Rusland

Ik hoorde gisteren bij Lubach dat na het uiteen vallen van de Sovjet Unie, Oekraïne opeens kernwapens had. In ruil voor het inleveren van die wapens aan Rusland zouden de grenzen gerespecteerd worden.

Dit is dus letterlijk een afspraak tussen Rusland en Oekraïne, die behoorlijk wordt geschonden door Rusland.
 
Dat kan, maar dat was het punt niet 😁
Wat dan? Jij vroeg toch om argumenten waarom andere wereldleiders ook fout zijn?
Uit het feit dat als Rusland echt zou willen al meer dan een miljoen burgerslachtoffers had kunnen maken en het de inname van Oekraïne veel makkelijker op had gemaakt. Maar ik maak me geen illusies hoor. Is niet omdat hij een goedaardig mens is. Oekraïners worden gezien als een broedervolk, dus politiek voor hem niet handig om ze allemaal af te schieten.

Maar punt is dat poetin daarin niet verschilt van andere wereldleiders itt beeld dat in media wordt gecreëerd
Geef eens wat voorbeelden dan?
Waarvan precies? Dat andere wereldleiders geen haar beter zijn?
Of begreep ik het verkeerd?

Nope, de NAVO viel Afganistan niet in.
Zit het een beetje na te lezen en officieel heb je gelijk. Officieus is er ruimte voor discussie (maar heb je misschien nog steeds gelijk) (dus je hebt gewoon gelijk. Wat een lastige manier om je ongelijk toe te geven Mohr, misschien moet je de politiek in. Je hebt de charme ervoor. Praat rustig, we lezen mee)

Officieel riep NATO eerst artikel 5 in nav de 9/11 aanslag. De USA viel toen officieel zelf Afghanistan in met hulp van de UK. Een maandje later kwam het ISAF erbij dat officieel door de UN werd gestuurd maar geïnitieerd/ geleid werd door de NATO.

Legaal allemaal afgedekt maar het komt een beetje over alsof je twee leden van de Bloods een gevecht laat beginnen tegen de Crips en een statement uitbrengt dat de Bloods hier niks mee te maken hebben om dan vervolgens er een bende-oorlog van te maken. Daarna worden de Latin Kings en La Eme aangevallen. (sorry, kon niet zo snel een andere analogie bedenken)
 
Ik hoorde gisteren bij Lubach dat na het uiteen vallen van de Sovjet Unie, Oekraïne opeens kernwapens had. In ruil voor het inleveren van die wapens aan Rusland zouden de grenzen gerespecteerd worden.

Dit is dus letterlijk een afspraak tussen Rusland en Oekraïne, die behoorlijk wordt geschonden door Rusland.
Sterker nog. Ze hebben afgesproken dat Oekraïne beschermd zou worden door Rusland bij een dreiging in ruil voor het inleveren van o.a. de kernwapens. Natuurlijk was dat wel in een ander wereldbeeld waarbij de NATO niet aan de grenzen stonden en er afspraken gemaakt waren dat ze niet verder naar het Oosten zouden gaan. Nu staan de militaire basissen van de NATO en de oefeningen in de achtertuin van Rusland. (Ook weer nav de annexatie van de Krim etc)
 
Ik snap wel dat Tesla de benen nam naar Amerika, zo snel als hij maar kon.

Geboren in Smiljan, was toen Oostenrijk/Hongaars rijk in Kroatië, Kroatië bestond toen ook, alleen geen land, was toen iets als provincie of militair achtig iets. Dat zijn ouders 'servische' roots hadden is dan bijzaak.

Vergeet Oekraïne maar, als je echt 3de wereldoorlog wilt dan breekt die wel uit over dit punt daar 😂
 
Sterker nog. Ze hebben afgesproken dat Oekraïne beschermd zou worden door Rusland bij een dreiging in ruil voor het inleveren van o.a. de kernwapens. Natuurlijk was dat wel in een ander wereldbeeld waarbij de NATO niet aan de grenzen stonden en er afspraken gemaakt waren dat ze niet verder naar het Oosten zouden gaan. Nu staan de militaire basissen van de NATO en de oefeningen in de achtertuin van Rusland. (Ook weer nav de annexatie van de Krim etc)
Door Oekraïne Russisch te maken komt de navo feitelijk nog dichterbij….
 
Goede vriend van me werkt bij een Amerikaanse zakenbank (hier in de stad). Deze week zijn er briefings geweest waarin voorbereidingen worden getroffen voor een uiteindelijke Swift ontkoppeling van de Russische nationale bank. Dit zou dan in het volgende sanctiepakket zitten. Het is volgens hem niet duidelijk uitgesproken maar er wordt dus serieus rekening mee gehouden. Als de nationale bank daarvan wordt losgekoppeld is dit een zeer verregaande maatregel waarmee het land economisch dus geen kant meer op kan..
 
PSV wint
& dit
= misschien wel de beste week van 2022 dit....

85db91c348ee1790cb9d99007dd61cc8.png
 
Volgens Zelenski een kwestie van tijd voorsat er bommen vallenin Navo landen. Zal hij dat niet zelf gaan doen om maar steun te krijgen?
 
Enerzijds lijkt het me onzin.
Putin gaat echt geen bommen gooien op Polen of zo, tenzij de Navo te actief wordt in het helpen van Oekraine.
Anderzijds, als je bedenkt dat Letland/Litouwen/Estland nu ook Navo landen zijn, wie weet :unsure:

Los daarvan mag Europa best wat harder zijn tegen Rusland. Kap die olie en gas maar af.
En als dat ECHT niet kan, ga allemaal maar flink geld pompen in andere energiebronnen.
Neem wetten aan, investeer, ga met subsidies smijten, alles erop.

Snel en hard beginnen met het afbouwen van de afhankelijkheid van Rusland (Maar ook Saudi Arabie, Iran, weet ik veel wat voor landen), want Rusland is duidelijk geen betrouwbare handelspartner.

Dit is het perfecte moment om die push naar zon/wind/water te maken. Zet maar een paar molens on de Rijn of zo :xp:
Dat moet toch een keer gebeuren, en Putin zal er dan ook behoorlijk van balen als alle landen dat gaan doen, want dat voelt ie heel snel in de portemonnee.
 
Dit is het perfecte moment om die push naar zon/wind/water te maken. Zet maar een paar molens on de Rijn of zo :xp:
Dat moet toch een keer gebeuren, en Putin zal er dan ook behoorlijk van balen als alle landen dat gaan doen, want dat voelt ie heel snel in de portemonnee.

En dan schop je een groot deel van de Nederlandse bevolking naar een financiele situatie als na de 2de wereld oorlog terug qua kosten en leven, goed plannnnnnnnnnnnnn
 
Enerzijds lijkt het me onzin.
Putin gaat echt geen bommen gooien op Polen of zo, tenzij de Navo te actief wordt in het helpen van Oekraine.
Anderzijds, als je bedenkt dat Letland/Litouwen/Estland nu ook Navo landen zijn, wie weet :unsure:

Los daarvan mag Europa best wat harder zijn tegen Rusland. Kap die olie en gas maar af.
En als dat ECHT niet kan, ga allemaal maar flink geld pompen in andere energiebronnen.
Neem wetten aan, investeer, ga met subsidies smijten, alles erop.

Snel en hard beginnen met het afbouwen van de afhankelijkheid van Rusland (Maar ook Saudi Arabie, Iran, weet ik veel wat voor landen), want Rusland is duidelijk geen betrouwbare handelspartner.

Dit is het perfecte moment om die push naar zon/wind/water te maken. Zet maar een paar molens on de Rijn of zo :xp:
Dat moet toch een keer gebeuren, en Putin zal er dan ook behoorlijk van balen als alle landen dat gaan doen, want dat voelt ie heel snel in de portemonnee.
We kunnen en moeten heel veel smijten naar andere energiebronnen. En als we daar al ons geld in investeren zijn we nog enkele jaren (zo niet decennia) verder voordat we onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Rusland is verder een betrouwbare handelspartner. Hun visie op beleidscultuur komt alleen niet met ons overeen (netjes gezegd toch?) en wat ze nu doen met Oekraïne is verschrikkelijk. Maar als handelspartner zijn ze betrouwbaar. We moeten eerst van het olie af uit Rusland. Daar verdient Putin meer aan dan aan gas.

Ik zou ook wat voorzichtig zijn met het verder afknijpen van Rusland. Als dit voorbij is (op welke manier dan ook) wil je Rusland weer zo snel mogelijk up and running, Doe je dat niet zijn de gevolgen niet te overzien. De tweede wereldoorlog is ook ontstaan doordat we een land lang straften.

Iran zou ik juist aansluiten. Volgens mij zijn die redelijk stabiel en is het enige probleem dat we niet willen dat ze nucleaire wapens gaan/ kunnen ontwikkelen. Ik wil dat ook niet, maar ik snap niet helemaal waarom wij dit wel mogen en zij niet.
 
We kunnen en moeten heel veel smijten naar andere energiebronnen. En als we daar al ons geld in investeren zijn we nog enkele jaren (zo niet decennia) verder voordat we onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Rusland is verder een betrouwbare handelspartner. Hun visie op beleidscultuur komt alleen niet met ons overeen (netjes gezegd toch?) en wat ze nu doen met Oekraïne is verschrikkelijk. Maar als handelspartner zijn ze betrouwbaar. We moeten eerst van het olie af uit Rusland. Daar verdient Putin meer aan dan aan gas.

Ik zou ook wat voorzichtig zijn met het verder afknijpen van Rusland. Als dit voorbij is (op welke manier dan ook) wil je Rusland weer zo snel mogelijk up and running, Doe je dat niet zijn de gevolgen niet te overzien. De tweede wereldoorlog is ook ontstaan doordat we een land lang straften.

Iran zou ik juist aansluiten. Volgens mij zijn die redelijk stabiel en is het enige probleem dat we niet willen dat ze nucleaire wapens gaan/ kunnen ontwikkelen. Ik wil dat ook niet, maar ik snap niet helemaal waarom wij dit wel mogen en zij niet.
Wij (als zijnde NL) mogen dat ook niet. En voor de rest, met de bestaande landen is het al gevaarlijk genoeg, lijkt me niet dat we nucleaire wapens ook nog een moeten “verspreiden“.
 
Terug
Bovenaan Onderaan