Rusland

Laten we wel wezen, Rusland heeft al meerdere malen gezegd dat een bepaalde actie tot escalatie zou leiden. Dat is iedere keer niet gebeurt ondanks de dreigementen. Andersom, toen er een raket op een NAVO-land kwam (uit Oekraïne) wist Rusland niet hoe snel ze moesten ontkennen dat ze daar ook maar iets mee te maken zouden hebben. Rusland is als de voorhoede van PSV, veel gegrom, maar bijten....
Nederlandse defensie is als de leiding van PSV huren en leasen alle tanks zijn weg gegeven.
 
Ik snap het sentiment wel, maar weet je wat ook eng is?
Rusland dat Oekraine bezet en dat zomaar mag doen van het westen.
Chamberlain, appeasement en zo. Godwinnetje.

Het is heel duidelijk wie de bad guy is in dit conflict, dus we staan moreel in ons recht (ik zou zelfs zeggen we hebben de morele plicht) om Oekraine te helpen.

Veel respect voor de UK, Polen, de USA en nog wat meer landen die vanaf het begin al goed bezig waren.
Ook respect voor Nederland.
Ik was in het begin wat teleurgesteld, maar als ze inderdaad die 18 Leopards kopen en uitlenen, dan zou dat wel een sterk statement zijn.
Wel lenen trouwens, niet schenken. Die Hollanders die er nu mee werken moeten niet hierdoor hun banen kwijtraken natuurlijk.

Ik ben niet bang voor kernoorlog. Die dingen zijn er om mee te dreigen, niet om mee te gooien.
Als Rusland die drempel over gaat wint niemand, en verliezen zij alles.
Dat weten ze zelf ook wel.
Het enige wat mis kan gaan is dat Putin zijn hoofd compleet verliest (bijvoorbeeld door ziekte) en die rode knop wil drukken. Maar zelfs dan reken ik erop dat er wat Russen tussen komen.
Waarom geven ze niet alle steun dan? Ik reken even nergens op behalve op polarisatie en instabiliteit met gevaar voor de vrede In veel landen, incl westerse.
 
Weet niet hoe lang je kunt volhouden dat de NAVO landen niet meedoen. Zonder deze wapens was Rusland allang klaar met Oekraïne. Ik zou het een terechte tegenzet vinden van Rusland als ze wapendepots van NAVO landen plat bombarderen en dan zeggen ik val geen NAVO landen aan. Ik val alleen de wapens aan due tegen ons worden ingezet.

De oorlog duurt inmiddels zo lang dat iedereen inclusief ikzelf in slaap zijn gesust, maar op welk punt pikt Rusland de wapensteun niet meer. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Sancties en isoleren prima, maar die wapenleveranties kun je niet meer onder de noemer neutraal blijven schuiven

We hadden al een strategisch partnership met Oekraïne voor de invasie van februari jongstleden. Het is niks geks dat je je partners en bondgenoten steunt. De NAVO is er volgens mij nog redelijk terughoudend mee geweest, in ieder geval vwb de big guns. Als Rusland kans zag om zo'n partner (in dat geval de NAVO) uit het spel te intimideren, hadden ze dat inmiddels wel gedaan. Ze hebben een paar halfbakken pogingen gedaan.

Verder geen glazen bol en geen idee of ik volgend jaar m'n laarzen in Oekraïnse modder sta, hoor. Maar ik acht de kans heel klein. Rusland wil de troepenmacht en volledige arsenaal van de NAVO absoluut niet verder in deze oorlog trekken, het gaat al moeilijk genoeg. En de kans op kernwapens inzet blijft een hele kleine, zoals Wageninger terecht zegt. They hit us, we hit them, it'll be a global shitshow.

Denk ook niet dat China heel veel zin heeft om in een Derde Wereldoorlog te verzeilen. Ik zie geen voordelen voor ze.
 
Zijn dezelde (experts) beleidbepalers en denkwijze die de bevolking nu wijsmaken wat het beste is.
Nope, de beleidsmakers zijn ambtenaren, de toebedelers van budgetten zijn politici. Daarnaast zie ik verder 0.0 inhoudelijke reactie op mijn eerdere statement. Gooi er nog wat sappige soundbites in als je wilt, maar daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen.
 
Nope, de beleidsmakers zijn ambtenaren, de toebedelers van budgetten zijn politici. Daarnaast zie ik verder 0.0 inhoudelijke reactie op mijn eerdere statement. Gooi er nog wat sappige soundbites in als je wilt, maar daar ga ik mijn tijd niet aan verdoen.
Dat het al jaren bekend was dat Nederlandse krijgsmacht niks voorstel is geen natuurverschijnsel.
 
Weet niet hoe lang je kunt volhouden dat de NAVO landen niet meedoen. Zonder deze wapens was Rusland allang klaar met Oekraïne. Ik zou het een terechte tegenzet vinden van Rusland als ze wapendepots van NAVO landen plat bombarderen en dan zeggen ik val geen NAVO landen aan. Ik val alleen de wapens aan due tegen ons worden ingezet.

De oorlog duurt inmiddels zo lang dat iedereen inclusief ikzelf in slaap zijn gesust, maar op welk punt pikt Rusland de wapensteun niet meer. Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Sancties en isoleren prima, maar die wapenleveranties kun je niet meer onder de noemer neutraal blijven schuiven
Ik bedoel dat er nog geen navo legers zijn ingezet. En zonder die hulp heeft Putin al alle moeite. Nu zijn het 'enkel' wapens. Putin heeft niets waarmee ie het westen kan bedreigen. Of hij moet Moskou op het spel zetten. Of hij zo dom is.. ik denk het niet
 
Ik bedoel dat er nog geen navo legers zijn ingezet. En zonder die hulp heeft Putin al alle moeite. Nu zijn het 'enkel' wapens. Putin heeft niets waarmee ie het westen kan bedreigen. Of hij moet Moskou op het spel zetten. Of hij zo dom is.. ik denk het niet
Onderschattng en hoogmoed. Het is gewoon een wereld macht die nu met China de wereld orde willen bepalen.
 
Onderschattng en hoogmoed. Het is gewoon een wereld macht die nu met China de wereld orde willen bepalen.
Rusland wordt niet onderschat. Rusland wordt uitgerookt. China is economisch afhankelijk van het westen en die hebben door de covid pandemie sowieso economisch een probleem daar. Die kiezen heel verstandig voor een neutrale rol.
 
Onderschattng en hoogmoed. Het is gewoon een wereld macht die nu met China de wereld orde willen bepalen.
Nee hoor. Oekraine is voor Rusland gebleken wat Vietnam voor Amerika was. Tuurlijk, zonder steun had Rusland ze uiteindelijk wel verslagen, maar vergeet niet dat de inmiddels beruchte ''Take Kiev in 3 days'' ook niet lukte, en toen waren er nog geen actieve Westerse wapenleveringen hoor. Rusland heeft Oekraiene finaal onderschat en omdat er geen weg terug maar was gaat men tot op de dag van vandaag door met de oorlog, terwijl men onevenredig veel manschappen en materiaal heeft verkwanseld, zeker in vergelijking met Oekraine.

Poetin dreigt daarnaast al vanaf het begin met allerlei grenzen, die bij overschreiding zouden leiden tot een mogelijke nucleaire aanval (op Oekraine), maar die grenzen zijn al meermaals overschreden. Zo werd er nog met kernwapens gedreigd als de geannexeerde gebieden aangevallen zouden worden (dat is nu immers ''Russisch grondgebied'', aldus het Kremlin). Nou, Oekraine trok zich er niks van aan en doet sindsdien niet anders (en terecht). Rusland wil geen kernoorlog starten, want die verliezen ze. Hun leger is aangetast, er heerst verdeeldheid in het land en de gecombineerde macht van de NAVO is veel te groot. NAVO grondgebied bombarderen zou letterlijk het einde van Rusland kunnen betekenen, of in ieder geval in deze vorm.

China steunt Rusland ideologisch en veroordelen de oorlog dan ook niet, maar gaan zich er niet direct mee bemoeien. Het Westen is vooral economisch te belangrijk en China heeft er weinig mee te winnen om in een directe oorlog met de NAVO te komen. Als China zich bij Rusland zou voegen en er een wereldoorlog ontstaat, dan krijgt China te maken met de NAVO, maar ook met o.a. Japan (leven op gespannen voet met China en hebben goede banden met Westen), Zuid Korea (het meest ''Westerse'' Aziatische land en uitvalsbasis voor Amerika) en Australië + Nieuw Zeeland (geen NAVO, maar als gemenebest landen uiteraard bongenoot van het Westen). Daar gaat zelfs het grootste leger ter wereld (numeriek) zich niet aan branden. Dan zijn ze omsingeld. En dat geldt ook voor eventuele bondgenoten (India, Iran). Die gecombineerde macht van NAVO + bondgenoten is veel te sterk.

Een nucleaire oorlog zit niemand op te wachten. Natuurlijk kun je het ''kat in het nauw'' argument gebruiken, maar als Rusland 1 raar sprongetje maakt gaat Rusland eraan.
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor. Oekraine is voor Rusland gebleken wat Vietnam voor Amerika was. Tuurlijk, zonder steun had Rusland ze uiteindelijk wel verslagen, maar vergeet niet dat de inmiddels beruchte ''Take Kiev in 3 days'' ook niet lukte, en toen waren er nog geen actieve Westerse wapenleveringen hoor. Rusland heeft Oekraiene finaal onderschat en omdat er geen weg terug maar was gaat men tot op de dag van vandaag door met de oorlog, terwijl men onevenredig veel manschappen en materiaal heeft verkwanseld, zeker in vergelijking met Oekraine.

Poetin dreigt daarnaast al vanaf het begin met allerlei grenzen, die bij overschreiding zouden leiden tot een mogelijke nucleaire aanval (op Oekraine), maar die grenzen zijn al meermaals overschreden. Zo werd er nog met kernwapens gedreigd als de geannexeerde gebieden aangevallen zouden worden (dat is nu immers ''Russisch grondgebied'', aldus het Kremlin). Nou, Oekraine trok zich er niks van aan en doet sindsdien niet anders (en terecht). Rusland wil geen kernoorlog starten, want die verliezen ze. Hun leger is aangetast, er heerst verdeeldheid in het land en de gecombineerde macht van de NAVO is veel te groot. NAVO grondgebied bombarderen zou letterlijk het einde van Rusland kunnen betekenen, of in ieder geval in deze vorm.

China steunt Rusland ideologisch en veroordelen de oorlog dan ook niet, maar gaan zich er niet direct mee bemoeien. Het Westen is vooral economisch te belangrijk en China heeft er weinig mee te winnen om in een directe oorlog met de NAVO te komen. Als China zich bij Rusland zou voegen en er een wereldoorlog ontstaat, dan krijgt China te maken met de NAVO, maar ook met o.a. Japan (leven op gespannen voet met China en hebben goede banden met Westen), Zuid Korea (het meest ''Westerse'' Aziatische land en uitvalsbasis voor Amerika) en Australië + Nieuw Zeeland (geen NAVO, maar als gemenebest landen uiteraard bongenoot van het Westen). Daar gaat zelfs het grootste leger ter wereld (numeriek) zich niet aan branden. Dan zijn ze omsingeld. En dat geldt ook voor eventuele bondgenoten (India, Iran). Die gecombineerde macht van NAVO + bondgenoten is veel te sterk.

Een nucleaire oorlog zit niemand op te wachten. Natuurlijk kun je het ''kat in het nauw'' argument gebruiken, maar als Rusland 1 raar sprongetje maakt gaat Rusland eraan.
De kans dat het uitmond in een mondiale oorlog acht ik kleiner dan de kleine kans dat het grote Rusland door deze oorlog uiteindelijk uiteen valt in diverse landen.
 
Nee hoor. Oekraine is voor Rusland gebleken wat Vietnam voor Amerika was. Tuurlijk, zonder steun had Rusland ze uiteindelijk wel verslagen, maar vergeet niet dat de inmiddels beruchte ''Take Kiev in 3 days'' ook niet lukte, en toen waren er nog geen actieve Westerse wapenleveringen hoor. Rusland heeft Oekraiene finaal onderschat en omdat er geen weg terug maar was gaat men tot op de dag van vandaag door met de oorlog, terwijl men onevenredig veel manschappen en materiaal heeft verkwanseld, zeker in vergelijking met Oekraine.

Poetin dreigt daarnaast al vanaf het begin met allerlei grenzen, die bij overschreiding zouden leiden tot een mogelijke nucleaire aanval (op Oekraine), maar die grenzen zijn al meermaals overschreden. Zo werd er nog met kernwapens gedreigd als de geannexeerde gebieden aangevallen zouden worden (dat is nu immers ''Russisch grondgebied'', aldus het Kremlin). Nou, Oekraine trok zich er niks van aan en doet sindsdien niet anders (en terecht). Rusland wil geen kernoorlog starten, want die verliezen ze. Hun leger is aangetast, er heerst verdeeldheid in het land en de gecombineerde macht van de NAVO is veel te groot. NAVO grondgebied bombarderen zou letterlijk het einde van Rusland kunnen betekenen, of in ieder geval in deze vorm.

China steunt Rusland ideologisch en veroordelen de oorlog dan ook niet, maar gaan zich er niet direct mee bemoeien. Het Westen is vooral economisch te belangrijk en China heeft er weinig mee te winnen om in een directe oorlog met de NAVO te komen. Als China zich bij Rusland zou voegen en er een wereldoorlog ontstaat, dan krijgt China te maken met de NAVO, maar ook met o.a. Japan (leven op gespannen voet met China en hebben goede banden met Westen), Zuid Korea (het meest ''Westerse'' Aziatische land en uitvalsbasis voor Amerika) en Australië + Nieuw Zeeland (geen NAVO, maar als gemenebest landen uiteraard bongenoot van het Westen). Daar gaat zelfs het grootste leger ter wereld (numeriek) zich niet aan branden. Dan zijn ze omsingeld. En dat geldt ook voor eventuele bondgenoten (India, Iran). Die gecombineerde macht van NAVO + bondgenoten is veel te sterk.

Een nucleaire oorlog zit niemand op te wachten. Natuurlijk kun je het ''kat in het nauw'' argument gebruiken, maar als Rusland 1 raar sprongetje maakt gaat Rusland eraan.
Als Rusland eraan gaat gaan ze niet alleen
 
Als Nederland mee helpt doe het dan in de anonimiteit van de navo of EU. Door de haantje de voorste te willen zijn weet je in ieder geval dat als het op kernbommen aankomt dat Nederland hoog op het lijstje staat van doelwitten voordat Rusland zelf weggevaagd wordt. Als de eerste kernbom valt dan ben ik hier wel pleite
Nederland, en met name Rotterdam, zal een strategisch doel zijn, maar niet om de reden die jij aangeeft. Of Nl nou voorop staat inde levering van wapens of zich gedeist houdt, als Putin op de knop drukt is Nl sowieso een doelwit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan