Een ervaren trainer kan plan A-G bedenken, een amateur als Ruud mag blij zijn als die een goede A & B plan al kan samenstellen, onervaren trainers voor de tietel laten gaan is domste wat er is maar ja, clubicoon enzo blablabla(wcpapier waarde bullshit)
 
Ik ben de laatste om iemand snel af te schrijven, maar we moeten ons voorbereiden op de conclusie dat het voor Ruud allemaal te snel is gegaan. Het is beslist erger dan het eerste jaar van Schmidt. Het probleem van Schmidt was dat hij een spelsysteem probeerde in te voeren wat de spelers niet konden uitvoeren. Maar Ruud lijkt gewoon geen systeem te hebben. Eerlijk gezegd doet hij maar wat. Ik weet niet wat de rol van Rutten is, of hoe groot z'n invloed- maar hij moet toch op de eerste plaats ingrijpen. En het gaat mij echt niet om.een nederlaag bij Twente - dat kan gebeuren. Het gaat me ook niet om bij blijven bij Ajax - die illusie heb ik allang opgegeven.

Het gaat om elementair vakmanschap.

Ik zou het systeem niet eens kunnen benoemen. Een soort 4-4-2(?). Misschien zoals Ruud als speler bij PSV gewend was - maar daar speelde Nilis als schaduwspits. Enough said.

Dit is tamelijk ernstig.
Zo!
Dat is toch een pittige mening van je.

Ik zag dat je gepost had direct na mij en dacht meteen: ‘Oh jee, Humm, bereid je maar voor op een filosofische reprimande van de Bondscoach mijn richting op.’
Niets is minder waar.

Ik denk trouwens wel dat er wel veel goeds zit in de ideeën van RvN. Ik meen dat gezien te hebben in de voorbereiding. Zijn jeugdspelers van eerdere teams speelden gewoon goed, zo niet beter dan het huidige A-materiaal. Maar is er genoeg tijd voor hem?

Ik vrees intussen inderdaad met je mee.
 
Er is intussen ook iets anders aan de gang.
PSV moest verleden maand pieken. De spanningsboog is eventjes er vanaf.
De andere ploegen zitten in een andere fase van het seizoen. Die pieken nu iets meer.
 
Ik ben de laatste om iemand snel af te schrijven, maar we moeten ons voorbereiden op de conclusie dat het voor Ruud allemaal te snel is gegaan.
Na een mindere pot met een nieuwe coach, nieuwe ad en jong spul in het team. Ik had niet verwacht dat dat meteen alles van de mat zou spelen eerlijk gezegd
 
Zo!
Dat is toch een pittige mening van je.

Ik zag dat je gepost had direct na mij en dacht meteen: ‘Oh jee, Humm, bereid je maar voor op een filosofische reprimande van de Bondscoach mijn richting op.’
Niets is minder waar.

Ik denk trouwens wel dat er wel veel goeds zit in de ideeën van RvN. Ik meen dat gezien te hebben in de voorbereiding. Zijn jeugdspelers van eerdere teams speelden gewoon goed, zo niet beter dan het huidige A-materiaal. Maar is er genoeg tijd voor hem?

Ik vrees intussen inderdaad met je mee.
Ja, ik weet het. Ik ben niet iemand die snel roept dat de trainer eruit moet. En zeker Ruud heeft natuurlijk wel enig krediet.

Misschien heeft-ie een snelle leercurve.
 
Na een mindere pot met een nieuwe coach, nieuwe ad en jong spul in het team. Ik had niet verwacht dat dat meteen alles van de mat zou spelen eerlijk gezegd
Het gaat me niet om jong spul, dat snap ik helemaal. Het gaat om een systeem, een visie.
Het gaat me niet eens om de spelers. Ik weet dat er geen topverdediging staat, maar das niet het grootste probleem. Het grote probleem is dat een trainer op het team weet over te brengen dat het hele team mee verdedigt. Nu ontstaat er ruimte op het middenveld, waardoor de verdedigende linie onder druk komt te staan.
Overigens doet het jonge spul het nog niet eens zo slecht.
 
PSV scout, speelt, traint en leidt op voor 4-3-3. Dus met LdJ, Bakayoko, Noni, Gakpo, nu weer met El Ghazi.

Maar PSV is ook van oudsher een team dat niet per se de bal hoeft.

Daar zit meteen de crux waarom PSV al jaren zo’n slechte verdediging heeft. Het staat niet goed als je niet 70% de bal hebt en naar je eigen helft terugzakt.
Je moet als ploeg allerlei rare fratsen uithalen met je buitenspelers als je dan de bal niet hebt.
En dan klopt de omschakeling/counter ook niet als je de bal verovert met een statische spits (wat we al jaren hebben) en buitenspelers uit positie.

Dus heb je een sterke tegenstander en denk je als team/trainer defensief, dan klopt 4-3-3 gewoon niet. Je komt op het middenveld een mannetje tekort. Altijd.
4-4-2 is gewoon veel beter voor PSV. Bewegelijke spitsen en valse buitenspelers, ruit op het middenveld. Moeilijker ook voor de tegenstander om te doorgronden. Zeker met onze middenvelders. De ruit kan namelijk gewoon naar believe draaien, zo goed zijn onze middenvelders wel, ze kunnen allemaal scoren en met elkaar ook verdedigen.

Of de Louis-methode: 3-2-3-2. Maar dat zit ook niet echt in de dna van PSV.
Mwah. Hiddink speelde toch ook 4-3-3 en dat was niet bepaald aanvallend. Verschil is wel dat de backs daar in de eerste plaats verdedigden.

En Cocu speelde ook 4-3-3, ook niet bijzonder aanvallend. En daar zaten de backs niet echt op verdedigen. Maar toen hadden we Guardado die overal tegelijk was en ook nog kon voetballen. Feitelijk was dat een 4-4-3 systeem.

Het kán dus wel. Maar niet met 1 verdedigende middenvelders die zijn collega’s met een verrekijker moet zoeken, backs die standaard voorbij de middellijn staan zonder de bijbehorende snelheid te hebben, en in zijn algemeenheid een gebrek aan voetballend vermogen in het team om deugdelijk op te kunnen bouwen.

Als je steeds zo snel de bal kwijt bent als PSV, vraag je inderdaad het onmogelijke van de buitenspelers, want die moeten dan tegelijkertijd diep gaan, naar binnen komen om het middenveld te ondersteunen en terug rennen omdat de back nergens te bekennen is. Dat is wat veel gevraagd.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat me niet om jong spul, dat snap ik helemaal. Het gaat om een systeem, een visie.
Het gaat me niet eens om de spelers. Ik weet dat er geen topverdediging staat, maar das niet het grootste probleem. Het grote probleem is dat een trainer op het team weet over te brengen dat het hele team mee verdedigt. Nu ontstaat er ruimte op het middenveld, waardoor de verdedigende linie onder druk komt te staan.
Overigens doet het jonge spul het nog niet eens zo slecht.
Ik vind het nog te vroeg om daar harde conclusies uit te trekken. Ruud is net als Cocu en Bommel een beginnend coach. Is het realistisch om na een korte voorbereiding meteen een constant niveau vast te houden. Ik heb ook een psv gezien dat wedstrijden wel het gevraagde kan brengen. De apathische houding tov Twente noemen we maar een beginnersfoutje...
 
Ik vind het nog te vroeg om daar harde conclusies uit te trekken. Ruud is net als Cocu en Bommel een beginnend coach. Is het realistisch om na een korte voorbereiding meteen een constant niveau vast te houden. Ik heb ook een psv gezien dat wedstrijden wel het gevraagde kan brengen. De apathische houding tov Twente noemen we maar een beginnersfoutje...
Ruud heeft geen verlengstuk op het veld. Wie is dat behalve Luuk? Niemand! Elke trainer heeft 1 of 2 spelers die de lijnen uitzetten, belangrijk zijn voor de groep en het proces, de mouwen opstropen als het tegen zit, de houding hebben van “tot hier en niet verder”, assists geven en scoren al spelen ze zelf niet goed, vloeken en zeuren als het moet, ballen opeisen juist als het moeilijk wordt. Wie zijn dat bij ons? Sangare?? Gakpo?? Ramalho?? Veerman?? Nee geen van allen. Het zijn allemaal spelers die goed spelen als het lekker draait en slecht spelen als het moeilijk wordt. Ik heb tegen Twente meer strijd van Guus Til gezien dan de genoemde spelers. Of van Xavi. Moeten zij het verlengstuk van Ruud zijn? De echte karakters zetten het elftal zelf neer en helpen de trainer.
 
Ruud heeft geen verlengstuk op het veld. Wie is dat behalve Luuk? Niemand! Elke trainer heeft 1 of 2 spelers die de lijnen uitzetten, belangrijk zijn voor de groep en het proces, de mouwen opstropen als het tegen zit, de houding hebben van “tot hier en niet verder”, assists geven en scoren al spelen ze zelf niet goed, vloeken en zeuren als het moet, ballen opeisen juist als het moeilijk wordt. Wie zijn dat bij ons? Sangare?? Gakpo?? Ramalho?? Veerman??
In de as moet er afstemming zijn. Luuk is constant aan het wijzen. Sangare is ervaren maar geeft bijna nooit wijsgebaren over waar spelers moeten staan. Veerman wijst overigens wel en heeft inzicht. Weinig Europees ervaren nog.. selectie oranje gaat helpen. En el ook.
Gakpo speelt anders sinds zijn mislukte transfer naar man utd. Wel ervaren en op papier kan hij met Simons een aardige tandem worden.
Ik denk dat we een psv zien wat in ontwikkeling is. Een grillig elftal vooralsnog.
 
Ik vind het nog te vroeg om daar harde conclusies uit te trekken. Ruud is net als Cocu en Bommel een beginnend coach. Is het realistisch om na een korte voorbereiding meteen een constant niveau vast te houden. Ik heb ook een psv gezien dat wedstrijden wel het gevraagde kan brengen. De apathische houding tov Twente noemen we maar een beginnersfoutje...
Twee gedachtes:
- Misschien moeten we hieruit de conclusie trekken dat PSV1 niet kan worden geleid door een beginnende coach - ook niet de legendes uit de eigen historie. Laat de Bommels en Ruuds na PSV Jeugd eerst 'ns een club als Heerenveen of Utrecht trainen. Dat geldt straks ook voor Luuk, die natuurlijk alles in zich heeft om een.giede trainer te worden.
- Nogmaals: het gaat me niet om een 'constant niveau', maar om een systeem. Ik zou het begrijpelijk vinden als dat systeem niet altijd goed wordt uitgevoerd, en dat dat punten kost. Als er maar een systeem is. Ik zie het niet, en waar ik iets van een glimp zie, zie ik een achterhaald, statisch 4-4-2, opgehangen aan Luuk. En wat als Luuk er niet is??
 
Het gaat me niet om jong spul, dat snap ik helemaal. Het gaat om een systeem, een visie.
Het gaat me niet eens om de spelers. Ik weet dat er geen topverdediging staat, maar das niet het grootste probleem. Het grote probleem is dat een trainer op het team weet over te brengen dat het hele team mee verdedigt. Nu ontstaat er ruimte op het middenveld, waardoor de verdedigende linie onder druk komt te staan.
Overigens doet het jonge spul het nog niet eens zo slecht.
Je kan verdedigen hoe je wil ( ook als team )het zijn de persoonlijke flaters die gebeuren en tegendoelpunten veroorzaken dat is het grootste probleem
 
Twee gedachtes:
- Misschien moeten we hieruit de conclusie trekken dat PSV1 niet kan worden geleid door een beginnende coach - ook niet de legendes uit de eigen historie. Laat de Bommels en Ruuds na PSV Jeugd eerst 'ns een club als Heerenveen of Utrecht trainen. Dat geldt straks ook voor Luuk, die natuurlijk alles in zich heeft om een.giede trainer te worden.
- Nogmaals: het gaat me niet om een 'constant niveau', maar om een systeem. Ik zou het begrijpelijk vinden als dat systeem niet altijd goed wordt uitgevoerd, en dat dat punten kost. Als er maar een systeem is. Ik zie het niet, en waar ik iets van een glimp zie, zie ik een achterhaald, statisch 4-4-2, opgehangen aan Luuk. En wat als Luuk er niet is??
- Ligt eraan hoe snel je resultaat wil en hoe snel Ruud leert van zn beginnersfouten. Als hij de Cocu route aflegt en zichtbaar groeit in zijn rol heb ik er niet veel moeite mee. Als ie in december nog steeds niet weet hoe hij bepaalde tegenstanders moet bestrijden dan moeten we doorschakelen. Zal ook liggen wat de positie van PSV is op de ranglijst. Maar duidelijk is dat ie niet teveel FC Twente foutjes moet maken.
- Ruud heeft nog geen duidelijk systeem zonder Luuk. Ik zou (maar wie ben ik) buiten het 4-3-3 iets proberen met bijvoorbeeld 2 spitsen voorin. Gakpo en El Ghazi/Simons bijvoorbeeld. Een soort tandem maken met 4 man op het middenveld. Ruud is niet achterlijk en zal ook wel andere opties in zn hoofd hebben. Sowieso vind ik het niets als een coach vasthoudt aan een enkel systeem en dat overal en altijd toepast.
 
Je kan verdedigen hoe je wil ( ook als team )het zijn de persoonlijke flaters die gebeuren en tegendoelpunten veroorzaken dat is het grootste probleem
Dit klopt ook. Maar helaas zijn er heel wat verschillende spelers die persoonlijke flaters begaan. Vaak in combinatie met een medespeler.
En soms moet er zelfs een meervouds s achter het woord medespeler.
 

Nu gaat het goed komen.
Ik citeer uit de link:

“Ik vind dat we te veel doelpunten tegen krijgen. Daarin zijn we kwetsbaar. Het doel is uiteindelijk om wedstrijden te winnen. Daarbij helpt het om zo min mogelijk goals tegen te krijgen. Dat is een aandachtspunt", besluit Van Nistelrooij.

Hahaha, een cirkelredenatie die hier op het forum niet zou misstaan. Maar wat er nou moet gebeuren?
 

Nu gaat het goed komen.
Ik citeer uit de link:

“Ik vind dat we te veel doelpunten tegen krijgen. Daarin zijn we kwetsbaar. Het doel is uiteindelijk om wedstrijden te winnen. Daarbij helpt het om zo min mogelijk goals tegen te krijgen. Dat is een aandachtspunt", besluit Van Nistelrooij.

Hahaha, een cirkelredenatie die hier op het forum niet zou misstaan. Maar wat er nou moet gebeuren?
In Ruud we trust..
 
Mwah. Hiddink speelde toch ook 4-3-3 en dat was niet bepaald aanvallend. Verschil is wel dat de backs daar in de eerste plaats verdedigden.

En Cocu speelde ook 4-3-3, ook niet bijzonder aanvallend. En daar zaten de backs niet echt op verdedigen. Maar toen hadden we Guardado die overal tegelijk was en ook nog kon voetballen. Feitelijk was dat een 4-4-3 systeem.

Het kán dus wel. Maar niet met 1 verdedigende middenvelders die zijn collega’s met een verrekijker moet zoeken, backs die standaard voorbij de middellijn staan zonder de bijbehorende snelheid te hebben, en in zijn algemeenheid een gebrek aan voetballend vermogen in het team om deugdelijk op te kunnen bouwen.

Als je steeds zo snel de bal kwijt bent als PSV, vraag je inderdaad het onmogelijke van de buitenspelers, want die moeten dan tegelijkertijd diep gaan, naar binnen komen om het middenveld te ondersteunen en terug rennen omdat de back nergens te bekennen is. Dat is wat veel gevraagd.
Waarom noem je hoe Hiddink speelde 4-3-3?
Dat snap ik niet.
Met vorig seizoen Doan of eerder opstellingen met oa Cocu/Farfan of nog eerder Gillhaus/Kieft op het veld kan je de tactiek met goed fatsoen toch niet 4-3-3 noemen? Daar staan geen buitenspelers tussen. Ook niet bij de anderen die destijds speelden.
 
PSV scout, speelt, traint en leidt op voor 4-3-3. Dus met LdJ, Bakayoko, Noni, Gakpo, nu weer met El Ghazi.

Maar PSV is ook van oudsher een team dat niet per se de bal hoeft.

Daar zit meteen de crux waarom PSV al jaren zo’n slechte verdediging heeft. Het staat niet goed als je niet 70% de bal hebt en naar je eigen helft terugzakt.
Je moet als ploeg allerlei rare fratsen uithalen met je buitenspelers als je dan de bal niet hebt.
En dan klopt de omschakeling/counter ook niet als je de bal verovert met een statische spits (wat we al jaren hebben) en buitenspelers uit positie.

Dus heb je een sterke tegenstander en denk je als team/trainer defensief, dan klopt 4-3-3 gewoon niet. Je komt op het middenveld een mannetje tekort. Altijd.
4-4-2 is gewoon veel beter voor PSV. Bewegelijke spitsen en valse buitenspelers, ruit op het middenveld. Moeilijker ook voor de tegenstander om te doorgronden. Zeker met onze middenvelders. De ruit kan namelijk gewoon naar believe draaien, zo goed zijn onze middenvelders wel, ze kunnen allemaal scoren en met elkaar ook verdedigen.

Of de Louis-methode: 3-2-3-2. Maar dat zit ook niet echt in de dna van PSV.
Ik heb nu juist het idee dat we een vaag soort van 4-4-2 spelen, met Til eerder als schaduwspits dan als middenvelder.

Maar pin me d'r niet op vast, hoor - want eigenlijk kan ik er geen touw aan vastknopen.
 
Ik heb nu juist het idee dat we een vaag soort van 4-4-2 spelen, met Til eerder als schaduwspits dan als middenvelder.

Maar pin me d'r niet op vast, hoor - want eigenlijk kan ik er geen touw aan vastknopen.
Of beter geformuleerd: ik denk dat de spitsen denken dat ze 4-4-2 spelen, terwijl de vleugelaanvallers denken dat ze 4-3-3 spelen. Het resultaat is dus een soort van 4-2-4, met enorme ruimtes tussen aanvallende en controlerende linies. Hetzelfde probleem als onder Bommel: team scheurt uiteen, middenveld komt man tekort, verdediging moet één op één en gaan fouten maken..
 
Ik heb nu juist het idee dat we een vaag soort van 4-4-2 spelen, met Til eerder als schaduwspits dan als middenvelder.

Maar pin me d'r niet op vast, hoor - want eigenlijk kan ik er geen touw aan vastknopen.
Zoals ik het interpreteer, spelen we in balverlies 442, in bezit 433. De nummer 10, Til of Simons, stapt door op de overige centrale.

(1442 en 1433, sorry Louis)
 
Terug
Bovenaan Onderaan