Rusland

Ik ben het helemaal met je eens, dat zal niet zo snel gebeuren.

Maar ik antwoorde op de stelling dat Nl een doel is vanwege het vooraanstaan bij mil steun, en dat is niet het geval wilde ik zeggen. Als Nl met een kernraket wordt aangevallen is het om de haven.
Klopt helemaal, maar zo zijn er nog wel meer belangrijke doelen in NAVO landen die Rusland dan zou willen bombarderen. Een interessant doelwit zijn maakt niet dat er ook maar enige slagingskans is van een dergelijke aanval. Rusland kan 1 nuke gooien, en afgezien van of deze uberhaupt het doelwit bereikt, krijgen ze dan meteen de deksel op de neus. China, belangrijkste bondgenoot, trekt daar meteen een grens vanwege de eigen veiligheid en economische belangen en ook India wil dit niet vanwege de situatie met Pakistan. Het zou een compleet zinloze move zijn die Rusland alleen maar verder isoleert. En die kat in het nauw? Die raakt alleen maar nog verder in het nauw.

 
Als het om geopolitieke discussies gaat beschouw mijn mening dan vooral als slap gezever want ik heb er weinig kaas van gegeten. Je kunt natuurlijk niet én gepromoveerd zijn op psv-zaken en daarnaast pretenderen hierover verstand te hebben 😜 Wist bijvoorbeeld niet dat het in VN verband is afgesproken dat er wapensteun kan worden verleend onderling wat Mikasa uitlegde

Maar goed, ik deel dus meer een sentiment. Ben bang dat we als Nederland een te grote broek aandoen terwijl we het qua defensie niet waar kunnen maken. Overigens is de reputatie van Rusland als wereldmacht aan het wankelen gebracht maar ik vraag mij af in hoeverre andere landen als de VS en Europese landen niet hetzelfde zal overkomen zodra ze getest worden. Net als dat we Rusland in onze hoofden groter hebben gemaakt, misschien geldt hetzelfde voor andere landen en liggen per saldo de verhoudingen gelijk. Kijk maar naar landen als Afghanistan en Irak waar het VS ook maar niet wilden lukken om de landen op huj knieën te krijgen.

Vedette Dat idee had ik ook al. Als we dus niet neutraal zijn dan speelt Nederland een gevaarlijk spel. Er werd ook lang gedacht dat Rusland Oekraïne niet zou binnenvallen en Putin alleen dreigde.

Ik ben niet zo bang voor het feit dat NL zichzelf niet zou kunnen verdedigen. Ook met 18 extra tanks worden we 1 op 1 onder de voet gelopen door Rusland. De NAVO daarentegen komt in actie wanneer een van de lidstaten wordt aangevallen en ineens staan Frankrijk, Engeland, Duitsland etc. klaar om mee te helpen. Dat is het systeem, daar zit 'm de kracht in.
 
Klopt helemaal, maar zo zijn er nog wel meer belangrijke doelen in NAVO landen die Rusland dan zou willen bombarderen. Een interessant doelwit zijn maakt niet dat er ook maar enige slagingskans is van een dergelijke aanval. Rusland kan 1 nuke gooien, en afgezien van of deze uberhaupt het doelwit bereikt, krijgen ze dan meteen de deksel op de neus. China, belangrijkste bondgenoot, trekt daar meteen een grens vanwege de eigen veiligheid en economische belangen en ook India wil dit niet vanwege de situatie met Pakistan. Het zou een compleet zinloze move zijn die Rusland alleen maar verder isoleert. En die kat in het nauw? Die raakt alleen maar nog verder in het nauw.


Ik volg Isa Yusibov al een aantal jaren. Ik waardeer z'n kijk op geopolitieke ontwikkelingen en hij is meestal goed ingevoerd.
 
Ik ben niet zo bang voor het feit dat NL zichzelf niet zou kunnen verdedigen. Ook met 18 extra tanks worden we 1 op 1 onder de voet gelopen door Rusland. De NAVO daarentegen komt in actie wanneer een van de lidstaten wordt aangevallen en ineens staan Frankrijk, Engeland, Duitsland etc. klaar om mee te helpen. Dat is het systeem, daar zit 'm de kracht in.

Maar goed, als Putin zo slim is om op Zwarte Zaterdag aan te vallen zet ie Frankrijk al meteen buitenspel.
 
Ik ben niet zo bang voor het feit dat NL zichzelf niet zou kunnen verdedigen. Ook met 18 extra tanks worden we 1 op 1 onder de voet gelopen door Rusland. De NAVO daarentegen komt in actie wanneer een van de lidstaten wordt aangevallen en ineens staan Frankrijk, Engeland, Duitsland etc. klaar om mee te helpen. Dat is het systeem, daar zit 'm de kracht in.
Ik denk dat de Russen geen vrije doorgang in Duitsland en Polen genieten. ;)
Maar dat de Russen geen last zullen hebben van de luchtmacht geloof ik niet. Denk dat die verouderde tanks slecht leuke training zijn voor de piloten.
 

Goede longread (i.m.o.) over t toekomstperspectief voor Rusland na Putin, en hoe dit beter uitwerken en communiceren bij kan dragen aan alternatieven voor de Russen om die regime change te wensen of verwezenlijken..
 
Servië wat maar steeds meer en meer richting Rusland trekt momenteel, dat volk is echt zo dom dat het gewoon niet te beschrijven is, navo en wij hebben het land niet plat genoeg gemaakt vroeger helaas, zonde van de verse lucht die ze verspillen zo
 
Dat idee hadden we toch al niet meer sinds 2014 toen ze de Krim binnenvielen?
Dat was nog een beetje onder het mom van de Krim hoort eigenlijk bij Rusland. Door analisten in praatprogramma's werd mobilisatie naar de grens door Russische leger naar grens Oekraïne gezien als loze dreigementen. Ik weet nog dat Maarten van Rossum zich ook lelijk vergist had:

Dat doen we sowie so Retro, ongeacht het onderwerp. :maniac:
Alle donders en ik maar denken dat mijn PSV posts direct geforward werden naar Brands.
 
Servië wat maar steeds meer en meer richting Rusland trekt momenteel, dat volk is echt zo dom dat het gewoon niet te beschrijven is, navo en wij hebben het land niet plat genoeg gemaakt vroeger helaas, zonde van de verse lucht die ze verspillen zo
Bron, beweging lijkt dat Servië zich juist wil voegen richting sancties, de regering heeft banden met Kremlin zwaar bekoeld en de nationale berichten zijn zwaar tegen Wagner dat geprobeerd zou hebben te recruiteren in Servië (wat naast verboden en strafbaar ook een hoop weerstand opriep)?
 
Ik ben niet zo bang voor het feit dat NL zichzelf niet zou kunnen verdedigen. Ook met 18 extra tanks worden we 1 op 1 onder de voet gelopen door Rusland. De NAVO daarentegen komt in actie wanneer een van de lidstaten wordt aangevallen en ineens staan Frankrijk, Engeland, Duitsland etc. klaar om mee te helpen. Dat is het systeem, daar zit 'm de kracht in.
Dat begrijp ik, maar mocht de pleuris uitbreken dan staat het Rusland natuurlijk vrij om te bepalen welke NAVO land ze eerst aanvallen. Als ze 10 nukes afsteken dan kan ik me voorstellen dat Putin denkt, laat ik Nederland met zijn grote muil wegvagen. Laat Nederland maar de grijze muis zijn geopolitiek gezien. Nederland heeft voor zo'n klein land genoeg avontuurtjes beleefd in het verleden om de resterende tijd van voortbestaan aarde te compenseren.
 
Dat begrijp ik, maar mocht de pleuris uitbreken dan staat het Rusland natuurlijk vrij om te bepalen welke NAVO land ze eerst aanvallen. Als ze 10 nukes afsteken dan kan ik me voorstellen dat Putin denkt, laat ik Nederland met zijn grote muil wegvagen. Laat Nederland maar de grijze muis zijn geopolitiek gezien. Nederland heeft voor zo'n klein land genoeg avontuurtjes beleefd in het verleden om de resterende tijd van voortbestaan aarde te compenseren.
Nederland…dat is toch dat land dat als je een vliegtuig uit de lucht schiet met vooral Nederlanders aan boord, er eigenlijk geen represailles zijn?
 
Dat begrijp ik, maar mocht de pleuris uitbreken dan staat het Rusland natuurlijk vrij om te bepalen welke NAVO land ze eerst aanvallen. Als ze 10 nukes afsteken dan kan ik me voorstellen dat Putin denkt, laat ik Nederland met zijn grote muil wegvagen. Laat Nederland maar de grijze muis zijn geopolitiek gezien. Nederland heeft voor zo'n klein land genoeg avontuurtjes beleefd in het verleden om de resterende tijd van voortbestaan aarde te compenseren.

Nederland met die grote muil? Omdat we 4 Patriots ter beschikking stellen? :maniac:
 
Nederland met die grote muil? Omdat we 4 Patriots ter beschikking stellen? :maniac:
Ik kijk niet dagelijks naar het nieuws, maar ik heb Rutte sinds uitbreken oorlog heel wat stoere taal horen uitslaan richting Puta en Rusland.

Ook dat die zei: Putin gaat toch geen kernbommen afsteken. Is alleen loze dreigementen.
 
Ik kijk niet dagelijks naar het nieuws, maar ik heb Rutte sinds uitbreken oorlog heel wat stoere taal horen uitslaan richting Puta en Rusland.

Ik denk dat Rusland zich meer bezig houdt met spierballen retoriek richting de NAVO in het algemeen en Duitsland, Frankrijk, VK en VS in het bijzonder. Rutte houdt hetzelfde praatje als de andere leiders in het bondgenootschap en herhaalt het standpunt van de alliantie. Da's ook niet heel gek. Volgens mij stuurt vrijwel ieder land steun uit zo'n beetje alle eerdergenoemde categorieën. Onze wapentuig bijdrage is wel behoorlijk beperkt. Eigenlijk tegen het komische aan. En landen als Tsjechië, Estland en Polen liggen een stuk dichterbij en hebben een veel grotere muil dan Nederland. No worries! :maniac:
 
Ik denk dat Rusland zich meer bezig houdt met spierballen retoriek richting de NAVO in het algemeen en Duitsland, Frankrijk, VK en VS in het bijzonder. Rutte houdt hetzelfde praatje als de andere leiders in het bondgenootschap en herhaalt het standpunt van de alliantie. Da's ook niet heel gek. Volgens mij stuurt vrijwel ieder land steun uit zo'n beetje alle eerdergenoemde categorieën. Onze wapentuig bijdrage is wel behoorlijk beperkt. Eigenlijk tegen het komische aan. En landen als Tsjechië, Estland en Polen liggen een stuk dichterbij en hebben een veel grotere muil dan Nederland. No worries! :maniac:
Ik was bijna gerustgesteld tot het moment dat ik me bedacht of het mogelijk is dat Rusland als first striker niet in het voordeel is. Ze hebben inmiddels toch wel voldoende nukes om heel Europa en VS plat te bombarderen. Wat nu als ze hun hele kernbommenarsenaal gelijktijdig afvuren. Kunnen we dan nog wel reageren?
 
Ik was bijna gerustgesteld tot het moment dat ik me bedacht of het mogelijk is dat Rusland als first striker niet in het voordeel is. Ze hebben inmiddels toch wel voldoende nukes om heel Europa en VS plat te bombarderen. Wat nu als ze hun hele kernbommenarsenaal gelijktijdig afvuren. Kunnen we dan nog wel reageren?
1e gedachte, nee
2e gedachte, hebben ze voldoende installaties om alles in 1x af te vuren. Geen idee.
 
Ik was bijna gerustgesteld tot het moment dat ik me bedacht of het mogelijk is dat Rusland als first striker niet in het voordeel is. Ze hebben inmiddels toch wel voldoende nukes om heel Europa en VS plat te bombarderen. Wat nu als ze hun hele kernbommenarsenaal gelijktijdig afvuren. Kunnen we dan nog wel reageren?
Ik denk dat op het moment dat men ziet dat er vanuit Rusland zoveel (kern)raketten worden gelanceerd er vanuit Europa en de VS de nodige raketten worden afgevuurd en de nodige bommenwerpers met nucleaire ladingen op weg gaan. Lijkt me geen winnende tactiek.
 
Ik was bijna gerustgesteld tot het moment dat ik me bedacht of het mogelijk is dat Rusland als first striker niet in het voordeel is. Ze hebben inmiddels toch wel voldoende nukes om heel Europa en VS plat te bombarderen. Wat nu als ze hun hele kernbommenarsenaal gelijktijdig afvuren. Kunnen we dan nog wel reageren?

Dan heeft de wereld een probleem, want de gevolgen van een dergelijke inzet zou globaal effect hebben. Los van het feit dat de logistiek het niet toestaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan