AZ - PSV | Zaterdag 11 september | Eindstand: 0-3

Status
Je kunt niet meer reageren.
Hier verschillen we in, dat de spits an PSV regelmatig scoort, is niet meer dan logisch, en daar zitten uiteraard ook een paar belangrijke bij, maar ik vind het voornamelijk tegenvallen.
Zeker maar het is gelukkig niet dat Zahavi alleen maar de 5 0 en de 4 0 maakt. Hij heeft vorig seizoen en dit seizoen ook beslissende treffers gemaakt. Eens dat dit aantal omhoog moet en kan.
Ik hoop dat we het erover eens zijn dat Zahavi simpelweg niet goed genoeg is om mee te doen met het PSV spel. Hij komt echt heel veel tekort, handelingssnelheid, gewone snelheid, techniek, bal controle. Dat kun je namelijk gewoon elke wedstrijd zien. Dat hoeft voor een spits niet fataal te zijn als hij vaak scoort, en dat doet hij ook niet.
Eens, het is een echte afmaak spits. De laatste actie is vaak goed (zowel trap als afmaken) maar het meevoetballen is beperkt (hoewel die wel lekkere assists op zijn naam heeft). Denk alleen ook wel dat het nadeel is dat er nauwelijks bruikbare ballen komen. In zo een wedstrijd tegen AZ hoeveel ballen zijn er nu in de 16 gekomen? Volgensmij een handvol en bijna niets bruikbaar (behalve die van Vertessen maar die was ook lastig).
Het is niet zo erg als Berg, maar hij zit ook heel ver af van bv Malen, Kezman. Ik hoop dat Vinicius goed is, dan kan Zahavi lekker aar de bank
Zeker dat hoop ik ook. Maar ik vind Zahavi eigenlijk best goed als spits. Ik verwacht meer van hem in bepaalde wedstrijden maar ik vind ook wel dat het team hem beter moet gaan bedienen.
 
89e minuut, mooie aanval, 2x een goede actie van Bruma die eigenlijk gewoon het brein achter de aanval is. Bal stuitert raar op, komt nog een keer voor, in een split second tracht Bruma nog te koppen maar raakt de lat. Reactie halve forum, die vent kan niks... Volgens mij weet ik wie de rol van Rosario heeft overgenomen...
Oh, ik dacht dat het Teze was die die rol toebedeeld heeft gekregen.
 
Is weinig meer over van de nummer 3 van vorig jaar en ze hebben maar 3 punten tot nu toe. Zo eerlijk moeten we wel zij al zijn de goals allemaal erg mooi en de overwinning erg zoet voor ons.

Boadu en Stengs speelden nou ook weer niet zo bijzonder vorig jaar. Koopmeiners weg, dat is zeker een gemis voor ze.

Ik denk niet dat de selectie van AZ zoveel slechter is dan vorig jaar. Er is 1 gigantisch groot verschil en dat is de trainer. De huidige trainer heeft een half jaar in een gespreid bedje gebivakeerd, maar nu moet hij echt op eigen benen staan met nieuwe spelers.
 
Ik denk niet dat de selectie van AZ zoveel slechter is dan vorig jaar. Er is 1 gigantisch groot verschil en dat is de trainer. De huidige trainer heeft een half jaar in een gespreid bedje gebivakeerd, maar nu moet hij echt op eigen benen staan met nieuwe spelers.
Ik denk dat als je Koopmeiners, Stengs en Boadu mist en je geen waardige vervangers hebt aangetrokken, je als AZ zijnde 2 jasjes hebt uitgedaan. De trainer is vaak net zo goed of met zo slecht als zijn materiaal tenzij behoort tot de zeer speciale toptrainers van de geschiedenis. Er zijn maar weinig trainers die echt het verschil kunnen maken.
 
Ik denk dat als je Koopmeiners, Stengs en Boadu mist en je geen waardige vervangers hebt aangetrokken, je als AZ zijnde 2 jasjes hebt uitgedaan. De trainer is vaak net zo goed of met zo slecht als zijn materiaal tenzij behoort tot de zeer speciale toptrainers van de geschiedenis. Er zijn maar weinig trainers die echt het verschil kunnen maken.
Slot wel.

En zo slecht was AZ gisteren niet. Als Pavlidis zijn poot uitsteekt en Karlsson die reuzekans benut, in combinatie met de weinig uitgespeelde kansen van PSV….
 
Midtsjö was hun uitblinker.
Die staat op papier het dichtst bij Götze.

Wat is de reden dat bij balbezit van de tegenstanders hun middenvelders zo makkelijk gevonden werden en daar relatief grote ruimtes waren?

Meestal heb ik wel een mening waarom, maar nu niet.

-Ligt het nou aan Götze en staat hij positioneel totaal verkeerd en schermt hij de passlijnen van verdediging naar middenveld niet af.
-Zijn de twee controleurs weer bezig Peppi en Kokki van zichzelf te maken omwille van het heilige systeem.
-Of sluit de verdediging van PSV niet goed aan.
- Of moeten Gakpo en Madueke allebei iets naar binnen knijpen bij balbezit tegenstander.

-Of ligt dat aan AZ die daar aan overbevolking doet, waardoor ze niet verder komen dan 25 meter voor het doel, omdat er dan niemand meer over is. En vindt PSV dat prima en laten ze het ook expres zo gebeuren.

Maar Götze was juist wél de stoorzender tussen verdediging en middenveld van AZ! Kijk, als PSV niet domineert, kan Götze niet het aanvallende spel naar zich toetrekken, da's vrij simpel. Maar hij zorgt er juist met zijn positiespel voor dat de centrale verdedigers van AZ niet kunnen inschuiven. Dus moest Clasie zich steeds laten zakken om de ballen op te halen. Dat deed Clasie overigens goed - het is een goede voetballer - maar daardoor kwam AZ inderdaad voorin stootkracht tekort, mede overigens doordat Pavlidis en Abdoukhlal faalden.
 
Volgens mij is de reden vrij simpel: het ontbreken van Sangare, daardoor hadden we geen controle op het middenveld en konden we Gakpo, Madueke en Zahavi niet bereiken. Normaal zou Propper de vervanger van Sangare zijn, waardoor je je onder de druk uit kon voetballen, maar die was er ook niet. Balen, maar het is goed afgelopen

Ik persoonlijk heb Sangare gisteren niet gemist. Boscagli deed het uitstekend op die positie, wat mij betreft blijft hij daar gewoon staan met Obispo erachter. Probleem lag volgens mij eerder dat Van Ginkel de regie maar niet kon pakken, terwijl Midtsjö heel sterk speelde. Als Van Ginkel meer dynamisch was geweest - de box to box speler die we toch in hem zien - dan was het een andere wedstrijd geworden. Daar staat wel tegenover dat hij achterin de nodige gaten dichtliep, en het allemaal gevaarlijker oogde dan het in werkelijkheid was. Toch is Van Ginkel nog niet de speler die hij ooit was, eerlijk gezegd.
 
89e minuut, mooie aanval, 2x een goede actie van Bruma die eigenlijk gewoon het brein achter de aanval is. Bal stuitert raar op, komt nog een keer voor, in een split second tracht Bruma nog te koppen maar raakt de lat. Reactie halve forum, die vent kan niks... Volgens mij weet ik wie de rol van Rosario heeft overgenomen...
Die kopbal op de lat kon Bruma echt weinig aan doen- dat ging erg snel. Hij is natuurlijk ook niet de beste kopper, dat is ook niet zijn kwaliteit.

Lekkere 0-3 overwinning. Klinkende cijfers, wel was het veldspel en met name het middenveld onvoldoende. Van Ginkel vond ik zeer matig met veel balverlies. AZ had de controle over het middenveld- dus daar moet wel naar gekeken worden.

Het waren wel allemaal fantastische goals zeg. Mooi dat Doan zijn goal meepikt. Vond hem bij Groningen een sterke speler. Bij PSV is het er (nog) niet uitgekomen. Laten we hopen dat hij deze lijn door kan trekken. Dan wordt het toch wel een hele aardige selectie.

Daarnaast lijkt de sfeer in het team heel goed te zijn! Een team dat voor elkaar door het vuur gaat en elkaar ook wat gunt. Heerlijk om te zien en goed werk van Roger en zijn team.
 
Ik persoonlijk heb Sangare gisteren niet gemist. Boscagli deed het uitstekend op die positie, wat mij betreft blijft hij daar gewoon staan met Obispo erachter. Probleem lag volgens mij eerder dat Van Ginkel de regie maar niet kon pakken, terwijl Midtsjö heel sterk speelde. Als Van Ginkel meer dynamisch was geweest - de box to box speler die we toch in hem zien - dan was het een andere wedstrijd geworden. Daar staat wel tegenover dat hij achterin de nodige gaten dichtliep, en het allemaal gevaarlijker oogde dan het in werkelijkheid was. Toch is Van Ginkel nog niet de speler die hij ooit was, eerlijk gezegd.
Boscagli is geen balafpakker en dat misten we gister op het middenveld toen AZ aanzette. Zo een rol kan van Ginkel ook niet op zich nemen. Alle topclubs hebben een balafpakker, de een is daarnaast ook een goede technische voetballer en de ander, bijv Sangare niet. Hij ontzorgt juist een Götze en van Ginkel die daardoor hun eigen rol beter kunnen oppakken dan de gaten dicht te lopen. Boscagli is opbouwend natuurlijk 3x beter dan Sangare maar zorgt niet voor het tackelen van het gevaar op het middenveld. Eigenlijk moeten ze wat mij betreft allebei op het middenveld plus een goede Pröpper. Ginkel op de bank maar dat kan niet als je die jongen de eerste aanvoerder hebt gemaakt.
 
Hier verschillen we in, dat de spits an PSV regelmatig scoort, is niet meer dan logisch, en daar zitten uiteraard ook een paar belangrijke bij, maar ik vind het voornamelijk tegenvallen. Ik hoop dat we het erover eens zijn dat Zahavi simpelweg niet goed genoeg is om mee te doen met het PSV spel. Hij komt echt heel veel tekort, handelingssnelheid, gewone snelheid, techniek, bal controle. Dat kun je namelijk gewoon elke wedstrijd zien. Dat hoeft voor een spits niet fataal te zijn als hij vaak scoort, en dat doet hij ook niet. Het is niet zo erg als Berg, maar hij zit ook heel ver af van bv Malen, Kezman. Ik hoop dat Vinicius goed is, dan kan Zahavi lekker aar de bank
Ik ga me hier ook even mee bemoeien, want ik vind het dan een gerechtvaardigde vraag wat je precies verwacht van een spits bij PSV? Was Kezman dan zo'n fantastisch meevoetballende spits? Was Luuk de Jong zo'n kille afmaker? Ik vind Zahavi juist een mix van die twee, weliswaar niet zo goed in afmaken als Kezman en ook niet zo geschikt om het spel aan op te hangen als de Jong, maar voor dit PSV vind ik hem een prima spits. Natuurlijk hoop ik ook dat Vinicius onze harten gaat veroveren, maar ik vind het ook een hele geruststellende gedachte dat we dan een klasbak als Zahavi achter de hand hebben, mocht dat niet gebeuren. Wat betreft Malen, die heeft absoluut meer potentie dan Zahavi, maar vorig seizoen vond ik vooral naar het einde toe dat hij wel erg voor de BV Donyell ging spelen.
 
E_E2LvfXoAMB7cl
 
Ik ga me hier ook even mee bemoeien, want ik vind het dan een gerechtvaardigde vraag wat je precies verwacht van een spits bij PSV? Was Kezman dan zo'n fantastisch meevoetballende spits? Was Luuk de Jong zo'n kille afmaker? Ik vind Zahavi juist een mix van die twee, weliswaar niet zo goed in afmaken als Kezman en ook niet zo geschikt om het spel aan op te hangen als de Jong, maar voor dit PSV vind ik hem een prima spits. Natuurlijk hoop ik ook dat Vinicius onze harten gaat veroveren, maar ik vind het ook een hele geruststellende gedachte dat we dan een klasbak als Zahavi achter de hand hebben, mocht dat niet gebeuren. Wat betreft Malen, die heeft absoluut meer potentie dan Zahavi, maar vorig seizoen vond ik vooral naar het einde toe dat hij wel erg voor de BV Donyell ging spelen.
Als je niet zo’n meevoetballende spits bent, dan moet je net als bijv Luuk of Kezman een of twee zeer specifieke sterke punten hebben en niet juist van alles net niet zijn… Luuk is de beste kopper van Europa en is iemand op wie je altijd kunt bouwen. Kezman scoorde in de tijden dat de Eredivisie spelers als van Bommel, Vd Vaart en Zlatan of Robben hier had, 25 per seizoen. Altijd op de goede plek en een drive waar je U tegen zei. Zahavi is van alles een beetje en dat is niet goed genoeg voor de spits bij een topclub. Die moet of heel veel kwaliteiten hebben of juist een paar hele sterke punten. Dat is bij hem totaal niet het geval.
 
Boscagli is geen balafpakker en dat misten we gister op het middenveld toen AZ aanzette. Zo een rol kan van Ginkel ook niet op zich nemen. Alle topclubs hebben een balafpakker, de een is daarnaast ook een goede technische voetballer en de ander, bijv Sangare niet. Hij ontzorgt juist een Götze en van Ginkel die daardoor hun eigen rol beter kunnen oppakken dan de gaten dicht te lopen. Boscagli is opbouwend natuurlijk 3x beter dan Sangare maar zorgt niet voor het tackelen van het gevaar op het middenveld. Eigenlijk moeten ze wat mij betreft allebei op het middenveld plus een goede Pröpper. Ginkel op de bank maar dat kan niet als je die jongen de eerste aanvoerder hebt gemaakt.

Maar een balafpakker is maar één manier, en niet de meest creatieve, om aanvallende intenties van een tegenpartij onschadelijk te maken. Kijk naar Oranje tegen Turkije: een regisseur (Frenkie) die net vóór de CV's speelt, een lopende controleur (Gini) en een aanvallende middenvelder (Klaassen). Prachtig, toch? Met een goede pass ben je in principe toch veel dwingender dan met een balafpakker die verder niets met een bal kan.
Ik vind Van Ginkel en Boscagli in principe een prima combinatie, een man met een pass en spelinzicht naast een loper. Maar dan moet Van Ginkel het wel kunnen opbrengen, natuurlijk. Nu is die Midtsjö wel een heel goede speler, zeg. Toch bizar dat-ie nog steeds bij AZ zit. Mag van mij zo komen.
 
Lekker een keer winnen; vorig seizoen regelmatig beter geweest en toch verloren! Ook mooi om te zien dat de doelpuntenmakers invallers zijn. Selectie is breder dan we denken; wat dat betreft prima om niet meer aan te trekken afgelopen periode. Zeker met oog op jeugdopleiding die flink begint te leveren.
 
Maar een balafpakker is maar één manier, en niet de meest creatieve, om aanvallende intenties van een tegenpartij onschadelijk te maken. Kijk naar Oranje tegen Turkije: een regisseur (Frenkie) die net vóór de CV's speelt, een lopende controleur (Gini) en een aanvallende middenvelder (Klaassen). Prachtig, toch? Met een goede pass ben je in principe toch veel dwingender dan met een balafpakker die verder niets met een bal kan.
Ik vind Van Ginkel en Boscagli in principe een prima combinatie, een man met een pass en spelinzicht naast een loper. Maar dan moet Van Ginkel het wel kunnen opbrengen, natuurlijk. Nu is die Midtsjö wel een heel goede speler, zeg. Toch bizar dat-ie nog steeds bij AZ zit. Mag van mij zo komen.

Die had ik ook al geopperd, maar JdJ wilde niet luisteren. Die Midtsjo kan ook nog aardig voetballen en is gewoon een goeie balafpakker. In de winter dan maar?
 
Status
Je kunt niet meer reageren.
Terug
Bovenaan Onderaan