. Wordt toch vooral gehaald als vervanger van Antonio, die weggestuurd is, en Betancourt, die weg wil en niet goed genoeg is.
 
Dan spijt het mij ook, maar ik zie geen fatsoenlijke tegenargumenten. Er wordt voornamelijk gereageerd vanuit de emotie dat vooral PSV 1 versterking nodig heeft, waardoor het als fout wordt gezien dat net Jong een nieuwe speler erbij krijgt. Verder zeg je dat het gat in de jeugd maar moet worden aangevuld, maar dat gaat dus niet midden in het seizoen. Vraag ik me af welke oplossing je dan nog ziet, behalve het slachtofferen van jeugdspelers die je veel te vroeg moet laten doorstromen omdat Jong PSV geen versterking mag halen omdat PSV 1 in het rechterrijtje staat.

Ik heb anders ook de argumenten genoemd t.a.v jong PSV. Ik zal ze nog eens opsommen

1) Jong PSV is een opleidingsinstituut. De positie op de ranglijst in de eredivisie is niet relevant; het klaarstomen en doorselecteren van spelers voor het eerste wel
2) De HUUR (want daar praten we over) van Schalk vanuit de insteek dat Jong PSV in competitie is, is dus niet relevant
3) De Huur van Schalk met perspectief dat hij wellicht PSV 1 materiaal wordt, zie ik persoonlijk niet zitten omdat ik hem daar te licht voor acht
4) Jong PSV doet het nu prima zonder Schalk
5) Juist eventueel andere spelers inpassen of spelers eens op een andere dan favoriete plek posteren is een algemeen erkend belangrijk element in de opleiding
6) Ik vind Vloet een interessante optie als spits, de komst van Schalk zou tenkoste van zijn ontwikkeling kunnen gaan
7) Ik zou zelfs van der Moot als de nood aan de man zou komen wel eens willen zien in Jong PSV, ik denk dat hij ondanks zijn leeftijd een openbaring zou kunnen zijn

Kortom, ik zie veel meer tegens dan voors aan de komst van Schalk (die notabene bij NAC het niveau niet eens aan kan. I rest my case)
 
Ben het helemaal met je eens, bovendien lijkt hij ook over de juiste mentaliteit te beschikken.
Prima om deze jongen voor een half jaar te huren, wel een optie tot koop bedingen.
Ik ben het wél met Kronos eens. Je kunt het functioneren van het eerste niet los zien van de organisatie als geheel. Bovendien lijkt me nu niet dat het halen van Schalk - in welke constructie dan ook - het onmogelijk maakt om versterkingen voor PSV1 te halen.

Bovendien is Schalk absoluut een interessant talent. Ik heb hem twee keer live in actie gezien, omdat ik nogal eens met een vriend en NAC-fan meega naar wedstrijden, en hij beviel mij bijzonder - zeer technisch, bijna volmaakt tweebenig. Zit ook een goeie kop op -mentaal sterk ventje. Dat-ie even terugvalt vind ik eigenlijk op deze leeftijd niet zo relevant. Je kijkt naar de intrinsieke kwaliteiten; je houdt altijd een (groot) percentage dat afvalt, risico van het vak.
 
Ik heb anders ook de argumenten genoemd t.a.v jong PSV. Ik zal ze nog eens opsommen

1) Jong PSV is een opleidingsinstituut. De positie op de ranglijst in de eredivisie is niet relevant; het klaarstomen en doorselecteren van spelers voor het eerste wel
2) De HUUR (want daar praten we over) van Schalk vanuit de insteek dat Jong PSV in competitie is, is dus niet relevant
3) De Huur van Schalk met perspectief dat hij wellicht PSV 1 materiaal wordt, zie ik persoonlijk niet zitten omdat ik hem daar te licht voor acht
4) Jong PSV doet het nu prima zonder Schalk
5) Juist eventueel andere spelers inpassen of spelers eens op een andere dan favoriete plek posteren is een algemeen erkend belangrijk element in de opleiding
6) Ik vind Vloet een interessante optie als spits, de komst van Schalk zou tenkoste van zijn ontwikkeling kunnen gaan
7) Ik zou zelfs van der Moot als de nood aan de man zou komen wel eens willen zien in Jong PSV, ik denk dat hij ondanks zijn leeftijd een openbaring zou kunnen zijn

Kortom, ik zie veel meer tegens dan voors aan de komst van Schalk (die notabene bij NAC het niveau niet eens aan kan. I rest my case)

Ik heb als reactie op jouw verhaal uitgebreid aangegeven waarom dit net nodig is voor de doorstroming, waarom dit in het voordeel is van alle jeugdspelers. Als jij dan alleen maar je eigen verhaal wil herhalen zonder op de rest in te gaan, rest ik ook maar mijn case.
 
Ik heb anders ook de argumenten genoemd t.a.v jong PSV. Ik zal ze nog eens opsommen

1) Jong PSV is een opleidingsinstituut. De positie op de ranglijst in de eredivisie is niet relevant; het klaarstomen en doorselecteren van spelers voor het eerste wel
2) De HUUR (want daar praten we over) van Schalk vanuit de insteek dat Jong PSV in competitie is, is dus niet relevant
3) De Huur van Schalk met perspectief dat hij wellicht PSV 1 materiaal wordt, zie ik persoonlijk niet zitten omdat ik hem daar te licht voor acht
4) Jong PSV doet het nu prima zonder Schalk
5) Juist eventueel andere spelers inpassen of spelers eens op een andere dan favoriete plek posteren is een algemeen erkend belangrijk element in de opleiding
6) Ik vind Vloet een interessante optie als spits, de komst van Schalk zou tenkoste van zijn ontwikkeling kunnen gaan
7) Ik zou zelfs van der Moot als de nood aan de man zou komen wel eens willen zien in Jong PSV, ik denk dat hij ondanks zijn leeftijd een openbaring zou kunnen zijn

Kortom, ik zie veel meer tegens dan voors aan de komst van Schalk (die notabene bij NAC het niveau niet eens aan kan. I rest my case)

Na het vertrek van Antonio en het aanstaande vertrek van de niet functionerende Betancourt, heeft JPSV geen spits meer. Het aantrekken van een goede, niet te dure spits is dan helemaal geen slecht idee. Vloet is geen spits en hem voor langere tijd misbruiken op een positie waarop hij niet op z'n best is, ondanks dat hij nu best voldoet, kan slecht zijn voor z'n langere termijn ontwikkeling. Het te vroeg doorschuiven van hele jonge spelertjes, ben ik nooit zo voor, werkt op de lange termijn meestal niet. En daarbij, vind ik Schalk wel een interessante voetballer, maar dat is persoonlijk.
 
Ik heb anders ook de argumenten genoemd t.a.v jong PSV. Ik zal ze nog eens opsommen

1) Jong PSV is een opleidingsinstituut. De positie op de ranglijst in de eredivisie is niet relevant; het klaarstomen en doorselecteren van spelers voor het eerste wel
2) De HUUR (want daar praten we over) van Schalk vanuit de insteek dat Jong PSV in competitie is, is dus niet relevant
3) De Huur van Schalk met perspectief dat hij wellicht PSV 1 materiaal wordt, zie ik persoonlijk niet zitten omdat ik hem daar te licht voor acht
4) Jong PSV doet het nu prima zonder Schalk
5) Juist eventueel andere spelers inpassen of spelers eens op een andere dan favoriete plek posteren is een algemeen erkend belangrijk element in de opleiding
6) Ik vind Vloet een interessante optie als spits, de komst van Schalk zou tenkoste van zijn ontwikkeling kunnen gaan
7) Ik zou zelfs van der Moot als de nood aan de man zou komen wel eens willen zien in Jong PSV, ik denk dat hij ondanks zijn leeftijd een openbaring zou kunnen zijn

Kortom, ik zie veel meer tegens dan voors aan de komst van Schalk (die notabene bij NAC het niveau niet eens aan kan. I rest my case)
Maar Vloet is toch middenvelder, als Schalk een bijdrage kan leveren aan de ontwikkeling van onze talenten dan is dat toch prima.
Verder kan Vloet dan op zijn eigen positie spelen.
Mocht hij het heel goed doen dan kan hij misschien nog iets betekenen voor Psv 1, doet hij het niet goed dan zet je hem gewoon wissel en is er nog niets aan de hand.
 
Na het vertrek van Antonio en het aanstaande vertrek van de niet functionerende Betancourt, heeft JPSV geen spits meer. Het aantrekken van een goede, niet te dure spits is dan helemaal geen slecht idee. Vloet is geen spits en hem voor langere tijd misbruiken op een positie waarop hij niet op z'n best is, ondanks dat hij nu best voldoet, kan slecht zijn voor z'n langere termijn ontwikkeling. Het te vroeg doorschuiven van hele jonge spelertjes, ben ik nooit zo voor, werkt op de lange termijn meestal niet. En daarbij, vind ik Schalk wel een interessante voetballer, maar dat is persoonlijk.

JPSV speelt al het hele seizoen zonder spits. Bentancourt voldoet voor geen meter. En het interessante is dat juist na het vertrek van Antonia, JPSV is gaan draaien.
Ik vind het juist voor het hele elftal en de ontwikkeling van jonge spelers een enorme pré als er buiten de standaard lijntjes gekleurd moet worden en er dus gedwongen wordt tot inventiviteit en zelf oplossingen vinden in de praktijk.
Stel, je zou een top-topspits in dit team zetten. Dat zou de teamprestaties boosten maar het zou de ontwikkeling van de andere spelers juist remmen.
En mbt Schalk ben ik blijkbaar veel minder positief dan een aantal andere posters hier, maar dat is inderdaad een persoonlijke inschatting waar mijn mening niet meer waard is dan die van julie, zeker niet!
De angels en voetklemmen die ik mbt sec Schalk zie, is dat dit een huur is. Het zal zeer van de onderliggende voorwaarden in de overeenkomst afhangen hoe interessant eea is voor PSV.
Als NAC hem zo terug kan halen als hij in een keer wel voldoet, ben je niks opgeschoten. Als PSV hem aan de broek heeft voor veel geld als hij niet voldoet, ben je niks opgeschoten. Kortom, er is nog een groot vaag gebied vol onzekerheden en twijfels die bij mij het enthousiasme temperen en de scepsis hoog laten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Die ander loopt al in de spits. Een groot talent, die het nu even aardig doet, maar niet op zijn natuurlijke en beste positie loopt te ballen. Als enige kandidaat, net doorgestroomd, gaat zo dadelijk een terugval krijgen, gaat op zijn tenen lopen, gaat geblesseerd raken. Maar hij is de enige optie voor die plek. PSV 1 heeft ook maar één fitte spits. De A1 heeft er geen, de B1 heeft een leuk 16-jarig talent. Ik weiger om nu korte termijn te gaan denken omdat PSV 1 in het rechterrijtje staat, omdat wij vinden dat PSV 1 versterking nodig heeft. Mag er daarom in de andere elftallen de broodnodige versterking níet komen? Er is een groot gat in de spitspositie, en dat moet ergens aan worden gevuld. Het zal nog wel eens voorkomen dat Jong PSV iemand haalt. Wellicht een ervaren speler, dat kan zo'n elftal wel gebruiken. Zou ik best open voor staan, als die positie in de jeugdelftallen zwak bezet is. Bayern 2 doet dat precies hetzelfde.

We hebben nu twee profteams, en het is net in het belang van de doorstroming om ook dat tweede team op niveau te houden, ook om te zorgen dat de talenten niet té snel moeten doorstromen. Want veel jongens die nu eigenlijk bij Jong PSV horen, spelen nu wekelijks bij PSV 1. Da's een van de redenen waarom we in dat verdomde rechterrijtje staan. Wat hier wordt voorgesteld is om dat te herhalen, maar dan een paar treedjes lager, laat die talenten maar te snel doorstromen, maar nu naar Jong PSV, naar de A1, naar de B1, naar de C1, ga maar door. Een jeugdspelertje haal je niet zomaar halverwege het seizoen. Dat kan niet eens, zie die jongen die van PSV naar Ajax overstapte. Die zijn de rest van het seizoen niet meer speelgerechtigd voor een andere club. Enige andere optie is dus elke spits doorstromen, maar dan vergeet je alleen dat die jongens daar helemaal niet bij gebaat zijn, die gaan verzuipen. Dat is niet in het belang van de talenten, niet in het belang van de talentontwikkeling, en dat is niet in het belang van PSV.

Wat heet beste positie? Veel spelers beginnen op positie A, gaan naar B en eindigen op C. Zie een Bouma of Numan. Van Nistelrooy was ook eerst aanvallende middenvelder. Wellicht komt een speler op een plek terecht waar hij nog beter voldoet!

Als de jeugdelftallen zwak zijn bezet, dan bindt PSV dus te weinig echt jeugdig talent vast. Is toch van de zotte? Er zou toch genoeg jeugd bij PSV moeten willen spelen? Dan maar een A2 elftal, waaruit de A1 kan putten. Ik begrijp dat je een jeugdspeler koopt op het moment dat je daar het een en ander van verwacht, maar de rest moet natuurlijke aanwas zijn.
Jong PSV blijft voor mij een middel om het eerste elftal van dienst te zijn, geen doel an sich. Eentje is weggestuurd, wonderkind Betancourt blijkt het niet te zijn. Als je dan een spits gaat halen, moet je denken dat hij door kan stromen naar het eerste. Anders heb je er niets aan. Huren voor een half jaar? En dan?
 
Wat heet beste positie? Veel spelers beginnen op positie A, gaan naar B en eindigen op C. Zie een Bouma of Numan. Van Nistelrooy was ook eerst aanvallende middenvelder. Wellicht komt een speler op een plek terecht waar hij nog beter voldoet!

Als de jeugdelftallen zwak zijn bezet, dan bindt PSV dus te weinig echt jeugdig talent vast. Is toch van de zotte? Er zou toch genoeg jeugd bij PSV moeten willen spelen? Dan maar een A2 elftal, waaruit de A1 kan putten. Ik begrijp dat je een jeugdspeler koopt op het moment dat je daar het een en ander van verwacht, maar de rest moet natuurlijke aanwas zijn.
Jong PSV blijft voor mij een middel om het eerste elftal van dienst te zijn, geen doel an sich. Eentje is weggestuurd, wonderkind Betancourt blijkt het niet te zijn. Als je dan een spits gaat halen, moet je denken dat hij door kan stromen naar het eerste. Anders heb je er niets aan. Huren voor een half jaar? En dan?

Ik denk dat PSV zich verkeken heeft op de benodigde selectie voor JPSV. Er zijn een aantal spelers doorgeschoven naar PSV1. Er zijn een aantal spelers afgevallen door door te selecteren. Er zijn 5 spelers van A-jeugd naar JPSV doorgeschoven. Ik zie wel in hoe de onderbezetting tot stand is gekomen.
 
Wat heet beste positie? Veel spelers beginnen op positie A, gaan naar B en eindigen op C. Zie een Bouma of Numan. Van Nistelrooy was ook eerst aanvallende middenvelder. Wellicht komt een speler op een plek terecht waar hij nog beter voldoet!

Als de jeugdelftallen zwak zijn bezet, dan bindt PSV dus te weinig echt jeugdig talent vast. Is toch van de zotte? Er zou toch genoeg jeugd bij PSV moeten willen spelen? Dan maar een A2 elftal, waaruit de A1 kan putten. Ik begrijp dat je een jeugdspeler koopt op het moment dat je daar het een en ander van verwacht, maar de rest moet natuurlijke aanwas zijn.
Jong PSV blijft voor mij een middel om het eerste elftal van dienst te zijn, geen doel an sich. Eentje is weggestuurd, wonderkind Betancourt blijkt het niet te zijn. Als je dan een spits gaat halen, moet je denken dat hij door kan stromen naar het eerste. Anders heb je er niets aan. Huren voor een half jaar? En dan?

Huren voor een half jaar, en dan zijn die jonge jongens er wellicht wel klaar voor. Of dan kan je een nieuwe jeugdspeler aantrekken voor wellicht de C1, of B1. Want dat kan midden in een seizoen niet. Ja, Jong PSV is een middel om uiteindelijk het eerste elftal van dienst te zijn. Dat is de hele opleiding, dat is één geheel. De jeugdspelers die er nu nog niet klaar voor zijn, op de blijkbaar smal bezette positie van centrumspits, zijn er niet bij gediend om te snel doorgeschoven te worden. Dan heb je wellicht meer kans dat ze door de hoeven zakken, dan dat ze ooit PSV 1 halen. Dus dan moet je op dit moment net zo'n jongen als Schalk halen om het eerste elftal van dienst te zijn. ;)
 
Raar dat je een speeler HUURT voor het beloftenteam. En dan ook nog van NAC.
Misschien wel neit meer dan noodgreep. Bij vertrek Bentancourt nieuwe (reserve-)spits nodig; anders heb je geen selectie rondom die enkele eigen jeugdspelers die later moeten doorbreken.
 
Ik wist dat me nog iets dwars zat in dit verhaal, maar wist maar niet wat. Inmiddels weet ik het weer!
In januari komt Boris Cmiljanic al voor de spitspositie. Dus of dat is een rare aankoop, of de huur van Schalk is vreemd in dit licht bezien.
 
Als we nog de tieners uit het eerste bij Jong PSV laten spelen hebben we daar geen tekort meer. In de winterstop een paar ervaren krachten halen voor het eerste om de verhoudingen weer soepel te trekken.
 
Als we nog de tieners uit het eerste bij Jong PSV laten spelen hebben we daar geen tekort meer. In de winterstop een paar ervaren krachten halen voor het eerste om de verhoudingen weer soepel te trekken.

Ja, maar je moet als coach de kwaliteiten hebben om jonge talenten te kneden en beter te maken....Frank de Boer heeft wel die kwaliteiten, maar Cocu helaas niet en daarom moeten wij nu af van deze coach die gewoonweg gefaald heeft...
 
Als we nog de tieners uit het eerste bij Jong PSV laten spelen hebben we daar geen tekort meer. In de winterstop een paar ervaren krachten halen voor het eerste om de verhoudingen weer soepel te trekken.

Kom eens met wat namen. Ik wil wel eens weten welke 'ervaren krachten' jij zo op het oog hebt. Vorig jaar lukte het zelfs niet met een team vol ervaring, onder leiding van een ware kampioen (met absolute topervaring) Mark van Bommel. Nu zit PSV in zak en as en heeft Mark zijn schoenen aan de wilgen gehangen. Welke ervaren spelers blijven er over voor PSV? Welke ervaren speler, liefst een ex-topper, wil uberhaupt naar dit zwalkende zooitje komen? Gaat een Mr. spa-kuurganger/zonnebanker/tandenbleker/Louis Vuitton handtasjesdrager als Demy de Zeeuw dan bijvoorbeeld de ervaren kracht zijn die dit PSV weer naar de bovenste regionen gaat stuwen? Want dat niveau/type 'ervaren' speler is waar dit PSV voor in de markt is, en ik kan je nu al zeggen, dat gaat 'm ook niet worden hoor.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie Schalk wel graag komen, maar alleen als aankoop. Als huurspeler heeft het helemaal geen zin.
Wat zou die moeten kosten? 3 ton?
Je kunt je er geen buil aan vallen, en als hij zich goed ontwikkelt.. je weet het maar nooit.
 
Als we nog de tieners uit het eerste bij Jong PSV laten spelen hebben we daar geen tekort meer. In de winterstop een paar ervaren krachten halen voor het eerste om de verhoudingen weer soepel te trekken.

Ik vrees dat zowel Matavz als Locadia teveel wedstrijden in PSV 1 hebben gespeeld om nog voor Jong te mogen uitkomen. Dan moet je wat betreft de spitspositie toch echt wat doen.
 
Als we nog de tieners uit het eerste bij Jong PSV laten spelen hebben we daar geen tekort meer. In de winterstop een paar ervaren krachten halen voor het eerste om de verhoudingen weer soepel te trekken.
Wie dan? Die exotische naam waar je destijds toch blij mee was, al was het alleen maar om zijn naam?- vindt je zelf nu ook niets. Daar kom je op uit, of een nieuwe Mano of Marcelo. Meer zit het er niet in, tenzij Brands 20 miljoen over zou hebben voor de terugkoop van Pieters......
 
Ik haal mijn punt nog even terug, over deze speler heb ik het dus
http://psv.clubwatcher.nl/posts/3288

Komt in januari en heeft best nog het nodige gekost. Leg het mij maar uit: waarom dan toch nog Schalk??

(NB linksbuiten Aleksander Boljevic komt dus ook voor wie dat vergeten was)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan