Financiën PSV

Here we go. Die 50 miljoen injectie wat ons heel blij maakte, was dus eigenlijk bedoeld om allerlei gaten mee op te vullen. De miskopen van de afgelopen jaren, de hoge salarissen, het mislopen steeds van de CL en niet al te hoge bedragen bij de verkoop van je spelers. En niet kunnen investeren op bepaalde posities wat straks misschien leidt tot geen kampioenschap en wellicht opnieuw niet de CL halen. Een vicieuze cirkel. Natuurlijk heeft Corona hier ook een rol in gespeeld maar voor mij is een ding allang duidelijk: het beleid en de organisatie moet echt op de schop bij PSV.
:clap:
 
Yep: Veel betere scouts, een leider in het veld die iemand op z'n flikker geeft na een misser/blunder, Een plan B om dat fantasieloze voetbal eruit te halen. (en af en toe een beter Plan A). Verder nog suggesties?
Nou, meer een betere structuur. Betere mensen. Meer controles of mensen hun werk wel goed doen.
 
Wauw, gaat dus echt beroerd met PSV. Tegenover alle transferinkomsten van afgelopen zomer staat dus een dik verlies. Zo is PSV dus helemaal niks opgeschoten met de verkoop van Malen en Dumfries. Dan te bedenken dat PSV een veel hogere salarishuishouding heeft dan voorheen. Betekent dat we Gakpo moeten verkopen om het salaris van Vinicius te kunnen doorbetalen. Daar komt het eigenlijk wel op neer.
 
Wauw, gaat dus echt beroerd met PSV. Tegenover alle transferinkomsten van afgelopen zomer staat dus een dik verlies. Zo is PSV dus helemaal niks opgeschoten met de verkoop van Malen en Dumfries. Dan te bedenken dat PSV een veel hogere salarishuishouding heeft dan voorheen. Betekent dat we Gakpo moeten verkopen om het salaris van Vinicius te kunnen doorbetalen. Daar komt het eigenlijk wel op neer.
Eens dat onze financiële situatie zorgelijk is en veel slechter lijkt dan men wil toegeven, maar volgens mij haal je wel wat boekjaren door elkaar…? (Verkopen Malen, Denzel…)
 
Wauw, gaat dus echt beroerd met PSV. Tegenover alle transferinkomsten van afgelopen zomer staat dus een dik verlies. Zo is PSV dus helemaal niks opgeschoten met de verkoop van Malen en Dumfries. Dan te bedenken dat PSV een veel hogere salarishuishouding heeft dan voorheen. Betekent dat we Gakpo moeten verkopen om het salaris van Vinicius te kunnen doorbetalen. Daar komt het eigenlijk wel op neer.
Verkoop van Malen en Dumfries zijn niet opgenomen in deze cijfers.
Dit boekjaar komen er weer supporters in het stadion en kan het stadion ook weer voor andere zaken gebruikt worden, wat ook weer centen oplevert.
 
Overigens kunnen we wel roepen dat "alles beter moet", maar de concurrentie draait net zo goed verlies.

Precies. Ajax ook. Zegt toch ook genoeg dat die ondanks jaarlijkse CL inkomsten voor hun doen niet zoveel hebben uitgegeven. Daar gaat ook een groot deel van op aan gaten vullen. Om jet over het blutte Feyenoord maar niet te hebben.
 
Overigens kunnen we wel roepen dat "alles beter moet", maar de concurrentie draait net zo goed verlies.
Sterk staaltje “whataboutism”…

Heeft de concurrent even veel verlies…?
Kan de concurrent het verlies net zo slecht dragen als wij momenteel…?
Als de concurrent in de sloot springt doen wij dat dan het liefst ook…?

Altijd maar dat wijzen naar “de concurrent”…zo komen we toch geen steek verder?
 
Die 50 miljoen injectie wat ons heel blij maakte, was dus eigenlijk bedoeld om allerlei gaten mee op te vullen.
Ik weet ook niet of die 50 miljoen op de balans bij PSV zijn gekomen, of in een fonds staan waar PSV - als het nodig is en na een plan ingediend te hebben - aanspraak op kan maken.
Dus ik zeg niet dat het sowieso zo is, maar ik kan ook niet uitsluiten dat het niet zo is. Geen idee hoe dit soort dingen gaan normaliter.

Overigens vind ik 23 miljoen verlies in een corona jaar, zonder de inkomsten van Rosario, Denzel en Malen nog te behappen. Had het erger verwacht, eigenlijk.
 
Sterk staaltje “whataboutism”…

Heeft de concurrent even veel verlies…?
Kan de concurrent het verlies net zo slecht dragen als wij momenteel…?
Als de concurrent in de sloot springt doen wij dat dan het liefst ook…?

Altijd maar dat wijzen naar “de concurrent”…zo komen we toch geen steek verder?
Whataboutism lijkt me ook wel wat ver gezocht in dit geval. Is het niet relevant wat het financiële effect is van Corona op andere clubs?
 
Vorig jaar kwam er ook maar 9 mln aan transfers binnen waar we 15 mln uitgaven. Dit seizoen werd er voor 52mln verkocht en we gaven 8.5mln uit. Ik ben geen financieel expert maar ik denk dat het er volgend seizoen wel anders uitziet met de cijfers
 
Denk dat de bedragen wat anders zijn, met name de aankopen.

Even heel snel gekeken, met het risico dat ik wat over het hoofd zie of onjuist overneem:

als ik het goed zie is volgens de jaarrekening de afgelopen twee boekjaren in totaal EUR 80 miljoen geïnvesteerd in de selectie (EUR 45,3 miljoen in 2020/21 en EUR 35,7 miljoen in 2019/20; blz 38 Jaarverslag)

Een deel van de aankopen lijkt op afbetaling, want volgens het Kasstroomoverzicht is in totaal in beide jaren EUR 68 miljoen betaald (blz 27).

In het tabelletje op pagina 42 staat de openstaande rekening: per 30 juni 2021 moest PSV nog bijna EUR 31 miljoen betalen voor ondermeer Bruma, Baumgartl en Max. Deze namen vermeldt PSV zelf in de toelichting bij de tabel.

Aan de vorderingenkant per 30 juni 2021 zie ik overigens op het eerste gezicht ‘slechts’ EUR 3,7 mln staan uit hoofde van nog te ontvangen vergoedingssommen (was EUR 12 miljoen een jaar eerder - pagina 40).
 
Laatst bewerkt:
Volgend jaar weer prima cijfers. Deze cijfers in coronatijd en slechte aankopen kon iedereen verwachten. Volgend jaar staat de verkoop van Malen,Dumfries en Rosario erbij. We hebben niet dik ingekocht en ik geloof dat de financiele injectie ook nog gerekend moet worden.
 
Eens dat onze financiële situatie zorgelijk is en veel slechter lijkt dan men wil toegeven, maar volgens mij haal je wel wat boekjaren door elkaar…? (Verkopen Malen, Denzel…)

Verkoop van Malen en Dumfries zijn niet opgenomen in deze cijfers.
Dit boekjaar komen er weer supporters in het stadion en kan het stadion ook weer voor andere zaken gebruikt worden, wat ook weer centen oplevert.

Als het ene boekjaar is afgesloten betekent niet dat je de ellende in het komende boekjaar moet herstellen. Er is ingeteerd op het eigen vermogen en ik verwacht dat ze de transferinkomsten zullen gebruiken om dat weer aan te vullen
 
Terug
Bovenaan Onderaan