Een punt dat ik al eens eerder heb gemaakt: vanwege het niveau van de Eredivisie blijft er een limiet aan het niveau spelers dat je kunt aantrekken. Ajax lijkt dit plafond bereikt te hebben, en kan alleen nog verder groeien als de competitie zelf ook groeit. Al zou Ajax Salah of Lewandowski kunnen betalen, willen die dan ook hier komen spelen? Een club als PSV is veel minder rijk, maar is alsnog een financieel zwaargewicht voor Eredivisie begrippen, en kan daardoor veel dichter bij Ajax blijven dan het verschil in inkomsten doet vermoeden. Het is als een videospel. Als jij voor 10 miljoen valuta de beste gear kunt kopen en telkens net genoeg verdient om die gear te kunnen blijven kopen als het vergaat maakt het niet uit als een concurrent 250 miljoen heeft. De beste gear kost immers 10 miljoen. Op een gegeven moment bereik je een punt waar je het extra geld niet meer uit kunt geven aan zaken die je selectie en club beduidend beter maken. Ajax kan het geld nog stoppen in het zo hypermodern mogelijk houden van faciliteiten, maar ook daar bereik je op een gegeven moment wel een limiet in.

Misschien kan Ajax niet die topspelers halen die het financieel wel zou kunnen betalen - simpelweg omdat die niet in de eredivisie willen spelen. Maar op andere vlakken kan Ajax wel degelijk steeds verder weglopen. Ajax kan veel beter miskopen opvangen, en zich in de breedte versterken. PSV heeft de afgelopen seizoenen absurd slecht ingekocht - een kleine ramp, die alleen te boven is te komen als er dit jaar wordt gepresteerd. Er zijn dit seizoen eindelijk een aantal redelijke inkopen gedaan (we moeten ook weer niet doen alsof spelers als Max, Sangaré of Fein top zijn), maar met echte topspelers (Götze, Van Ginkel) is een enorme gok genomen. Niet alleen of ze gaan renderen, maar ook omdat ze hoe dan ook eigen jeugd in de weg gaan zitten. De boodschap is helder: er MOET nu gepresteerd worden, en alles moet er voor wijken. Het risico dat PSV loopt - plotselinge klappers in sponsoring vanuit de Brainportconstructie niet meegerekend - is vele malen groter. We moeten écht maar hopen dat de selectie die er nu staat zo sterk is als die op papier doet vermoeden, anders is er een echt groot probleem.
Ik wil niet de grote pessimist uithangen, en dat is ook niks voor mij - maar op langere termijn ben ik behoorlijk somber. Het is zonde dat Van Bommel in zijn eerste seizoen niet het onmogelijke kon presteren door kampioen te worden - wat écht een ongelooflijke prestatie zou zijn geweest van een Ajax dat gewoon de CL had kunnen winnen, met Frenkie, De Ligt, Ziyech, een gemotiveerde Tadic in de gelederen. Daar is de definitieve breuk ontstaan - maar misschien ook wel veel eerder door de beursgang van Ajax en de Amsterdam Arena, wat een bizarre poenbolwerk is geworden. Daar verandert zelfs een kampioenschap van PSV dit jaar op termijn niet zo veel meer aan.
 
Misschien kan Ajax niet die topspelers halen die het financieel wel zou kunnen betalen - simpelweg omdat die niet in de eredivisie willen spelen. Maar op andere vlakken kan Ajax wel degelijk steeds verder weglopen. Ajax kan veel beter miskopen opvangen, en zich in de breedte versterken. PSV heeft de afgelopen seizoenen absurd slecht ingekocht - een kleine ramp, die alleen te boven is te komen als er dit jaar wordt gepresteerd. Er zijn dit seizoen eindelijk een aantal redelijke inkopen gedaan (we moeten ook weer niet doen alsof spelers als Max, Sangaré of Fein top zijn), maar met echte topspelers (Götze, Van Ginkel) is een enorme gok genomen. Niet alleen of ze gaan renderen, maar ook omdat ze hoe dan ook eigen jeugd in de weg gaan zitten. De boodschap is helder: er MOET nu gepresteerd worden, en alles moet er voor wijken. Het risico dat PSV loopt - plotselinge klappers in sponsoring vanuit de Brainportconstructie niet meegerekend - is vele malen groter. We moeten écht maar hopen dat de selectie die er nu staat zo sterk is als die op papier doet vermoeden, anders is er een echt groot probleem.
Ik wil niet de grote pessimist uithangen, en dat is ook niks voor mij - maar op langere termijn ben ik behoorlijk somber. Het is zonde dat Van Bommel in zijn eerste seizoen niet het onmogelijke kon presteren door kampioen te worden - wat écht een ongelooflijke prestatie zou zijn geweest van een Ajax dat gewoon de CL had kunnen winnen, met Frenkie, De Ligt, Ziyech, een gemotiveerde Tadic in de gelederen. Daar is de definitieve breuk ontstaan - maar misschien ook wel veel eerder door de beursgang van Ajax en de Amsterdam Arena, wat een bizarre poenbolwerk is geworden. Daar verandert zelfs een kampioenschap van PSV dit jaar op termijn niet zo veel meer aan.

Ja, dat blijft natuurlijk wel het risico. PSV kan zich niet zoveel misstappen begaan, maar als PSV wel gewoon goed zou inkopen en verstandig omgaat met het geld en presteert naar verwachting kan het Ajax prima bijbenen. Jammer alleen dat PSV met regelmaat slecht inkoopt en ook niet naar verwachting presteert.
 
Fake news!

Lullen is lullen en het blijft een stomme klup, maar dit is wel een prestatie hoor. Benieuwd of Jan Mulder heeft staan roepen dat het schandelijk is dat ajaks niet van het gas is gegaan.
Ik volg het niet, maar is die niet allang uitgefaseerd bij de verschillende media?
Deze wedstrijd valt niet serieus te nemen, en juist daarom moet je hem serieus nemen. Het bestaat niet dat binnen een competitie zo'n uitslag kan voorkomen. Het heet niet voor niks 'competitie' - je gaat ervan uit dat alle deelnemers iets van verzet kunnen bieden. Natuurlijk zijn daar sterke en minder sterke partijen - maar deze slachting heeft daar niks meer mee te maken. Het verschil in budget - wat zich vertaalt in verschil in kwaliteit - is veel te groot geworden. PSV heeft in een laatste wanhopige poging om bij te blijven bij Ajax alle hoop gevestigd op een Duitse trainer en voorheen topspelers als Götze en Van Ginkel - waarvan het maar de vraag is of de langdurig van waarde kunnen zijn. Als dat niet lukt, in de desperate jacht op CL-miljoenen, wat rest er dan? En dan hebben we het over PSV... Niet eens over kleine clubs als VVV; het 'linkerrijtje' dreigt een soort slachtvee te worden.
Het is voor Ajax ook niet goed, zoals Brainz al terecht aangeeft. Het totale gebrek aan weerstand in de competitie breekt zich op in de CL-wedstrijden. Als Ajax in vroegere tijden afreisde naar Limburg, VVV, MVV, vooral Roda, dan wist je ook dat ze voetballend beter waren - maar ze speelden tegen kerels die tot de tanden gewapend waren. Zelfs het grote Ajax uit de jaren negentig onder Van Gaal moest tot het uiterste gaan tegen Roda, nu een onbeduidende club..En ook van tackles ontwijken, leer je.

Laten we deze uitslag nog incidenteel noemen- maar op de niet lange duur moet de KNVB iets doen. Er zijn wel manieren om het spannender te maken, zoals een eerste keuze voo zwakkere broeders bij talenten etc..
Beneliga dus (Y)
 
Met goed (inkoop) beleid kun of eigenlijk moet je Ajax (sportief) bij kunnen houden. Wij zijn op Ajax na de club met de meeste financiële middelen. Met een goed beleid moet je dan in ieder geval theoretisch alle wedstrijden op ajax na kunnen winnen. Dit zal echter nooit gebeuren maar ook Ajax wint niet al zijn wedstrijden. Maar 2e zou toch gewoon moeten lukken. Dan heb je wat geluk nodig met de loting v/d voorronde om de CL in te gaan. Dat zijn toch de inkomsten die we gewoon nodig zullen hebben. Alleen lukt het ons maar niet om met een uitgebalanceerde selectie het seizoen in te gaan. Ik ben van mening dat het gat met Ajax nationaal gezien best te overzien is en zal blijven maar dan moeten we wel aan de bak.
 
Die zogenaamde hegemonie van Ajax wordt inderdaad weer schromelijk gechargeerd sinds de 0-13. Toen PSV met 10-0 won - en dat niet van een erbarmelijke degradatiekandidaat, maar een directe concurrent nota bene - hoorde ik niemand. In het buitenland worden Juve, Bayern en PSG jaar in jaar uit met overmacht kampioen; hier wordt Ajax of PSV uitsluitend enkele keren achter elkaar kampioen wanneer de ander blundert op transfergebied of beleidsmatige rompslomp. Maar als wij hier een keer goed spelen tegen een zeldzaam waardeloze ploeg die zich gewillig richting de slachtbank laat leiden dan is het land weer te klein en heerst er direct een collectieve overspannenheid.

Komend weekend maar hopen op de zoveelste saaie 1-0 of 2-1 of een ridicule rode kaart - die dan uiteraard niet zorgt voor selectieve verontwaardiging van de bovenste plank - dan hebben we in elk geval geen last meer van dat hypocriete gezever en zijn alle scheidsrechters weer helemaal okay.
 
Die zogenaamde hegemonie van Ajax wordt inderdaad weer schromelijk gechargeerd sinds de 0-13. Toen PSV met 10-0 won - en dat niet van een erbarmelijke degradatiekandidaat, maar een directe concurrent nota bene - hoorde ik niemand. I
Nou, dat heeft er wel ingehakt die 10-0. Maar het scheelt dat we dat seizoen niet lekker draaiden. Uiteindelijk werden we ook 3e (dacht ik). Het verschil met VVV is dat FN wel eigenlijk goed speelden toen. Totdat ze met 10 man kwamen te staan en Been daar niet goed op reageerde. Dat was in die pot het kantelpunt. En na een 4-0 valt normaal gesproken ieder elftal om.
 
Komend weekend maar hopen op de zoveelste saaie 1-0 of 2-1 of een ridicule rode kaart - die dan uiteraard niet zorgt voor selectieve verontwaardiging van de bovenste plank - dan hebben we in elk geval geen last meer van dat hypocriete gezever en zijn alle scheidsrechters weer helemaal okay.
Een simpele 17-2 vind ik ook mooi hoor. Verzacht de pijn van het missen van afgelopen weekend ook weer wat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan