Financiën PSV

Het afgelopen jaar was de afschrijving op betaalde transfersommen EUR 28 miljoen … die valt buiten de reguliere exploitatie en zal komend jaar niet lager zijn gezien (lage transfersommen van) de verkochte spelers.

Als je de selectie een kwaliteitsimpuls wil geven en het Eigen vermogen in stand wil houden, heb je misschien zelfs nog wat extra middelen nodig
 
Sterk staaltje “whataboutism”…

Heeft de concurrent even veel verlies…?
Kan de concurrent het verlies net zo slecht dragen als wij momenteel…?
Als de concurrent in de sloot springt doen wij dat dan het liefst ook…?

Altijd maar dat wijzen naar “de concurrent”…zo komen we toch geen steek verder?
Je kunt je wel degelijk naar de concurrentie kijken om een vergelijk te maken. Stel, je maakt een minieme winst terwijl de rest zware verliezen draait. Dan doe je het goed. Als je dezelfde winst maakt terwijl iedereen grote bedragen binnen harkt, dan doe je het slecht. Zo kom je wel degelijk verder.
 
Volgend jaar weer prima cijfers. Deze cijfers in coronatijd en slechte aankopen kon iedereen verwachten. Volgend jaar staat de verkoop van Malen,Dumfries en Rosario erbij. We hebben niet dik ingekocht en ik geloof dat de financiele injectie ook nog gerekend moet worden.
Nou met al die groot verdieners zoals Zahavi,Ginkel,Proper,Viniciu,Bruma en Gotze worden de cijfers niet zwarter van.
 
Ok, doel je dan ook op Andere AD of TD? Of mogen ze het van jou nog blijven doen?
Nou. Zeker de technische kant functioneert toch niet erg sterk. Allebei tegelijk lijkt me niet handig. Dus eerst maar een nieuwe TD. Met betere structuur etc.
 
Ontluisterend stuk en financieel beleid is net als op het veld het slechtste resultaat ooit.
Gakpo en Madueke moeten we straks gedwongen verkopen en krijgen koekenbakkers ervoor terug en de supporter maar lekker maken met 50 miljoen blijkt 30 te zijn. Vandaar geen beloofde 5 aankopen, triest hoor maar de feiten liegen niet. Eigen vermogen stelt niets meer voor. wat een zakkenvullers in de Directie.

 
Ajax maar 8 miljoen wij 23 gaat toch iets goed mis.
Maar die hebben ook sportieve successen behaald. Daarnaast hebben zij geen eigen stadion, waar wel (maandelijke) kosten aan kleven zonder dat ze de inkomsten ervan ophalen. Zij moeten dan wel weer huur betalen aan gemeente Amsterdam (?) voor de ArenA. Geen idee of ze daarom beter of slechter af waren rondom corona.

Daarnaast heeft PSV ook meer verkocht dan Ajax, maar net na de deadline van het boekjaar. Maar de meeste inkomende transfers zijn wel in afgelopen boekjaar gedaan. Zo heeft Ajax denk ik Berghuis en Daramy gekocht in het volgende boekjaar, maar Traore (hun grootste uitgaande transfer dacht ik?) verkocht in het vorige.

Dus kortom: Het heeft weinig zin te vergelijken op deze manier. Dan moet je een veel completer plaatje pakken, het over iets meer pakken dan 1 jaar - zeker omdat transfers altijd net wel net niet in een boekjaar zitten. Dat maakt het altijd wat gekleurd - linksom of rechtsom.
 
Maar die hebben ook sportieve successen behaald. Daarnaast hebben zij geen eigen stadion, waar wel (maandelijke) kosten aan kleven zonder dat ze de inkomsten ervan ophalen. Zij moeten dan wel weer huur betalen aan gemeente Amsterdam (?) voor de ArenA. Geen idee of ze daarom beter of slechter af waren rondom corona.

Daarnaast heeft PSV ook meer verkocht dan Ajax, maar net na de deadline van het boekjaar. Maar de meeste inkomende transfers zijn wel in afgelopen boekjaar gedaan. Zo heeft Ajax denk ik Berghuis en Daramy gekocht in het volgende boekjaar, maar Traore (hun grootste uitgaande transfer dacht ik?) verkocht in het vorige.

Dus kortom: Het heeft weinig zin te vergelijken op deze manier. Dan moet je een veel completer plaatje pakken, het over iets meer pakken dan 1 jaar - zeker omdat transfers altijd net wel net niet in een boekjaar zitten. Dat maakt het altijd wat gekleurd - linksom of rechtsom.
We doen het gewoon slechter zowel sportief als financieel
 
We doen het gewoon slechter zowel sportief als financieel
Sportief gezien absoluut waar, en daardoor wordt het financieel gezien ook heel lastig. Maar dat concludeer ik liever na iets meer overzicht dan op basis van slechts 1 getal wat op een min of meer arbitrair moment afgelezen wordt.

Kijk wat ik vooral wil zeggen, is dat ik het niet precies weet allemaal. Ik weet niet hoe die kapitaalinjectie van PSV in elkaar steekt, of dat sponsoring, lening, wat voor rente of wat dan ook is. Ik weet ook niet welke 'transfer addertjes' er nog onder het gras zitten, bij zowel PSV als bij Ajax. Ik weet niet hoe de kosten / inkomstverliezen zijn geweest vanwege corona en het feit dat je wel of niet een eigen stadion hebt. Ik weet niet hoe lang en hoeveel subsidie is opgevraagd door PSV of Ajax vanwege corona. Ik weet niet precies hoeveel salaris is ingeleverd door de spelers van PSV tijdens corona. Etc. Sommige - of allicht veel - van die getallen kun je vast achterhalen. Heb ik niet gedaan, bij zowel PSV als Ajax niet. Ik weet wel een paar algemene dingen:

- Ajax heeft de afgelopen jaren veel meer geld verdiend aan transfers, ook netto, met uitzondering van afgelopen jaar.
- Over het algemeen haalt Ajax meer op uit sponsorovereenkomsten
- Het salarishuis van Ajax is veel groter dan die van PSV
- De transferwaarde van de Ajax selectie ligt momenteel hoger dan die van PSV

Dus ja, op basis daarvan kun je prima stellen dat Ajax financieel het beter doet, vooral ook vanwege het feit dat ze sportief gezien zoveel beter zijn geweest. Want daarmee haal je prijzengeld, en transferwaarde op. Maar hoe en wat precies? Nee, daar waag ik me niet aan. Overmars zei ook dat Ajax by far het hardst was geraakt door corona. Wat zegt dat? Is dat waar of wat betekent by far? Geen idee.

Bovendien kan het mij eigenlijk allemaal niet zo vreselijk veel schelen wat ze daar bij Ajax doen. Of bij Feyenoord of bij Twente. Dus ik ga er ook niet zoveel tijd in stoppen. Maar dat betekent dus ook dat ik niet zoveel harde conclusies zal kunnen trekken.
 
Ik hoop dat we ver komen in Europa, dan zullen Gakpo en Madueke ook veel meer waard worden.
 
Maaruh, Ajax had toch en operationeel verlies van ruim 30 miljoen (vergelijkbaar met onze - 10 mln) en wist dat terug te brengen tot ongeveer 8 miljoen verlies door een positief saldo vergoedingssommen (bij ons werd het juist groter door het negatieve resultaat op de vergoedingssommen, waar ruim EUR 28 mln reguliere jaarlijkse afsschrijving op eerder betaalde transfersommen inzit).

Ajax heeft wel meer dan EUR 220 miljoen Eigen vermogen..,ingebracht kapitaal + opgepotte resultaten uit het verleden … wij nog 17 miljoen … dat dan weer wel
 
Laatst bewerkt:
Sportief gezien absoluut waar, en daardoor wordt het financieel gezien ook heel lastig. Maar dat concludeer ik liever na iets meer overzicht dan op basis van slechts 1 getal wat op een min of meer arbitrair moment afgelezen wordt.

Kijk wat ik vooral wil zeggen, is dat ik het niet precies weet allemaal. Ik weet niet hoe die kapitaalinjectie van PSV in elkaar steekt, of dat sponsoring, lening, wat voor rente of wat dan ook is. Ik weet ook niet welke 'transfer addertjes' er nog onder het gras zitten, bij zowel PSV als bij Ajax. Ik weet niet hoe de kosten / inkomstverliezen zijn geweest vanwege corona en het feit dat je wel of niet een eigen stadion hebt. Ik weet niet hoe lang en hoeveel subsidie is opgevraagd door PSV of Ajax vanwege corona. Ik weet niet precies hoeveel salaris is ingeleverd door de spelers van PSV tijdens corona. Etc. Sommige - of allicht veel - van die getallen kun je vast achterhalen. Heb ik niet gedaan, bij zowel PSV als Ajax niet. Ik weet wel een paar algemene dingen:

- Ajax heeft de afgelopen jaren veel meer geld verdiend aan transfers, ook netto, met uitzondering van afgelopen jaar.
- Over het algemeen haalt Ajax meer op uit sponsorovereenkomsten
- Het salarishuis van Ajax is veel groter dan die van PSV
- De transferwaarde van de Ajax selectie ligt momenteel hoger dan die van PSV

Dus ja, op basis daarvan kun je prima stellen dat Ajax financieel het beter doet, vooral ook vanwege het feit dat ze sportief gezien zoveel beter zijn geweest. Want daarmee haal je prijzengeld, en transferwaarde op. Maar hoe en wat precies? Nee, daar waag ik me niet aan. Overmars zei ook dat Ajax by far het hardst was geraakt door corona. Wat zegt dat? Is dat waar of wat betekent by far? Geen idee.

Bovendien kan het mij eigenlijk allemaal niet zo vreselijk veel schelen wat ze daar bij Ajax doen. Of bij Feyenoord of bij Twente. Dus ik ga er ook niet zoveel tijd in stoppen. Maar dat betekent dus ook dat ik niet zoveel harde conclusies zal kunnen trekken.
Hoe komt het dan dat ze het sportief veel beter doen en daarmee ook financieel? Het een is toch het gevolg van het ander vaak? Natuurlijk kan PSV commercieel en kwa merchandizing niet tippen aan ajax: ze drukken een bepaald shirt uit en het is wereldwijd een succes…. Dat is maar een klein voorbeeld. Ze kopen spelers die bij hun tactiek en systeem passen. Omdat het vaak bingo is, kunnen ze zich vaker een miskoop veroorloven dan wij. Ze verkopen veel beter waardoor ze ook hiermee de miskopen kunnen compenseren. Op al die facetten scoren wij minder en doen we het slechter. Ik vind dat je een gemakkelijke conclusie trekt door te zeggen dat ze het sportief beter doen en ze daarom financieel er veel beter voor staan, zonder dat je de oorzaken benoemt die wel degelijk van belang zijn voor het sportieve succes. En of we willen of niet, Ajax en PSV zullen altijd met elkaar worden vergeleken, ook door de fans. En nee ik verdiep mij ook niet in de cijfers van Twente of Groningen. Het zijn ook onze concurrenten niet.
 
Hoe komt het dan dat ze het sportief veel beter doen en daarmee ook financieel? Het een is toch het gevolg van het ander vaak? Natuurlijk kan PSV commercieel en kwa merchandizing niet tippen aan ajax: ze drukken een bepaald shirt uit en het is wereldwijd een succes…. Dat is maar een klein voorbeeld. Ze kopen spelers die bij hun tactiek en systeem passen. Omdat het vaak bingo is, kunnen ze zich vaker een miskoop veroorloven dan wij. Ze verkopen veel beter waardoor ze ook hiermee de miskopen kunnen compenseren. Op al die facetten scoren wij minder en doen we het slechter. Ik vind dat je een gemakkelijke conclusie trekt door te zeggen dat ze het sportief beter doen en ze daarom financieel er veel beter voor staan, zonder dat je de oorzaken benoemt die wel degelijk van belang zijn voor het sportieve succes. En of we willen of niet, Ajax en PSV zullen altijd met elkaar worden vergeleken, ook door de fans. En nee ik verdiep mij ook niet in de cijfers van Twente of Groningen. Het zijn ook onze concurrenten niet.
Pijnlijke feiten weer…😒 maar wel eens…
 
IPF heeft ajax de marketing beter voor elkaar? Ik denk namelijk dat dat het is. Gekoppeld aan sportieve successen. Het gaat hier om iets relatief kleins, maar bijvoorbeeld het voetbalprogramma op omroep Brabant waar toen veel aandacht was voor psv. Ik ben even de naam kwijt. Daarmee doe je ook aan promotie.. leuk dat je op espn nog wat psv tv hebt, maar wat dat betreft hebben we de marketing behoorlijk laten liggen t.o.v. ajax
 
Terug
Bovenaan Onderaan