Kunnen de rest van de clubs een voorbeeld aan hebben. Om de competitie met Ajax als uitdaging te zien. Om zelf ook beter te willen presteren. Competitie is als alles en iedereen het beste uit zichzelf wilt halen. Het is gewoon zielig om te janken dat het niet eerlijk is dat Ajax alsmaar rijker wordt en dat de hand niet in eigen boezem wordt gestoken. Als je maar blijft zeggen dat Ajax te groot is geworden en dat er niets meer aan gedaan kan worden, ga dan dammen of zo.
Beter accepteert iedereen dat dit standaard gaat worden. Ajax zal kampioen worden en psv moet gewoon steeds voor die tweede plek gaan. Het is jammer voor de ed, maar her is zoals het is. Mij persoonlijk interesseert het geen biet, aangezien er nog genoeg is te genieten als het om psv gaat. Maar een kampioenschap zal zeer zeldzaam zijn. Net als in Duitsland waar Bayern gezien wordt als een 'moetje'. Het is ook niet zo bijzonder dat de club met het meeste geld de belangrijkste prijs pakt.. ben er verder ook niet echt van onder de indruk..
 
Beter accepteert iedereen dat dit standaard gaat worden. Ajax zal kampioen worden en psv moet gewoon steeds voor die tweede plek gaan. Het is jammer voor de ed, maar her is zoals het is. Mij persoonlijk interesseert het geen biet, aangezien er nog genoeg is te genieten als het om psv gaat. Maar een kampioenschap zal zeer zeldzaam zijn. Net als in Duitsland waar Bayern gezien wordt als een 'moetje'. Het is ook niet zo bijzonder dat de club met het meeste geld de belangrijkste prijs pakt.. ben er verder ook niet echt van onder de indruk..
En over een jaar is de 2e plek direct CL dus kan je financieel ook sprongen gaan maken.
 
Kunnen de rest van de clubs een voorbeeld aan hebben. Om de competitie met Ajax als uitdaging te zien. Om zelf ook beter te willen presteren. Competitie is als alles en iedereen het beste uit zichzelf wilt halen. Het is gewoon zielig om te janken dat het niet eerlijk is dat Ajax alsmaar rijker wordt en dat de hand niet in eigen boezem wordt gestoken. Als je maar blijft zeggen dat Ajax te groot is geworden en dat er niets meer aan gedaan kan worden, ga dan dammen of zo.
Ja precies.
Bovendien: niks is voor eeuwig.
AC Milan regeerde ooit.
Manchester United regeerde ooit
Barcelona kon elke speler die het wilde, kopen.
Paris st Germain stelde een 2 decennia geen ruk voor.
Ajax ligt nu weer bovenop. Maar ook dat is geen vast gegeven.
 
Kunnen de rest van de clubs een voorbeeld aan hebben. Om de competitie met Ajax als uitdaging te zien. Om zelf ook beter te willen presteren. Competitie is als alles en iedereen het beste uit zichzelf wilt halen. Het is gewoon zielig om te janken dat het niet eerlijk is dat Ajax alsmaar rijker wordt en dat de hand niet in eigen boezem wordt gestoken. Als je maar blijft zeggen dat Ajax te groot is geworden en dat er niets meer aan gedaan kan worden, ga dan dammen of zo.
En weer geen antwoord op de vraag wat de Eredivisie er mee opschiet en waarom wij allemaal zo blij zouden moeten zijn dat de begroting van Ajax dadelijk groter is dan die van de 17 "concurrenten" samen.

Opmerkingen over een eventuele, tijdelijke 2e CL plaats waar dan 1 club ter opvulling van de groepsfase als kannonnenvoer wat geld mag opstrijken helpen ons niet vooruit.
Er is niemand die zielig doet over de situatie - buiten Ajax , als het zich weer gepiepeld voelt omdat Europese scheidsrechters grootmachten meer zien staan dan het daar kleine Ajax - maar wel wordt beweerd dat de situatie zodanig scheef is geworden dat er van echte en eerlijke competitie geen sprake meer is.
En dan heb ik het niet over de laatste Borrussia Dortmund-Bayern Munchen die in menig opzicht erg veel leek op een PSV-Ajax duel, maar over een overal duidelijker wordende scheefgroei tussen wat ooit gelijkwaardige ploegen waren die om titels en Europa Cups speelden.

Zie hoe Marcel Brands na het spenderen van honderden miljoenen bij Everton sneuvelt omdat ook de Pemier League zo verziekt is dat voormalige topclubs het moeten afleggen tegen de oliegelden van Manchester City.
En elders een PSG in Frankrijk, Chelsea en dadelijk, het absolute dieptepunt, het Newcastle United van een op zijn zachtst gezegd dubieuze sjeik, alles kapot maken wat onder ooit het woord competitie viel.
Zelfs Bayern Munchen, waar leden nog iets inbreng hebben in het bestuur, is door de CL gelden jaarlijks vaststaande kampioen.

En dat heeft Ajax nu ook ongeveer bereikt in dit land.
228 miljoen - inmiddels meer - op de bankrekening tegenover clubs die al blij zouden zijn jaarlijks meer dan 8 miljoen budget te hebben?
Tegen beter weten in vraag ik hopend op een zinnig antwoord nu nogmaals, voor de derde keer;
WAT hebben Groningen, PEC Zwolle, Fortuna Sittard enzovoorts voor baat bij een competitie waar zij kannonnenvoer zijn?
WAT hebben PSV, Feijenoord enzovoorts voor baat bij een competitie waar ze in augustus al weten dat ze hooguit op plek twee eindigen?
WAT voor nut heeft het voor Nederland om een competitie te hebben zonder echte competitie voor Ajax afkomstig van de overige 17 clubs?
 
Ja precies.
Bovendien: niks is voor eeuwig.
AC Milan regeerde ooit.
Manchester United regeerde ooit
Barcelona kon elke speler die het wilde, kopen.
Paris st Germain stelde een 2 decennia geen ruk voor.
Ajax ligt nu weer bovenop. Maar ook dat is geen vast gegeven.
Alles kan, ajax kan een prutser als coach aanstellen, of net als Milan gestraft worden voor fraude, of net als Barcelona een financieel gevaarlijk risico gaan nemen. Dat kan allemaal, maar als ze daar een beetje verstand hebben zie ik het niet gebeuren..
 
WAT hebben Groningen, PEC Zwolle, Fortuna Sittard enzovoorts voor baat bij een competitie waar zij kannonnenvoer zijn?
Bill Gates.
WAT hebben PSV, Feijenoord enzovoorts voor baat bij een competitie waar ze in augustus al weten dat ze hooguit op plek twee eindigen?
Big Pharma.
WAT voor nut heeft het voor Nederland om een competitie te hebben zonder echte competitie voor Ajax afkomstig van de overige 17 clubs?
KNJB.
 
Alles kan, ajax kan een prutser als coach aanstellen, of net als Milan gestraft worden voor fraude, of net als Barcelona een financieel gevaarlijk risico gaan nemen. Dat kan allemaal, maar als ze daar een beetje verstand hebben zie ik het niet gebeuren..
1. Bosz, Keizer, Jol, Van Basten
2. Als ze leren van hun eigen verleden gebeurt dat niet meer
3. Doen ze al. Doet bijna iedere club.
 
1. Bosz, Keizer, Jol, Van Basten
2. Als ze leren van hun eigen verleden gebeurt dat niet meer
3. Doen ze al. Doet bijna iedere club.
Als ze deze financiële voorsprong nu nog weten te verpesten dan zou dat wel heel erg knap zijn.. maar het kan..
 
Ja precies.
Bovendien: niks is voor eeuwig.
AC Milan regeerde ooit.
Manchester United regeerde ooit
Barcelona kon elke speler die het wilde, kopen.
Paris st Germain stelde een 2 decennia geen ruk voor.
Ajax ligt nu weer bovenop. Maar ook dat is geen vast gegeven.
En maar hopen dat ze geen 2e Bayern worden, want die blijven maar geld binnen harken.
 
1. Bosz, Keizer, Jol, Van Basten
2. Als ze leren van hun eigen verleden gebeurt dat niet meer
3. Doen ze al. Doet bijna iedere club.
Moet eerlijk zeggen dat ik het wel met Keizer te doen had. Werd na een halfjaar weggestuurd, maar mocht weinig tot geen geld uitgeven. Zat vooral te klagen dat hij zo weinig backs had. Daarna kwam Ten Hag en die kreeg meteen 2 backs. Ten Hag wist echter niet significant beter te preseteren in zijn eerste halfjaar. En de zomer daarna werd de portemonnee flink getrokken, en kwam er een enorme kwaliteitsinjectie gepaard met het doorbreken van grote talenten - min of meer toevallig op hetzelfde moment.

Tuurlijk, daarna heeft Ten Hag veel gewonnen en bleek het een goeie zet. Maar had het toch wel te doen met Keizer, want die deed het met minder middelen in zn (eerste) halfjaar niet minder dan Ten Hag, die meer middelen had in zijn eerste halfjaar. Maar ik volg het iets minder dan onze vrieden Brainz , Mentos , en Tegengas . Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie dat zien.
 
Bayern heerst al een dikke 30 jaar in de Bundesliga. Dan heeft ajax nog een lange, lange weg te gaan.
Ja klopt maar Bayern begon ook met het eerst goed vormgeven van eigen vermogen en het uitbreiden van merchandising enz. Ze zijn pas sinds 15 jaar de meest gezonde voetbalclub ter wereld. Net als bij Ajax geheel “zelf” verdiend met een lange termijn commerciële strategie daar achter die zich veelal heeft gericht op Azië en de VS. Precies wat Ajax ook heeft gedaan. Het probleem is dat zo’n club als Bayern bij lange na niet meer in te halen meer is door de rest van de Bundesliga. Ze zijn te groot voor Duitsland. Bij een Barca was er wanbeleid of bij Milan erg afhankelijk van het geld van Belrusconi. Dat soort problemen hebben Ajax en Bayern niet. Zij genereren veel te veel geld en Ajax verkoopt ook daarnaast erg goed. Ik zie dat beleid niet zo snel meer in elkaar storten tenzij Oversmars en VD Sar vertrekken en er een tijdje chaos ontstaat.
 
Bayern heerst al een dikke 30 jaar in de Bundesliga. Dan heeft ajax nog een lange, lange weg te gaan.
Als ik kijk vanaf 1991 zie ik toch 12 seizoenen met in totaal 5 verschillende andere clubs dan Bayern Munchen die kampioen werden in die dertig jaar in Duitsland. Na 2012 is ook dat afgelopen.
En dan kijken we maar niet naar de periode voordat het gedrocht Champions League werd geíntroduceerd. Toen de verhoudingen nog wat normaler waren.
Hoor verrassend weinig over het morele aspect van wat Newcastle United in deze "meer geld is meer macht" ratrace met die sjeik gaat uitspoken
Ben het eens met IPF die ook vreest dat ze geld bijeen blijven harken, verbaas me over het "verdedigen" van de Ajax rijkdom op een PSV forum en zie nog steeds niet in waarom voetbalsupporters van NEC, Cambuur, AZ of Vitesse etcetera volgens de media zo blij zouden moeten zijn met een Ajax dat steeds harder lacht om hun budgetjes.
 
Als ik kijk vanaf 1991 zie ik toch 12 seizoenen met in totaal 5 verschillende andere clubs dan Bayern Munchen die kampioen werden in die dertig jaar in Duitsland. Na 2012 is ook dat afgelopen.
En dan kijken we maar niet naar de periode voordat het gedrocht Champions League werd geíntroduceerd. Toen de verhoudingen nog wat normaler waren.
Hoor verrassend weinig over het morele aspect van wat Newcastle United in deze "meer geld is meer macht" ratrace met die sjeik gaat uitspoken
Ben het eens met IPF die ook vreest dat ze geld bijeen blijven harken, verbaas me over het "verdedigen" van de Ajax rijkdom op een PSV forum en zie nog steeds niet in waarom voetbalsupporters van NEC, Cambuur, AZ of Vitesse etcetera volgens de media zo blij zouden moeten zijn met een Ajax dat steeds harder lacht om hun budgetjes.
Aan de ene kant klopt wel wat je zegt. Natuurlijk als ik vanuit NEC perspectief kijk heeft ajax als bijna 25 keer NEC s budget en zou het de hele selectie weg kunnen kopen met een Anthony achtige transfer. Maar zo werkt de wereld toch? Stel je voor dat ze Van Rooij van de zomer weg halen voor 8 miljoen. Dat is de zilvervloot. Ajax , PSV en mindere mate AZ en Feyenoord pompen geld in de competitie en dat is uiteindelijk gewoon goed. Ook halen meer punten binnen in Europa dat is sws goed voor PSV en het Nederlandse voetbal.
 
Aan de ene kant klopt wel wat je zegt. Natuurlijk als ik vanuit NEC perspectief kijk heeft ajax als bijna 25 keer NEC s budget en zou het de hele selectie weg kunnen kopen met een Anthony achtige transfer. Maar zo werkt de wereld toch? Stel je voor dat ze Van Rooij van de zomer weg halen voor 8 miljoen. Dat is de zilvervloot. Ajax , PSV en mindere mate AZ en Feyenoord pompen geld in de competitie en dat is uiteindelijk gewoon goed. Ook halen meer punten binnen in Europa dat is sws goed voor PSV en het Nederlandse voetbal.
Wat is nu die andere kant waar het volgens jou niet klopt wat ik zeg?
Ik heb een enorm grote familie, verspreid over het land en menig neef of nicht is fan van een andere club dan de onze.
Steeds cynischer hoor ik hen als ze nog naar hun NAC of NEC gaan kijken, zo ze dat nog doen. Want wat mogen zij nog verwachten van een middagje of avondje kijken naar hun club.
Willen zij ooit kampioen worden moet dat via de nieuwste uitgave van FIFA 2021 op hun PlayStation.

Zo werkt de wereld toch zeg je? En dus leggen we ons er bij neer en worden we allemaal Ajax fan of zoeken we nog meer van die sjeiks zoals Newcastle doet?
Wat goed is voor het voetbal, niet alleen in Nederland maar overal is een competitie van vrijwel gelijkwaardige teams waar op de 18 deelnemers minstens 6 of 7 echte kampioenskansen hebben.
En de rest nooit met 0-13 of 9-0 verliest van een club die honderden miljoenen bij elkaar geharkt heeft voor eigen eer en glorie.
 
Wat is nu die andere kant waar het volgens jou niet klopt wat ik zeg?
Ik heb een enorm grote familie, verspreid over het land en menig neef of nicht is fan van een andere club dan de onze.
Steeds cynischer hoor ik hen als ze nog naar hun NAC of NEC gaan kijken, zo ze dat nog doen. Want wat mogen zij nog verwachten van een middagje of avondje kijken naar hun club.
Willen zij ooit kampioen worden moet dat via de nieuwste uitgave van FIFA 2021 op hun PlayStation.
Ik ben het met je eens dat de afstand van Ajax (maar ook PSV) erg groot kan worden door het geld. 8 - 0 verliezen is idd geen leuke avond voor NEC of NAC.
Maar ik vind de zin "ooit kampioen' niet echt van toepassing. Want dat was eigenlijk al sws :zien: Op Ajax, PSV en Feyenoord na hebben alleen AZ (2x), Twente, Sparta DWS en DOS (alle 1x) een kampioenschap gehaald. Waarvan Twente en AZ flink liepen te investeren. Zolang een NEC/NAC dat niet doet zijn ze helemaal kansloos.

Nee, Nederland heeft altijd al een groot verschil gekend tussen de top 3 en de rest.
 
Dat is toch nog nooit geweest?
Dan kijk nog eens naar het seizoen 1962/1963.
De stand halverwege toen we van Tweede Kerstdag tot en met half maart noodgedwongen winterstop hadden en nummer 1 21 punten had, nrs 2 t/m 5 20 en nummer 6 19 punten.
En aan het eind PSV na een 5-2 zege op Ajax als kampioen eindigde.
Those were the days. :)
 
Als ik kijk vanaf 1991 zie ik toch 12 seizoenen met in totaal 5 verschillende andere clubs dan Bayern Munchen die kampioen werden in die dertig jaar in Duitsland. Na 2012 is ook dat afgelopen.
En dan kijken we maar niet naar de periode voordat het gedrocht Champions League werd geíntroduceerd. Toen de verhoudingen nog wat normaler waren.
Hoor verrassend weinig over het morele aspect van wat Newcastle United in deze "meer geld is meer macht" ratrace met die sjeik gaat uitspoken
Ben het eens met IPF die ook vreest dat ze geld bijeen blijven harken, verbaas me over het "verdedigen" van de Ajax rijkdom op een PSV forum en zie nog steeds niet in waarom voetbalsupporters van NEC, Cambuur, AZ of Vitesse etcetera volgens de media zo blij zouden moeten zijn met een Ajax dat steeds harder lacht om hun budgetjes.
1) Er is een systeem waarin de beste beste teams vanuit meerdere landen het tegen elkaar opnemen.
2) Met vele kijkers gaven deze wedstrijden tv-zenders altijd al een leuk verdienmodel qua advertenties
3) de opkomst van veel meer commerciële zenders (die elkaar beconcurreerden om de rechten) deed inkomsten vanuit uitzendrechten explosief stijgen (> mid 1990?) (plus een stuk meer mensen wereldwijd heeft tv/internet en tijd voor futiliteiten als voetbal kijken, in vergelijking met '1962-1963 :p )
3) Het kijken en beleven van voetbal is daarna omgeslagen van een advertentie-based model naar een abbonement model (>2000?), waarbij zenders via abbonees + reclameverkoop nog meer verdienen, en dus ook nog hoger bieden om die rechten te halen/behouden.
4) Hiermee zijn de inkomsten via het uitzenden van internationaal clubvoetbal enorm gestegen
5) erbovenop zijn geldstromen vanuit internetbronnen (goksites die ook wedstrijden streamen bijvoorbeeld) gekomen.
6) hierboven zijn directe toernooisponsors, denk aan jeep, Heineken, etc die de CL als eliteproduct maar al te graag met hun brand willen laten associëren.

De Fifa/Eufa beheerd de wedstrijd- en advertentie rechtten, en verkoopt die in principe aan de hoogste bieders per land. Hoe exclusiever, hoe meer men ervoor wil betalen. Volgens mij zijn er vrijwel geen landen meer waar CL/EL voetbal nog op een publieke omroep zit, en in een meerderheid van landen is het alleen op een betaalzender te zien. Waar het in principe de taak is van elke bond om het product (geleverde wedstrijden) te verkopen, doet de CL het dus erg goed. De inkomsten worden volgens een complexe sleutel grotendeels verdeeld, en een deel sijpelt door naar andere lagen in de organisatie (deels ondersteuning amateurvoetbal, deels goede champagne en hoeren voor de bestuurders, deels naar overig competities en bonden). Je kunt wel heel erg blijven mekkeren dat de CL inmiddels om belachelijk veel geld gaat, maar dat is natuurlijk evengoed omdat er belachelijk meer geld mee verdiend word. Kapitalisme, vraag en aanbod, je kent het wel.

Tot zo ver te volgen toch? Nu blijf je al pagina's terugkeren op dat het zo oneerlijk is dat Ajax dankzij goede CL prestaties financieel hard van ons wegrent. Maar evengoed wensen we dat PSV weer wat aansluiting vind bij de internationale subtop. Zou geweldig zijn om weer bij de 32 beste clubs ter wereld te horen toch? Daarvoor heb je in principe realistisch gezien ook een top 50 begroting nodig, want de tijden dat we ver boven onze stand rijkere teams konden aftroeven is helaas niet meer. In landen waar elke club veel meer inkomsten heeft (grotere competities) hebben ze ook oog voor betere scouts, goeie trainers, innovaties, trainingsinzichten, tactische analisten etc en zijn ze een stuk professioneler dan pakweg dertig jaar geleden. Dus, we willen graag omhoog in inkomsten, om het salarisgat tussen ons en een club als bijv Atalanta, Wolfsburg, Sevilla, Everton niet nog verder in ons nadeel te laten raken. Want laten we wel wezen, ook voetballers kiezen voornamelijk op financiële gronden waar ze willen werken.

Het is boven alles goed voor Ajax dat ze goed presteren voor
1) hun inkomsten, en daarmee spelersbudget voor volgend jaar
2) de etalage functie; meer bekendheid spelers en daarmee (bij goed presteren) hogere verkoopwaardes
3) de springplank beeldvorming; een duidelijk karakter met veel lef te spelen met doorgaans veel jonge sterkhouders, helpt weer bij het aantrekken van (jeugd)talent.
*En zo krijg je een cirkeltje waarbij je op een hoger plan kunt meedraaien dan je op basis van die tv-gelden van de eredivisie kunt verwachten.

Minimale positieve effecten zijn leukere spelers die richting Ajax (eredivisie) komen, meer weerstand als je tegen ze speelt of analyseerd (leerschool)
Meer jonge talenten gehaald en gescout door Ajax, ten dele verdwijnen die door naar overige teams als ze niet voldoen (Danilo en Twente bijv.)
Meer kijkers over de grens naar Eredivisie? (Nederlanders zijn behoorlijk zuinig als het op Abbo's aankomt)
Meer inkomsten KNVB voor eredivisiewedstrijden?
aantrekken van buitenlandse spelers eenvoudiger? (Bekendere namen, leukere competitie?)
Vaker scouts van clubs met geld die Nederlandse spelers bekijken (betere verkoop ook voor andere clubs?)

*Als wij dat ook willen, moeten we dat ook met internationaal voetbal doen. Het is daarom ook gewoon zaak om zelf CL resultaten (of minimaal EL inkomsten) te bemachtigen. En laten we wel wezen, er zijn twee routes daarvoor. 1) De competitie winnen, of 2) Top 6 country coefficient (twee directe tickets voor CL). Voor route 1 is het vervelend dat ajax het goed doet en veel geld heeft, voor route 2 is het zeer gunstig. Als je zelf als AZ of Vitesse (of PSV) ook zo'n sprong naar een niveau boven "eredivisiebudget" wil maken dan zul je nationaal concurrenten zijn, maar interantionaal ben je gebaat bij presteren van alle nationale deelnemers. Dan schuif je langzaam op naar een verdeling van deelname over de CL/EL/ConfL die financieel gunster word.

En voor de goede orde, de miljoenen die Ajax pakt waren anders gewoon naar een ander team in het buitenland gegaan. Je concurreert immers ook met die buitenlandse clubs als het gaat om het aantrekken/behouden van spelers, niveau vd scouting etc.

En nee, ik beweer niet dat iedereen Ajax moet danken of moet juichen als die Europees spelen. Daarvoor lijken de effecten me te laag en abstract voor de gemiddelde fan, die Ajax voornamelijk als nationale concurrent ziet en niet als Europese conculega. Maar goed, omgekeerd word ik ook wat flauw van dat gejank dat het zo oneerlijk is. Dat is het niet. Ze presteren op het hoogste podium. Zouden wij ook naartoe moeten willen. Valt genoeg te leren qua bedrijfvoering, europees presteren en internationale allure en marketing van die stomme klub.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan