Racisme & Discriminatie

Geloofsgetuigenis moet wel oprecht zijn. En ook een tijdelijke verblijf in de hel is geen pretje. De moordenaren komen er gelukkig niet makkelijk van af. En ik kan jouw perspectief wel voorstellen als niet-gelovige dat je dit zegt. Maar wat wij prioriteren als een voorbeeldig leven of slechte daden is vanuit het menselijke perspectief. Het is je moeilijk voor te stellen dat het ontkennen van het bestaan van jouw schepper een grotere misdaad is dan het plegen van een moord. Dat snap ik wel.
Maar waarom is dat zo erg? Wat vindt de schepper zo erg als men niet in hem geloofd?
 
Maar waarom is dat zo erg? Wat vindt de schepper zo erg als men niet in hem geloofd?
En waarom doet hij dan niet wat meer om zijn bestaan geloofwaardig te maken? Zo lijkt het meer op en sadistisch spelletje wat met de mensen wordt gespeeld.
 
Maar waarom is dat zo erg? Wat vindt de schepper zo erg als men niet in hem geloofd?
Ik zou het als vader erger vinden als mijn dochter besluit om mij op een dag te ontkennen als vader dan dat ze niet luistert. En dat is van vader tot kind. Laat staan van Schepper tot schepsel.

Maar goed, wij als mensen zijn er goed in om onszelf centraal te stellen. Als God bestaat en het universum heeft gecreëerd dan past ons wat meer nederigheid.
En waarom doet hij dan niet wat meer om zijn bestaan geloofwaardig te maken? Zo lijkt het meer op en sadistisch spelletje wat met de mensen wordt gespeeld.
Je reduceert het geloof tot een observatie. God kan zich ook openbaren aam Hitler en dan gelooft hij ook. Dat maakt hem nog geen goed mens. Het gaat erom dat je zelf die spirituele reis maakt mbv je God gegeven intellectuele faculteiten en dankbaar bent voor de miljoenen zegeningen en zelf tot de conclusie komt. Wat jij zegt is waarom doet de uni zo moeilijk. Als ze willen dat we een diploma behalen dan kunnen ze die toch ook aan iedereen weggegeven.
 
Ik zou het als vader erger vinden als mijn dochter besluit om mij op een dag te ontkennen als vader dan dat ze niet luistert. En dat is van vader tot kind. Laat staan van Schepper tot schepsel.

Maar goed, wij als mensen zijn er goed in om onszelf centraal te stellen. Als God bestaat en het universum heeft gecreëerd dan past ons wat meer nederigheid.

Je reduceert het geloof tot een observatie. God kan zich ook openbaren aam Hitler en dan gelooft hij ook. Dat maakt hem nog geen goed mens. Het gaat erom dat je zelf die spirituele reis maakt mbv je God gegeven intellectuele faculteiten en dankbaar bent voor de miljoenen zegeningen en zelf tot de conclusie komt. Wat jij zegt is waarom doet de uni zo moeilijk. Als ze willen dat we een diploma behalen dan kunnen ze die toch ook aan iedereen weggegeven.
Nee, het is meer dat afgestudeerden aan de Universiteit van Nhybatewahl eisen dat je een diploma moet halen aan de Universiteit van Nhybatewahl. Maar omdat je daar niet direct terecht kunt krijg je een diploma van iemand die gehoord heeft dat die universiteit bestaat, en die persoon bepaald waar je aan moet voldoen om dat diploma te krijgen. Met als belangrijkste voorwaarde dat je geloofd dat de Universiteit van Nhybatewahl de enige ware universiteit is.
 
Het antwoord daarop is ja, maar dat ligt wel gecompliceerd. Het gaat namelijk om de groep die de boodschap van de Islam niet hebben gekregen, maar wat dat inhoudt is voor interpretatie vatbaar. Je kunt zeggen: in deze tijd kan iedereen de boodschap hebben gekregen, want niemand op de wereld weet niet van de Islam af. Maar wellicht is een andere interpretatie mogelijk, namelijk dat veel mensen een vertekend beeld van de Islam hebben en in die zin de boodschap hen niet heeft bereikt. Maar voor mensen die de boodschap niet hebben gekregen zullen op de Dag des Oordeels een andere test krijgen.

Voor wat betreft zondige moslims: die komen volgens een overlevering uiteindelijk allemaal in het paradijs. Elke moslim die de geloofsgetuigenis heeft gedaan en een minimale goede daad heeft verricht, maar op basis van overvloedige zondes naar de hel gaan, zal na intercessie/voorspraak door profeet Mohammed vzmh uit de hel komen en belanden in het paradijs. Hier mijn bron:

The Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) explained, in the hadeeth about intercession, the situation of the sinners in Hell, and he explained that no one will be brought out of Hell except those who died believing in Tawheed and uttered the Shahaadah (testimony of faith), and had in their hearts something of faith: “There will be brought out of the Fire anyone who said, Laa ilaaha ill-Allah (there is no god but Allah) and had in his heart goodness equal to the weight of a grain of barley. Then there will be brought out of the Fire anyone who said Laa ilaaha ill-Allah (there is no god but Allah) and had in his heart goodness equal to the weight of a grain of wheat. Then there will be brought out of the Fire anyone who said Laa ilaaha ill-Allah (there is no god but Allah) and had in his heart goodness equal to the weight of a small ant.”

Narrated by al-Bukhaari, 6861; Muslim, 285.

*Tahweed betekent monotheisme

The Joker zit mij allemaal aan te vallen op homofobie, maar volgens de Islam zullen actief homoseksuele moslims wel in de Paradijs komen en hij niet (tenzij hij tot de uitzonderingsgroep behoort waarvan is gezegd dat de boodschap hem niet heeft bereikt). Valt dus wel mee met die Islam toch? ;)
Dan heeft de boodschap van de Islam mij nog niet bereikt, want voor mij heeft de Islam niet meer bestaansrecht en geloofwaardigheid als het christendom, het hindoeisme en welke andere godsdienst die enigszins breed gedragen wordt dan ook. In mijn team op werk zitten enkele christenen, een hindoe, enkele atheisten/agnosten (ik incluis) en twee moslims. Lijkt mij wel apart als de twee moslims gaan verkondigen dat zij het bij het juiste eind hebben en de rest niet. Dat zou een rare discussie worden, vooral als de christenen erop in gaan en hetzelfde gaan doen, of de hindoe.

Dat je overtuigt bent van jouw God an sich snap ik wel en kan ik mij wel wat bij voorstellen afgezet tegen je achtergrond en dat je ermee bent opgevoed als primaire leidraad in het leven. Dat je met droge ogen zou kunnen beweren dat jouw religie toevallig de enige juiste is/de absolute waarheid is en dat andere mensen die in gelijksoortige omstandigheden zijn geboren en opgevoed met het christendom, hindoeisme of misschien wel gewoon met wetenschap en een gezonde portie ''wees gewoon een goed mens en behandel anderen met respect'' er allemaal volledig naast zitten. Ok, vooral de religieuze voorbeelden dan. Genoeg christenen die hetzelfde over de Islam zullen zeggen, en uit de bijbel kun je ook wel genoeg versen halen die op hetzelfde neerkomen: ''als je maar oprecht in God gelooft komt het goed''. Al die missionarissen gingen ook op pad met hetzelfde idee als wat jij aanhaalt: het verspreiden van de boodschap van God voor diegenen die deze nog niet hebben ontvangen (over de methodes kun je twisten natuurlijk...).

Het zou helpen als religies zichzelf niet als de absolute waarheid zouden neerzetten tegenover alle andere religies, maar er wat meer overlap zou zijn waarin men erkent dat er wat groters is, maar dat deze zich niet op dezelfde wijze aan iedereen hoeft te openbaren. Nu zie ik een stel mensen voor mij, 1 voor elke (grote) religie, die in een kring staan en naar elkaar wijzen. Allen geloven ze in het ware geloof, allen omdat ze waarschijnlijk toevallig uit een nest komen waar ze dat is bijgebracht, of zijn opgegroeid in een omgeving waar deze prominent aanwezig was etc.
 
Laatst bewerkt:
Nee, het is meer dat afgestudeerden aan de Universiteit van Nhybatewahl eisen dat je een diploma moet halen aan de Universiteit van Nhybatewahl. Maar omdat je daar niet direct terecht kunt krijg je een diploma van iemand die gehoord heeft dat die universiteit bestaat, en die persoon bepaald waar je aan moet voldoen om dat diploma te krijgen. Met als belangrijkste voorwaarde dat je geloofd dat de Universiteit van Nhybatewahl de enige ware universiteit is.
I only believe when I see. De grap is dat de mens helemaal niet zo opereert. Je acties zijn altijd gebaseerd op enige geloof. Als je in het verkeer wordt aangehouden en er wordt gezegd dat je rechtsomkeert moet maken vanwege een brand dan doet je dat ook gewoon. Dan zeg je ook niet ik geloof het pas als ik het zie
 
The Joker is met recht The Joker. Als het aan hem ligt hebben ouders niks te vertellen over de opvoeding van hun kinderen. Ben ze gelukkig niet zo extreem tegengekomen qua opleggen van de genderideologie. Daar kunnen veel extremisten aan 'moslim'zijde een puntje aan zuigen want die zijn nog niet op dit idee gekomen
Haha, jouw obsessie met mij is schattig. Waar zeg ik dat ik mijn kinderen genderideologie opleg? En waar zeg ik dat ouders niets te vertellen hebben over “opvoeding” (in jouw geval: doordrammen van religieuze waanzin)? Jij bent met recht Retro, maar niet op de fun-jaren-80-manier, maar op conservatief jaren ‘30.
 
Haha, jouw obsessie met mij is schattig. Waar zeg ik dat ik mijn kinderen genderideologie opleg? En waar zeg ik dat ouders niets te vertellen hebben over “opvoeding” (in jouw geval: doordrammen van religieuze waanzin)? Jij bent met recht Retro, maar niet op de fun-jaren-80-manier, maar op conservatief jaren ‘30.
Zullen denk ik de laatste dagen weer miljoenen gelovigen het boek gesloten hebben. Een gelovige kan dit toch niet meer verkopen na de hel in Turkije? Families uiteen gerukt, kinderen, honden, en andere dieren. Het is nog makkelijker een goede verdediger voor PSV te halen dan een ongelovige/niet wetende voor deze geloofsclub te laten kiezen.
 
Zullen denk ik de laatste dagen weer miljoenen gelovigen het boek gesloten hebben. Een gelovige kan dit toch niet meer verkopen na de hel in Turkije? Families uiteen gerukt, kinderen, honden, en andere dieren. Het is nog makkelijker een goede verdediger voor PSV te halen dan een ongelovige/niet wetende voor deze geloofsclub te laten kiezen.
Meeste mensen halen juist in dit soort situaties hoop uit geloof en alles wat daarbij komt kijken. Vind ik ook wel iets moois hebben, maar ook een teken dat ze het realistische, wrede aardse bestaan niet aankunnen zonder te zoeken naar antwoorden (spoiler: die zijn er niet).
 
Meeste mensen halen juist in dit soort situaties hoop uit geloof en alles wat daarbij komt kijken. Vind ik ook wel iets moois hebben, maar ook een teken dat ze het realistische, wrede aardse bestaan niet aankunnen zonder te zoeken naar antwoorden (spoiler: die zijn er niet).
Die antwoorden zijn er voor jou niet bedoel je. Je kan toch niet voor een ander beslissen of iets een antwoord ergens op is?
 
  • Leuk
Reactions: IPF
Meeste mensen halen juist in dit soort situaties hoop uit geloof en alles wat daarbij komt kijken. Vind ik ook wel iets moois hebben, maar ook een teken dat ze het realistische, wrede aardse bestaan niet aankunnen zonder te zoeken naar antwoorden (spoiler: die zijn er niet).
Ik denk dat de meeste mensen op een bepaald moment in hun leven (de een wat eerder dan de ander) behoefte hebben aan een bepaalde diepgang of zingeving. Maar ook realisme is uiteindelijk een vorm van duiding.
 
Meeste mensen halen juist in dit soort situaties hoop uit geloof en alles wat daarbij komt kijken. Vind ik ook wel iets moois hebben, maar ook een teken dat ze het realistische, wrede aardse bestaan niet aankunnen zonder te zoeken naar antwoorden (spoiler: die zijn er niet).
Antwoorden zijn heel erg afhankelijk van de vraag die gesteld wordt en als je nog kritischer kijkt naar de manier waarop die vraag gesteld wordt. Het antwoord is wel verrassend vaak 42.
 
Wat geweldig hoe Arjen Lubach en Diederik Smit gisteren de intolerante homofobie van de aanvoerders van Feyenoord en Excelsior aan de kaak stelden.
En en-passant ook Azarkan en Tadic een veeg uit de pan meegaven.

En hoe zij de slappe houding van de coaches Dijkhuizen en de niet in beeld verschenen Arne Slot hekelden die blijkbaar niet op het idee kwamen hun aanvoerders te vervangen die immers boegbeeld zijn van hun clubs en dus het goede voorbeeld hadden moeten geven.
De clubs die toch duidelijk zich hadden uitgesproken tegen racisme en DISCRIMINATIE.

Prachtig ook om te zien hoe dat kleine jongetje trots wel de one-love band wilde dragen omdat hij vindt dat iedereen moet kunnen zijn wie hij is.
Daarmee blijk gevend verstandiger te zijn dan een aantal hypocriete volwassenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan